Geld & Recht alle pijlers

van omgangsregeling naar co-ouderschap?

05-03-2019 08:00 86 berichten
Ik heb met mijn ex een niet optimale verstandhouding qua communicatie.
Die hadden we al nooit maar we zijn ook niet geheel vriendelijk uit elkaar gegaan.
Ex liet mij tijdens de relatie voor de meeste dingen opdraaien en ook tijdens en na de scheiding.
Een co-ouderschap zag hij niet zitten. En ik eerlijk gezegd ook niet, gebaseerd op het feit dat hij blowt, te makkelijk, vergeetachtig en laks is.
De om het weekend regeling die we hebben kost dan ook best wat moeite om dat goed te laten lopen.
Met name verschillen in opvoeding, communicatie en financieen lopen stroef. En bij hem gebrek aan planning. Het is moeilijk afspraken maken, omdat hij ze of vergeet, of beweert dat we niks hebben afgesproken of dingen weer terugschuift naar mij. We hebben veel dingen vastgelegd in een convenant uiteraard, maar zelfs als het zwart op wit in het convenant staat heeft hij er nog geen boodschap aan of interpreteert het anders.

Hij heeft woonruimte in hetzelfde dorp, hij heeft een vriendin en de kinderen gaan wel graag naar hem toe. Ik merkte recentelijk meer betrokkenheid van zijn kant en de vorige keer gaf hij aan co-ouderschap nu wel te zien zitten. Ook de kinderen geven aan dat ze graag wat vaker bij hem zouden zijn. Wat ik snap maar ik ben er nog niet 100 procent van overtuigd dat dat ook een goed idee is. Zijn nieuwe betrokkenheid geeft wel hoop maar hij heeft heel lang zich aan de meeste zaken in het gezin onttrokken en liet ook vaak zijn eigen belangen voor gaan op die van de kinderen.

Ik zie er dus tegen op. Ik heb aangegeven er wel over na te willen denken. Maar tot nu is iedere keer als ik de hoop heb dat het nu beter zou lopen er weer een volgend drama, waarin (gebrek aan) communicatie steeds het sleutelwoord lijkt. Ik zou het liever nog een tijdje aankijken om te kijken of die nieuwe betrokkenheid oprecht en blijvend is. En daarnaast: Op 1 lijn gaan zitten dat zal moeilijk worden omdat we te verschillend in het leven staan maar er moet wat mij betreft wel een soort consensus zijn en een vorm van communicatie die niet steeds op ruzie uitloopt. Want dat is nu helaas nog steeds het geval

ik twijfelde even welke rubriek ik dit zou plaatsen want hoewel mijn motivatie het wel te doen voornamelijk betrekking heeft op de kinderen zie ik vooral haken en ogen mbt de communicatie en financieen (een kinderrekening gaat in de praktijk ook zeker weer gedoe opleveren)
Alle reacties Link kopieren
citronella schreef:
05-03-2019 15:26
Nee eerlijk gezegd niet.
Dan lijkt een mediator inschakelen om daar een beter idee van te krijgen een goede stap. Het maakt nogal uit of hij boos is en jou dwars wil zitten of echt meer tijd met zijn kinderen wil.
Caracolita schreef:
06-03-2019 11:42
Ja dat weet ik zeker.
Als de voorgaande situatie is dat kinderen hoofdverblijf bij moeder hebben en omgang met vader, kan vader niet opeens co ouderschap eisen.
Als de voorgaande situatie is dat kinderen bij vader hoofdverblijf hebben, kan moeder ook geen co ouderschap eisen.
Is ook logisch, co ouderschap werkt alleen als je goed kunt samenwerken en communiceren. Anders is het niet in het belang vh kind, die komt in een strijd terecht.

Daarom is het als scheidende ouder die zijn kind veel wil blijven zien, zo belangrijk om niet direct alleen zich ergens in te schrijven. Kinderen hebben dan hoofdverblijf bij de achterblijvende ouder, die dan natuurlijk ook de hoofdverzorger wordt en akkoord zal moeten gaan met een wijziging.
Zo dat is ook zuur. Want in geval van toeslagen scheelt het nogal. Mijn ex verdiende teveel voor toeslagen en ik niet. Daarom beide kinderen op mijn adres ingeschreven. Ze waren toen ook meer bij mij dan later. Omdat hij in ons oude huis woonde tot het verkocht was en hij wat anders kon kopen. Had ik dwars willen zitten had ik dus kunnen zeggen, pech voor jou ex? Die situatie heeft bijna een jaar geduurd. Vind het vaak echt schrijnend dat voor elke zucht een zaak aangespannen moet worden. Alle kanten op hoor. Ben blij dat dat er niet nog eens bij kwam hier. Vond dat hele scheiden al heel heftig (niet mijn keus, dus stond er ook nog eens niet achter). Lijkt me vreselijk.

Dus to hoop echt dat je er uit komt met je ex. Misschien draait hij bij? Komen jullie er wel samen uit.
Eze schreef:
06-03-2019 11:45
Dan lijkt een mediator inschakelen om daar een beter idee van te krijgen een goede stap. Het maakt nogal uit of hij boos is en jou dwars wil zitten of echt meer tijd met zijn kinderen wil.
Ik heb hem gevraagd naar zijn motivatie. Antwoord. Omdat ik dat wil en de kinderen ook. Hij heeft het ook al met ze besproken nog voordat wij het er over eens zijn dus, en onder het mom van.. zij verdienen ook snel duidelijkheid nog wat extra druk op de ketel gezet om het vooral snel te regelen.

Enige pluspunt is dat hij wel open staat voor mediation
anoniem_63c805eef0fff wijzigde dit bericht op 27-03-2019 08:03
9.90% gewijzigd
Maar is de alimentatie dan zo hoog? Zou het hem veel “besparen”?

Fijn dat hij daar wel voor open staat! Een kinder rekening zou ik ook nooit willen (las dat je dat eerder zei geloof). De vaste lasten gewoon verdelen als jullie co hebben. Mijn ex betaald gewoon een bedrag aan mij waar ik alles van betaal. Al koopt hij nog steeds ook vaak zelf dingen. Dat hoeft in principe niet. Hij vind dat zelf leuk en verdiend ook meer.
Ikweet niet of dat relatief hoog is maar hij betaalt 150 per kind per maand.

Ik heb de toeslagen en kinderbijslag.

En met dat geen profijt van hebben; hij vindt het voornamelijk gedoe als ze een extra avond komen eten ofzo.
Ik vroeg het me ook af waarom de kinderen het zo graag willen. Als hij ze flink aan het beïnvloeden is, vraag even door bij je kinderen. Of ze het echt zo graag willen of dat papa ze onder druk zet. Dan nog mogen ze het willen, maar ze moeten het niet doen omdat papa anders zielig id ofzo. Jij kunt ze zonder te willen manipuleren, wel duidelijk maken dat er nu moeizaam contact met vader is en dat het vadt niet makkelijker eordt.
Kinderen erbuiten houden is sjeiker, maar als papa het al doet, is een beetje tegengas/ tegengif in het nette wel nodig.
Ik laat ze er liever buiten, ik denk niet dat hij ze heel erg beïnvloed heeft, ik denk dat ze dit zelf ook willen. Ik vind het alleen onnodig om ze er al in te betrekken voordat wij het eens zijn want zo kunnen we bijna al niet meer terug.
inmiddels zijn we 2 maanden verder, de kinderen gaan sinds kort 6 dagen naar hun vader en zijn dan 8 dagen bij mij, het financiele gedeelte is helaas nog niet afgekaart

ex wil de zorgkorting van 35 % toepassen en het restant als alimentatie betalen en dat ik dan alle kosten voor de kinderen blijf betalen op de verblijfskosten bij hem na

ik wil dat we de kosten eerlijk verdelen en beiden maandelijks een bedrag op de kinderrekening inleggen en daar ook de kinderbijslag op storten

omdat hij de kinderen al in het hele proces had betrokken zijn we inmiddels wel gestart met dat ze langer bij hun vader blijven maar het overleg om de afspraken officieel vast te leggen en hoe we het financieel regelen loopt helaas een beetje vast
citronella schreef:
15-05-2019 00:02
inmiddels zijn we 2 maanden verder, de kinderen gaan sinds kort 6 dagen naar hun vader en zijn dan 8 dagen bij mij, het financiele gedeelte is helaas nog niet afgekaart

ex wil de zorgkorting van 35 % toepassen en het restant als alimentatie betalen en dat ik dan alle kosten voor de kinderen blijf betalen op de verblijfskosten bij hem na

ik wil dat we de kosten eerlijk verdelen en beiden maandelijks een bedrag op de kinderrekening inleggen en daar ook de kinderbijslag op storten

omdat hij de kinderen al in het hele proces had betrokken zijn we inmiddels wel gestart met dat ze langer bij hun vader blijven maar het overleg om de afspraken officieel vast te leggen en hoe we het financieel regelen loopt helaas een beetje vast
Waarom wil je dat? Eerder zei je dat je zeker wist dat een kindrekening gedoe op zou leveren en dat je bang was toch nog alles te moeten regelen. Als dat zo is, dan is het toch logischer dat jij alle kinderinkomsten houdt en dus minder hoeft te overleggen en meer grip hebt op uitgaven die nodig zijn voor hen?
Mag ik je erop wijzen dat hij een schijntje betaalt?
Hoe is zijn en jouw financiële situatie nu? Hoe is die 150/ kind berekend? En als hij die zorgkorting erdoor krijgt, betaalt hij ook 6/14 deel van de kosten he. Het gaat niet 2 x in zijn voordeel zijn. Als je recht hebt op kindgebonden budget, zorg ervoor dat beide kinderen op jouw adres ingeschreven blijven staan.
Als hij nog omhoog is gegaan met salaris, is een hele nieuwe berekening misschien handiger. Ik vraag me af hoe die 150 berekend is.
bloem1970 wijzigde dit bericht op 17-05-2019 20:03
Reden: Aanvulling
15.10% gewijzigd
Ik heb de bedragen nagerekend met de tremanormen ernaast en het klopt echt wel hoor. Het was zelfs te veel. Het probleem is. Als hij 6/14 deel van de tijd voor ze gaat zorgen en de hogere zorgkorting af gaat trekken blijft er helemaal een laag bedrag over wat hij bij zou moeten dragen aan de overige kosten. Ik vrees dat ik daar totaal niet mee uitkom en om te kijken wat de Kinderen nou precies kosten en of de kosten wel eerlijk verdeeld zijn wilde ik toch met een kindrekening gaan werken. Daar beiden hetzelfde op inleggen, de kinderbijslag erbij en daar ga ik alle kosten van betalen die niet bij mijn of zijn huishouden horen. En als het niet toereikend is beide verantwoordelijk voor het tekort. Wil ik. Dat wilde hij niet. Hij wil eigenljk gewoon alleen betalen wat er uit dat tremanorm schema komt rollen.

Ik had er goed over nagedacht en hem een volgens mij eerlijk voorstel gedaan.

In dit scenario blijven de kinderen inderdaad bij mij ingeschreven. Hij verdient meer dan ik maar incl toeslagen en heffingskortingen is mijn netto inkomen op papier iets hoger dan het zijne. De draagkracht verdeling is net geen 50/50. In de nieuwe omgangsregeling zorg ik net iets meer voor ze dan hij. Dus ik vond dat mijn iets hogere netto inkomen en mijn iets grotere aandeel in zorgen voor rechtvaardigen dat we beiden een gelijk bedrag gaan betalen op de kinderekening. Het bedrag wat uit zo'n tremanorm schema kwam is alleen dermate laag dat ik vrees dat ik daar lang niet alle kosten van kan betalen. En ik zie niet in waarom ik in mijn eentje voor het te kort zou moeten opdraaien.

Andere optie is terug naar mediator en nieuwe berekening laten maken of nog of meer wijzigen zodat het echt een co ouderschap wordt ook financieel gezien. Als er ook een kind bij hem ingeschreven wordt verandert de hele draagkracht verhouding vanzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven