Peuter ondergewicht

08-05-2019 20:35 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik heb een vraag. Mijn zoontje (ruim 3.5 jr) zit nu in maat 98/104. Hij is wel wat kleiner dan gemiddeld en is dus dun. Hij weegt zo'n 14 kilo. We geven hem volle producten, dus roomboter, volle melk. Hij eet 's morgens aan flinke bak havermout met appelstroop en fruit na.

Tussendoor dan nog wel eens een biscuitje. En bij de lunch 2 tot 3 boterhammen met hartig-zoet-hartig beleg. Ik probeer hem 's middags noten te geven maar hij krijgt ook weleens koekjes of snoepjes. En qua drinken dus melk, thee, ranja en water.

Avondeten is best wel drama, groente eet hij bijna niet maar ik probeer altijd wel paprika en komkommer en rauwe wortels aan te bieden. Vlees eet hij wel. Aardappels ook niet echt. Ik heb hem een tijdje i.p.v. aardappels pasta bij zijn maaltijd gegeven maar " kaal" wil hij het nu ook niet meer eten. Ik probeer wel als we iets eten wat hij niet lust om dan een vervangende maaltijd aan te bieden, heb dan wel een bakje met pastasaus en gehakt oid in de diepvries en kook er dan pasta bij voor hem. Dat eet hij wel graag.

Wij zijn een beetje zat van pasta maar ik probeer dat minstens 1 a 2 keer per week te eten. Ik weet het even niet meer. Hij probeert nu zo langzamerhand dingen wel wat meer te proeven maar dan na 1 hap houdt hij het voor gezien :roll:

Wat kan ik hem aanbieden waardoor hij aankomt maar wat ervoor zorgt dat hij zijn maaltijden nog wel goed eet? Ik weet het niet meer.

Oh ja, hij is een stijfkop. Hij wil dus wel eens iets proeven maar lang niet alles. Aardappels weigert hij. En ik wil geen strijd tijdens het avondeten want dat werkt averechts. Tips?
zussel schreef: ↑
08-05-2019 21:15
Als het afbuigt zou ik er wel wat mee doen ja, misschien langs een kinderdietist? Tot die tijd: extra olie of roomboter door het eten doen, wat vetters geven dan een kaakje, evt chocopoeder door de melk (maar das niet perse heel gezond)?
Hij krijgt ook wel vettere dingen dan een biscuitje. Dat krijgt hij 's morgens wel eens als tussendoortje. En 's middags noten of snoepjes of stukje chocolade. Chocolademelk koop ik weleens maar niet heel vaak. Het is iets wat hij af en toe bij de lunch krijgt.

En roomboter krijgt hij altijd op zijn boterhammen. Ik wil niet te gezond bezig zijn maar ook niet allemaal maar "troep" aan gaan bieden om hem vet te mesten. Maar zoals ik had aangeven, als het CB weer aanmerkingen heeft wil ik best wel met hem naar de diëtist :)

Oh ja en we eten 1x per week patat. Met frikandel, zijn favoriet :hyper:
Nou het klinkt in elk geval prima, zoals jullie het doen en hij ook.
En nu eet hij eigenlijk alleen met avondeten wat minder goed, dat kan gemakkelijk bijtrekken met de tijd.

Wat wel kan, beetje bijvoeren met onzichtbare dingen, zoals brood met roomboter, dubbel beleg zoals ham en kaas, noten zijn vaak lastig voor kinderen, maar misschien gaat hij wel voor olijven, blokje kaas, scheutje koksroom door de vla, dat soort trucjes.
En vette vis, avocado, dadels.....
Ik krijg trek van dit bericht schrijven!

En wat al gezegd was maar werkt echt goed, zelf ook zichtbaar met smaak van je eten genieten. Succes!
Mijne heeft ook die maat en is 12 kilo, volgens het consultatie bureau te dun maar hij heeft genoeg energie en eet vrij goed en gevarieerd dus ik vind zijn doen en laten belangrijker dan een grafiekje. Je ziet het bij hem vrij goed als hij bijv in zwembroek loopt maar hij komt vanzelf wel aan met normaal eten en lekker bewegen.
Ik heb niet alles gelezen maar is het echt een probleem, of vind cb het een probleem?
Als ik het zo lees dan eet hij overdag best redelijk toch? Die van ons blieft ook geen avondeten meestal. Vlees wel hoor, aardappels soms, maar van rijst etc moet hij niks hebben. Groenten zijn ook niet favoriet. Maar doordat hij overdag wel gewoon prima eet is hij verder niet dun of mager. Dus ik denk eigenlijk ook dat het dun zijn niet komt doordat jou kindje savonds zo weinig eet. Volgens mij zijn er heel veel kinderen die slecht avondeten. Misschien is hij/zij gewoon dun/slank gebouwd? Of is hij bijv heel actief en verbrand hij ook echt alles wat hij binnenkrijgt. Ik ga er vanuit dat iets medisch is uitgesloten?
anoniem_6ab1286bcfd61 wijzigde dit bericht op 08-05-2019 21:34
0.14% gewijzigd
Oja hij is trouwens ook 3 maar gewoon een lekker klein ding die ook dol is op frikandellen! toevallig!
nachtvlinder1977 schreef: ↑
08-05-2019 21:13
Ook dan geen reden voor zorg blijkbaar. Onze dochter buigt behoorlijk naar beneden af en daar wordt heel droog op gereageerd.
Als dat een logische oorzaak heeft (ziek geweest, weinig eten) en verder gaat het goed met je kind dan ís het doorgaans ook niet zorgelijk.
•
Ik zou gewoon elke dag pasta geven. Dat is toch een prima maaltijd voor een driejarige. En je kunt er redelijk mee variëren.

Mijn zoontje is 4,5 jaar en 15,5 kilo. Hij groeit qua lengte ook niet goed. Ik eet 's avonds alleen nog maar dingen die hij lekker vind. Hem stamppot aanbieden terwijl hij wel pasta of rijst eet heb ik opgegeven. Wel varieer ik daarnaast met groentes en daar moet hij wel altijd van proeven. Maar dat lukt ook pas sinds kort. Verder doe ik eigenlijk overal olijfolie overheen en eet hij vaak brood en doopt hij dat in de olijfolie. Heb je weleens gehoord van een monkeyplatter of een bentobox? Hier helpt dat niet helaas. Maar het schijnt voor sommige kindjes echt een uitkomst te zijn. Ik zou echt op zoek gaan naar dingen die hij lekker vind. Dadel, avocado, smoothies met banaan, gedroogd fruit (moerbeien, rozijnen, pruimen?). En elke boterham apart beleggen en dik belegd. Je kunt ook nog een lepeltje kokosolie door de havermout doen, daar zitten flink wat calorieën in. Heb je weleens geteld hoeveel calorieën hij binnen krijgt? Hier heeft de diëtist eens berekend voor ons hoeveel calorieën hij extra nodig heeft per dag om aan te komen. Toch wel handig om te weten.
Herkenbaar. Hier ook een kleine, dunne peuter. Zijn doorverwezen naar de kinderarts omdat rekening gehouden werd met voedselintolerantie/allergie. Het lijkt erop dat dit toch niet het geval is. Groei in lengte gaat hij iets beter in de curve dan in gewicht. Eten is trouwens nooit een strijd hier, hij komt er alleen weinig door aan. Het is alleen een enorm verschil met onze oudste, die weliswaar ook een slanke bouw heeft maar wel gigantisch de lengte in groeit (en dat ook deed als dreumes/peuter).
Mijn dochter was en is ook klein en tenger. Ze is nu zo goed als 9 en weegt 23 kg bij een lengte van circa 1.25. Ik denk dat ze rond haar derde 92/98 had en 11/12 kg woog, maar zeker weten doe ik het niet meer. De verhouding lengte/gewicht klopt wel, ze volgt ook haar lijn (de onderste van de bandbreedte uit het boekje). Zolang dat zo is en je kind verder gezond is, zelden ziek is dan zou ik wel uitdagen tot proeven en proberen van verschillende voedingsmiddelen maar er geen druk op zetten. Hier eet ze vaak met lange tanden en porties waar een muis de hongerdood van zou sterven. Er te veel over drammen dat ze meer en alles moet eten werkt niet, want het moet wel heeeeel vies zijn als mama het zo belangrijk vindt. Ik geef alleen geen alternatieven afgezien van wat rauwkost bij het avondeten. Maar ik straf ook niet, als we een toetje hebben dan krijgt ze dat. Wij zijn beide niet lang en zolang ze het goed doet, vind ik het best. Ik kan ze toch ook niet vetmesten met snoep en koek?
Wat ik mis hier is hoe lang hij is. Want als hij ook klein is, en die verhoudingen zijn goed, dan is er toch niets om je zorgen over te maken?

Dus hij zit met de lengte op -1 en met gewicht ook, dan is dat toch in balans?

Mijn dochter heeft het tegenovergestelde, ze zit met lengte op -2 en met gewicht op +1.

Zolang ze hun eigen curve aanhouden is het toch goed?
Ik heb 3 kleine kinderen. Mijn 4 jarige zit ook in maat 98/104. Mijn 3 jarige in maat 92 en mijn 2 jarige in maat 86. Ze zijn klein en niet echt mager maar wel slank.

Qua voeding probeer ik het zo goed mogelijk te doen maar aangezien ze ook niet veel eten is dat soms lastig. Hier beetje een schema wat ze gemiddeld eten op een dag.

Sochtends halve volkoren boterham met roomboter en kaas, halve banaan, halve appel en een bekertje thee.

Tussendoor: koekje en bekertje sap.

Smiddags: 2 volkoren boterhammen met roomboter. 1 met kaas of worst en de ander met pindakaas of jam oid, handje bessen/aardbeien oid en een bekertje drinkyoghurt.

Tussendoor: snoepje en een beker sap.

Avondeten: probeer het altijd zo te doen dat het iets is dat ze echt heel lekker vinden. Gelukkig lusten ze bijna alles dus hun acondeten is altijd heel gevarieerd. Hoeveelheid verschild tussen 1 eetlepel of zoals afgelopen week 1 hele pizza voor mijn 2 jarige. Als toetje een groot schaaltje yoghurt soms met fruit erin en soms niet en dan een beker melk.

Ik geef ze idd veel sap, is bijna altijd zelfgemaakt zonder extra suiker erin en ik vind het voor hun fijner dan water omdat daar al helemaal niets in zit.

In het weekend savonds ook altijd nog een schaaltje chips of popcorn oid. Mijn kinderen eten heel gevarieerd maar weinig. Zo’n klein uitdeelzakje chips bijvoorbeeld deel ik al door d helft want een heel zakje kunnen ze dus echt niet op.

Ze zitten nu in een pizza fase dus eten we elke week pizza. Vinden ze leuk want die mogen ze zelf maken en alles erop doen wat ze maar willen, pasta is ook altijd met veel groente. Enige wat er hier niet ingaat zijn sperziebonen en champignons dus heb daar veel geluk mee.

En verder wil ik je zeggen dat jij je niet al te druk moet maken om wat het CB zegt. Volgens hun was mijn middelste zwaar ondervoed ( door alleen naar hun computer te kijken en niet naar hemzelf) en was het dikke drama en hebben ze geregeld dat ik diezelfde dag nog bij de kinderarts terecht kon. We kwamen daar binnen en binnen 2 seconden zei hij al dat kind echt niet ondervoed was maar gewoon klein. En aangezien ik 1.58 ben en mijn man 1.75 vond hij dat niet heel gek.
Hecamel schreef: ↑
08-05-2019 21:55
Wat ik mis hier is hoe lang hij is. Want als hij ook klein is, en die verhoudingen zijn goed, dan is er toch niets om je zorgen over te maken?

Dus hij zit met de lengte op -1 en met gewicht ook, dan is dat toch in balans?

Mijn dochter heeft het tegenovergestelde, ze zit met lengte op -2 en met gewicht op +1.

Zolang ze hun eigen curve aanhouden is het toch goed?
Weet ik niet om eerlijk te zijn. Bij 3 jaar was hij 94 cm lang. Ik zal hem morgen eens opmeten :)
zussel schreef: ↑
08-05-2019 21:17
En brood bij het avondeten erbij? Of de havermout erbij en dan sochtends brood? Als het vooral belangrijk is dat ie genoeg binnenkrijgt zou ik iets minder principes hebben over wat ie eet (maar wel groente ed aanbieden natuurljk).
Dit vind ik tricky. Ik ben bang dat ik een bizarre eter creëer als ik hem ipv warm eten brood ga aanbieden. (Ik doel op dat programma, daar waren soms mensen die alleen brood met hagelslag wilden eten)
ik zou niet een groot punt van maken mijn dochter van 8 worsteld nog steed smet ondergewicht ze weeg net 22 kilo. we zitten al bij de dieetiste de huisarts had ons doorverwezen toen ze 6 was en na 2 jaar niks was aangekomen. maar we kwamen achter dat ze lactose intolerantie heeft> en sinds dien heeft is het wel wat beter gegaan maar nog steeds is ze mager voor haar leeftijd. als je kind goed eet en alles binnen krijgt... geen fysieke klachten heeft zou ik niet te veel aandacht op vestigen dat werkt alleen maar averechts.
Dreuzel84 schreef: ↑
08-05-2019 22:12
Dit vind ik tricky. Ik ben bang dat ik een bizarre eter creëer als ik hem ipv warm eten brood ga aanbieden. (Ik doel op dat programma, daar waren soms mensen die alleen brood met hagelslag wilden eten)
Oh...hier eten we standaard 1 keer per week savonds brood. Lekker een gebakken ei erbij, of ik maak zelf “ Mexicaanse” broodjes met gehakt, tomaten, ui, paprika, mais, kidneybonen en wat geraspte kaas.
Ja, zo'n bizarre eter heb ik dus. Nee onzin, als mijn dochter honger heeft en een boterham wil eten, dan krijgt ze die wel. Als ze wat ouder is kan ik eisen dat ze andere dingen eet, maar dat gaat nu niet werken.
Oké. Ja misschien dat toch maar eens proberen. Dan heeft hij wel wat gegeten idd. Ik weet ook niet hoe zijn peuter hersenen werken hoor, ik merk wel dat hij me nu al vraagt als wij aardappels eten: en wat eet ik dan?

En ik denk dan EET GEWOON AARDAPPELS 😂 maar ik zeg het niet hoor. Helpt niet heeft geen zin en dat weet ik ook best. Maar ik ben ook maar een mens :P
08-05-2019 22:43
Oké. Ja misschien dat toch maar eens proberen. Dan heeft hij wel wat gegeten idd. Ik weet ook niet hoe zijn peuter hersenen werken hoor, ik merk wel dat hij me nu al vraagt als wij aardappels eten: en wat eet ik dan?

En ik denk dan EET GEWOON AARDAPPELS 😂 maar ik zeg het niet hoor. Helpt niet heeft geen zin en dat weet ik ook best. Maar ik ben ook maar een mens :P
Ik heb kinderen die goed eten en hele andere gewichten hebben, maar het principe van je niet laten manipuleren over eten blijft hetzelfde. Dus het antwoord is: Aardappels. Of niet. Je hoeft niet te eten, je mag eten. Als je je zorgen maakt kun je er altijd iets naast zetten wat ie wel lust (twee soorten gekookte groente, extra bakje snoeptomaten dat soort dingen)

Je mag het best zo manipuleren dat hij (bijna) elke dag wel iets op tafel heeft wat ie lust, maar dat is er te eten, verder niet. Mijn kinderen eten overigens volkomen contra-intuïtief goed van zaken als roti, Mexicaans en pittig vlees van de bbq en blieven geen hutspot. Veel smaak en niet te bang voor sambal dus.

Ik stuur vaak wel op dingen die ze lekker vinden na een dag dat ze het absoluut niet lekker vonden of op dagen dat ze een lange BSO-dag hebben.
Mijn peuter eet met name graag als er veel verschillends te halen valt. Snij ik een appel, dan eet ze een halve. Liggen diezelfde stukjes appel op een bord met ook mango, druiven en mandarijn dan eet ze zo 2/3 stuks fruit. Avond eten gaat momenteel ook moeizaam dus gaat er vaak 's middags een 'monkeyplatter' op tafel. Reepjes komkommer, avocado, paprika, rolletje vleeswaren, stukje kaas, dadel... Ik snap dat ze haar buik dan vol heeft en weinig avondeten hoeft maar ach, dan heeft ze in ieder geval gegeten. Of ze krijgt na het avondeten nog een bak kwark met muesli, noten en/of fruit. Uitgangspunt: als ze maar iets fatsoenlijks binnen krijgt en ze weer even vooruit kan.

Smoothies zou hier denk ik ook wel werken. Al is fruit dus geen probleem zolang het maar een gemixt bord is :)
08-05-2019 20:50

Ik geef hem na 15.30 niets meer te snacken/snoepen tot aan het avondeten.
En veel rauwkost thee en water.. Eh wat dacht je van patat met mayo, frikandel, suiker of honing in de thee, chocomel en juist om 15 uur nog wat geven en dan maar iets later eten. Ik gaf zoon ook meteen na school wat te eten en aten dan om 18 30 19 uur warm.
Onze jongste was op die leeftijd nog lichter en heeft nog steeds ondergewicht (inmiddels 9). CB heeft nooit alarm geslagen en bij laatste controle schoolarts is het nog wel even besproken in de zin van minder reservers bij ziekte.
Dat is ook wel wat wij merken. Een griepje komt bij hem altijd wat harder aan.
Ook hier alleen maar volle producten voor zoonlief.
Ben zelf ook altijd heel mager geweest (en nu nog steeds slank zonder moeite). Misschien dat ik me daarom nooit zo'n zorgen heb gemaakt erom.
08-05-2019 22:43

Dan zeg je toch niet dat het aardappels zijn? Hij is 3,5....aardappels hoeven niet alleen maar gekookt te worden. Je kan er zoveel meer mee. Lekkere gepofte aardappels, gebakken krieltjes, aardappelkoekjes en noem maar op. En dan geef je het gewoon een andere naam. Ik geef eten namen van dingen die ze leuk vinden, spinazie is bijvoorbeeld hele speciale Hulk stamppot en ik verzin er een heel verhaal omheen.
Hier gister voor de 2de keer bij dietist geweest. Dochter van 3 zat ook op ondergewicht. Gister was ze 98 cm en 13,9 kilo, net randje ondergewicht/laaggewicht.
Hier krijgt ze nu extra yoghurt, smoothies met avocado en nootjes als tussendoortje (niet allemaal op 1 dag). Drinken gewoon water, thee, melk. Avondeten is erg wisselend: ze houdt van pasta en rijst, aardappels vind ze niet lekker. Ik kook trouwens niet apart voor haar, ze krijgt gewoon wat de pot schaft.
Ze gaat 4 dagen naar de opvang en daar eet ze erg goed. Ze is gewoon heel actief en verbrand veel
In heel veel landen (begint al bij Belgie) staat er gewoon brood op tafel tijdens de avondmaaltijd. Kun jij ook doen, zie brood als een volwaardig voedingsmiddel. Zet een mandje stokbroodjes op tafel
Wat ik vaak doe, is een hele kleine portie van alles opscheppen )zodat ze het kunnen overzien, werkt vaak goed voor die kleintjes) en dan alles laten proeven en als dat goed gaat, mag hij van mij brood eten. Maar vaak vraagt ie iets meet van bijv t vlees of de groente en heeft ie onopgemerkt meer op dan wanneer ik een bord vol zou scheppen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven