Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
doornroosje9 schreef:
13-05-2019 23:11
De verhouding inkomen/vaste lasten.

Als je vaste lasten heel laag liggen, kan je zelfs met een modaal inkomen (alleen mijn man werkt, ik ben afgekeurd) veel sparen. Ik besef ook wel dat bijna niemand een lage of geen hypotheek heeft.

Wij zijn bijvoorbeeld de eerste 10 jaar niet op vakantie geweest (man wilde thuis blijven en had niets met vakanties), hebben zo goed als geen hypotheek en spaarden heel veel. Niet omdat we wilden oppotten, maar omdat er geld over was.

Maar wij zijn met z'n tweeën dus. Als je alleenstaand bent, is het veel moeilijker.
Helemaal waar!
Alle reacties Link kopieren
Carpediem80 schreef:
13-05-2019 15:54
Klein tussen aanhalingstekens. Als mijn keuken is vervangen (wat echt moet want koelkast en oven doen het niet meer, kastjes hangen scheef want kapot, dan ook meteen de vloer want stukken eruit) blijft er niet veel over. Ik heb er 2 jaar alles voor gelaten, niet uiteten niet nar de film etc. Keuzes maken...
Voor 1000 euro kun je dat prima fixen hoor. En voor 2000 staat er wat anders (via MP bijvoorbeeld).
Een keuken van 25000 noodzakelijk noemen.... gestoord werkelijk
sparen is niet zo moeilijk. kwestie van budgeteren. meteen als je salaris oid binnen krijgt een bedrag wegzetten. al is het maar een tientje. en als je aan het einde van de maand geld over heb ook dat afromen.

Spaarpotjes aanmaken met een doelbedrag.

en voordat je een onzin/impuls aankoop doet, ff 2x nadenken.

maar ik heb makkelijk praten met een koopwoning en inkomen iets boven modaal voor mezelf en coouder van dochter.

en ja we maken een spaarpotje voor dochter want studeren is duur en met geldzorgen is leren niet makkelijker. en ik spaar voor een nieuwe keuken en verbouwen van mn tuin. Daarnaast kan ik ook op vakantie en af en toe een dagje uit.

maar daar werk ik ook voor.

Ik vind het heel naar om te lezen dat Rosanne het zo krap heeft. Ik had het beter verwacht in nederland voor iemand die 100% afgekeurd is.
Been there, done that, got the T-shirt.
SuperflySister schreef:
13-05-2019 23:18
Dank voor je antwoord. En wat mij betreft hoeft je kop er niet af hoor.

Wel valt me op, en Jolijn stipte ook al zoiets aan in haar post ter verdediging van de jongeren van nu, het valt me enorm op dat veel mensen die hier op dit forum reageren in topics over geldzaken echt best wel ver van de hedendaagse werkelijkheid voor starters, jongeren, singles of mensen met beperkingen op de arbeidsmarkt staan.

Ik merk dat al die nogal oude vrouwen met relaties (en regelmatig zelf niet eens financieel onafhankelijk) nog steeds denken dat niet rond kunnen komen of niet kunnen sparen of geen geld voor een huis hebben komt doordat je teveel koffietjes op het station koopt en te vaak uit eten gaat.

Terwijl de realiteit is dat met name de woningmarkt maar ook de arbeidsmarkt en de sociale voorzieningen gewoon totaal veranderd zijn ten opzichte van bijvoorbeeld de jaren 90. Of zelfs de jaren nul.
Inderdaad. Geen koffie op het station kopen doe je om bijvoorbeeld voor een vakantie te sparen of iets voor in je huis. Maar het zet geen zoden aan de dijk voor het kópen van dat huis.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Mijn punt is dus eigenlijk: voor de meeste starters / jongeren / singles / mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is het simpelweg onmogelijk om lage vaste lasten te hebben. Niet omdat ze hun geld over de balk smijten aan koffietjes en andere luxe zaken, maar omdat woningen in een groot deel van Nederland onbetaalbaar zijn geworden, gas en elektra nog nooit zo duur zijn geweest, de zorgverzekering ook al nog nooit zo duur is geweest, benzine ook al nog nooit zo duur is geweest en zelfs boodschappen sinds 1 januari van dit jaar ook exponentieel in prijs zijn gestegen.

En daar heb je wellicht geen last van als je man in de jaren 90 een leuke woning voor 109.000 euro kocht, maar de realiteit is dat precies dat zelfde huis in 2019 317.000 euro kost. En bovendien ook alweer aan zijn eerste grote opknapbeurt toe is sinds 1995 toen jullie het kochten. Wat dus bovenop die 3 x zo hoge prijs komt.

En de salarissen zijn weliswaar gestegen, maar niet zoveel als de huizenprijzen. En de Nuon prijzen. En de benzineprijzen. En de levensmiddelenprijzen. En de gezondheidszorgprijzen. En alle andere prijzen.

Dus tja, je kunt nog zo goed zijn in budgetteren, maar een simpel rekensommetje leert dat je met een modaal salaris wel dat huis van 109.000 euro kunt kopen, maar niet die van 317.000 + 50.000 verbouwingskosten. Maar dat is dus hetzelfde huis als waar de mensen die zeggen "moet je maar beter budgetteren" zelf in wonen.
Nu lijkt het me idd heel moeilijk voor jongeren/starters/alleenstaanden. En bij jullie zijn de huizen nog duurder dan in België.

Hier wordt ook nog veel zelf gebouwd, dat maakt het ook een stuk betaalbaarder.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
13-05-2019 23:38
Nu lijkt het me idd heel moeilijk voor jongeren/starters/alleenstaanden. En bij jullie zijn de huizen nog duurder dan in België.

Hier wordt ook nog veel zelf gebouwd, dat maakt het ook een stuk betaalbaarder.
In mijn buurt zie ik de laatste tijd nog weer een andere trend: veel huizen die hier op de markt komen zijn al tig jaar niet meer gemoderniseerd. Ze zijn echter nog steeds erg duur want alles is hier duur. Maar ik zie dus steeds vaker dat (redelijk) jonge mensen die huizen kopen en in plaats van ze te verbouwen ze maar gewoon helemaal slopen en dan energiezuinige huizen er voor terug bouwen. Blijkbaar is dat hier in de buurt financieel aantrekkelijker of onder aan de streep goedkoper, want ik zie het echt ineens heel veel.
O ja, opnieuw bouwen kan zeker voordeliger zijn dan renoveren en/of verbouwen hoor.
SuperflySister schreef:
13-05-2019 23:18
Dank voor je antwoord. En wat mij betreft hoeft je kop er niet af hoor.

Wel valt me op, en Jolijn stipte ook al zoiets aan in haar post ter verdediging van de jongeren van nu, het valt me enorm op dat veel mensen die hier op dit forum reageren in topics over geldzaken echt best wel ver van de hedendaagse werkelijkheid voor starters, jongeren, singles of mensen met beperkingen op de arbeidsmarkt staan.

Ik merk dat al die nogal oude vrouwen met relaties (en regelmatig zelf niet eens financieel onafhankelijk) nog steeds denken dat niet rond kunnen komen of niet kunnen sparen of geen geld voor een huis hebben komt doordat je teveel koffietjes op het station koopt en te vaak uit eten gaat.

Terwijl de realiteit is dat met name de woningmarkt maar ook de arbeidsmarkt en de sociale voorzieningen gewoon totaal veranderd zijn ten opzichte van bijvoorbeeld de jaren 90. Of zelfs de jaren nul.

Zó oud ben ik ook weer niet hoor! :)

Je hebt natuurlijk deels gelijk. Voor de huidige starters zijn de tijden moeilijker. Geen vaste contracten, torenhoge huizenprijzen.

Toch zie ik wel degelijk vooral ook jongeren geld uitgeven of het niets is. Sommige voorheen luxe goederen (als vliegreizen, smartphones) zijn ook veel goedkoper geworden.

Ik sta met mijn ogen te knipperen hoe vaak mijn nichtjes internationaal reizen. Dat, terwijl ze geen eigen huis kunnen betalen en zich zorgen maken over hun studieschuld.

Die vliegreis gaat het verschil niet maken, zeggen ze dan. En dat is natuurlijk ook zo. Maar al die kleine dingen bij elkaar opgeteld, maakt het verschil wél.

Al snap ik ook wel dat mijn blik gekleurd is (vooral hoogopgeleide jongeren in mijn omgeving). Ook snap ik dat het lastig is tegen de stroom in te roeien en niet mee te gaan op het vrijgezellenfeest in Spanje, terwijl ‘iedereen’ (in jouw sociale bubbel) dat wél doet. Zeker als het maar een druppel op de gloeiende plaat lijkt.
boebezoebe schreef:
13-05-2019 23:32
Inderdaad. Geen koffie op het station kopen doe je om bijvoorbeeld voor een vakantie te sparen of iets voor in je huis. Maar het zet geen zoden aan de dijk voor het kópen van dat huis.
Op de lange termijn wél. Niet dat een starter daarmee geholpen is natuurlijk. Maar dit soort kleine dingen bijsturen, maakt -daar ben ik van overtuigd- echt veel uit!
SuperflySister schreef:
13-05-2019 23:33
Mijn punt is dus eigenlijk: voor de meeste starters / jongeren / singles / mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is het simpelweg onmogelijk om lage vaste lasten te hebben. Niet omdat ze hun geld over de balk smijten aan koffietjes en andere luxe zaken, maar omdat woningen in een groot deel van Nederland onbetaalbaar zijn geworden, gas en elektra nog nooit zo duur zijn geweest, de zorgverzekering ook al nog nooit zo duur is geweest, benzine ook al nog nooit zo duur is geweest en zelfs boodschappen sinds 1 januari van dit jaar ook exponentieel in prijs zijn gestegen.

En daar heb je wellicht geen last van als je man in de jaren 90 een leuke woning voor 109.000 euro kocht, maar de realiteit is dat precies dat zelfde huis in 2019 317.000 euro kost. En bovendien ook alweer aan zijn eerste grote opknapbeurt toe is sinds 1995 toen jullie het kochten. Wat dus bovenop die 3 x zo hoge prijs komt.

En de salarissen zijn weliswaar gestegen, maar niet zoveel als de huizenprijzen. En de Nuon prijzen. En de benzineprijzen. En de levensmiddelenprijzen. En de gezondheidszorgprijzen. En alle andere prijzen.

Dus tja, je kunt nog zo goed zijn in budgetteren, maar een simpel rekensommetje leert dat je met een modaal salaris wel dat huis van 109.000 euro kunt kopen, maar niet die van 317.000 + 50.000 verbouwingskosten. Maar dat is dus hetzelfde huis als waar de mensen die zeggen "moet je maar beter budgetteren" zelf in wonen.
‘Moet je maar beter budgetteren’ zul je mij niet horen zeggen hoor!

Iedereen de vrijheid zijn eigen keuzes te maken. Wat ik aangeef is ook meer iets van de lange adem. Op korte termijn heb je daar als starter in deze huizenmarkt helemaal niets aan natuurlijk.
Doro75 schreef:
13-05-2019 23:56
Op de lange termijn wél. Niet dat een starter daarmee geholpen is natuurlijk. Maar dit soort kleine dingen bijsturen, maakt -daar ben ik van overtuigd- echt veel uit!
ja, ik ben het met je eens, ik doe al die dingen die jij noemde ook. Ik wekte recent in een ander topic nog verbazing doordat ik vertelde dat ik alle aanbiedingen bij hou en daarop mijn boodschappen en menu afstem, en dat ik bovendien ook altijd mijn bonnetjes controleer. Het is zeker waar dat dat op de lange termijn zoden aan de dijk zet, ik merk dat echt. Maar helaas zijn geldlekken niet de reden dat ik maar heel weinig kan sparen. Dat komt gewoon omdat mijn vaste lasten heel hoog zijn en ik ze al zo ver als mogelijk en haalbaar omlaag heb gebracht.
SuperflySister schreef:
14-05-2019 00:07
ja, ik ben het met je eens, ik doe al die dingen die jij noemde ook. Ik wekte recent in een ander topic nog verbazing doordat ik vertelde dat ik alle aanbiedingen bij hou en daarop mijn boodschappen en menu afstem, en dat ik bovendien ook altijd mijn bonnetjes controleer. Het is zeker waar dat dat op de lange termijn zoden aan de dijk zet, ik merk dat echt. Maar helaas zijn geldlekken niet de reden dat ik maar heel weinig kan sparen. Dat komt gewoon omdat mijn vaste lasten heel hoog zijn en ik ze al zo ver als mogelijk en haalbaar omlaag heb gebracht.

:hug:

Je kunt geen ijzer met handen breken helaas.
doornroosje9 schreef:
13-05-2019 19:12
Hij schreef 'geen spaarrekening' hè. ;-)
Weet het, ironie is soms lastig zonder smileys.
I
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 10:00
99.94% gewijzigd
SuperflySister schreef:
13-05-2019 22:34
Eh, jij roept ook gewoon dat je met 75000 euro p/j wel een huis kunt kopen. Ja, dat snapt mijn neus ook wel, vertel jij even aan mijn werkgever dat ie me voortaan 75 ruggen per jaar gaat betalen?
Misschien is het makkelijker als jij begrijpt dat het een anomalie in de geschiedenis was dat je op één inkomen een woonst kon verwerven. En zelfs dan, vijftig jaar geleden besloeg een voltijdse baan wel wat meer dan 38u/week.

@JollyRider: niet geheel eens dat een eigen woonst geen investering is. Aflossen van hypotheek is toch een leuke spaarpot voor later, zeker voor diegene die het geld anders over de balk zouden smijten.

Vermakelijk topic.
L
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 14-06-2019 03:10
99.95% gewijzigd
Wittelamp schreef:
14-05-2019 00:51
Oké, en denk je nu jouw situatie even in zónder je partner. Kijk eens of je je huidige huis nog kan betalen als hij niet had bijgedragen aan de hypotheek. Zo nee, kijk voor de gein eens naar Funda of sociale woningbouw. En kom dan nog eens met een serieuze suggestie over hoe je ‘het voor elkaar kan krijgen’.
Dan helpt het namelijk niet om Lattes te laten staan (als je die überhaupt al koopt dan) of om wat financiële lekken te dichten.

De reden dat jij het voor elkaar hebt is grotendeels te danken aan het feit dat je (waarschijnlijk al langere tijd) een partner hebt en een koophuis dat jullie in andere tijden gekocht hebben. Die lattes helpen je de energierekening betalen, ze helpen je niet om een huis te kopen als starter of om een ton op de bank te sparen als je noodgedwongen hoge vaste lasten hebt.
Zie mijn eerdere opmerkingen hierboven. Het maakt echt een verschil, zeker op een lange termijn, maar je kunt helaas geen ijzer met handen breken. Voor starters zijn de tijden nu inderdaad zwaar.
Ik heb het prima, ben tevreden met wat ik heb. Ben nog student en kom elke maand net rond met wat ik binnen krijgt. Maar als ik om me heen kijk denk ik soms tjonge, waar halen al die studenten hun geld vandaan.. wonen zelfstandig, 3 maandjes op backpack vakantie, dure laptops en kleding, en dat met 2 dagen in de week werken naast een bijbaantje.. 'nee ik leen niks bij, lenen is echt heel dom in deze tijd' 'ik heb lang gespaard voor deze vakantie' 'mijn ouders betalen niks meer sinds ik 18 ben' ja oke, vertel mij eens hoe je aan al dat geld komt dan! Af en toe echt frustrerend. Doe ik iets verkeerds, groeit er ergens geld aan de bomen waar ik niets vanaf weet? En ik maar 4 of 5 dagen werken in de week naast een voltijd studie.
Niet iedereen is altijd eerlijk over eventuele schulden of een bankrekening in het rood, denk ik
Jaahoor schreef:
14-05-2019 01:09
Ik heb het prima, ben tevreden met wat ik heb. Ben nog student en kom elke maand net rond met wat ik binnen krijgt. Maar als ik om me heen kijk denk ik soms tjonge, waar halen al die studenten hun geld vandaan.. wonen zelfstandig, 3 maandjes op backpack vakantie, dure laptops en kleding, en dat met 2 dagen in de week werken naast een bijbaantje.. 'nee ik leen niks bij, lenen is echt heel dom in deze tijd' 'ik heb lang gespaard voor deze vakantie' 'mijn ouders betalen niks meer sinds ik 18 ben' ja oke, vertel mij eens hoe je aan al dat geld komt dan! Af en toe echt frustrerend. Doe ik iets verkeerds, groeit er ergens geld aan de bomen waar ik niets vanaf weet? En ik maar 4 of 5 dagen werken in de week naast een voltijd studie.
Niet iedereen is altijd eerlijk over eventuele schulden of een bankrekening in het rood, denk ik
Natuurlijk is niet iedereen eerlijk. Sommigen zullen er voor gewerkt hebben, sommigen zullen elke maand geld van hun ouders krijgen, sommigen lenen en ga zo maar door. Als je alles alleen moet doen als student, lijkt het mij niet makkelijk hoor.
Jaahoor schreef:
14-05-2019 01:09

Helemaal waar!
doornroosje9 schreef:
14-05-2019 01:15
Natuurlijk is niet iedereen eerlijk. Sommigen zullen er voor gewerkt hebben, sommigen zullen elke maand geld van hun ouders krijgen, sommigen lenen en ga zo maar door. Als je alles alleen moet doen als student, lijkt het mij niet makkelijk hoor.
Het is niet makkelijk, maar ik moet wel zeggen dat ik ergens blij ben met de werkethiek die het mij heeft opgeleverd. Tijdens de stageperiode heb ik mij baan even on hold gezet en lening aangezet. Wat was dat genieten, 4 dagen in de week stage en 3 dagen vrij. Studiegenoten die halverwege hun stage afhaakten of klaagden over hoe moe ze waren.. kon alleen maar denken, jullie gaan het nog zwaar krijgen straks met 40 urige werkweken.

Aan de andere kant ben ik vaak jaloers geweest hoor, op leeftijdsgenoten die vrijwel niet hoefden te werken en toch alles leken te hebben. Die verre reizen had ik ook graag willen maken maar dat heb ik (en ga ik voorlopig) nooit kunnen betalen.
Jaahoor schreef:
14-05-2019 01:32
Het is niet makkelijk, maar ik moet wel zeggen dat ik ergens blij ben met de werkethiek die het mij heeft opgeleverd. Tijdens de stageperiode heb ik mij baan even on hold gezet en lening aangezet. Wat was dat genieten, 4 dagen in de week stage en 3 dagen vrij. Studiegenoten die halverwege hun stage afhaakten of klaagden over hoe moe ze waren.. kon alleen maar denken, jullie gaan het nog zwaar krijgen straks met 40 urige werkweken.

Aan de andere kant ben ik vaak jaloers geweest hoor, op leeftijdsgenoten die vrijwel niet hoefden te werken en toch alles leken te hebben. Die verre reizen had ik ook graag willen maken maar dat heb ik (en ga ik voorlopig) nooit kunnen betalen.
Kleime toevoeging: ik ben tevreden met wat ik heb, maar als ik om mij heen kijk denk ik, ik had het niet erg gevonden om nét even iets meer geld te hebben :-D
Ik snap niet waarom zoveel mensen zich voortdurend spiegelen aan anderen. Boos worden dat bepaalde mensen meer inkomen of spaargeld hebben en of dit wel waar zou zijn.

Alles is relatief mensen. De meeste mensen in de wereld hebben het veel en veel slechter en er zijn ook mensen die meer geld hebben dan jij. Waar maak je je druk over? Je weet helemaal niet of die mensen op andere vlakken problemen hebben, of ze uberhaupt gelukkig zijn.

Tel uw zegeningen!
Valdemar_II schreef:
14-05-2019 00:47
Misschien is het makkelijker als jij begrijpt dat het een anomalie in de geschiedenis was dat je op één inkomen een woonst kon verwerven. En zelfs dan, vijftig jaar geleden besloeg een voltijdse baan wel wat meer dan 38u/week.

@JollyRider: niet geheel eens dat een eigen woonst geen investering is. Aflossen van hypotheek is toch een leuke spaarpot voor later, zeker voor diegene die het geld anders over de balk zouden smijten.

Vermakelijk topic.
:) heel vermakelijk. Een eigen huis dat niet in waarde stijgt, zoals dat van ons, is zeker een vorm van vermogensopbouw, maar het levert geen rendement en is daarom in mijn opinie geen investering. Maar dat is semantiek, net zoals TO semantische constructies gebruikt. Dat is precies de reden dat ik strikt binnen haar semantische grenzen antwoord
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven