Dochter weer beugel
donderdag 9 mei 2019 om 17:42
Ik weet niet of het hier hoort of bij medisch.
Mijn dochter heeft een activator en een plaatjesbeugel gehad en nu voor boven een nacht beugel en onder een draadje.
In september / oktober is de plaatjesbeugel eruit gehaald. Nu gaat het draadje onderin steeds los. Minimaal 1 x per maand terug. Ze weten niet hoe het komt. Ze bijt ook geen nagels. Nu staan haar tanden weer een beetje scheef en krijgt ze weer een overbeet. Nu nog minimaal. Tandarts zegt onder weer een beugel (natuurlijk krijgt ze dat, wil niet dat ze een grotere overbeet krijgt) ik heb aangekaart dat ze de beugel dan misschien te vroeg eruit hebben gehaalt. Zegt ie doodleuk dat op die leeftijd de kaak nog kan groeien!
Ik was voor €2500 verzekerd en heb nog €400 over. Dus het kost me zo wie zo geld. Ook als ik naar een andere ga. Wat moeilijk is omdat ik geen rijbewijs heb en die 15 km verder zit. En je wilt niet weten hoe vaak die elastiekjes bij haar los gaan.
Wat vinden jullie? Ligt de fout bij de tandarts? Zou ja, zou ik hier dan iets mee kunnen.
Of gewoon vette pech?
Heeft iemand hier ook zoiets meegemaakt en wat heb je toen gedaan?
Bedankt alvast
Mijn dochter heeft een activator en een plaatjesbeugel gehad en nu voor boven een nacht beugel en onder een draadje.
In september / oktober is de plaatjesbeugel eruit gehaald. Nu gaat het draadje onderin steeds los. Minimaal 1 x per maand terug. Ze weten niet hoe het komt. Ze bijt ook geen nagels. Nu staan haar tanden weer een beetje scheef en krijgt ze weer een overbeet. Nu nog minimaal. Tandarts zegt onder weer een beugel (natuurlijk krijgt ze dat, wil niet dat ze een grotere overbeet krijgt) ik heb aangekaart dat ze de beugel dan misschien te vroeg eruit hebben gehaalt. Zegt ie doodleuk dat op die leeftijd de kaak nog kan groeien!
Ik was voor €2500 verzekerd en heb nog €400 over. Dus het kost me zo wie zo geld. Ook als ik naar een andere ga. Wat moeilijk is omdat ik geen rijbewijs heb en die 15 km verder zit. En je wilt niet weten hoe vaak die elastiekjes bij haar los gaan.
Wat vinden jullie? Ligt de fout bij de tandarts? Zou ja, zou ik hier dan iets mee kunnen.
Of gewoon vette pech?
Heeft iemand hier ook zoiets meegemaakt en wat heb je toen gedaan?
Bedankt alvast
donderdag 9 mei 2019 om 17:48
Ik heb ondanks beugels alsnog weer een overbeet gekregen omdat je kaak inderdaad blijft ontwikkelen tot een bepaalde leeftijd (en ik droeg mijn nacht beugel niet). Maar de overbeet is minimaal gebleven. Misschien 3mm nu?
Hoe oud is je dochter?
Ik zou trouwens ook een draadje eisen voor de bovenkant. Ik heb onder en boven een draadje gekregen, en ook een nachtbeugel. Als ik geen draadje had gekregen boven dan stonden die tanden inderdaad weer binnen de kortste keren scheef.
Bij mij is alleen het bovenste draadje 2x los gegaan, in 11/12 jaar tijd. Dus zou sowieso zorgen dat de draadjes beter gezet worden of wat dan ook
Hoe oud is je dochter?
Ik zou trouwens ook een draadje eisen voor de bovenkant. Ik heb onder en boven een draadje gekregen, en ook een nachtbeugel. Als ik geen draadje had gekregen boven dan stonden die tanden inderdaad weer binnen de kortste keren scheef.
Bij mij is alleen het bovenste draadje 2x los gegaan, in 11/12 jaar tijd. Dus zou sowieso zorgen dat de draadjes beter gezet worden of wat dan ook
donderdag 9 mei 2019 om 17:50
Misschien is het een kwestie van dikke pech, mensen willen meestal niet langer dan noodzakelijk een beugel dragen.
Kaken groeien zeker nog een tijdje door, maar de meeste kinderen lopen niet met een beugel rond tot dat ze 18 jaar zijn. Het is niet altijd te voorspellen in hoeverre de kaak nog doorgroeit en wat voor invloed dit heeft op de stand van de tanden.
Misschien is er wel een inschattingsfout gemaakt.
Je kan een paar dingen doen.
1) nogmaals een gesprek aangaan met de orthodontist
2) orthodontist is aangesloten bij een klachtencommissie, dien daar een klacht in
3) neem contact op met je zorgverzekeraar, en vraag daar om advies, en eventueel een doorverwijzing naar voor een 2nd opinie
Kaken groeien zeker nog een tijdje door, maar de meeste kinderen lopen niet met een beugel rond tot dat ze 18 jaar zijn. Het is niet altijd te voorspellen in hoeverre de kaak nog doorgroeit en wat voor invloed dit heeft op de stand van de tanden.
Misschien is er wel een inschattingsfout gemaakt.
Je kan een paar dingen doen.
1) nogmaals een gesprek aangaan met de orthodontist
2) orthodontist is aangesloten bij een klachtencommissie, dien daar een klacht in
3) neem contact op met je zorgverzekeraar, en vraag daar om advies, en eventueel een doorverwijzing naar voor een 2nd opinie
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 9 mei 2019 om 17:51
Ben bang dat het gewoon vette pech is.
Dat draadje zit er in om te voorkomen dat eea weer gaat schuiven. Dat doet in essentie niets anders dan een blokjes beugel alleen zit het draadje nu niet aan de blokjes vast, maar achter de tanden rechtsreeks gelijmd.
Blijkbaar gaat dat draadje bij je dochter snel los. Waarom is niet altijd duidelijk. Ik heb al 20+ jaar een draadje achter mijn tanden. Is de eerste 10 jaar nooit los gegaan. Toen ineens een periode heel vaak en de laatste jaren nooit meer. Geen idee waarom het een aantal jaar ineens niet bleef zitten.
Dat de kaak nog kan groeien lijkt me evident. Een beugel plaats je bij voorkeur bij een kind dat nog in de groei zit want dan kan het gebit ook in de goede stand vast groeien. Maar het geeft uiteraard geen garantie. Als de overbeet bv veroorzaakt wordt doordat je met je tong tegen je tanden duwt duw je het na het verwijderen van de beugel met de zelfde vaart weer scheef.
Dat draadje zit er in om te voorkomen dat eea weer gaat schuiven. Dat doet in essentie niets anders dan een blokjes beugel alleen zit het draadje nu niet aan de blokjes vast, maar achter de tanden rechtsreeks gelijmd.
Blijkbaar gaat dat draadje bij je dochter snel los. Waarom is niet altijd duidelijk. Ik heb al 20+ jaar een draadje achter mijn tanden. Is de eerste 10 jaar nooit los gegaan. Toen ineens een periode heel vaak en de laatste jaren nooit meer. Geen idee waarom het een aantal jaar ineens niet bleef zitten.
Dat de kaak nog kan groeien lijkt me evident. Een beugel plaats je bij voorkeur bij een kind dat nog in de groei zit want dan kan het gebit ook in de goede stand vast groeien. Maar het geeft uiteraard geen garantie. Als de overbeet bv veroorzaakt wordt doordat je met je tong tegen je tanden duwt duw je het na het verwijderen van de beugel met de zelfde vaart weer scheef.
donderdag 9 mei 2019 om 17:53
Orhodontist pusht haar erg. Dus ze wil een beugel. Ze is nu 13.
Ik zelf heb nooit gebeugeld. Ouders hadden geen geld. Mijn kaak is niet volgroeid en ik heb een ontiegelijke overbeet. Wil ik er nog iets aan laten doen moeten ze eerst mijn kaak breken.
Ze heeft zoiets van ik wil niet dezelfde tanden als mijn moeder.
Ik zelf heb nooit gebeugeld. Ouders hadden geen geld. Mijn kaak is niet volgroeid en ik heb een ontiegelijke overbeet. Wil ik er nog iets aan laten doen moeten ze eerst mijn kaak breken.
donderdag 9 mei 2019 om 17:55
Heeft je dochter net zo'n erge overbeet als jij?oekeltje schreef: ↑09-05-2019 17:53Orhodontist pusht haar erg. Dus ze wil een beugel. Ze is nu 13.
donderdag 9 mei 2019 om 17:56
Hoe oud is ze? Bij mij maakten ze destijds een handfoto om aan de hand van de groeischijven te bepalen hoe groot de kans was dat er nog vergroeiingen zouden optreden (Maar dat is 25jr terug).
Maar dan nog kan er door allerlei factoren veranderingen optreden natuurlijk. Ik heb na mijn zwangerschappen een tand die is gaan draaien. Tsja, zeg het maar.
Maar dan nog kan er door allerlei factoren veranderingen optreden natuurlijk. Ik heb na mijn zwangerschappen een tand die is gaan draaien. Tsja, zeg het maar.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 9 mei 2019 om 18:50
Ze heeft gelukkig niet zo'n grote overbeet als ik. Maar ze had echt een flinke.
Ik kan mijn duim er tussen doen en m dan nog bewegen
Ze is dus erg bang dat zij dat ook krijgt. Maar haar kaken zijn nu nog normaal en niet onderontwikkeld net als bij mij.
Ze was idd snel met wisselen.
Ik denk dat ik toch met de orthodontist ga praten. Hoop dat het me lukt. Ben nl een ontiegelijke schijterd. Naar een draadje boven durf ik wel te vragen.
Zoals gezegd is een andere een moeilijke optie omdat die 15 km verder zit en ik geen rijbewijs heb. En vorige keer knapte die elastiekjes steeds. En als ik dan elke keer met de bus naar die ortho moet, ben ik veel tijd en geld kwijt voor het ov.
een bezwaarschrift vind ik weer net iets te ver gaan omdat ik geen gedonder met die man wil. Hij is ook onze tandarts.
Ben bang dat het een kwestie van vette pech is
Bedankt iig voor jullie tips.
Ik kan mijn duim er tussen doen en m dan nog bewegen
Ze is dus erg bang dat zij dat ook krijgt. Maar haar kaken zijn nu nog normaal en niet onderontwikkeld net als bij mij.
Ze was idd snel met wisselen.
Ik denk dat ik toch met de orthodontist ga praten. Hoop dat het me lukt. Ben nl een ontiegelijke schijterd. Naar een draadje boven durf ik wel te vragen.
Zoals gezegd is een andere een moeilijke optie omdat die 15 km verder zit en ik geen rijbewijs heb. En vorige keer knapte die elastiekjes steeds. En als ik dan elke keer met de bus naar die ortho moet, ben ik veel tijd en geld kwijt voor het ov.
een bezwaarschrift vind ik weer net iets te ver gaan omdat ik geen gedonder met die man wil. Hij is ook onze tandarts.
Ben bang dat het een kwestie van vette pech is
Bedankt iig voor jullie tips.
donderdag 9 mei 2019 om 18:55
Ik heb ook 2x een beugel gehad. Had ook n overbijt. Ze hebben bij mij 2 kiezen getrokken om ruimte te creëren. Na de 2e beugel nog ern tijd een nachtbeugel gehad, maar op n gegeven moment mee gestopt. M’n tanden staan nog ok genoeg.
Je kunt ook even afwachten hoe het zich verder ontwikkelt en dam evt. weer n beugel nemen. En doe het voor jezelf ook, is echt de moeite waard.
Je kunt ook even afwachten hoe het zich verder ontwikkelt en dam evt. weer n beugel nemen. En doe het voor jezelf ook, is echt de moeite waard.
Cum non tum age
donderdag 9 mei 2019 om 19:04
Heb daar ook met mijn dochter over gehad. Maar tot wanneer wacht je. Voor mezelf ga ik het echt niet meer doen. Mijn kaken moeten dan gebroken worden en plaatjes erin etc.noa schreef: ↑09-05-2019 18:55Ik heb ook 2x een beugel gehad. Had ook n overbijt. Ze hebben bij mij 2 kiezen getrokken om ruimte te creëren. Na de 2e beugel nog ern tijd een nachtbeugel gehad, maar op n gegeven moment mee gestopt. M’n tanden staan nog ok genoeg.
Een vriendin heeft het laten doen en kan niet eens meer een stokbroodje eten omdat ze haar mond niet ver genoeg open krijgt.
Het is ook geen medische noodzaak. Dus het gaat mezelf dan ook echt veel geld kosten. Wat ik niet heb. Maar dat is niet de belangrijkste reden.
donderdag 9 mei 2019 om 19:07
donderdag 9 mei 2019 om 19:34
Wij kregen advies om nog even te wachten. Zoon is nu 12. Hele klas al aan de beugel maar hij groeit enorm en zn tanden schuiven steeds netter. Tandarts geeft nu aan dat beugel misschien niet eens hoeft. Op school zie ik kinderen al rond 9 jaar al beugelen. Het lijkt me dat je dan echt nog niet kunt inschatten hoe een gebit zich nog gaat ontwikkelen
donderdag 9 mei 2019 om 21:31
donderdag 9 mei 2019 om 21:35
Hvg2017 schreef: ↑09-05-2019 19:34Wij kregen advies om nog even te wachten. Zoon is nu 12. Hele klas al aan de beugel maar hij groeit enorm en zn tanden schuiven steeds netter. Tandarts geeft nu aan dat beugel misschien niet eens hoeft. Op school zie ik kinderen al rond 9 jaar al beugelen. Het lijkt me dat je dan echt nog niet kunt inschatten hoe een gebit zich nog gaat ontwikkelen
Soms wel. En juist als ze niet uitgegroeid zijn kan je bij bepaalde problemen dan juist er nog wat aan doen. of makkelijker.
Mijn oudste is nu 12 en was eigenlijk te laat.
Nu zijn alle kiezen er en is de kaak redelijk uitgegroeit ( iets met pubertijd en niet per se met leeftijd) en gaat een buitenboordbeugel al niet meer helpen.
Moet ze veel langer een slotjesbeigel met supersonische veren en deze ook echt jaren langer in, dan als we 2 jaar eerder waren gekomen.
Ze krijgt daarna ook 2 draadjes en een nachtbeugel voor altijd. Omdat juist moeilijk te corrigeren is. Het verschilt per soort 'aandoening' en kind qua groei. Maar 9 jaar kan voor een aantal dingen juist wel prima moment zijn om te beugelen.