Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft er ook GEEN spaargeld?

13-05-2019 15:38 670 berichten
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.

Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.

Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.

Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.

Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .

Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.

Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.

Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.

Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
2019 schreef:
14-05-2019 13:20
Weer een topic naar de klote geholpen.
Door TO zelf ja.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
14-05-2019 12:10
Volgens mij had ze een perma onder één van haar vorige nicks?
Toch niet degene uit het Noorden van het land?
Eerlijk gezegd moest ik qua schrijfstijl daar wel nog aan denken.
girasole3 schreef:
14-05-2019 13:36
Toch niet degene uit het Noorden van het land?
Eerlijk gezegd moest ik qua schrijfstijl daar wel nog aan denken.
Yep. Eerst gedoogforummer, daarna perma omdat ze afspraken verbrak, dacht ik.

Voor mij hoeft die perma ook niet hoor. Wel bij strafbare/ernstige feiten natuurlijk.
Life is short. Eat dessert first.
Is er duidelijkheid welke afspraken ze verbroken heeft?
EHV1981 schreef:
14-05-2019 14:17
En dat is van belang omdat?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
14-05-2019 15:45
En dat is van belang omdat?
Dat is van belang omdat ik wel benieuwd ben wat je wel en wat je niet kan zeggen hier. Haar posts zijn op zijn minst merkwaardig te noemen maar echt grensoverschrijdend vind ik het niet.
Lotus90 schreef:
14-05-2019 12:13
Ik spaar niet. Ik zorg wel dat ik altijd minimaal €1000 op mijn spaarrekening heb, maar dat is voor het geval mijn wasmachine kapot gaat of mijn fiets gestolen wordt en ik een nieuwe verzekering moet afsluiten. Verder geef ik mijn vakantiegeld, het Belastinggeld wat ik jaarlijks terug krijg en de dertiende maand uit aan reizen. En soms verander ik wat in mijn interieur. Ik heb lage vaste lasten, dus ik zou makkelijk wel kunnen sparen. Ik wil geen koophuis en ook geen auto. Ik zie voorlopig geen reden om duizenden euro’s op mijn spaarrekening te laten staan.
Net als je huurt zou je extra moeten sparen om later de stijging van je woonlasten te kunnen opvangen. Misschien doe je er goed aan om de berichten van SuperflySister in dit topic eens na te lezen.

Mijn vader was net als jou, huren, geen reserve opbouwen en ik heb hem echt moeten overtuigen om te kopen hoe moeilijk het de eerste jaren ook zou zijn. Ondertussen leeft hij heel rustig in zijn afbetaalde woonst maar de situatie zou volkomen anders zijn mocht de helft van zijn pensioen nog naar de huur gaan.

Voor mijn vrouw werd dit veel vroeger duidelijk toen zij nog aan het loket stond en elke maand de alleenstaande gepensioneerden zag die amper iets overhielden nadat hun huur betaald was.

Daarnaast verbaas ik mij in dit topic over de berichten waarbij het lijkt alsof het eigenaren allemaal maar is komen aanwaaien. De huizenprijzen zijn sneller gestegen dan de lonen, maar het wooncomfort is ondertussen ook van een ander kaliber dan de woningen toen. Wij werkten tesamen ongeveer 110u/week in loondienst toen wij onze kluswoning kochten en hebben verbouwd in combinatie met onze jobs. Als je dan twintigjarigen hoort zeggen dat ze liefst 4/5 werken vanwege de balans werk/privé, maar ondertussen wel klagen over de prijs van een woonst, dan vraag je jezelf toch af waar hun realiteitsbesef is gebleven.

@JollyRider: kun jij mij eens uitleggen hoe het komt dat jouw woonst waardevast is? Zelfs zonder ingrepen wordt de waarde toch verhoogt tgv een stijging van de grondprijzen.

@Redbulletje: compleet eens met jou. De voorspelde toename van de bevolking zal de woninglasten de hoogte in drijven en dan kun je er maar beter voor zorgen dat je kind hierop voorbereid is. De situatie nu is niet vergelijkbaar met de jaren '70.
Ik huur ook een huisje en krijg op mijn salaris en leeftijd echt geen betaalbare hypotheek meer en daarbij heb ik met huren nog recht op huurtoeslag als ik het echt niet meer zelf kan betalen.
Ik zou wel willen sparen maar het lukt me niet.
Mijn vaste lasten zijn vrijwel mijn salaris.
Alles is zo gigantisch duur geworden.
EHV1981 schreef:
14-05-2019 14:17
Is er duidelijkheid welke €@^¥£$ er nou weer gestaft heeft ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Valdemar_II schreef:
14-05-2019 16:53
Net als je huurt zou je extra moeten sparen om later de stijging van je woonlasten te kunnen opvangen. Misschien doe je er goed aan om de berichten van SuperflySister in dit topic eens na te lezen.

Mijn vader was net als jou, huren, geen reserve opbouwen en ik heb hem echt moeten overtuigen om te kopen hoe moeilijk het de eerste jaren ook zou zijn. Ondertussen leeft hij heel rustig in zijn afbetaalde woonst maar de situatie zou volkomen anders zijn mocht de helft van zijn pensioen nog naar de huur gaan.

Voor mijn vrouw werd dit veel vroeger duidelijk toen zij nog aan het loket stond en elke maand de alleenstaande gepensioneerden zag die amper iets overhielden nadat hun huur betaald was.

Daarnaast verbaas ik mij in dit topic over de berichten waarbij het lijkt alsof het eigenaren allemaal maar is komen aanwaaien. De huizenprijzen zijn sneller gestegen dan de lonen, maar het wooncomfort is ondertussen ook van een ander kaliber dan de woningen toen. Wij werkten tesamen ongeveer 110u/week in loondienst toen wij onze kluswoning kochten en hebben verbouwd in combinatie met onze jobs. Als je dan twintigjarigen hoort zeggen dat ze liefst 4/5 werken vanwege de balans werk/privé, maar ondertussen wel klagen over de prijs van een woonst, dan vraag je jezelf toch af waar hun realiteitsbesef is gebleven.

@JollyRider: kun jij mij eens uitleggen hoe het komt dat jouw woonst waardevast is? Zelfs zonder ingrepen wordt de waarde toch verhoogt tgv een stijging van de grondprijzen.

@Redbulletje: compleet eens met jou. De voorspelde toename van de bevolking zal de woninglasten de hoogte in drijven en dan kun je er maar beter voor zorgen dat je kind hierop voorbereid is. De situatie nu is niet vergelijkbaar met de jaren '70.
Ik woon in een sociale huurwoning. Erg goedkoop. Wie weet ga ik ooit een appartement kopen. Voorlopig nog niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-05-2019 18:39
Ik weet het in ieder geval niet.
blijfgewoonbianca schreef:
14-05-2019 18:39
Ik zag in het modtopic dat ene Nix of Niq ging klikken.
Lotus90 schreef:
14-05-2019 18:40
Ik woon in een sociale huurwoning. Erg goedkoop. Wie weet ga ik ooit een appartement kopen. Voorlopig nog niet.

Juist als je nu goedkoop woont, is het belang van sparen groot voor als je (ooit) eens een huis wil kopen. Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet maar ik denk dat je over een aantal jaren jezelf zomaar eens voor de kop kan slaan voor de beslissingen die je nu maakt. Zelf ben ik op mijn 27e 'wakker geworden' en het belang van spaargeld in gaan zien. Ben dankbaar voor de situatie waar ik nu in zit.

Off: Kan iemand mij uitleggen wat 'staffen' betekent?
Luna500 schreef:
15-05-2019 11:56
Juist als je nu goedkoop woont, is het belang van sparen groot voor als je (ooit) eens een huis wil kopen. Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet maar ik denk dat je over een aantal jaren jezelf zomaar eens voor de kop kan slaan voor de beslissingen die je nu maakt. Zelf ben ik op mijn 27e 'wakker geworden' en het belang van spaargeld in gaan zien. Ben dankbaar voor de situatie waar ik nu in zit.

Eens.

Off: Kan iemand mij uitleggen wat 'staffen' betekent?
Het toverstokje bovenaan bij een bericht om dit te rapporteren aan de moderators. Daarom zeggen ze "ik heb je gestaft", niet te verwarren met "ik heb je gestaafd" dat hoort thuis in een andere pijler.
2019 schreef:
13-05-2019 15:45
Ik ken verschillende anti kraak bewoners die een goede ict baan hebben.
Die komen te kort voor sociaal huur maar hebben het spaargeld niet voor te kopen.

Mijn collega is een anti-kraak bewoner van eind twintig en altijd in zijn iets te wijde t-shirt en idem broek, soms met bij passend petje. Werkt in de ICT met een salaris waar je "u" tegen zegt. Zit ergens op 5000 bruto per maand, als het al niet meer is.
Kan makkelijk een huis kopen maar zit liever in een anti-kraak en gaat met zijn 30-jarige roestige volkswagen busje naar zuid europa om te surfen.
Heerlijk zo'n mindset.
Zelf vind ik spaargeld erg belangrijk. Heb altijd al (veel) spaargeld gehad. Geeft mij gewoon veel rust. Ben een what if.... persoon.
Gelukkig kan ik alles doen wat een gemiddelde Nederlander ook doet.

Spaargeld is ook handig om in te investeren in bijv. vastgoed. Zat mensen die dat doen. Geld maakt geld.
Valdemar_II schreef:
14-05-2019 16:53
Ja, zou je denken. Ik heb geen verklaring. Het zijn goede huizen, gunstige regio, fijn dorp, economisch ijzersterk. Geen overaanbod. Maar ieder huis dat te koop komt van dezelfde serie als het onze levert vrijwel hetzelfde op als wat wij 14 jaar geleden betaalden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
18-05-2019 09:00
Ja, zou je denken. Ik heb geen verklaring. Het zijn goede huizen, gunstige regio, fijn dorp, economisch ijzersterk. Geen overaanbod. Maar ieder huis dat te koop komt van dezelfde serie als het onze levert vrijwel hetzelfde op als wat wij 14 jaar geleden betaalden.
In 14 jaar zou de waarde afgezet tegen inflatie toch wel een stuk hoger moeten zijn.

Onze woning hebben we 18 jaar geleden gekocht en die is nu zo’n 40 tot 50% duurder.
girasole3 schreef:
18-05-2019 09:57
In 14 jaar zou de waarde afgezet tegen inflatie toch wel een stuk hoger moeten zijn.

Onze woning hebben we 18 jaar geleden gekocht en die is nu zo’n 40 tot 50% duurder.
Het huis van mijn ouders is in 15 jaar misschien iets van 10% in waarde gestegen terwijl er ook nog aardig aan verbouwd is. Je kunt je pas rijk rekenen als het verkocht is en het geld staat op je rekening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven