Zwanger en "verboden" eten....
zaterdag 11 mei 2019 om 12:17
Hallo!
Ik heb een prangende vraag over "verboden" eten tijdens een zwangerschap.... Ik heb natuurlijk veel al gelezen op internet, maar ik weet ook dat er soms wel heel erg voorzichtig wordt gedaan.
Ik heb een groot zwak voor ongeveer alles op de "verboden" lijst
En wat ik bijna nog het moeilijkste vind; mijn vrienden en familie ook, en die weten dat van mij ook. Wat ze echter (nog) niet weten, is dat ik dat de komende 7 1/2 maand dus beter niet kan eten
(en nee, ik ga ze dat natuurlijk niet 7 1/2 maand niet vertellen, maar nu in ieder geval nog even niet
)
Maar ik heb, oa morgen, borrels/etentjes, en ook met m'n ouders, en het is onze keus om ook onze beide ouders nog even in het ongewisse te laten. (er komt ook nog een Japanse kookworkshop met collega's aan....)
Nu ga ik mijzelf en onze rijstkorrel natuurlijk niet onnodig blootstellen aan die vreselijke bacteriën die in sommig voedsel kan voorkomen, laat dat duidelijk zijn
Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn. Tonijn uit blik "mag" bijvoorbeeld niet vanwege een hoge dosis kwik. Maar ik mag toch aannemen dat er een verschil zit tussen het hele blikje leeg eten, en één of twee toastjes?
En weet iemand hoe dat zit met Hollandse garnalen? Voor zover ik weet zijn die uit de supermarkt gekookt; dat zou dan toch veilig zijn, want niet rauw?
Misschien hele domme vragen hoor, maar ik wil het graag goed doen, maar ook niet, ten onrechte, onnodig (lekkere!) dingen laten die genuanceerder zijn dan je soms leest
Als iemand anders nog iets weet, hoor ik dat ook graag!
Ik heb een prangende vraag over "verboden" eten tijdens een zwangerschap.... Ik heb natuurlijk veel al gelezen op internet, maar ik weet ook dat er soms wel heel erg voorzichtig wordt gedaan.
Ik heb een groot zwak voor ongeveer alles op de "verboden" lijst
Maar ik heb, oa morgen, borrels/etentjes, en ook met m'n ouders, en het is onze keus om ook onze beide ouders nog even in het ongewisse te laten. (er komt ook nog een Japanse kookworkshop met collega's aan....)
Nu ga ik mijzelf en onze rijstkorrel natuurlijk niet onnodig blootstellen aan die vreselijke bacteriën die in sommig voedsel kan voorkomen, laat dat duidelijk zijn
Maar ik weet ook dat er over sommige voedingsmiddelen verschillende verhalen zijn. Tonijn uit blik "mag" bijvoorbeeld niet vanwege een hoge dosis kwik. Maar ik mag toch aannemen dat er een verschil zit tussen het hele blikje leeg eten, en één of twee toastjes?
En weet iemand hoe dat zit met Hollandse garnalen? Voor zover ik weet zijn die uit de supermarkt gekookt; dat zou dan toch veilig zijn, want niet rauw?
Misschien hele domme vragen hoor, maar ik wil het graag goed doen, maar ook niet, ten onrechte, onnodig (lekkere!) dingen laten die genuanceerder zijn dan je soms leest
Als iemand anders nog iets weet, hoor ik dat ook graag!
vrijdag 17 mei 2019 om 16:37
Rijstkorrel is prima hoor. Beter iig dan prinsje, babeitje, ons engeltje.... wondertje....Irish_Wasser_Woman schreef: ↑11-05-2019 12:32Ja, sorry, die grootte heeft het nu..... Ik vond het wel grappig......
Doe maar lekker rijstkorrel Tot het een meloen is natuurlijk
vrijdag 17 mei 2019 om 16:40
Zo pril nog Nou dan mag je nog alles eten en drinken De korrel heeft nog geen voeding van jou via navelstreng nodig.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑11-05-2019 12:36Maar daar ben ik (dus) nog niet geweest. Het is ook nog super pril. Eerst de echo in het zh afwachten, of alles goed is. Daarna ga ik pas naar een verloskundige. Maar omdat ik dus morgen aan de borrelhapjes ga, en dat eerder nog niet wist, vroeg ik me gewoon alvast wat dingen af.
Is ook gewoon logisch natuurlijk. Voordat we echo's ed hadden moesten vrouwen wel wéten wanneer ze zwanger waren. Ben ff kwijt vanaf hoeveel weken precies maar een maand/4 weken lijkt me logisch. Zou je ff op moeten zoeken.
vrijdag 17 mei 2019 om 16:52
eh nee hoornina1966 schreef: ↑17-05-2019 16:40Zo pril nog Nou dan mag je nog alles eten en drinken De korrel heeft nog geen voeding van jou via navelstreng nodig.
Is ook gewoon logisch natuurlijk. Voordat we echo's ed hadden moesten vrouwen wel wéten wanneer ze zwanger waren. Ben ff kwijt vanaf hoeveel weken precies maar een maand/4 weken lijkt me logisch. Zou je ff op moeten zoeken.
voor een flink aantal producten klopt dit inderdaad, maar het gaat ook om het risico voor de moeder.
in het eerste trimester kan ziek worden door een voedselvergiftiging (bijv salmonella of stec) zorgen voor ernstige uitdroging en dat kan leiden tot een miskraam. Heeft niks met de aanleg van de navelstreng te maken, maar met dat je gevoeliger bent voor infecties
zeker bij voedsel waarvan je het niet zelf hebt klaargemaakt en/of waarvan je niet weet hoe het is bewaard moet je dus wel degelijk in het eerste trimester al alert zijn
vrijdag 17 mei 2019 om 17:00
Haha, inmiddels schijnt het maatje framboos te zijn
Ik durf nog niet echt te praten over baby en zo.... En embryo vind ik persoonlijk wat afstandelijk. Maar wondertje en engeltje en zo.... Ieder moet het voor zich weten hoor, maar het zijn niet echt koosnaampjes die ik bij ons vind passen
Ik moest zondagavond inpakken en maandag op studiereis, dus kon m'n "borrel ervaring" van zondag nog niet melden, haha. Maar m'n moeder was makkelijk geweest, en had allemaal supermarktsalades gekocht, en laat daar nou (bijvoorbeeld) gekookte zalm inzitten!
En verder lekker olijfjes gegeten. En inderdaad gezegd dat ik al weken te makkelijk naar de wc ga, haha, dus dat ik niet alles wilde eten (maar dan weer wel olijven.....)
Nou, eerste obstakel overleefd :p Nu nog een verjaardag (van moeders) binnenkort doorkomen, maar ik denk dat dat met jullie adviezen wel goed komt!
Nog een vraag, omdat ik nieuwsgierig ben; (en ja, dit kan/moet ik ook aan de professional vragen, maar ik ben gewoon even benieuwd, en ga verder niets met jullie antwoorden "doen", gewoon nieuwsgierigheid dus) Ik heb wel eens gelezen dat heel veel vrouwen al eens besmet zijn geweest (zonder dat ze dat weten) met toxoplasmose, en daardoor beschermd zijn. Zouden die vrouwen, in theorie, wel een aantal "verboden" voedingsmiddelen mogen eten? Biefstuk en zo? Ik heb geen kat, dus ik geloof niet dat ik dat ooit heb gehad, en zoals net gezegd, ga ik niets met jullie antwoorden doen, behalve mijn nieuwsgierigheid stillen
vrijdag 17 mei 2019 om 17:14
haha dat viel dus mee!Irish_Wasser_Woman schreef: ↑17-05-2019 17:00Haha, inmiddels schijnt het maatje framboos te zijn![]()
Ik durf nog niet echt te praten over baby en zo.... En embryo vind ik persoonlijk wat afstandelijk. Maar wondertje en engeltje en zo.... Ieder moet het voor zich weten hoor, maar het zijn niet echt koosnaampjes die ik bij ons vind passen
Ik moest zondagavond inpakken en maandag op studiereis, dus kon m'n "borrel ervaring" van zondag nog niet melden, haha. Maar m'n moeder was makkelijk geweest, en had allemaal supermarktsalades gekocht, en laat daar nou (bijvoorbeeld) gekookte zalm inzitten!
En verder lekker olijfjes gegeten. En inderdaad gezegd dat ik al weken te makkelijk naar de wc ga, haha, dus dat ik niet alles wilde eten (maar dan weer wel olijven.....)
Nou, eerste obstakel overleefd :p Nu nog een verjaardag (van moeders) binnenkort doorkomen, maar ik denk dat dat met jullie adviezen wel goed komt!
Nog een vraag, omdat ik nieuwsgierig ben; (en ja, dit kan/moet ik ook aan de professional vragen, maar ik ben gewoon even benieuwd, en ga verder niets met jullie antwoorden "doen", gewoon nieuwsgierigheid dus) Ik heb wel eens gelezen dat heel veel vrouwen al eens besmet zijn geweest (zonder dat ze dat weten) met toxoplasmose, en daardoor beschermd zijn. Zouden die vrouwen, in theorie, wel een aantal "verboden" voedingsmiddelen mogen eten? Biefstuk en zo? Ik heb geen kat, dus ik geloof niet dat ik dat ooit heb gehad, en zoals net gezegd, ga ik niets met jullie antwoorden doen, behalve mijn nieuwsgierigheid stillen![]()
Even deze superbetrouwbare (ahum) bron gevonden: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zw ... fstuk.html
Als je voor het eerst besmet wordt met Toxoplasma, dan maak je antilichamen tegen de parasiet waardoor deze zich niet meer zal vermenigvuldigen in het lichaam. Dit betekent dat de parasiet de foetus niet kan bereiken bij zwangere vrouwen die voor de zwangerschap al eens besmet zijn geweest.
dus technisch gezien zou je je dan op antistoffen kunnen laten testen en als je ze hebt mag je je biefstukje medium rare opeten, inderdaad. Volgens dit stukje dan..op de website van de RIVM en het voedingscentrum staat dit niet zo expliciet benoemd.
vrijdag 17 mei 2019 om 17:14
Nee, inderdaad.
Ik heb dan ook nooit de intentie gehad dingen te nuttigen die niet mogen. Heel veel dingen zijn gewoon duidelijk. Roken, alcohol, rauwe dingen en zo. Maar specifiek bij tonijn uit blik vroeg ik me dus af hoe schadelijk de hoeveelheid kwik zou zijn met één of twee toastjes. En bij nog wat meer vissoorten.
Maar goed; dat ik dat bedoelde was inmiddels wel duidelijk geloof ik
vrijdag 17 mei 2019 om 17:37
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑17-05-2019 17:14Nee, inderdaad.
Ik heb dan ook nooit de intentie gehad dingen te nuttigen die niet mogen. Heel veel dingen zijn gewoon duidelijk. Roken, alcohol, rauwe dingen en zo. Maar specifiek bij tonijn uit blik vroeg ik me dus af hoe schadelijk de hoeveelheid kwik zou zijn met één of twee toastjes. En bij nog wat meer vissoorten.
Maar goed; dat ik dat bedoelde was inmiddels wel duidelijk geloof ikEn heb ik ook fijne antwoorden op gehad!
Mijn antwoord was ook gericht op nina1966 over deze misvatting dat je de eerste weken alles kan eten en drinken. Geen verloskundige zou je dat aanraden.
zaterdag 18 mei 2019 om 07:05
Dit is niet waar. Vanaf de innesteling vindt uitwisseling van stoffen plaats van moeder naar 'kind'.nina1966 schreef: ↑17-05-2019 16:40Zo pril nog Nou dan mag je nog alles eten en drinken De korrel heeft nog geen voeding van jou via navelstreng nodig.