Werk & Studie alle pijlers

Add en studeren

14-05-2019 16:12 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,

Ik heb even een baal moment. En misschien hebben jullie tips hoe andere mensen dit doen met add/adhd zonder medicatie ( ik mag ze niet hartproblemen) ik ben inmiddels kampioen onvoldoendes halen bij de theorie lessen ondanks ik mega hard leer en op tijd begin ik maak gebruik van mindmaps en flashcards en samenvattingen herhaal dagelijks mijn theorie en toch non stop een onvoldoende omdat mijn hoofd het niet meer weet op het tentamen, ik heb inmiddels wel een dikke faalangst ontwikkeld...

Ik start binnenkort wel met neurotherapie wie heeft dit ook gedaan?

Voel me wat moedeloos en voel me de idioot van de klas....
Lavendel2 schreef:
14-05-2019 18:19
Ik heb een hartritmestoornis, dit zou ritaline of concencerta, strattega als ik het goed schrijf. De psychiater en de cardioloog hebben nee gezegd. Ik zal het met een dieet en therapie moeten doen.
Ik gebruik brintellix voor mijnn adhd.. dat werkt anders dan een methylfenidaat of amfetamine
poldervrouw schreef:
14-05-2019 18:44
Ik gebruik brintellix voor mijnn adhd.. dat werkt anders dan een methylfenidaat of amfetamine
Dat ken ik niet wat is dat voor iets? Ik.zelf ben net begonnen met LTO3 en hierdoor slaap ik in een stuk door en minder mist in me hoofd.
studiemiepmiep schreef:
14-05-2019 18:43
Volg je toevallig de particuliere hbo opleiding fysiotherapie?
Je hebt een pb
Je hebt recht op extra hulpmiddelen vanuit de wet , dus als jij een officieel diagnose voor jou ADD hebt dan heeft de huisarts daar verder niks mee te maken. Je kan dat op school regelen.
https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... udiesucces

Wat mij heeft geholpen is het maken van samenvattingen zoals je zou uitspreken en dan met behulp van voorleesstoftware de tekst laten voorlezen terwijl ik de tekst las. Ik leer beter door naar iets te luisteren ipv dingen als flashcards oid.
Daarnaast ben ik mijn tentamens in een aparte ruimte gaan maken en had ik een laptop en extra tijd.

Toen ik op deze manier ben gaan leren ben ik een stuk betere cijfers gaan halen. Ik had tijdens mijn hbo-opleiding ook 1 vak waar ik 5x over gedaan heb, toen ik op de bovenstaande manier ben gaan leren heb ik het in 1x gehaald.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
14-05-2019 19:08
Je hebt recht op extra hulpmiddelen vanuit de wet , dus als jij een officieel diagnose voor jou ADD hebt dan heeft de huisarts daar verder niks mee te maken. Je kan dat op school regelen.
https://www.onderwijsinspectie.nl/onder ... udiesucces

Wat mij heeft geholpen is het maken van samenvattingen zoals je zou uitspreken en dan met behulp van voorleesstoftware de tekst laten voorlezen terwijl ik de tekst las. Ik leer beter door naar iets te luisteren ipv dingen als flashcards oid.
Daarnaast ben ik mijn tentamens in een aparte ruimte gaan maken en had ik een laptop en extra tijd.

Toen ik op deze manier ben gaan leren ben ik een stuk betere cijfers gaan halen. Ik had tijdens mijn hbo-opleiding ook 1 vak waar ik 5x over gedaan heb, toen ik op de bovenstaande manier ben gaan leren heb ik het in 1x gehaald.
Dank je viking, ik schrijf idd in mijn eigen taal.zoals je zegt, flashcards helpen enigzins bij mij, ik.kijk filmpjes van het onderwerp, maar ik.kan zeker eens gaan kijken naar voorlees software.
Lavendel2 schreef:
14-05-2019 17:50
Ik heb wel een mail gestuurd ja naar de afdeling management voor een gesprek.

Ik weet niet of het daar door komt ik black out gewoon steeds bij deze tentamen ben zo wie zo nu erg onzeker geworden. Ik heb een enorme pest verleden en dacht dit door therapie en emdr wel kwijt te zijn.

De neurotherapie moet uiteindelijk mijn concentratie en geheugen verbeteren.
Het klinkt helemaal niet als ADD, ik herken het in ieder geval totaal niet. Het klinkt als faalangst. Black-outs door stress hebben niks met je concentratievermogen of geheugen te maken. Bovendien heb je het niet bij alle vakken (het is trouwens sowieso, niet zo wie zo). Ik vind een link met je pestverleden en onzekerheid eerlijk gezegd 100x logischer klinken.
spuit_111 schreef:
14-05-2019 19:23
Het klinkt helemaal niet als ADD, ik herken het in ieder geval totaal niet. Het klinkt als faalangst. Black-outs door stress hebben niks met je concentratievermogen of geheugen te maken. Bovendien heb je het niet bij alle vakken (het is trouwens sowieso, niet zo wie zo). Ik vind een link met je pestverleden en onzekerheid eerlijk gezegd 100x logischer klinken.
Foutje haha, ja dat kan maar mijn moeder zei vroeger al ik was een dromer en traag en stelde dingen uit.

Ik ben nu getest op adhd add en ik scoorde op alle.punten bij de psychiater.....
Lavendel2 schreef:
14-05-2019 19:25
Foutje haha, ja dat kan maar mijn moeder zei vroeger al ik was een dromer en traag en stelde dingen uit.

Ik ben nu getest op adhd add en ik scoorde op alle.punten bij de psychiater.....
Maar niemand ontkent toch dat je ADD hebt? Ik zeg alleen dat ik het totaal niet logisch vind dat er een verband zou zijn tussen het niet halen van je tentamens en ADD. Het is een diagnose, het is geen verklaring voor alles.
Lavendel2 schreef:
14-05-2019 19:00
Dat ken ik niet wat is dat voor iets? Ik.zelf ben net begonnen met LTO3 en hierdoor slaap ik in een stuk door en minder mist in me hoofd.
https://lundbeck.com/upload/nl/files/pd ... %20PIL.pdf

het is eigenlijk een anti depressiva maar er zijn hele goede resultaten met ADHD-ers , het is een relatief nieuw medicijn. Ik slik 10 mg, 1 x per dag
spuit_111 schreef:
14-05-2019 19:23

dit dus..

ADD/ADHD krijg je geen black outs van.
Lavendel2 schreef:
14-05-2019 17:13
Er staat niet alleen vaardigheden, klinisch redeneren is theorie, pathalogie ook, wetenschappelijk onderzoek ook, deze haal ik wel het is puur 1 vak fysiologie.

Maar mensen met add hebben een probleem met het werkgeheugen en ik vraag hoe andere met add en adhd dit heb hebben gedaan en hoe, tips daar over.
Aha, dus als je alle theorie kunt leren behalve deze, dan ligt het ineens aan de add en aan het werkgeheugen.
Niet aan het feit dat je dit vak moeilijk vindt, misschien op een andere manier moet leren en dat je al faalangst hebt ontwikkelt inmiddels.

Ik wens je succes met het halen van dit vak, je kunt het vast. Maar gooi het niet op add als de rest wel goed gaat.
Hoe belangrijk is dit vak voor je? Wat studeer je?
Pick your battles and bloom
Denk ook dat je teveel op add gooit. Ik heb adhd en gewoon uni gedaan zonder veel problemen.. had een andere leerstrategie dat wel maar kostte niet meer moeite dan bij anderen. Slikte toen ook nog geen medicatie.

De Brintellix die werd genoemd slik ik sinds 2 jaar ook. Het is een antidepressivum dat ook rust brengt. Het geeft geen verhoogd risico voor je hart dus dat zou je kunnen overwegen.

Maar gooi het niet te snel op je add.
Ik weet het gewoon niet ik kreeg de diagnose en moet er een weg in vinden.

Vak is lastig idd. Maar ik heb wel degelijk concentratie problemen altijd gehad ook als kind. Ik heb al.diverse therapieën en trainingen gehad niets sloeg aan toen gingen ze mij op adhd add testen.

Ik weet niet wat aan de add ligt of angst. Ik ben snel overprikkeld moe ik lees vaak 3 keer tekst of gewoon in boel maar raak mijn concentratie kwijt na 3 kom ik er achter dat de zelfde tekst lees gewoon simpel een boek. Ik ben ook nog aan het uitzoeken wat waar aan ligt.

Dat ik faalangst heb ontwikkeld is mij duidelijk ik ben ook bang bij al die andere tentamens...
Lavendel2 schreef:
14-05-2019 22:27
Ik weet het gewoon niet ik kreeg de diagnose en moet er een weg in vinden.

Vak is lastig idd. Maar ik heb wel degelijk concentratie problemen altijd gehad ook als kind. Ik heb al.diverse therapieën en trainingen gehad niets sloeg aan toen gingen ze mij op adhd add testen.

Ik weet niet wat aan de add ligt of angst. Ik ben snel overprikkeld moe ik lees vaak 3 keer tekst of gewoon in boel maar raak mijn concentratie kwijt na 3 kom ik er achter dat de zelfde tekst lees gewoon simpel een boek. Ik ben ook nog aan het uitzoeken wat waar aan ligt.

Dat ik faalangst heb ontwikkeld is mij duidelijk ik ben ook bang bij al die andere tentamens...
Ik snap je tekst hierboven niet. En door je tekst hierboven vraag ik me af of je niet meer leerproblemen hebt (die niets met add te maken hebben) en of het niveau niet te hoog is voor je.
Dubbel gepost. Excuus.
anoniem_373758 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 22:56
Reden: dubbel gepost
97.43% gewijzigd
Battlebloem schreef:
14-05-2019 22:55
Ik snap je tekst hierboven niet. En door je tekst hierboven vraag ik me af of je niet meer leerproblemen hebt (die niets met add te maken hebben) en of het niveau niet te hoog is voor je.
Ik heb therapie voor ptss gehad omdat ze dit vermoeden jaren lang maar sloeg niet aan vandaar dat ze verder gingen zoeken. Als het niveau te hoog zou zijn dat had ik al die andere vakken niet gehaald. Ik wacht de neurofeedback wel af wat daar uit komt
Alleen lezen werkte voor mij ook niet, las dan ook 100x hetzelfde zonder te onthouden. Ik schreef samenvattingen van mijn boeken, dan bleef het wel hangen.
anoniem16121612 schreef:
15-05-2019 06:57
Alleen lezen werkte voor mij ook niet, las dan ook 100x hetzelfde zonder te onthouden. Ik schreef samenvattingen van mijn boeken, dan bleef het wel hangen.
Nee bij mij ook niet, ik schrijf mijn eigen samenvatting naast de powerpoints van de les stof met plaatjes er bij en van daar uit kijk wat de lesdoelen zijn voor de toets en dan maak ik flashcards met toets vragen en kernwoorden en terminologie.

Maar misschien heb je gelijk ik heb geen mooie jeugd gehad ik weet niets van mijn vaders kant en stoornissen ik ben erg verwaarloosd vroeger, ik heb angststoornis en trauma nu de add erbij het zal een combi van alles zijn.

Waarom gebruik je nu wel medicatie?
TO, er lopen een paar dingen door elkaar:
- je hebt add
- je hebt wellicht faalangst
- je hebt geen leuke jeugd gehad.

Dat is allemaal niet leuk. Maar die combinatie maakt niet dat je je tentamens niet haalt. En wat je nu een beetje begint te doen, is je verschuilen achter deze dingen om te verklaren waarom je je tentamen niet haalt.

Je moet opletten dat je niet alles afschuift op je problematiek. Jij bent nog steeds jij.
Celaena_Aelin schreef:
15-05-2019 07:54
TO, er lopen een paar dingen door elkaar:
- je hebt add
- je hebt wellicht faalangst
- je hebt geen leuke jeugd gehad.

Dat is allemaal niet leuk. Maar die combinatie maakt niet dat je je tentamens niet haalt. En wat je nu een beetje begint te doen, is je verschuilen achter deze dingen om te verklaren waarom je je tentamen niet haalt.

Je moet opletten dat je niet alles afschuift op je problematiek. Jij bent nog steeds jij.
Goed dat je het zo op een rij zet dank je daarvoor, ik ga idd overal verklaringen voor zoeken omdat ik gewoonweg niet meer weet wat waar aan ligt behalve dat het me verdriet doet.
Lavendel2 schreef:
15-05-2019 09:24
Goed dat je het zo op een rij zet dank je daarvoor, ik ga idd overal verklaringen voor zoeken omdat ik gewoonweg niet meer weet wat waar aan ligt behalve dat het me verdriet doet.
En dat verdriet mag er zijn.

Het klinkt mij in de oren alsof je een beetje overloopt in alles wat er op je af komt, een beetje overweldigd bent door je nieuwe diagnose en nog heel erg bezig bent om dat te accepteren.

Bij mij helpt het dan om een weekeind vrij te nemen van alles. Van school, studie, werk, hobby’s. Even wat tijd voor mezelf. Dingen doen waar ik me goed door ga voelen, die me energie geven. En rust nemen, zodat ik alles op een rijtje kan zetten. Is dat voor jou ook een optie?
Celaena_Aelin schreef:
15-05-2019 09:41
En dat verdriet mag er zijn.

Het klinkt mij in de oren alsof je een beetje overloopt in alles wat er op je af komt, een beetje overweldigd bent door je nieuwe diagnose en nog heel erg bezig bent om dat te accepteren.

Bij mij helpt het dan om een weekeind vrij te nemen van alles. Van school, studie, werk, hobby’s. Even wat tijd voor mezelf. Dingen doen waar ik me goed door ga voelen, die me energie geven. En rust nemen, zodat ik alles op een rijtje kan zetten. Is dat voor jou ook een optie?
Lastig kan niet zomaar wegblijven en op het werk is er momenteel personeel te kort.
Lavendel2 schreef:
15-05-2019 12:45
Lastig kan niet zomaar wegblijven en op het werk is er momenteel personeel te kort.
Dat personeelstekort is niet jouw probleem ;-)

Is er een decaan of mentor op je opleiding, met wie je even kunt overleggen? Wellicht zijn er wat dingen te regelen. Een deadline een week later, de aanwezigheid-verplichting wat omlaag, dat soort dingen.

Zou je ook vinden dat je alles moet blijven doen als je net had gehoord dat je reuma of diabetes hebt? Of zou je jezelf dan wel rust gunnen?
Celaena_Aelin schreef:
15-05-2019 13:07
Dat personeelstekort is niet jouw probleem ;-)

Is er een decaan of mentor op je opleiding, met wie je even kunt overleggen? Wellicht zijn er wat dingen te regelen. Een deadline een week later, de aanwezigheid-verplichting wat omlaag, dat soort dingen.

Zou je ook vinden dat je alles moet blijven doen als je net had gehoord dat je reuma of diabetes hebt? Of zou je jezelf dan wel rust gunnen?
Je hebt een punt dat is waar :hihi:
Lavendel2 schreef:
14-05-2019 17:50
Ik heb wel een mail gestuurd ja naar de afdeling management voor een gesprek.

Ik weet niet of het daar door komt ik black out gewoon steeds bij deze tentamen ben zo wie zo nu erg onzeker geworden. Ik heb een enorme pest verleden en dacht dit door therapie en emdr wel kwijt te zijn.

De neurotherapie moet uiteindelijk mijn concentratie en geheugen verbeteren.
Voor iemand die HBO doet, schrijf je behoorlijk slecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven