De juf dochter groep 5

17-05-2019 22:18 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Wat zouden jullie doen als de juf van je kind. In groep 5, elke keer als je kind een fout maakt of er gebeurt iets de kans grijpt om het kind neer te zetten dat het liegt. Mijn dochter is bijv. Nu haar schrift kwijt van rekenen. Ze zegt tegen mij ik heb het ingeleverd, en de juf zegt tegen mijn dochter wij denken dat je het in de prullenbak hebt gegooid hé omdat je het te moeilijk vondt. Mijn dochter schrok daarvan, want ik herken echt als mijn dochter liegt over dingen.
En grotendeels had ze goed gemaakt.

Na de rapport gesprek van februari is de juf echt anders tegen onze dochter aan gaan kijken. Ze was verbaasd dat onze dochter in december 8 is geworden, en haar dochter van dezelfde leeftijd ( ook december 8) zit in groep 4. Ze bleef daarover doorgaan. Alsof kinderen van die maand niet door mogen naar hogere klas omdat ze het niet aankunnen.
(iets late leerlingen) Onze heeft hoge Cito score gehaald en had een heel goed rapport. Ze deed het echt super.

2 weken later kregen we een mail ze wilde het hebben over de werkhouding van onze dochter. Dochter zegt ik heb niks over gehoord dat het zo erg was en ik ben niet gewaarschuwd. Het punt was ze ging tijdens het uitleggen naar het toilet. Dat had ze ook met haar kunnen bespreken. Wij zitten nu erboven op en vragen tussendoor aan de juf hoe het gaat. Toch zie ik soms de juf gewoon dingen bij verzinnen, waarvan mijn dochter denkt dat heb ik niet eens gedaan. En als ze wel wat doet vertelt ze dat eerlijk. De eerste helft van het school jaar hebben we helemaal niks gehoord. Dochter wordt nu onzeker door de negatieve aandacht van de juf.

Wat zouden jullie doen als de juf
Je kind al bijvoorbaat al neergezet wordt als leugenaar?
misvrolijk wijzigde dit bericht op 17-05-2019 22:37
8.47% gewijzigd
Kun je je stuk nog een keer nakijken, het is niet zo goed leesbaar.
Schooljaar is bijna afgelopen. Nog even uitzitten.
Altijd je kind geloven, altijd! Die liegen nooit. Het is sowieso de schuld van de leerkracht, sowieso.
Een gesprek daarover aan gaan met de juf. Zonder kind erbij. En ook eerder dan nu zo 6-8 weken voor de zomervakantie.

Als je echt denkt dat het zo bedoelt is.

En krijgt ze deze juf volgend jaar weer? Of niet?
Wat verschrikkelijk zeg. Misschien een gesprek met de juf en de directeur?
Orișa schreef: ↑
17-05-2019 22:26
Wat verschrikkelijk zeg. Misschien een gesprek met de juf en de directeur?
Ja en een les taal en zinsopbouw vragen van de juf... Voor jezelf uiteraard...
Verwacht je dat de juf overgang gaat tegen houden?

En wat Orișa zegt.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Waarom vist juf dat schrift niet uit de prullenbak als ze zeker weet dat het erin zit?
Ik kan me dit echt niet voorstellen, maar goed..
ik zou in gesprek gaan met de leerkracht
Alles komt goed
Gatekeeper* schreef: ↑
17-05-2019 22:24
Altijd je kind geloven, altijd! Die liegen nooit. Het is sowieso de schuld van de leerkracht, sowieso.
Sarcasme is strong, in this one.
Ik zou met de juf gaan praten, maar niet voetstoots de lezing van je dochter voor waar aannemen. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dochter een leugenaar is, maar kinderen van acht blinken nou eenmaal vaak niet uit in objectiviteit en relativeringsvermogen.
Waarom doet de juf zo?

Ik kan me niet voorstellen dat een leerkracht een kind bewust slecht neerzet. Misschien komt het verkeerd over of begrijpen jullie elkaar niet goed?

Weet je zeker dat je dochter altijd de waarheid spreekt? Misschien ligt die ergens in het midden..
de leraar is jaloers en liegt
en laat je je kind expres zitten
ook wil ze het liefst het kind opsluiten
en opeten
Jullie doen allebei hetzelfde.
De juf zegt dat jouw dochter liegt, jij zegt dat de juf dingen erbij verzint (dus liegt).
Hoe weet je of die dingen verzonnen zijn?

Maar goed...
Wat ik raar vind:
- zij gaat tijdens het uitleggen naar de wc
Daar kan juf op dat moment zelf toch iets van zeggen?
- juf claimt dat ze haar rekenschrift in de prullenbak heeft gegooid
Dan zou je dat toch moeten kunnen bewijzen?
- juf praat over eigen kind en vergelijkt met die van jou
Vind ik niet bepaald professioneel, maar het is wel zo dat je met 8 jaar in groep 4/5 zou zitten.

Mijn tip:
Benoem de volgende keer wat je voelt en vindt. Bijvoorbeeld: 'ik vond het niet netjes dat je mijn dochter met de jouwe vergeleek.'
Vertrouw je dochter niet voor de volle 100%, dat is de grootste fout die je kan maken. De juf vertoont dit (veranderde) gedrag echt niet zonder reden.
Je dochter liegt niet, maar weet/beseft ook niet alles en is niet op de hoogte van wat haar gevraagd en van haar verwacht wordt. Juf is ook gewoon juf. Die twee hebben geen klik, dat moge duidelijk zijn. Echter werkhouding, werktempo etc. kan wel een dingetje zijn die juist bij makkelijk lerende kinderen opvallend laag is, dus daar kan de juf terecht of onterecht wel wat van vinden. Dat hoeft ze (nog) niet met je dochter besproken te hebben. Google eens op executieve functies en of je daar wat van herkent bij je dochter. En ga daar het gesprek over aan en vraag of de ib'r kan aanschuiven. Vergelijken met het kind van de juf zou ik negeren of hooguit op reageren dat we het nu over jouw kind hebben. En hopen dat je kind volgend jaar een andere juf heeft.
er zou best een stukje jaloezie bij kunnen zitten bij de juf. Kind van misvrolijk is even oud als kind van juf maar al wel een jaar verder. Niet erg professioneel, maar het is ook maar een mens he.
En verder heb ik ook het idee dat de wortels van misvrolijk niet in Nederland liggen, en dat dat voor de juf ook moeilijk te verteren is (even oud kind, hogere groep)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef: ↑
17-05-2019 23:04
er zou best een stukje jaloezie bij kunnen zitten bij de juf. Kind van misvrolijk is even oud als kind van juf maar al wel een jaar verder. Niet erg professioneel, maar het is ook maar een mens he.
En verder heb ik ook het idee dat de wortels van misvrolijk niet in Nederland liggen, en dat dat voor de juf ook moeilijk te verteren is (even oud kind, hogere groep)
? Want dat zal de juf in haar carrière nog nooit hebben meegemaakt, een vroege leerling? Als iemand al iedere dag ziet en ervaart dat geen kind hetzelfde is dan is het wel iemand in het basisonderwijs.

On topic:
TO, ik zou gewoon om verduidelijking vragen. Volgens mij is er nogal een taaldrempel waardoor jij dingen anders opvat dan ze gezegd zijn. En je helpt jezelf en dochter (en ook de juf) door gewoon netjes duidelijk te maken wat jij hoort/interpreteert. Dan kan de juf ook meer ingaan op hetgeen besproken is.

Zoals dat voorbeeld van de mail over de werkhouding van dochter. Jij schiet gelijk in de stress en hebt het over ‘wist niet dat het zo erg was’ en schijnbaar heb je jouw dochter hierover wat gevraagd. Ik denk dat de juf tijdens het gesprek een concreet voorbeeld heeft willen geven van hetgeen zij duidelijk wilde maken (naar de wc gaan tijdens uitleg) en dat jij dat begrijpt als de kern van het probleem. Terwijl de juf misschien wilde duidelijk maken wat ze bedoelde met werkhouding. En het is fijn dat de juf oog heeft voor de werkhouding, ook al was de Cito-score hoog. Ook al is jouw dochter goed in leren, ze heeft evengoed aandacht van de juf nodig. En de juf heeft een goede samenwerking met de ouders nodig.

Je helpt jouw dochter niet als je alles als een aanval ziet en door haar te ondervragen naar aanleiding van een mail of halfbegrepen gesprek waardoor het meisje de indruk krijgt dat ze moet ‘vechten’ tegen... ja wie eigenlijk? Een leraar heeft er op geen enkele wijze baat bij om een leerling zwakker neer te zetten. Een leraar heeft er ook geen enkel belang bij (je krijgt geen ‘bonus’ ofzo voor een zittenblijver, integendeel). Het is makkelijk op te lossen door gewoon iets te zeggen als: “Maar het probleem is dus dat ze naar het toilet wil tijdens de uitleg?”. Dan kan de juf het verder duidelijk maken. De juf zal er ook niet op uit zijn om jou een rotgevoel te geven. Maar ze kan geen gedachten lezen.
Wat een rare juf. Had zelf ook ooit zoiets met kind. Ik heb aangedrongen op een gesprek met juf. Onder vier ogen zonder kind erbij. Was voor mij erg verhelderend en mijn kind bleek gewoon gelijk te hebben. Misschien zou jij eens met juf in gesprek moeten gaan en duidelijke afspraken maken.
Jolandje schreef: ↑
17-05-2019 22:47
Ik kan me dit echt niet voorstellen, maar goed..
ik zou in gesprek gaan met de leerkracht
Ze zijn er, helaas.
nina1966 schreef: ↑
18-05-2019 00:58
Ze zijn er, helaas.
Jep, niet alle leraren zijn goede mensen. Helaas.

Veel zijn wél goede en kundige mensen en die krijgen onterecht shit over zich heen maar er zijn er ook wat die het absoluut verdienen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik heb in mijn zoons schoolcarrière ook de meest vreemde leerkrachten gezien. Eentje waar idd een jaloezie bij was. Als we iets te laat waren "ik ben hier anders ook op tijd en ik heb 2 kinderen die ik weg moet brengen"
(eh ja maar jij rijd auto en ik moet 4 bussen/trams nemen en dan gaat er wel eens wat mis)
Diezelfde trouwens vond mijn zoon onhandelbaar en ik moest 'm op komen halen. Bleek dat arme kind onder zijn trui groen geschilderd. Dat bleek thuis was en hij heeft het geprobeerd aan de juf duidelijk te maken.
Op mijn vraag de dag er op of ze niet geprobeerd had om te achterhalen waarom zoon zo boos was.. ja daar heb ik allemaal geen tijd voor hoor. Maarre, hij ze hebben dus in jouw bijzijn met een kwast ONDER zijn trui gezeten. Echt zijn hele rug en buik waren groen. Eh oeps , nou geen idee hoor niet gezien.
Geen sorry of excuus kon er van af bij de trien.

En zo kan ik wel ff doorgaan over de andere 2 die er uit springen.
Leerkrachten zijn echt niet allemaal engeltjes.
nina1966 schreef: ↑
18-05-2019 01:04
Ik heb in mijn zoons schoolcarrière ook de meest vreemde leerkrachten gezien. Eentje waar idd een jaloezie bij was. Als we iets te laat waren "ik ben hier anders ook op tijd en ik heb 2 kinderen die ik weg moet brengen"
(eh ja maar jij rijd auto en ik moet 4 bussen/trams nemen en dan gaat er wel eens wat mis)
Diezelfde trouwens vond mijn zoon onhandelbaar en ik moest 'm op komen halen. Bleek dat arme kind onder zijn trui groen geschilderd. Dat bleek thuis was en hij heeft het geprobeerd aan de juf duidelijk te maken.
Op mijn vraag de dag er op of ze niet geprobeerd had om te achterhalen waarom zoon zo boos was.. ja daar heb ik allemaal geen tijd voor hoor. Maarre, hij ze hebben dus in jouw bijzijn met een kwast ONDER zijn trui gezeten. Echt zijn hele rug en buik waren groen. Eh oeps , nou geen idee hoor niet gezien.
Geen sorry of excuus kon er van af bij de trien.

En zo kan ik wel ff doorgaan over de andere 2 die er uit springen.
Leerkrachten zijn echt niet allemaal engeltjes.

Dit bedoel ik dus ook leraren. Zijn ook niet altijd engeltjes. Wij hebben echt heel veel respect leerkrachten, en deze juf merkte ook dat we naar haar luisteren en onze dochter ook op haar kop gaven. Maar nu gaat ze steeds stapje verder. Waarom een kind de schuld geven van een boek weggooien terwijl ze het niet gezien heeft.Als mijn dochter liegt dan krijg ik binnen no time de waarheid boven water.

Juist omdat we zo opkijken tegen juffen maken sommige er misbruik van denk ik. Maar nog paar weken is het klaar.
Elk verhaal heeft twee kanten.
Ik lees vooral een hoop boosheid richting de juf en vraag me af of ze het überhaupt nog wel goed kan doen.
Mijn ervaring is dat bij dit soort verhalen de waarheid altijd ergens in het midden ligt.
Het is goed om naar je kind te luisteren en het voor je kind op te willen nemen maar neem niet alles klakkeloos aan.
Misschien is die juf idd een jaloerse bitch, misschien zit het verhaal toch net even anders. De meeste leerkrachten hebben gewoon goede bedoelingen hoor, zijn echt geen kinderhaters. In plaats van tégen de juf te strijden kun je beter samen met de juf kijken wat er gebeurt en wat jullie kunnen doen samen om de situatie te veranderen.
misvrolijk schreef: ↑
18-05-2019 08:07
Dit bedoel ik dus ook leraren. Zijn ook niet altijd engeltjes. Wij hebben echt heel veel respect leerkrachten, en deze juf merkte ook dat we naar haar luisteren en onze dochter ook op haar kop gaven. Maar nu gaat ze steeds stapje verder. Waarom een kind de schuld geven van een boek weggooien terwijl ze het niet gezien heeft.Als mijn dochter liegt dan krijg ik binnen no time de waarheid boven water.

Juist omdat we zo opkijken tegen juffen maken sommige er misbruik van denk ik. Maar nog paar weken is het klaar.

Dé waarheid of jouw versie van de waarheid? Met suggestieve vragen is het heel makkelijk om een kind iets te laten zeggen wat jij wil horen. Kinderen zijn soms bereid iets te bekennen om er maar van af te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven