Geld & Recht alle pijlers

hoeveel spaargeld na de aanschaf van een eerste huis?

16-05-2019 15:58 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken naar huizen. Mijn vriendin heeft een studieschuld en ik heb een spaarpot. We hebben beide nog een startersloon omdat we ook pas 25 zijn. We zouden ex studieschuld voor ongeveer 3 ton kunnen lenen maar omdat we ons niet willen vast zetten en niet willen liegen over de studieschuld gaan we maximaal voor 2,25 ton aan hypotheek nemen. Na het aanvullen met een gedeelte eigen vermogen komen we boven de 3 ton uit maar ik wil niet alles er in stoppen. We gaan op een plek wonen waar we waarschijnlijk beide een auto willen hebben en je wilt nog wat achter de hand houden voor het geval dat. Mijn vraag is dus hoeveel houden starters gemiddel achter de hand?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het verstandig dat je hierover nadenkt en niet gewoon je hele spaarpot uitgeeft aan een verbouwing of leuke spullen. Met allebei een salaris van rond de 2000 en een hypotheek van rond de 1000 per maand (als je 2 ton gaat lenen) hou je waarschijnlijk wel genoeg over om maandelijks weer te sparen, dus als je nu zo'n 2000 euro opzij zet is dat ruim voldoende lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
De hypotheek kosten worden maximaal 1100 bruto in de maand. Dit is op basis van 225k lineair aflossen. Ik weet dat veel mensen denken waarom lineair maar als je het geld kan missen is dat veel slimmer. Bij een eventuele eerdere verkoop dan 30 jaar heb je bij lineair in verhouding veel minder rente betaald dan bij annuïteit en veel meer afgelost dus houd je meer over. Netto scheelt het elkaar niet zo denderend veel. Daarnaast is het zelfs na 30 jaar (dus de hele looptijd) ook goedkoper om lineair te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 15.000 op je rekening laten staan.

Dan heb je 150.000 eigen geld voor een woning. Plus een hypotheek van 225.000 kan je een heel leuk huis kopen.

Zelf had ik 5.000 over na de koop, maar na een jaar er weer 10.000 erbij gespaard.
ik heb zelf 10.000 overgehouden als buffer (mijn 1e huis), maar heb de luxe dat vriend de verbouwingen grotendeels uit overwaarde van zijn eerste huis betaalt. Hou er wel rekening mee dat verbouwingen en onvoorziene reparaties meer gaan kosten dan je waarschijnlijk denkt, ook als je een huis koopt wat al vrijwel instapklaar is. Wij hebben zeker 7000,- meer uitgegeven dan we gedacht hadden (of nou ja, ook weer niet, want een nieuwe keuken stellen we dan maar een jaar of twee uit).
Vrienden zijn met hun eerste (klus)huis, 20.000,- (and counting) meer kwijt dan geraamd.
Maar goed na heel lang bot vangen op de huizenmarkt kan ik me wel voorstellen dat je ook wel dat leuke huis koopt als je de kans hebt, als dat nét wat te duur is. Maar idealiter zou ik niet aan je max gaan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik had niks inhoudelijks, maar ik moest wel lachen dat de OP door DeMessias :A: is geschreven en de eerste reactie door lucifer (6)
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Hier ongeveer gelijke situatie. Wij hadden bedacht 12.000 over te willen houden (2.5x maandsalaris), en daarnaast nog 5000 voor inrichtingskosten. Bij het tekenen van de hypotheek bleek dat als we nog 2000 extra eigen geld in zouden brengen, we net in een andere schuld-marktwaarde verhouding kwamen en dus een lagere rente kregen. Dit hebben we gedaan.
Omdat de overdrachtsdatum een paar maanden later was dan het moment waarop we voor de hypotheek hadden getekend, konden we uiteindelijk de kosten voor inrichting van onze lopende rekening halen. De spaarpot van 15.000 hebben we niet aangesproken, maar we hebben die maanden (en de 1e maanden na overdracht) ook niets gespaard.
Dit hangt natuurlijk wel veel samen met hoeveel andere uitgaven je hebt. Bij ons was (is) dat dusdanig laag dat 1 van beide maandsalarissen bijna volledig naar de spaarrekening kan. Het is natuurlijk een andere situatie als je nu moeite hebt om rond te komen. Dan zou ik een grotere buffer aanhouden.
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 16:01
Zo laag zal je startersloon niet zijn als je 3 ton kan lenen.

Ik had na aankoop en verbouwing niks meer over. Maar ik kon ook geen 2,25 ton lenen als starter, ook niet met z'n tweetjes.
Dank je, ik zat per ongeluk te krijsen in de metro net na het lezen van deze post
'maar 25 en een startersloon, we kunnen 3 ton lenen'
🎻🎻🎻
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen starter, maar heb dit echt niet hoor. En kan ook geen 3 ton lenen, en krijg geen ton van mijn ouders.
Wat ik zou doen in jou situatie: huis kopen dat incl verbouwing en kk 3 ton kost. Daarvan is 1 ton van je ouders, en leen je 2 ton. Die 65000 laat je staan, hooguit 10000 voor inrichting ofzo.
Lucifer2018 schreef:
16-05-2019 16:01
Zo laag zal je startersloon niet zijn als je 3 ton kan lenen.

Ik had na aankoop en verbouwing niks meer over. Maar ik kon ook geen 2,25 ton lenen als starter, ook niet met z'n tweetjes.
Dat.
Wij kunnen met ons niet-startersloon iets van 225k lenen.
Een ton van je ouders? De tering!
Ben je enigst kind of krijgen je vier broers ook ieder een ton :-?

Men. En maar klagen die babyboomers.
Ik krijg niks. :cry: ja genoeg geld over een grafsteen zegt mijn vader altijd :proud:

En dan wil je zeker ook nog dat je ouders op je kind passen omdat de opvang zo duur is :rofl:

Goed, tot zover de jaloezie. Maar dit topic slaat natuurlijk nergens op.
Alle reacties Link kopieren
wellicht niet zo'n populair mening, maar:

- wacht met kopen tot het hoogtepunt (waar we vast wel binnenkort een keer zijn) voorbij is, en koop dan wat...de prijzen zijn nu niet normaal, dus als je zelf niets hebt om te verkopen (en dus waarschijnlijk dikke winst kunt pakken om mee te nemen naar het nieuwe huis) zou ik wachten....
behalve als je echt nu in een hele slechte woonsituatie zit

- ik zou meteen een huis kopen dat zo goed mogelijk aansluit bij jullie toekomstige wensen. Verhuizen is mega duur, dus in 1 keer goed is vaak beter dan in stapjes opklimmen...…mocht dat een iets duurder huis betekenen, dan is dat maar zo.
Jullie zijn nog starters, dus jullie loon gaat waarschijnlijk nog significant stijgen, dus de financiële ruimte wordt alleen maar weer groter.
Let op: ik zeg dus niet zo duur dat je geen leuke dingen meer kunt doen of niet meer kunt sparen, moet natuurlijk wel verantwoordelijk blijven.
Maar als je je het kunt veroorloven zou ik niet kiezen voor een net-niet woning voor 225k als een toekomstig bestendig huis 300k kost.

- hoeveel je na aanschaf/inrichting over wilt houden hangt voornamelijk of van jullie spaar capaciteit, houd je elke maand daarna nog 1000 euro over voor naar de spaarrekening zou ik het wel aan durven slechts een buffer van 2000 a 3000 euro over te houden.
Sparen jullie per maand weinig dan zou ik de buffer groot houden, maar 10k lijkt me ook dan een prima bedrag.
Uiteraard wel afhankelijk van of er grote kosten aankomen (bijv. de staat van de auto's)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als eerste die studieschuld oplossen... erg onlogisch om die niet af te betalen met zoveel budget.
Het-groepje schreef:
16-05-2019 17:32
Dank je, ik zat per ongeluk te krijsen in de metro net na het lezen van deze post
'maar 25 en een startersloon, we kunnen 3 ton lenen'
🎻🎻🎻
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
ClaireSophie schreef:
16-05-2019 17:53
Een ton van je ouders? De tering!
Ben je enigst kind of krijgen je vier broers ook ieder een ton :-?

Men. En maar klagen die babyboomers.
Ik krijg niks. :cry: ja genoeg geld over een grafsteen zegt mijn vader altijd :proud:

En dan wil je zeker ook nog dat je ouders op je kind passen omdat de opvang zo duur is :rofl:

Goed, tot zover de jaloezie. Maar dit topic slaat natuurlijk nergens op.
Danku!! :kneel:
Het-groepje schreef:
16-05-2019 17:32
Dank je, ik zat per ongeluk te krijsen in de metro net na het lezen van deze post
'maar 25 en een startersloon, we kunnen 3 ton lenen'
🎻🎻🎻
Vind jij het ook zo erg dat de jeugd anno 2019 in dergelijke schrijnende armoede leeft?
Ik zou zeggen: leg geld apart voor je droomvakantie, een tweedehands auto en 5 keukenapparaten.
Niet om uit te geven, maar voor de reserve - voor het geval je het niet tijdig bij elkaar gepaard krijgt via de normale route.
Hoe zit het met meubels en inrichting?

Als je nog de helft van je elektrische toestellen, een zetel, een bed, een eettafel, ... moet kopen hou je best maar wat meer achter de hand.

Hoe is de staat van het huis?
Als er nog verbouwd moet worden, hou je dat spaargeld maar beter voor een stuk apart. En ook alles schilderen, een nieuwe vloer, ... kost geld.

Hou rekening met overlappende kosten.
Je huishuur die nog 1 à 2 maanden loopt terwijl je al aan 't klussen bent.


Als je dan toch wat spaargeld hebt, zou ik minstens 15 à 20.000 euro opzij houden.
-Darkside- schreef:
16-05-2019 18:28
Vind jij het ook zo erg dat de jeugd anno 2019 in dergelijke schrijnende armoede leeft?
Ik heb niet de illusie zoals TO dat dit is, hoe de jeugd leeft.

Tenminste ik kom in andere, blijkbaar hele arme, kringen denk ik. :cry:
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
16-05-2019 17:13
Ik had niks inhoudelijks, maar ik moest wel lachen dat de OP door DeMessias :A: is geschreven en de eerste reactie door lucifer (6)
:hihi: scherp!
Alle reacties Link kopieren
saartje007 schreef:
16-05-2019 20:27
:hihi: scherp!
:biggrin: ik vond ‘m wel noemenswaardig leuk
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
:yes:
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
16-05-2019 16:38
De hypotheek kosten worden maximaal 1100 bruto in de maand. Dit is op basis van 225k lineair aflossen. Ik weet dat veel mensen denken waarom lineair maar als je het geld kan missen is dat veel slimmer. Bij een eventuele eerdere verkoop dan 30 jaar heb je bij lineair in verhouding veel minder rente betaald dan bij annuïteit en veel meer afgelost dus houd je meer over. Netto scheelt het elkaar niet zo denderend veel. Daarnaast is het zelfs na 30 jaar (dus de hele looptijd) ook goedkoper om lineair te doen.
Je kunt ook een annuïtaire hypotheek nemen en dan ieder jaar extra aflossen zodat je op hetzelfde uitkomt als lineair. Dan heb je altijd de mogelijkheid als het een keer financieel tegenzit om terug te stappen naar annuïtaire aflossingen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
16-05-2019 16:23
Met 2 x 2500 Euro/maand kom je al ruim boven de 3 ton uit. En 2500 is een gemiddeld startsalaris voor een HBO-er. Of het slim is om je op zo'n jonge leeftijd zulke verplichtingen aan te gaan is weer wat anders. Ik zou eerst een paar lekker gaan huren (met alle flexibiliteit die daarbij hoort). 3 ton in een huis steken betekent dat er niet veel over is voor leuke dingen die bij die leeftijd horen.
Inderdaad en dan lekker in de vrije sector gaan huren, want dat is goedkoper..
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
17-05-2019 09:49
Je kunt ook een annuïtaire hypotheek nemen en dan ieder jaar extra aflossen zodat je op hetzelfde uitkomt als lineair. Dan heb je altijd de mogelijkheid als het een keer financieel tegenzit om terug te stappen naar annuïtaire aflossingen.
Dit idd. Heb je je al (goed) laten voorlichten? Zeker als je veel eigen geld inbrengt is dat wel belangrijk, verschillende constructies mogelijk.

Verder vind ik dit best typerend voor de huidige generatie jongeren hoor. Zie het in mijn omgeving ook best vaak: gezeur over dat ze moeten lenen voor hun studie, geen tijd hebben om te werken blabla en ondertussen worden ze flink gespekt door pa en ma. Daarna ook nog bij aankoop van een huis, en in de vorm van gratis kinderopvang.

Maakt mij allemaal niet uit, heb het prima voor elkaar (ondanks armlastige ouders) maar vind het wel echt iets van nu.
Alle reacties Link kopieren
Wat een luxe problemen! Volgens mij ben je zelf prima in staat om in te schatten hoeveel je achter de hand moet houden en heb je daar het VIVA forum helemaal niet voor nodig.

Wij hadden na aankoop, verhuizing en aankleding van het huis niks meer over.
Dus het was weer wachten tot het volgende salaris, dat zat me toen niet echt lekker. Sparen lukt nu nog steeds niet want we zijn nu elke maand bezig om nieuwe spullen te halen die we echt nodig hadden en hebben ook van eigen geld een kleine verbouwing gedaan. We verwachten na de zomer weer te kunnen sparen.

Had liever meer gespaard nog maar we hadden ook een nieuwe auto nodig want kleine op komst dus afgelopen jaar alleen al aan auto en kosten koper ruim 30k doorheen gejast. Met 15k over heb je volgens mij een zeer ruime buffer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven