Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
dinsdag 14 mei 2019 om 09:09
Krijg je korting als je een eigen beker hebt? Beter!
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:09
Het heet de latte-factor, maar het gaat natuurlijk om de algehele ‘vele kleintjes, maken één grote’ gedachte.
Toch laat ook jouw voorbeeld in mijn ogen zien dat 20 jaar alleen één klein ding laten staan, al een heel mooi bedrag oplevert. Helemaal als je het bespaarde geld inverteert en rekent met rendement. Dus ik zie het als een voorbeeld van hoe je resultaat kunt boeken.
Een ander mag het natuurlijk best zien als voorbeeld dat het allemaal toch niet uitmaakt.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:12
Vergeet niet dat deze TO geobsedeerd is door status, huizen in de juiste wijken, inkomens, hoogopgeleiden, spaargeld and so on.
Dat is pas armoe.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:16
Als jij geniet van die luxe, moet je dat natuurlijk uiteraard gewoon doen.
Waar het meer om gaat, is dat vele kleine uitgaven vaak ongemerkt oplopen. En dat je, zonder aan je levensgenot in te boeten, vaak best een duurdere uitgave kunt omwisselen naar een goedkopere versie.
Nou ja, eigenlijk ging het er om dat de vraag werd gesteld hóe mensen zo’n bedrag bij elkaar sparen. En dat ik deelde hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Iedereen moet natuurlijk gewoon doen waar hij/zij gelukkig van wordt
dinsdag 14 mei 2019 om 09:16
Maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik ben toevallig ongeveer 20 jaar geleden met diverse 'lattes' gestopt, maar ik heb nu echt geen 60.000 euro over, hoor. Want waar ik enerzijds 4 euro per dag ben gaan besparen door die latte niet meer te kopen moest ik tegelijkertijd 8 euro meer uitgaven aan noodzakelijkheden, bij wijze van spreken. Het niet meer kopen van die lattes heeft er alleen voor gezorgd dat ik mijn noodzakelijke uitgaven kon blijven betalen, het heeft me geen noemenswaardig vermogen opgeleverd.Doro75 schreef: ↑14-05-2019 09:09Het heet de latte-factor, maar het gaat natuurlijk om de algehele ‘vele kleintjes, maken één grote’ gedachte.
Toch laat ook jouw voorbeeld in mijn ogen zien dat 20 jaar alleen één klein ding laten staan, al een heel mooi bedrag oplevert. Helemaal als je het bespaarde geld inverteert en rekent met rendement. Dus ik zie het als een voorbeeld van hoe je resultaat kunt boeken.
Een ander mag het natuurlijk best zien als voorbeeld dat het allemaal toch niet uitmaakt.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:19
.
Latte, belegd broodje, kauwgom en een tijdschriftje voor in de trein samen lopen behoorlijk op. Maar wat echt werkt is niet aanpassen aan loonsverhoging. Zet dat extra bedrag opzij, betaal oa daarvan je zorgverzekering vooruit (3% korting!) en zet dat verschil weer opzij.
Het gaat niet om de latte, maar om je mindset.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:20
Mijn punt was dat er genoeg mensen zijn die al een hoop kleine dingen laten staan en het dan alsnog moeilijk vinden omdat de vaste lasten zo enorm gestegen zijn. Daar helpen kleine bezuinigingen niks aan. Het is ook niet voor niets dat bij 'Een Dubbeltje Op zijn Kant' ze altijd gezinnen hadden waar nog prima te snijden viel in Donald Duck abbonnementen en zo. Niet de vrijgezel in Amsterdam met net boven modaal en een huur van 1000 euro die al al zijn abbonementen heeft opgezegd, want ook RTL kan niet maar zo een goedkopere particuliere woning scoren.Doro75 schreef: ↑14-05-2019 09:09Het heet de latte-factor, maar het gaat natuurlijk om de algehele ‘vele kleintjes, maken één grote’ gedachte.
Volgens de Knight Frank Global Affordability Monitor 2019 is in Amsterdam de huizenprijzen (of woonkosten) de afgelopen 5 jaar met 63.4% gestegen en het inkomen met 4.4%. Daar valt niet tegenop te besparen, alleen een hoger inkomen helpt dan.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
dinsdag 14 mei 2019 om 09:21
Het afgelopen jaar ben ik ook bewust bezig gegaan met mijn financiën en inderdaad zit het hem bij mij ook in de kleine dingen. Zelf lunch meenemen, niet meer elk kledingstuk kopen dat ik leuk vind, geen onnodige abonnementen en iets vaker eten wat in de bonus is levert zonder veel moeite te doen best wat op. Misschien niet op dagbasis maar na een jaar heb ik toch wel mijn spaarrekening zien groeien.Doro75 schreef: ↑14-05-2019 09:09Het heet de latte-factor, maar het gaat natuurlijk om de algehele ‘vele kleintjes, maken één grote’ gedachte.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:21
Toen ik ooit stopte met roken hield ik dat geld niet over, maar ik kwam het niet meer elke maand tekort.Doro75 schreef: ↑14-05-2019 09:16Als jij geniet van die luxe, moet je dat natuurlijk uiteraard gewoon doen.
Waar het meer om gaat, is dat vele kleine uitgaven vaak ongemerkt oplopen. En dat je, zonder aan je levensgenot in te boeten, vaak best een duurdere uitgave kunt omwisselen naar een goedkopere versie.
Nou ja, eigenlijk ging het er om dat de vraag werd gesteld hóe mensen zo’n bedrag bij elkaar sparen. En dat ik deelde hoe ik het voor elkaar heb gekregen.
Iedereen moet natuurlijk gewoon doen waar hij/zij gelukkig van wordt![]()
Ik ga hooguit 2x per maand met de trein, dus dat is max 4x per maand een koffie (als ik zowel op de heen- als de terugweg koffie zou kopen, wat ik zelden doe), dus max 10 euro per maand.
Ik word dus niet rijk van het skippen van mijn stationskoffie.
Maar eigenlijk hoor ik sowieso niet in dit topic, omdat TO inmiddels heeft aangegeven dat het haar gaat om mensen met een goed inkomen en geen spaargeld.
Ik, met mijn 1200 euro per maand netto, val gok ik niet in die groep.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 14 mei 2019 om 09:23
Hmmm ja, en dit is dan wel weer het deprimerende.boebezoebe schreef: ↑14-05-2019 09:20Volgens de Knight Frank Global Affordability Monitor 2019 is in Amsterdam de huizenprijzen (of woonkosten) de afgelopen 5 jaar met 63.4% gestegen en het inkomen met 4.4%. Daar valt niet tegenop te besparen, alleen een hoger inkomen helpt dan.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:23
SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 09:16Maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik ben toevallig ongeveer 20 jaar geleden met diverse 'lattes' gestopt, maar ik heb nu echt geen 60.000 euro over, hoor. Want waar ik enerzijds 4 euro per dag ben gaan besparen door die latte niet meer te kopen moest ik tegelijkertijd 8 euro meer uitgaven aan noodzakelijkheden, bij wijze van spreken. Het niet meer kopen van die lattes heeft er alleen voor gezorgd dat ik mijn noodzakelijke uitgaven kon blijven betalen, het heeft me geen noemenswaardig vermogen opgeleverd.
Het is inderdaad niet dé universele oplossing voor alles. Als je de kosten omlaag wil brengen, scheelt het naar beneden brengen van je vaste lasten natuurlijk het meest. En dat kan helaas niet altijd.
Maar voor vele mensen in dit land toch wél. Ik sta vaak met mijn oren te klapperen als ik hoor over mensen met prachtige inkomens, die toch het idee hebben dat ze financieel achter de feiten aan lopen. Het lijkt zo’n andere wereld voor me nu. Maar destijds was ik ook gewoon zo. Man, man, wat zou ik graag al mijn verspilde geld weer terug willen.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:24
Dat is waar, en dat had ik eigenlijk ook moeten doen. Ik heb bijv vorig jaar twee kapitaalverzekeringen opgezegd (en afgekocht). Kwam wat geld uit en ik hoef de premie niet meer te betalen. Stel dat ik dat geld had gebruikt voor aflossing hypotheek, scheelt me 25 netto of zo (echt bijna niets), maar ook niet meer 75 euro premie, dus 100 euro om extra te sparen. Nou ja, ik ga dus dit jaar ver op vakantie en heb mijn dochter gezegd dat paardrijden nu binnen het budget valt. Misschien ga ik dit wel weer deleten, want ik ben de enige die steeds onverstandige acties opbiechterizito schreef: ↑14-05-2019 09:19.
Latte, belegd broodje, kauwgom en een tijdschriftje voor in de trein samen lopen behoorlijk op. Maar wat echt werkt is niet aanpassen aan loonsverhoging. Zet dat extra bedrag opzij, betaal oa daarvan je zorgverzekering vooruit (3% korting!) en zet dat verschil weer opzij.
Het gaat niet om de latte, maar om je mindset.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:25
Maar dan was die latte dus geen extraatje die je kon uitgeven maar een extra waar je eigenlijk het geld niet voor had... als je die latte wél als extraatje (die je dus niet te kort komt) apart had gezet had je nu wel een flink spaarbedrag gehad.SuperflySister schreef: ↑14-05-2019 09:16Maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik ben toevallig ongeveer 20 jaar geleden met diverse 'lattes' gestopt, maar ik heb nu echt geen 60.000 euro over, hoor. Want waar ik enerzijds 4 euro per dag ben gaan besparen door die latte niet meer te kopen moest ik tegelijkertijd 8 euro meer uitgaven aan noodzakelijkheden, bij wijze van spreken. Het niet meer kopen van die lattes heeft er alleen voor gezorgd dat ik mijn noodzakelijke uitgaven kon blijven betalen, het heeft me geen noemenswaardig vermogen opgeleverd.
kia・ora wijzigde dit bericht op 14-05-2019 09:27
0.18% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:25
MinkeDeWit schreef: ↑13-05-2019 21:39Sommig spaargedrag snap ik ook niet zo goed. Ik heb kennissen waarvan ik de financiële ins en outs ongeveer ken. Zij verdienen samen rond twee keer modaal en wonen nog in hun eerste koophuis dat in de gunstige tijd gekocht is. Rijden beide oude auto’s, geen dure vakanties. Per maand wordt ongeveer 1500 euro gespaard. Dan heb je dus na 10 jaar bijna twee ton op de bank. En dan? Waarom zou je zo zuinig leven als het veel ruimer kan? Hun kinderen gaan niet studeren dus daar hoeft het niet voor. Voor de erfenis?
Maar goed, ik spaar dus alleen omdat het moet, en zou makkelijk twee keer mijn inkomen kunnen uitgeven als ik het had. En dan heb ik dus geen dure kleding of meubels (duurdere auto zou ik wel willen, of luxe vakanties, of en tuinman).
Twee keer modaal is ongeveer 4300, min 1500 is 2800. Daar kan je over het algemeen toch prima van leven?
dinsdag 14 mei 2019 om 09:27
Dan hoor ik er ook nietSolomio schreef: ↑14-05-2019 09:21Toen ik ooit stopte met roken hield ik dat geld niet over, maar ik kwam het niet meer elke maand tekort.
Ik ga hooguit 2x per maand met de trein, dus dat is max 4x per maand een koffie (als ik zowel op de heen- als de terugweg koffie zou kopen, wat ik zelden doe), dus max 10 euro per maand.
Ik word dus niet rijk van het skippen van mijn stationskoffie.
Maar eigenlijk hoor ik sowieso niet in dit topic, omdat TO inmiddels heeft aangegeven dat het haar gaat om mensen met een goed inkomen en geen spaargeld.
Ik, met mijn 1200 euro per maand netto, val gok ik niet in die groep.
De discussie gaat nu inderdaad off-topic. Maar dat kwam door een tussendoor gestelde vraag.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:27
Volgens mij vraagt Minke zich vooral af waarom je 2 ton op de bank wilt hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 14 mei 2019 om 09:29
Klopt. De mensen hebben ook een hypotheek die je nog van een supermarktbaan kunt betalen, en supervaste banen, dus voor allerlei dreigend onheil als ziekte en overlijden hebben ze echt geen tonnen nodig.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:30
Wow, dat heb ik net even bekeken maar Amsterdam is ook gewoon de plek waar die gap het grootst is, zie ik. Dat is volgens die monitor de absolute nummer 1 qua Least Affordable cities.boebezoebe schreef: ↑14-05-2019 09:20
Volgens de Knight Frank Global Affordability Monitor 2019 is in Amsterdam de huizenprijzen (of woonkosten) de afgelopen 5 jaar met 63.4% gestegen en het inkomen met 4.4%. Daar valt niet tegenop te besparen, alleen een hoger inkomen helpt dan.
En dan te bedenken dat Utrecht nóg duurder is dan Amsterdam.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:31
En ze vraagt zich af waarom mensen zo zuinig leven. Ik vind dat zuinig dus wel meevallen. Als je er prima van rond kan komen waarom zou je het dan over de balk smijten? En ik weet wel wat redenen waarom je tonnen op de bank wil, maar die zijn hier al genoemd.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:35
Jij vindt dat ze in minder luxe leven, maar vinden zij dit ook? En weet je zeker dat ze zoveel op hun rekening hebben staan? Wie weet geven ze hun geld wel aan vanalles uit en hebben ze een tientje spaargeld...MinkeDeWit schreef: ↑14-05-2019 09:29Klopt. De mensen hebben ook een hypotheek die je nog van een supermarktbaan kunt betalen, en supervaste banen, dus voor allerlei dreigend onheil als ziekte en overlijden hebben ze echt geen tonnen nodig.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:36
Maar als je vroeger antikraak woonde en zuinig was ben je dat nu nog steeds denk ik? Als je dan werkt hou je gewoon geld over. Zo ging het bij mij. En mijn spaarrekening groeide maar. Toen ik ziek werd en niet werd afgekeurd was ik blij dat ik wat overbruggingsgeld had, anders had ik mooi onder de brug kunnen slapen.
dinsdag 14 mei 2019 om 09:36
Wie doet dat nou écht? Het geld van lattes wegezetten?
Ik heb mijn maandelijkse spaarbedrag wel eens verhoogd, maar moest dan ook vaak weer dingen van de spaar afhalen. Omdat ik ineens een bruiloft had of de wasmachine ging eerder stuk dan verwacht. Ik heb ook spaargeld om te leven en tegenvallers van te bekostigen, niet om het allemaal op te potten voor over 30 jaar (want straks ga ik morgen dood, niet iedereen in mijn familie is oud geworden dus dat kan ook nog)
En ik koop nu wel een stuk minder, maar ik heb ook een tijd gehad dat ik voor een nieuwe baan moest investeren in een andere garderobe. En ben voor werk een aantal keer verhuisd wat elke keer weer geld kost (een keer dubbele huur, verhuizers betalen). Allemaal 'dingen des levens' die geld kosten en van een andere orde zijn dan tijdschriftjes of kauwgom (sowieso koop ik geen tijdschriften want je betaalt om advertenties te lezen).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
dinsdag 14 mei 2019 om 09:37
Nee, natuurlijk niet. Lees nu eens wat Boebezoebe en ik en nog wat anderen schrijven. De huizenprijzen in Utrecht zijn tussen 1995 en 2017 met bijna 200% gestegen. Dat betekent dat een huis dat in 1995 109.000 euro kostte in 2017 317.000 euro kost. Precies hetzelfde huis.
Ik kon me dus in 1995 prima een kop thee en een krantje voor in de trein veroorloven, maar ben dat gaan laten omdat ik naïef genoeg toen ook dacht dat als ik die 3 euro per dag zou sparen dat ik dan in 2017 een heel mooi bedragje zou hebben. ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat de vaste lasten zo extreem zouden stijgen.
Kijk alleen maar naar het verschil tussen 2018 en 2019: de vaste lasten van een gezin zijn vergeleken met vorig jaar dit jaar met 700 euro gestegen, en voor een alleenstaande met 450 euro. Dan kan je wel heel braaf 2 euro per dag besparen, maar daar schiet je onder aan de streep dus niks mee op.