Wie heeft er ook GEEN spaargeld?
maandag 13 mei 2019 om 15:38
Ik merk dat ik langzaamaan een punthoofd van al die verwende pubers met dikke bankrekeningen krijg.
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
Ik ben van de generatie dat niemand een cent te makken had. Muzikanten, theatermakers, vrije geesten en antikraak wonen. We waren met niks al tevreden en sparen was voor later.
Nog steeds denk ik dat al dat dichttimmeren en al die angstzaaierij voor de financiele ondergang echt zwaar overtrokken is.
Deze generaties willen meteen kopen en inrichten en nieuwe auto's kopen, verwegvakanties vieren in de tropen en 100 duizend achter de hand 'voor het geval dat'.
Ik lees hier mensen hypotheekvrij leven op hun 35ste,ik lees astronomische spaarrekeningen en ik lees ouders die buitenproportionele bankrekeningen voor hun bloedjes bijhouden omdat 'studeren zo duur is' en 'werken erbij gewoon echt veel te zwaar is' en 'het leven al veels te duur is en alles' .
Ik word daar inmiddels bijkans doodziek van. Wat is dit voor eendimensionale flauwekulsite geworden zo.
Wie leeft er ook gewoon een beetje bij de dag zonder tonnen achter de hand en vindt een kleine spaarrekening voldoende en wil niet leven in angst of allerhande 'whatifs'.
Ik heb wat geld achter de hand voor als er iets kapot gaat en als dat op is omdat ik het gebruikt heb voor waar ik het voor heb, dan begin ik opnieuw met sparen.
Ik spaar niet voor de erfenis van mijn kinderen. Die werken er zelf maar voor. Ik heb niet als doel hypotheekvrij te leven en ik ga nu niet sober zitten leven voor alle mogelijke doemscenario's die waarschijnlijk nooit komen.
Dus: wie heeft er ook geen/weinig spaargeld?
dinsdag 14 mei 2019 om 10:47
Hier ook met droge ogen zitten lezen hoor. Kan hier zo een paar namen noemen die dit ook (zouden) doen. Die vinden dat als ze het kunnen missen ze het hun kinderen zo comfortabel mogelijk moeten maken. Werken moeten ze immers de rest van hun leven nog en zij hebben ze op de wereld gezet dus het is hun verantwoordelijkheid het ze zo goed mogelijk te maken.Ghost79 schreef: ↑14-05-2019 09:47Hier zo’n €4000,- en er blijft weinig over om te sparen. Wel een klein spaarpotje voor onverwachte kosten (ca. 3000,-). Maar ik zou ook echt geen €25.000 aan een keuken uitgeven. We kopen ook veel spullen tweedehands. En verkopen ongebruikte spullen ook weer. Laatst hoorde ik collega's over hun pubers die hun ouders tikkies sturen omdat ze kleding shoppen, lekker op het terras zitten of uit eten willen. Terwijl ze ook nog zak- en kledinggeld krijgen. Rijbewijzen en collegegeld worden betaald. Ze krijgen zomaar even een nieuwe i-phone 7. Het moet niet gekker worden!![]()
Ik heb zelfs zulke vriendinnen. Kind werkt fulltime, goed salaris en woont gratis thuis en papa en mama betalen telefoon, auto, benzine, eten, verzekering en kleren. Nou moet het niet gekker worden, want in mijn ogen heb je dan schromelijk gefaald als ouder. Dan moet je bij mij niet aankomen met dat je kind niet het huis uit wil met 24. Dat heb je er zelf naar gemaakt door het een bovenverdieping met eigen badkamer te geven en alles maar dan ook alles te betalen. Doei.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:48
Als je WW/ziektegeld/arbeidsongeschiktheid ophoudt wordt je (gezamenlijke) inkomen aangevuld tot bijstandniveau. Dan is het toch heel erg handig als je een flinke spaarpot achter de hand hebt als je in je huis wilt blijven wonen.BonnieM- schreef: ↑13-05-2019 15:58Maar noem eens wat dan? Voor ziekte krijg je ziektegeld, voor werkeloosheid ww, voor overlijden partner kan je je verzekeren, voor je huis kan je je verzekeren. Waar is die angst voor nodig?
Als ik ga scheiden is de helft van de overwaarde van ons huis van mij (en die is fors) en ga ik kleiner wonen en leven van mijn inkomen.Dikke prima. Ik zal het wel overleven.En hij ook.
Dus wat is er zo onoverkomelijk dat je een dikke vette spaarpot nodig denkt te hebben? Ik spaar altijd met een doel (vakantie, uitbouw, dakramen) en als ik dat dan heb dan koop ik het en begin ik opnieuw.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:51
Werkend kind van 24 thuis laten wonen zou mijn keuze ook niet zijn maar waarom vind je dat zo verkeerd? Vind je het ook falen als ouders een kamer huren voor hun kind als dat met 18 gaat studeren? Kost ze nog veel meer geld.BonnieM- schreef: ↑14-05-2019 10:47Hier ook met droge ogen zitten lezen hoor. Kan hier zo een paar namen noemen die dit ook (zouden) doen. Die vinden dat als ze het kunnen missen ze het hun kinderen zo comfortabel mogelijk moeten maken. Werken moeten ze immers de rest van hun leven nog en zij hebben ze op de wereld gezet dus het is hun verantwoordelijkheid het ze zo goed mogelijk te maken.
Ik heb zelfs zulke vriendinnen. Kind werkt fulltime, goed salaris en woont gratis thuis en papa en mama betalen telefoon, auto, benzine, eten, verzekering en kleren. Nou moet het niet gekker worden, want in mijn ogen heb je dan schromelijk gefaald als ouder. Dan moet je bij mij niet aankomen met dat je kind niet het huis uit wil met 24. Dat heb je er zelf naar gemaakt door het een bovenverdieping met eigen badkamer te geven en alles maar dan ook alles te betalen. Doei.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:54
Ja dat kan natuurlijk maar ik persoonlijk snap daar helemaal geen jota van. Vooral niet als deze groep degene is die roeptoeterd dat er een appeltje voor de dorst nodig is. Wat voor appeltje praten we dan over en voor welke dorst precies. Sommigen mensen leven in paniek. Dat zijn in mijn ogen een beetje de moderne horders. Ze zijn maar aan het sparen en sparen voor doomsday die nooit komt en potten alles op wat binnen komt. En dat zijn echt niet altijd de genereuze mensen die keukens voor hun kinderen kopen. Maar meestal de krenten die rijk doodgaan maar waarvan niemand het wist omdat ze zo krenterig leefden altijd.
Dan maar geen zes ton in een ouwe sok. Het is me niet gelukt, het zal me niet lukken en ik heb ook geen zin om het te proberen te laten lukken.
Tuurlijk, als het had gekund en ik had ook nog lekker kunnen leven: dikke prima. Maar het is niet gelukt en het zal ook niet meer gaan gebeuren en dus laat ik mijn leven er ook niet door beinvloeden. Ik denk dat het allemaal wel goed komt. Of tenminste: dat wil ik graag denken. En nee ik ben niet naief, ik ben niet dom en ik struisvogel ook al niet. Ik richt mijn leven alleen anders in en vind van sommige dingen wat.
Veel rijken mensen zoals Jollyrider hebben vooral veel geluk gehad (heeft hij zelf eens verteld) dus ja ach, dat is mooi voor hem maar zegt verder weinig over de rest van de wereld opzich.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:56
Eensch.Marana schreef: ↑14-05-2019 10:24Zo, het was ff een klus, maar alles gelezen, 21 pagina's lang. Erg vermakelijk dit topic.
TO blijft maar zeggen dat ze vraagt om reacties van mensen die zeggen geen spaargeld te hebben, maar degenen die dat zeggen worden consequent door TO genegeerd. Alleen Rosanna die heel nadrukkelijk een tweede keer aangeeft geen spaargeld te hebben krijgt een paar vervolgvragen en daarna alleen de reactie 'rot voor je'. Heel duidelijk dus dat TO niets wil doen met postings over het niet hebben van spaargeld. Maar alleen aan het afgeven is op mensen die wel spaargeld hebben.
Superflysister, ik denk dat we allebei iets anders bedoelen. Je hebt trouwens een pb terug.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:58
Maar waar begrijp je nou geen jota van? Dat mensen hun studerend kind van 18 volledig pamperen met gekochte of gehuurde studio, leefgeld en zelfs nog kleedgeld aan toe (en dan maar geen tonnen op je rekening overhouden) of begrijp je de mensen niet die al hun tonnen oppotten en er helemaal niks mee doen voor zichzelf of hun kinderen.BonnieM- schreef: ↑14-05-2019 10:54
Ja dat kan natuurlijk maar ik persoonlijk snap daar helemaal geen jota van. Vooral niet als deze groep degene is die roeptoeterd dat er een appeltje voor de dorst nodig is. Wat voor appeltje praten we dan over en voor welke dorst precies. Sommigen mensen leven in paniek. Dat zijn in mijn ogen een beetje de moderne horders. Ze zijn maar aan het sparen en sparen voor doomsday die nooit komt en potten alles op wat binnen komt. En dat zijn echt niet altijd de genereuze mensen die keukens voor hun kinderen kopen. Maar meestal de krenten die rijk doodgaan maar waarvan niemand het wist omdat ze zo krenterig leefden altijd.
Het komt nu over of je het allebei afkeurt.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:01
Ah. Zo. Ik dacht alboebezoebe schreef: ↑14-05-2019 08:59Ik woon nu (weer) in de UK, dus geen Nederlandse zorgverzekering meer. Scheelt me 100 euro per maand. Dat zijn heel wat koffietjes.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:04
Maar de vraag is: waarom zou je dat willen? Ik ben misschien heel erg mindfull in het hier en nu maar ik snap al dat 'voor later' of 'voor het geval dat' of 'stel dat als want en toen....' niet. Als ik, nu ik nog relatief jong ben, nu wil genieten van mijn loonsverhoging nu ik nog in de dure kinderen zit en op vakantie geboden ben aan de schoolvakanties, dan doe ik dat. Later als ik oud ben (en dat ben ik een stuk minder lang dan jong) dan ga ik kleiner wonen, heb ik geen kinderkosten meer en kan ik buiten het hoogseizoen op vakantie. Daar heb ik geen 5 ton voor nodig.erizito schreef: ↑14-05-2019 09:19.
Latte, belegd broodje, kauwgom en een tijdschriftje voor in de trein samen lopen behoorlijk op. Maar wat echt werkt is niet aanpassen aan loonsverhoging. Zet dat extra bedrag opzij, betaal oa daarvan je zorgverzekering vooruit (3% korting!) en zet dat verschil weer opzij.
Het gaat niet om de latte, maar om je mindset.
En die mensen die wel tonnen hadden en inderdaad werkloos werden 3 jaar en al hun spaargeld hebben moeten aanbreken, die hebben nu idd ook niks meer en moeten dus opnieuw beginnen.
En dan nog maar te zwijgen over de belastingdienst. Ik zou niet eens zoveel willen hebben om die reden. Ja of goed invesvesteren. In kunst ofzo.
Hier hebben vriend en ik beiden een spaarpot. Niet exorbitant, maar we kunnen er uit putten (ook voor onze nieuwbouw woning) als dat nodig is.
En wat is er raar aan om een spaarpot voor je kind op te bouwen? Slim toch juist?
Die van onze dochter wordt al lekker gespekt en ik ben blij en gerust dat er straks een mooi bedrag vrijkomt voor haar.
En wat is er raar aan om een spaarpot voor je kind op te bouwen? Slim toch juist?
Die van onze dochter wordt al lekker gespekt en ik ben blij en gerust dat er straks een mooi bedrag vrijkomt voor haar.
Ik snap niet zo goed wat je nu wil, Bonnie M. Ik zag ook je andere topics over een pensioengat, maar begreep daar ook het nut niet van. Want om zinnig advies te krijgen helpt het niet als je een totaal andere situatie schetst dan waar je in zit, en ervaringsverhalen delen met elkaar wil je ook al niet, en zelf advies geven doe je ook al niet. Bovendien keur je zoals NYC terecht opmerkt eigenlijk alles af. Sparen is niet goed maar uitgeven ook niet. En je klaagt over geen spaargeld maar je hebt een overwaarde van 150.000 euro, wat uiteraard ook spaargeld is.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:05
BonnieM- schreef: ↑14-05-2019 11:04Maar de vraag is: waarom zou je dat willen? Ik ben misschien heel erg mindfull in het hier en nu maar ik snap al dat 'voor later' of 'voor het geval dat' of 'stel dat als want en toen....' niet. Als ik, nu ik nog relatief jong ben, nu wil genieten van mijn loonsverhoging nu ik nog in de dure kinderen zit en op vakantie geboden ben aan de schoolvakanties, dan doe ik dat. Later als ik oud ben (en dat ben ik een stuk minder lang dan jong) dan ga ik kleiner wonen, heb ik geen kinderkosten meer en kan ik buiten het hoogseizoen op vakantie. Daar heb ik geen 5 ton voor nodig.
En die mensen die wel tonnen hadden en inderdaad werkloos werden 3 jaar en al hun spaargeld hebben moeten aanbreken, die hebben nu idd ook niks meer en moeten dus opnieuw beginnen.
En dan nog maar te zwijgen over de belastingdienst. Ik zou niet eens zoveel willen hebben om die reden. Ja of goed invesvesteren. In kunst ofzo.
Waar ga je dan precies kleiner wonen? En met welk geld dan?
dinsdag 14 mei 2019 om 11:06
Jawel hoor. Ik vind jouw bijdrage hartstikke fijn. Dus dankjewel. Ik lees je graag.Solomio schreef: ↑14-05-2019 09:21Toen ik ooit stopte met roken hield ik dat geld niet over, maar ik kwam het niet meer elke maand tekort.
Ik ga hooguit 2x per maand met de trein, dus dat is max 4x per maand een koffie (als ik zowel op de heen- als de terugweg koffie zou kopen, wat ik zelden doe), dus max 10 euro per maand.
Ik word dus niet rijk van het skippen van mijn stationskoffie.
Maar eigenlijk hoor ik sowieso niet in dit topic, omdat TO inmiddels heeft aangegeven dat het haar gaat om mensen met een goed inkomen en geen spaargeld.
Ik, met mijn 1200 euro per maand netto, val gok ik niet in die groep.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:08
Niemand verplicht je toch om te sparen? Ik snap ook niet waarom je 2 ton op de bank zou willen als je niet spaart voor een bepaald doel, maar als iemand anders het een fijn idee vindt om met veel geld dood te gaan, heb ik geen last van. Ik had veel rijker kunnen zijn, maar ben te vaak gescheiden en ben ook niet heel verstandig aangelegd. Doel is nu om zonder schulden dood te gaan, over vijftig jaar pas dus ik heb nog even.BonnieM- schreef: ↑14-05-2019 11:04Maar de vraag is: waarom zou je dat willen? Ik ben misschien heel erg mindfull in het hier en nu maar ik snap al dat 'voor later' of 'voor het geval dat' of 'stel dat als want en toen....' niet. Als ik, nu ik nog relatief jong ben, nu wil genieten van mijn loonsverhoging nu ik nog in de dure kinderen zit en op vakantie geboden ben aan de schoolvakanties, dan doe ik dat. Later als ik oud ben (en dat ben ik een stuk minder lang dan jong) dan ga ik kleiner wonen, heb ik geen kinderkosten meer en kan ik buiten het hoogseizoen op vakantie. Daar heb ik geen 5 ton voor nodig.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:09
Overwaarde betekent helemaal niets, totdat je je huis verkocht heb. Als ik het goed begrijp woont TO helemaal niet zover bij mij vandaan. Een overwaarde van 150K in een zeer korte tijd? Hmmm... de prijzen zijn wel enorm gestegen in de afgelopen paar jaar, maar 150K is wel heel erg veel zeker gezien het tijdsbestek.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:12
Oh het is Bonnie weer.
In de maand dat jij lid bent van dit forum heb ik een groter punthoofd van jouw topics gekregen dan van topics over wel of geen spaargeld.
Pensioengat, geen (spaar)geld, voor de status naar de overkant van de straat 'moeten' verhuizen, jaloers op vrienden die zich dingen kunnen veroorloven die jullie niet kunnen, afgeven op mensen die wel spaargeld hebben.
Echt ….
En je gemekker over welk appeltje voor welke dorst. Nou bijvoorbeeld om je kind schuldenvrij te kunnen laten studeren, om eerder te kunnen stoppen met werken om maar eens 2 dingen te noemen.
In de maand dat jij lid bent van dit forum heb ik een groter punthoofd van jouw topics gekregen dan van topics over wel of geen spaargeld.
Pensioengat, geen (spaar)geld, voor de status naar de overkant van de straat 'moeten' verhuizen, jaloers op vrienden die zich dingen kunnen veroorloven die jullie niet kunnen, afgeven op mensen die wel spaargeld hebben.
Echt ….
En je gemekker over welk appeltje voor welke dorst. Nou bijvoorbeeld om je kind schuldenvrij te kunnen laten studeren, om eerder te kunnen stoppen met werken om maar eens 2 dingen te noemen.
Uiteindelijk komt het er op neer dat het helemaal niet uitmaakt wie er nog meer geen spaargeld heeft of wie er tonnen heeft. Kijk wat je zelf belangrijk vind en handel daar naar.
Ik heb een vriendin die een paar miljoen heeft vanuit een mooie erfenis. Dat is mooi voor haar maar het verandert mijn eigen leven niet hoor. Ik heb ook een vriendin die met een forse studieschuld zit en het krap heeft. Ook dat heeft geen invloed op mijn leven.
Ik heb een vriendin die een paar miljoen heeft vanuit een mooie erfenis. Dat is mooi voor haar maar het verandert mijn eigen leven niet hoor. Ik heb ook een vriendin die met een forse studieschuld zit en het krap heeft. Ook dat heeft geen invloed op mijn leven.
Of vind je uitgeven op zich wel goed (bijv aan een mooie reis of aan kunst zoals je in je reactie hierboven schrijft) maar keur je het vooral af als mensen het uitgeven aan hun meerderjarige kinderen omdat die het volgens jou beter leren in het leven om bij nul te starten? Dat kan en mag natuurlijk je principe zijn en in zekere zin heb je misschien zelfs gelijk dat dat leerzamer is, maar feit blijft dat het een keuze van het individu is wat hij/zij met zijn of haar geld doet, plus dat de kinderen hoe dan erfgenaam zijn. Er is voor beide situaties wat te zeggen.
Ik denk dat wat jou nu opvalt voornamelijk te maken heeft met het vermogen van de zestigers van nu, daar waar zestigers 20-40 jaar geleden de middelen niet hadden om hun studerend kind zo van alle gemakken te voorzien.
Ik denk dat wat jou nu opvalt voornamelijk te maken heeft met het vermogen van de zestigers van nu, daar waar zestigers 20-40 jaar geleden de middelen niet hadden om hun studerend kind zo van alle gemakken te voorzien.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:14
Precies en DAT was dus eigenlijk mijn oorspronkelijke vraag. DANKJE.MinkeDeWit schreef: ↑14-05-2019 09:29Klopt. De mensen hebben ook een hypotheek die je nog van een supermarktbaan kunt betalen, en supervaste banen, dus voor allerlei dreigend onheil als ziekte en overlijden hebben ze echt geen tonnen nodig.
Waarom willen mensen (bepaalde groep idd) voor alle 'steldatten' tonnen op de bank terwijl ze hun hypotheek afbetaald hebben (huisje van 1,2 ton uit '91) en hartstikke sober leven van drie keel modaal. Geen nieuwe auto's, geen verre vakanties maar wel hun kinderen nieuwe keukens geven. Ik denk dat ik daar zo tegen rebelleer omdat ik daar echt helemaal geen bal van begrijp en nog minder van het feit dat zij maar denken dat dat normaal is en ik als kunstenaar uit mijn neus heb lopen kanen en al die tijd mijn klauw heb opgehouden en zeer onverstandige keuzes maak. Net als superflysister heb ik ook hoge vaste lasten. Niet alles is altijd maar een keuze. Het leven is niet meer zoals in 1980 waar je met 50 met de VUT kon en the sky the limit was. We worden ouder, gaan later met pensioen, hebben grotere hiaten, jobhoppen wat, krijgen later kinderen, blablabla. Huizen kosten gewoon 3 tot 6 ton (beetje gezinshuis in een middelgrote stad) en je moet tegenwoordig eigen geld in brengen. Nou ga dr maar aanstaan. Met 5k per maand valt er dan echt niet meer te sparen. Of iig niet heel veel.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:14
Ik zou heel graag willen antwoorden maar ik heb al een waarschuwing.