Loslaten

13-05-2019 20:34 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all,

Ik lees al enkele jaren mee, maar nog nooit aangemeld en een topic geopend. Nu heb ik even wat spreekwoordelijke schoppen onder mijn derrière nodig en het Viva-forum lijkt me een juiste plek hier voor.

Enkele weken geleden heb ik mijn relatie beëindigd. Mijn ex was altijd al redelijk manipulatief en stronteigenwijs, maar ja, dat laatste ben ik ook. Helaas werd het steeds extremer en ging hij alles wat ik deed en zei wantrouwen en probeerde hij me zelfs woorden in de mond te leggen. Ertegenin gaan had geen zin: óf hij vond gewoon dat ik poep praatte óf hij luisterde gewoon niet en kwam weer met een uren durende monoloog over wat ik allemaal verkeerd deed in mijn leven en dat hij toch wel de enige in mijn leven was die zo eerlijk zou zijn tegen me.

Ik ben een beetje een slappeling en hoewel ik overduidelijk doorhad wat hij deed en probeerde te doen, bleef ik vrij lang alles maar over me heen laten komen.

Uiteindelijk (helemaal suf geluld en murw) heb ik na een vrij explosieve ruzie de stekker eruit getrokken.

Mijn vrienden zijn mijn grootste cheerleaders en blijven aangeven dat ik het juiste heb gedaan en dat ik altijd een beroep op hun kan doen als ik het lastig heb.

Maar daar wringt nu de schoen: ik heb het er moeilijk mee, maar vind het lastig dat naar hun te uiten. Ze zijn zo lief voor me en geven zelf aan dat ik door hun in te lichten duidelijk niet meer met deze gast in zee kan/moet gaan. Ik wil hem ook niet terug, dat is slecht voor mijn gezondheid, maar ik vind de complete radiostilte wel lastig.

Ik zit met veel vragen en maak me ook een beetje zorgen om hem. Hoe heeft hij zich van een leuke kerel kunnen ontpoppen naar een ziekelijk jaloerse douchebag? Ergens weet ik ook wel dat ik door contact te zoeken hier geen antwoord op ga krijgen en mezelf weer blootstel aan een ongezonde ‘relatie’, maar de drang is zo groot.

Hoe kan ik dit loslaten?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Wat ik me afvraag is;
waarom maak jij van zijn probleem je eigen probleem?
Waarom?
I know. Het is ook van de zotte dat ik hier nu mee worstel. Een piepklein deel van mezelf voelt zich wel degelijk verantwoordelijk voor zijn ‘ontsporing’, ik heb dat natuurlijk mede in stand gehouden. Dat deel moet ik los zien te laten. En ik maak van zijn probleem niet mijn probleem, maar ben misschien iets te veel een sulletje dat ik ondanks alles hoop dat ook zijn leven beter en gelukkiger gaat verlopen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
14-05-2019 10:52
I know. Het is ook van de zotte dat ik hier nu mee worstel. Een piepklein deel van mezelf voelt zich wel degelijk verantwoordelijk voor zijn ‘ontsporing’, ik heb dat natuurlijk mede in stand gehouden. Dat deel moet ik los zien te laten. En ik maak van zijn probleem niet mijn probleem, maar ben misschien iets te veel een sulletje dat ik ondanks alles hoop dat ook zijn leven beter en gelukkiger gaat verlopen.
Nee, dat heb je niet, dat zit in hem en het enige wat jij in stand hebt gehouden is dat hij het kon tentoonspreiden. Zonder jou was hij niet normaler, mentaal gezonder, et cetera, geweest. Jij hebt hem niet gemaakt zoals hij is.

Het is prima dat je hem het beste gunt, maar je moet echt stoppen met denken dat jij de oorzaak bent van het feit dat hij een kronkel in zijn kop heeft. Dat is niet jouw schuld. Ook niet 'mede', ook niet deels, gewoon NIET.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan +1. Je bent zijn moeder niet TO en hij is geen kind meer. Alle gedachtenspinsels over hem leiden je af van het enige doel dat je zou moeten hebben: goed voor jezelf zorgen, hiervan leren en jezelf de volgende keer een volwaardigere, respectvollere relatie gunnen.
Susan schreef:
14-05-2019 11:06
Nee, dat heb je niet, dat zit in hem en het enige wat jij in stand hebt gehouden is dat hij het kon tentoonspreiden. Zonder jou was hij niet normaler, mentaal gezonder, et cetera, geweest. Jij hebt hem niet gemaakt zoals hij is.

Het is prima dat je hem het beste gunt, maar je moet echt stoppen met denken dat jij de oorzaak bent van het feit dat hij een kronkel in zijn kop heeft. Dat is niet jouw schuld. Ook niet 'mede', ook niet deels, gewoon NIET.
Ik zou hierbij toevoegen;
meen verantwoordelijkheid over je eigen leven en niet over zijn leven.

Jij bent daar NIET voor verantwoordelijk!

Iedereen is voor zijn/ haar eigen keuzen en leven verantwoordelijk.

Jij bijdraagt in de groei van iemand en wat iemand met je bijdrage doet, is zijn/ haar eigen keuze en verantwoordelijkheid. Daar heb jij geen invloed op!
Susan schreef:
14-05-2019 11:06

Oef, ja, je hebt helemaal gelijk. Ik heb lang getwijfeld om een topic te openen, maar door jullie reacties ben ik blij dat wel te hebben gedaan. Het geeft me weer wat meer realiteitszin.
Er zit nog een groot verschil tussen weten en voelen, ik zou dit zf ook allemaal hebben kunnen bedenken, maar blijkbaar heb ik dit soort woorden toch nog nodig.
Ik kan ook wel terug herleiden wanneer het mis begon te gaan: We zatn beiden in een moeilijke periode, ik heb vrij snel hulp gezocht voor mezelf, andere werkgever etc. en hij bleef stilstaan. Maar het is precies wat je zegt: ik heb hem zo niet gemaakt en dit is eerder een soort verklaring dan een excuus. Dus doet er achteraf ook niet zo veel toe.
Wanna grow up to be
Be a debaser
xqsme schreef:
14-05-2019 11:18
Susan +1. Je bent zijn moeder niet TO en hij is geen kind meer. Alle gedachtenspinsels over hem leiden je af van het enige doel dat je zou moeten hebben: goed voor jezelf zorgen, hiervan leren en jezelf de volgende keer een volwaardigere, respectvollere relatie gunnen.

Ja klopt, dat is ook zo. Helaas is dit niet de eerste keer dat ik me uit zo'n relatie heb gevochten. Dat deel ligt dus wel bij mij: waarom blijf ik me verbinden aan mensen die het niet waard zijn?
Voor nu ben ik even klaar met relaties en mannen, eerst maar eens wat liever voor mezelf zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
En aantal aspecten van jezelf zijn op de forum naar voren gebracht.

Overweeg nog wat hier werd gezegd en wat dat voor jezelf betekent. Je lijkt een bewuste persoon die graag gedrag analyseert.
Zielsverwant schreef:
14-05-2019 12:22
En aantal aspecten van jezelf zijn op de forum naar voren gebracht.

Overweeg nog wat hier werd gezegd en wat dat voor jezelf betekent. Je lijkt een bewuste persoon die graag gedrag analyseert.
Sorry, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Kun je me dat uitleggen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
14-05-2019 12:05
Ja klopt, dat is ook zo. Helaas is dit niet de eerste keer dat ik me uit zo'n relatie heb gevochten. Dat deel ligt dus wel bij mij: waarom blijf ik me verbinden aan mensen die het niet waard zijn?
Voor nu ben ik even klaar met relaties en mannen, eerst maar eens wat liever voor mezelf zijn.
:high5:
Chienandalou schreef:
14-05-2019 12:26
Sorry, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Kun je me dat uitleggen?
Je moet niet schuld van zijn gedrag jezelf toeschrijven,

Hem niet bemoederen,

Zich niet voor zijn welzijn verantwoordelijk voelen, enz.

Dit zijn aspecten die je door je verhaal bij anderen oproept. Die jij niet zo snel bij jezelf ziet of herkent. Alhoewel je weet dit wel, maar niet meteen bij jezelf herkent.
xqsme schreef:
14-05-2019 12:41
:high5:
Haha, dank voor de support. De term ‘oude vrijster’ vind ik ineens niet zo heel erg onaantrekkelijk. Ik ga snel wat geraniums kopen denk ik ;)
Wanna grow up to be
Be a debaser
Zielsverwant schreef:
14-05-2019 12:47
Je moet niet schuld van zijn gedrag jezelf toeschrijven,

Hem niet bemoederen,

Zich niet voor zijn welzijn verantwoordelijk voelen, enz.

Dit zijn aspecten die je door je verhaal bij anderen oproept. Die jij niet zo snel bij jezelf ziet of herkent. Alhoewel je weet dit wel, maar niet meteen bij jezelf herkent.

Dan heb ik me niet goed uitgedrukt. Ik bemoeder hem nl. niet, er is nu nul contact en daarvoor was hij juist degene die mij wilde ‘bevaderen’.
Die behoefte voel ik ook helemaal niet. Ik neem het mezelf voornamelijk kwalijk dat ik wéér voor zo’n situatie heb gekozen waarin ik met open ogen in alle valkuilen ben gestapt. En daarnaast maak ik me inderdaad zorgen om zijn welzijn. Dat moet ik loslaten en blijkt dus lastig.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
14-05-2019 12:59
Dan heb ik me niet goed uitgedrukt. Ik bemoeder hem nl. niet, er is nu nul contact en daarvoor was hij juist degene die mij wilde ‘bevaderen’.
Die behoefte voel ik ook helemaal niet. Ik neem het mezelf voornamelijk kwalijk dat ik wéér voor zo’n situatie heb gekozen waarin ik met open ogen in alle valkuilen ben gestapt. En daarnaast maak ik me inderdaad zorgen om zijn welzijn. Dat moet ik loslaten en blijkt dus lastig.
Misschien heb ik me niet zo goed uitgedrukt met bemoederen.

Ik bedoel daarmee zich zorgen om hem blijven maken. Hij blijft in je gedachten.
Zoals het bij me ook overkomt, maar misschien is het ook niet zo, maar die gedachten sturen een beetje veel je gevoel.
Zielsverwant schreef:
14-05-2019 13:05
Misschien heb ik me niet zo goed uitgedrukt met bemoederen.

Ik bedoel daarmee zich zorgen om hem blijven maken. Hij blijft in je gedachten.
Zoals het bij me ook overkomt, maar misschien is het ook niet zo, maar die gedachten sturen een beetje veel je gevoel.
Dat klopt wel denk ik. Ik weet dat ik hem niet kan helpen en dat contact zoeken mij niet helpt. Helaas blijft het alleen wel in mijn hoofd rondzingen en ik weet niet goed hoe ik dat stop moet zetten.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Dat slijt vanzelf, het is ook nog maar erg kort geleden. De tijd doet het werk wel.
Als de neiging om jezelf de schuld te geven en/of contact op de nemen te groot wordt, lees je weer even de reacties hier. Of je vertelt aan je vrienden dat je je zo voelt. Ze hebben je tot nu toe steeds geholpen, dat zullen ze dan ook wel doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Chienandalou schreef:
14-05-2019 14:28
Dat klopt wel denk ik. Ik weet dat ik hem niet kan helpen en dat contact zoeken mij niet helpt. Helaas blijft het alleen wel in mijn hoofd rondzingen en ik weet niet goed hoe ik dat stop moet zetten.

Ik weet het ook niet. Moeilijk.

Dit wat bij me opkomt;

Je eigen topic vaker lezen?

Maar misschien een paar reacties uit je topic voor jezelf dagelijks herhalen?
@Susan en @Zielsverwant: jullie hebben gelijk. En door de reacties weet ik ook wel dat ik op het goede pad zit en standvastig moet blijven.
Het is alleen een teleurstelling dat voor mij ‘hoe ouder, hoe wijzer’ niet geldt en ik mezelf dus weer straf met de gedachte dat ik het fout heb gedaan en schijnbaar geen normale relaties kan aangaan/onderhouden.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
14-05-2019 14:50
@Susan en @Zielsverwant: jullie hebben gelijk. En door de reacties weet ik ook wel dat ik op het goede pad zit en standvastig moet blijven.
Het is alleen een teleurstelling dat voor mij ‘hoe ouder, hoe wijzer’ niet geldt en ik mezelf dus weer straf met de gedachte dat ik het fout heb gedaan en schijnbaar geen normale relaties kan aangaan/onderhouden.
Levenslessen leer je hele leven lang en onafhankelijk van de leeftijd.
Verstand en gevoel gaan soms niet samen.
De moed hebben om dit te blijven doen is belangrijk.

Veel sterkte, blijf volhouden!
Dat is ook zo en eigenlijk is dit ook maar klein leed natuurlijk. Ik kwam even niet uit mijn eigen spinsels, nu zie ik het al weer wat zonniger in. Ik ga nu even wat voordelen van het vrijgezelle leven in mezelf bedenken/herhalen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Chienandalou schreef:
14-05-2019 14:50
Dus wat je ook doet, je straft jezelf? Of je kiest voor een foute relatie if je straft jezelf door jezelf als fout te bestempelen op het moment dat je voor jezelf kiest?
M.a.w. wat je ook doet, je geeft jezelf altijd straf? Waarom vind je dat je dat verdiend hebt? Welke overtuigingen heb jij over jezelf die jou vertellen dat je 1 van beide verdient?

En hoezo kun jij geen normale relaties aangaan?
Je hebt vrienden die je steunen in deze sterke keuze die je hebt durven maken. Mensen van wie jij aangeeft dat zij jouw grootste cheerleaders zijn. Ik ga er vanuit (maar goed, ik haal dat uit 1 zin) dat je vrienden mensen zijn die het beste met je voor hebben. Die jou mogen met al je plussen en minnen. Dat zijn ook normale relaties?

Wel goed dat je in therapie bent. Hopelijk brengt het je veel goeds en kun je dit snel achter je laten.
Stormysea schreef:
14-05-2019 21:53
Dus wat je ook doet, je straft jezelf? Of je kiest voor een foute relatie if je straft jezelf door jezelf als fout te bestempelen op het moment dat je voor jezelf kiest?
M.a.w. wat je ook doet, je geeft jezelf altijd straf? Waarom vind je dat je dat verdiend hebt? Welke overtuigingen heb jij over jezelf die jou vertellen dat je 1 van beide verdient?

En hoezo kun jij geen normale relaties aangaan?
Je hebt vrienden die je steunen in deze sterke keuze die je hebt durven maken. Mensen van wie jij aangeeft dat zij jouw grootste cheerleaders zijn. Ik ga er vanuit (maar goed, ik haal dat uit 1 zin) dat je vrienden mensen zijn die het beste met je voor hebben. Die jou mogen met al je plussen en minnen. Dat zijn ook normale relaties?

Wel goed dat je in therapie bent. Hopelijk brengt het je veel goeds en kun je dit snel achter je laten.

Ja, zo werkt het inderdaad bij mij. Het maakt niet uit, uiteindelijk heb ik wat verkeerd gedaan.
Verder is het niet allemaal kommer en kwel hoor, ik heb/had een zwak moment en dat ebt ook al weer weg.

Wbt mijn vrienden: ze steunen me door dik en dun, ik sta ook altijd voor hun klaar. En ja, ik mag me gelukkig prijzen met deze vriendschappen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
xqsme schreef:
13-05-2019 21:58
De drang om toch terug te willen naar een voor jou ongezonde relatie, waar komt die vandaan denk je?
Geen gevoel van eigenwaarde?
We used to be friends...
Chienandalou schreef:
14-05-2019 12:50
Haha, dank voor de support. De term ‘oude vrijster’ vind ik ineens niet zo heel erg onaantrekkelijk. Ik ga snel wat geraniums kopen denk ik ;)
Vergeet de katten niet. ;)
We used to be friends...
CourtneyTT schreef:
15-05-2019 10:59
Vergeet de katten niet. ;)

Oh ja, en als ik dan toch bezig ben: een auto spiegel aan de gevel. Dan kan ik mooi (vanachter die geraniums natuurlijk) met een advocaatje met slagroom of een sherry in de hand de buurt terroriseren.
Wanna grow up to be
Be a debaser

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven