Veranderen van school ?

19-05-2019 09:48 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanwege mogelijke herkenbaarheid heb ik een nieuw account aangemaakt.

Ik heb 3 kinderen die graag naar hun basisschool gaan, leren vinden ze leuk, resultaten zijn goed. Ze zitten in de groepen 3, 4 en 5.
De school staat bekend om zijn structuur en goed onderwijs. Zo’n 10 jaar geleden was de uitstroom voornamelijk naar het gymnasium.

In de laatste 3 jaar is de school enorm gegroeid met hoofdzakelijk Turkse, Marokkaanse en Syrische leerlingen. De school heeft nu een percentage van 24% gewogen leerlingen (ouders die alleen basisschool hebben). Waar eerst de verhouding autochtoon/allochtoon, 70/30 was, is dat nu in veel klassen, 30/70. Behoorlijk wat kinderen hebben leerachterstanden en gedragsproblemen. Sfeer op het schoolplein/verkeer is soms agressief. School groeit nog steeds, maar bij de groepen van mijn kinderen, komen geen Nederlandse kinderen bij.

Mijn kinderen zijn rustige, wat verlegen kinderen die moeite hebben om voor zichzelf op te komen. Ook hebben ze wel moeite met het maken en onderhouden van contacten, dat komt meer van de ander. Zij hebben een klein clubje vaste vriendjes (2 a 3 per kind). Helaas blijven daarvan 2 kinderen zitten, waardoor die niet meer in hun klas komen te zitten en mijn ervaring is dat die vriendschappen zullen verwateren. Het contact met de ouders van de vriendjes is leuk.

Met name de groepen 3 en 4 zijn behoorlijk gekleurd en kunnen qua leerlingaantal nog groeien. Ieder jaar komen er allochtonen bij. Ik ben met heel de ontwikkeling van de school totaal niet blij. En maak mij zorgen over de hoe samenstelling van de klassen er in de hogere groepen uit zal gaan zien. De school groeit tot de laatste groepen met leerlingen en dit zijn veelal leerlingen met leerachterstanden. Nog meer buitenlanders erbij. De kinderen naderen dan de puberteit en wat ik nu hoor van ouders is dat de Nederlandse kinderen in de hogere groepen onder gesneeuwd worden of meegaan in het drukke gedrag van de allochtonen. Die kinderen hebben het niet meer naar hun zin. Er is soms een witte vlucht aan de gang, zet gelukkig nog niet sterk door.

Ik overweeg dan ook om te gaan kijken bij een andere school, helaas is dat een school die totaal tegenovergesteld is, een witte school, hoge uitstroom, veel hockeykids, grotere klassen en verder weg.
Ik vraag mij af of mijn kinderen die het nu nog naar hun zin hebben, kan belasten met een overstap. Die overstap zal moeilijk zijn, vrees ik. Ze moeten vanaf nul beginnen met het maken van vriendjes en vriendinnetjes. Daar zijn ze al niet sterk in. Ik ken daar geen ouders en vind zelf een verandering doormaken ook niet zo fijn.
Maar de wetenschap dat ze straks waarschijnlijk eindigen met 4 Nederlandse kinderen in de klas en 26 buitenlanders, schrikt me ook af. Dan kan ik beter nu overstappen, ze zijn nog jong dan als ze het niet meer naar hun zin hebben in de hogere groepen.
Ik vind het een moeilijke situatie, het raakt me erg. Juist ook, omdat de structuur, het onderwijs en personeel van de school mij nog zo aanspreken.

Graag wil ik jullie reactie hierop. Wie heeft dit meegemaakt, wat heb je gedaan? Wat zou jij doen? Wat is wijsheid?
Als je kinderen het niet meer naar hun zin hebben, dan zou ik van school veranderen.

Nog een reden om te veranderen zou voor mij zijn als de niet-Nederlandstalige kinderen meer aandacht krijgen en het onderwijs op hun wordt aangepast. Als er heel veel tijd gaat zitten in het op peil krijgen van het Nederlands zullen je kinderen daar zich waarschijnlijk behoorlijk vervelen.
:popcorn:

Ik zit er klaar voor.
Voetbalfans schreef:
19-05-2019 09:48
Zo’n 10 jaar geleden was de uitstroom voornamelijk naar het gymnasium.

Hoe?
Ik zie alleen maar redenen om van school te wisselen. En nieuwe vrienden krijgen ze vanzelf
Je aanname dat alleen buitenlandse kinderen druk zijn klopt volgens mij niet. Doet weinig recht aan de individuele kinderen, die overigens veel meer zijn dan alleen maar een etniciteit of een product van hun ouders. De kwaliteit van de juf/meester speelt hier denk ik een belangrijke rol.

Los van diversiteit zou ik kiezen voor een school waar structuur is, een fijn team en waar mijn kinderen zich veilig voelen. Wat veilig voelen betekent kunnen ze misschien zelf aangeven: komen ze vrolijk uit school? Zijn er een paar kinderen in de klas die ze aardig vinden? Hebben ze het idee dat de juf/meester hen ziet?

Of een andere school met grote klassen en hockeykids voor jouw kinderen zoveel fijner is, dat kan ik verder uit jouw verhaal niet opmaken. Bovendien houden ze niet van verandering. Waarom zou je dat dan doen?
deenje schreef:
19-05-2019 10:22
Ik zie alleen maar redenen om van school te wisselen. En nieuwe vrienden krijgen ze vanzelf

Ik zie vooral een OP die bol staat van de vooroordelen en aannames.
Ik heb het als kind meegemaakt en ik zeg doen als je kinderen onder de sfeer op school eronder lijden. Meer aandacht aan achterstanden betekend minder aandacht aan 'normale' of 'slimmere' kinderen. Dit kan de ontwikkeling van je kinderen belemmeren.
Om vriendjes zou ik me niet druk maken. Ik kon op de oude school moeilijk vrienden maken, op de nieuwe ging dat ook ineens veel makkelijker.
Ik denk ook dat dit de ontwikkeling van je kinderen kan belemmeren en zou dus ook voor die andere school kiezen.
Misschien een gesprek aan gaan met de directeur om te vragen hoe hij / zij de toekomst van de school ziet. Hoe ze omgaan met leerachterstanden en de leerlingen die vooruitlopen.
Toverspiegel schreef:
19-05-2019 10:26
Je aanname dat alleen buitenlandse kinderen druk zijn klopt volgens mij niet. Doet weinig recht aan de individuele kinderen, die overigens veel meer zijn dan alleen maar een etniciteit of een product van hun ouders. De kwaliteit van de juf/meester speelt hier denk ik een belangrijke rol.

Welja, gooi het maar weer bij de juf op haar bord. Wat dacht je van opvoeding door de ouders!
Polsjef schreef:
19-05-2019 10:33
Misschien een gesprek aan gaan met de directeur om te vragen hoe hij / zij de toekomst van de school ziet. Hoe ze omgaan met leerachterstanden en de leerlingen die vooruitlopen.
Lijkt me een goeie eerste stap.
Ik heb zelf op een zogenaamde zwarte school gezeten 70% allochtoon. Ik vond het heerlijk. Er was veel diversiteit er werd weinig gepest en de sfeer was juist goed.
where ever you go, go with your heart
Andersom schreef:
19-05-2019 10:30
Ik zie vooral een OP die bol staat van de vooroordelen en aannames.

Dit

(eigenlijk vooral opmerkingen die goed zijn om een leuke discussie uit te lokken)

Je rustige verlegen kinderen gaan verzuipen op die andere school? Waarom zou je ze dat aandoen als ze zelf nog aardig blij zijn op de huidige school?
clemance schreef:
19-05-2019 10:34
Welja, gooi het maar weer bij de juf op haar bord. Wat dacht je van opvoeding door de ouders!
Jij leest denk ik iets anders dan ik bedoel.
Tuurlijk moeten ouders opvoeden. Daar ging mijn opmerking niet over.

Maar hoe een klas georganiseerd is, en of er een fijne sfeer heerst in de klas is toch echt het resultaat van de kwaliteit van de juf. Je kunt ouders niet verantwoordelijk houden voor de structuur en de orde en voorspelbaarheid van een schooldag.
Als de verhouding van 70/30 draait naar 30/70 betekent dat er voor elke 10 kinderen in een klas ruim 12 allochtone kinderen moeten instromen.

Hoe dan? Hoeveel kinderen zaten er eerst in die klas en hoeveel nu? Uitgaande van een kleine klas van 25 is het aantal nu meer dan verdubbeld.
Ik heb oprecht een vreselijke hekel aan mensen die zo vol aannames zitten over buitenlanders.

'Maar de wetenschap dat ze straks waarschijnlijk eindigen met 4 Nederlandse kinderen in de klas en 26 buitenlanders, schrikt me ook af.'

Deze opmerking. Echt gadverdegadver.

Ik ben zo blij dat kinderen de andere kinderen gewoon zien als kinderen. En niet als buitenlanders.

Mijn advies: Ga ergens wonen waar de bevolking ook 90% wit is.
Ik zou het ook eens met de andere ouders bespreken. Er zullen vast wel meer ouders zijn die hun kinderen van deze school af willen halen. Grote kans dus dat je kinderen toch met een aantal bekenden op die andere school komen.
Als de sfeer en populatie verandert, zou ik mijn kinderen naar een andere school doen.
Ik geloof hier eerlijk gezegd niet zoveel van.
Waar komen al die Marokkanen en Turken dan ineens vandaan? Een toename van Syriërs kan ik me voorstellen.

Je scheert drie hele verschillende bevolkingsgroepen over één kam en dat nemen ze je echt niet in dank af.

Turken en Marokkanen zijn al jaren gewoon Nederlanders, zeker in de leeftijdsgroep van jouw kinderen dus je overdrijft. Syrische ouders zijn iha hoger opgeleid dan de Nederlandse. De kinderen van de eerste stroom vluchtelingen die een aantal jaar terug hier in Nederland kwam hadden veel beter onderwijs genoten dan de leerlingen die ik op dat moment in de klas had. Wiskunde zaten zij met hun vijftien jaar op 6gym niveau.

Als jij wil dat je kinderen een leuke basisschooltijd hebben dan stimuleer je ze te spelen met alle kinderen in de klas, dus ook de ‘buitenlanders’, en mag toch hopen dat je ze niet zo noemt naar je kinderen toe. Het zijn klasgenoten en die worden sneller leuke klasgenoten wanneer ze zich geaccepteerd voelen door jouw ‘kaaskoppen’.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Mijn kinderen zitten op een concentratieschool. In de klas van mijn dochter (6e) is het 95 procent allochtoon en 5 % niet allochtoon. Bijna iedereen uit de klas van mijn dochter stroomt dit jaar uit naar het VWO.
In de klas van mijn zoon is het 50/50 en daar krijgt hij net niet genoeg aandacht en moet ik thuis extra bijles geven (wiskunde). Of dat ligt aan het aantal zwakkere kinderen in de klas of gewoon aan hem dat zal nog moeten blijken volgend jaar. Vorig jaar was hij gewoon goed in wiskunde. Maar hij heeft ook niet echt een klik met zijn juf. Volgend jaar krijgt hij een andere juf en heb ik hier dan een beter inzicht in.
Waarmee ik wil zeggen dat veel ook afhangt van het kind zelf
en of de ouders voldoende betrokken zijn en hun kind stimuleren. Dat staat los van afkomst.
In de klas van mijn dochter zitten erg veel betrokken allochtone ouders.
Bovendien ken ik mensen die op een concentratieschool hebben gezeten, ontzettend mooie studies hebben gedaan en daarna ook mooie carrières hebben gekregen (lees artsenopleidingen, internationale carrières etc). Ik ken ook mensen die op een witte 'elite school' hebben gezeten en waar niks van terecht is gekomen....
Ps mijn ervaring is dat de laatste jaren Marokkaanse en Turkse ouders (zeker als ze van de 2e/3e generatie zijn) hun kinderen heel erg stimuleren op school en er veel boven op zitten.
Er zit bij mijn dochter maar 1 Syrisch meisje in de klas en ik woon nog wel in de meest multiculturele buurt van Antwerpen (met genoeg Syrische vluchtelingen) , dus waarom zouden ze 'alle Syriers' bij jullie op school zetten?
hanaa wijzigde dit bericht op 19-05-2019 11:12
26.06% gewijzigd
Pavlovski schreef:
19-05-2019 10:46
Ik heb oprecht een vreselijke hekel aan mensen die zo vol aannames zitten over buitenlanders.

'Maar de wetenschap dat ze straks waarschijnlijk eindigen met 4 Nederlandse kinderen in de klas en 26 buitenlanders, schrikt me ook af.'

Deze opmerking. Echt gadverdegadver.

Ik ben zo blij dat kinderen de andere kinderen gewoon zien als kinderen. En niet als buitenlanders.

Mijn advies: Ga ergens wonen waar de bevolking ook 90% wit is.
Als maar de helft van die 26 buitenlanders extra hulp nodig heeft dan blijft er heel weinig tijd over voor de juf om de andere kinderen te helpen he.
Het gaat niet om het feit dat het buitenlanders zijn maar wel om het feit dat een veel te grote groep kinderen in die klas extra hulp nodig heeft en de rest van de kinderen dus het nakijken heeft.
Kun je je zorgen niet eens uiten bij één van de leerkrachten? En hoe reëel zijn je zorgen? Je kinderen hebben neem ik aan al aan al bijna volledige klassen. Dus tenzij er opeens 5 pestkoppen per klas bij komen zal het wel meevallen toch? Tenzij jullie nu al ontevreden zijn?

Ervaringen zijn zo verschillend. Dus hoe kan je afgaan op een paar eerdere ervaringen van andere leerlingen? Zolang je kinderen het naar hun zin hebben en het onderwijs er niet onder lijd zou ik zeker niet van school wisselen. Op angsten voor de toekomst zou ik geen actie ondernemen.
Marana schreef:
19-05-2019 10:38
Dit

(eigenlijk vooral opmerkingen die goed zijn om een leuke discussie uit te lokken)
Precies en dat in combinatie met een nieuwe TO’er ....
Ik geloof er niks van, zeker niet in combinatie met details die niet kunnen kloppen
ik geloof er ook niets van
maar om een reactie te geven
ik zou mijn kinderen op school houden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven