Werken via uitzendbureau
zondag 5 mei 2019 om 09:43
Hallo allemaal,
Ik heb volgende week gesprek bij een uitzendbureau voor een vacature die ik heb gezien. Heb nog nooit via een uitzendbureau gewerkt. Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt met je contract? Is dat meestal voor een jaar of half jaar. Kunnen ze elk moment weer van je af? Maar kun je zelf ook elk moment weer opzeggen als het niet bevalt? Of is dat via elk uitzendbureau weer anders? Alle tips zijn welkom zodat ik me al een beetje kan voorbereiden!
Ik heb volgende week gesprek bij een uitzendbureau voor een vacature die ik heb gezien. Heb nog nooit via een uitzendbureau gewerkt. Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt met je contract? Is dat meestal voor een jaar of half jaar. Kunnen ze elk moment weer van je af? Maar kun je zelf ook elk moment weer opzeggen als het niet bevalt? Of is dat via elk uitzendbureau weer anders? Alle tips zijn welkom zodat ik me al een beetje kan voorbereiden!
zondag 5 mei 2019 om 09:45
zondag 5 mei 2019 om 09:47
5. Welke rechten heb ik tijdens uitzendwerk?
In de eerste fase van een uitzendcontract geldt meestal een uitzendbeding. Dat wil zeggen dat uw uitzendovereenkomst afloopt, als het bedrijf waar u werkt niet langer gebruik wil maken van uw diensten. Ook loopt het contract af wanneer u zich ziek meldt. Hoe langer u werkt, hoe meer rechten u opbouwt als uitzendkracht. Zo kunt u, nadat u verschillende fases hebt doorlopen, ook een dienstverband voor onbepaalde tijd krijgen. Hoe lang deze fases duren en wat uw rechten tijdens deze fases zijn, hangt opnieuw af van de cao die op uw uitzendcontract van toepassing is. Informeer bij het uitzendbureau onder welke voorwaarden u aan de slag gaat en welke cao van toepassing is op uw uitzendcontract
In de eerste fase van een uitzendcontract geldt meestal een uitzendbeding. Dat wil zeggen dat uw uitzendovereenkomst afloopt, als het bedrijf waar u werkt niet langer gebruik wil maken van uw diensten. Ook loopt het contract af wanneer u zich ziek meldt. Hoe langer u werkt, hoe meer rechten u opbouwt als uitzendkracht. Zo kunt u, nadat u verschillende fases hebt doorlopen, ook een dienstverband voor onbepaalde tijd krijgen. Hoe lang deze fases duren en wat uw rechten tijdens deze fases zijn, hangt opnieuw af van de cao die op uw uitzendcontract van toepassing is. Informeer bij het uitzendbureau onder welke voorwaarden u aan de slag gaat en welke cao van toepassing is op uw uitzendcontract
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 5 mei 2019 om 10:10
In het eerste fase contract kunnen ze elke dag zeggen dat je morgen niet weer terug hoeft te komen. Ook al staat er bijvoorbeeld op dat het contract voor een half jaar is.
Of bieden ze de baan als zeker voor een jaar met de mogelijkheid voor vast.
Never nooit niet een vaste baan opzeggen voor een uitzendcontract dus.
Heb je momenteel geen werk. Dan gewoon dat contract aannemen. Vindt je wat beters dan khan je ook per direct weg. Tenzij je eerst een opleiding moet volgen voor je werk. Dan moet je die waarschijnlijk terugbetalen als je voor x weken vertrekt. Andersom hebben ze er geen moeiteer om je alsnog buiten te zetten als je per ongeluk 2 weken ziek wordt.
Of bieden ze de baan als zeker voor een jaar met de mogelijkheid voor vast.
Never nooit niet een vaste baan opzeggen voor een uitzendcontract dus.
Heb je momenteel geen werk. Dan gewoon dat contract aannemen. Vindt je wat beters dan khan je ook per direct weg. Tenzij je eerst een opleiding moet volgen voor je werk. Dan moet je die waarschijnlijk terugbetalen als je voor x weken vertrekt. Andersom hebben ze er geen moeiteer om je alsnog buiten te zetten als je per ongeluk 2 weken ziek wordt.
zondag 5 mei 2019 om 10:36
Dat is wel erg overdreven en aan een ieder om dat te beslissen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 5 mei 2019 om 10:45
Vrij kort door de bocht dit... Ik heb zelf een vast contact opgegeven voor een baan via het uitzendbureau. Op mijn oude baan was ik doodongelukkig, en het bedrijf waarvoor ik nu werk had ik al eerder seizoensarbeid verricht. Toen er een plek vrijkwam heb ik geen moment getwijfeld en ik ben nu gelukkig dan ooit.
zondag 5 mei 2019 om 13:19
Ik ben een halfjaar geleden ook begonnen bij een uitzendbureau.
De betalingen gingen wekelijks, en mijn contract liep ook wekelijks. Niet alleen zij, maar ook ik kon zeggen; joe volgende week kom ik niet meer. Verder geen nare ervaringen met ze.
Inmiddels heb ik een 40u contract aangeboden gekregen van het bedrijf waar ik via het uitzendbureau terrecht ben gekomen.
De betalingen gingen wekelijks, en mijn contract liep ook wekelijks. Niet alleen zij, maar ook ik kon zeggen; joe volgende week kom ik niet meer. Verder geen nare ervaringen met ze.
Inmiddels heb ik een 40u contract aangeboden gekregen van het bedrijf waar ik via het uitzendbureau terrecht ben gekomen.
zondag 5 mei 2019 om 15:15
Ik werk ook via het uitzendbureau. Nu inmiddels al 3 en een half jaar bij hetzelfde bedrijf.
Ik solliciteerde op een functie en dat was in eerste instantie voor 4 maanden, maar bij goed bevallen kon je contractverlenging krijgen. Dat kreeg ik. Een half jaar. En toen weer, etc.
Inmiddels zit in fase B en heb ik in december een jaarcontract gekregen. Ik mag hierna nog 1 contract krijgen en daarna is het vast aannemen of ik moet vertrekken
Ik solliciteerde op een functie en dat was in eerste instantie voor 4 maanden, maar bij goed bevallen kon je contractverlenging krijgen. Dat kreeg ik. Een half jaar. En toen weer, etc.
Inmiddels zit in fase B en heb ik in december een jaarcontract gekregen. Ik mag hierna nog 1 contract krijgen en daarna is het vast aannemen of ik moet vertrekken
maandag 6 mei 2019 om 00:20
Dan zou ik ook even goed navragen hoe het zit met de kosten van die training.houseofcards70 schreef: ↑05-05-2019 10:15Ok bedankt sugarmiss. Momenteel heb ik geen werk. Het is een vacature voor 24 uur. En je krijgt eerst 3 weken een full time training.
Pick your battles and bloom
maandag 6 mei 2019 om 05:52
Battlebloem schreef: ↑06-05-2019 00:20Dan zou ik ook even goed navragen hoe het zit met de kosten van die training.
En de verplichting tot terugbetalen als je er binnen een X-periode mee stopt.
maandag 6 mei 2019 om 08:27
Het makkelijkste is het gewoon vragen bij je gesprek.
Je kunt inderdaad een heel los contract krijgen wat bijvoorbeeld wekelijks opzegbaar is, maar ook direct een overeenkomst voor bepaalde tijd.
Ook doen uitzendbureaus soms ook aan werving en selectie waarbij je direct in dienst gaat bij de opdrachtgever.
Je kunt inderdaad een heel los contract krijgen wat bijvoorbeeld wekelijks opzegbaar is, maar ook direct een overeenkomst voor bepaalde tijd.
Ook doen uitzendbureaus soms ook aan werving en selectie waarbij je direct in dienst gaat bij de opdrachtgever.
maandag 6 mei 2019 om 11:56
Bij dat contract voor bepaalde tijd kunnen ze je dus ook zo naar huis sturen. Lees de regels nog maar eens goed na. Tenminste als je in de eerste fase zit.
maandag 6 mei 2019 om 12:21
Ja dat klopt inderdaad, sowieso in fase a. Uitzendbureau heeft dan geen loonbetalingsverplichting.
Die datum op je contract zegt dus in dat opzicht niet zoveel.
Waar je ook rekening mee moet houden, als de rest van het personeel wel een contract via bedrijf heeft, betekent dat je geen eindejaarsuitkering, 13e maand, bijkopen vakantiedagen enz kan. Ik vond dat wel echt heel frustrerend op gegeven moment.
Die datum op je contract zegt dus in dat opzicht niet zoveel.
Waar je ook rekening mee moet houden, als de rest van het personeel wel een contract via bedrijf heeft, betekent dat je geen eindejaarsuitkering, 13e maand, bijkopen vakantiedagen enz kan. Ik vond dat wel echt heel frustrerend op gegeven moment.
maandag 6 mei 2019 om 12:33
Dat ligt aan de afspraken die het UZB met de inlener heeft.
Ik heb bij een bedrijf wél een keer een eindejaarsuitkering gekregen. Die kon het UZB gewoon factureren bij dat bedrijf.