Advies/dilemma
zondag 19 mei 2019 om 20:43
Beste allemaal.
Dit is mijn eerste keer dat ik gebruik maak van een forum. En ik weet ook niet helemaal of ik me vraag hier kwijt kan.
Inmiddels zijn mijn partner en ik al ruim 1, 5 jaar bezig met onze kinderwens.
Nu hebben wij een half jaar geleden terug al contact gehad met het ziekenhuis.
Mijn vriend, is daar 'gecontroleerd' op zijn soldaatjes deze waren eerste instantie niet zo goed, later wel. Mijn bloed was helemaal in orde. Inwendig onderzoek was ook prima.
Het ziekenhuis heeft mij toen wel een baarmoederonderzoek aangeboden, echter omdat ik nog al een lage pijngrens heb en ze mij hebben verteld dat dit geen prettig onderzoek zou zijn durfde ik het niet te doen.
Ik heb om extra verdoving of iets dergelijks gevraagd des tijds maar dit wilde ze niet doen.
Het advies was een half jaar verder proberen.
Eenmaal een ruim half jaar verder,
Hebben wij nu opnieuw een afspraak gemaakt.
Nu hebben wij zeer vermoedelijk (ruim) vorige maand terug een miskraam gehad. De huisarts heeft dit beaamt. (met aan toning van foto) en het verloop ervan. Het vruchtje was ongv. 5 weken..
Nu vraag ik me af of het wel zo verstandig is om dit te melden in het ziekenhuis..
Wij zouden namelijk graag hulp willen bij het bevruchten bv dmv ivf..
ik zie nog meer onnodig onderzoek niet zo zitten, aangezien ik eigenlijk weet dat de mogelijkheid om zwanger te worden er wel is.. Maar het geduld en de teleurstellingen zijn inmiddels wel behoorlijk op de proef gesteld.. We worden er 'moederloos' van.
Ik heb ook een redelijk normaal menstruatie patroon. Verschilt soms wel met wat daagjes ertussen..
Is het verstandig om toch eerlijk aantegeven dat wij het vermoeden hebben gehad dat we 'zwanger' zijn geweest.
Of kan dit alleen maar tegen ons gebruikt worden? Bv dat er wordt aangegeven vanaf nu moet jullie nog maar een half jaar of een jaar verder proberen.
Wordt er een bepaald, vast protocol na gestreefd?
Eerst alles onderzoeken volgen voor het starten van ivf of iets dergelijks?
Zijn de voorwaarden dat je perse eerst een baarmoederonderzoek moet doen ook al, ben heel even kort zwanger geweest.
We zouden ons ook nog altijd kunnen schuilen achter het feit dat we geen positieve zwangerschaps test hebben gehad bij de miskraam.
Bedankt alvast.
Dit is mijn eerste keer dat ik gebruik maak van een forum. En ik weet ook niet helemaal of ik me vraag hier kwijt kan.
Inmiddels zijn mijn partner en ik al ruim 1, 5 jaar bezig met onze kinderwens.
Nu hebben wij een half jaar geleden terug al contact gehad met het ziekenhuis.
Mijn vriend, is daar 'gecontroleerd' op zijn soldaatjes deze waren eerste instantie niet zo goed, later wel. Mijn bloed was helemaal in orde. Inwendig onderzoek was ook prima.
Het ziekenhuis heeft mij toen wel een baarmoederonderzoek aangeboden, echter omdat ik nog al een lage pijngrens heb en ze mij hebben verteld dat dit geen prettig onderzoek zou zijn durfde ik het niet te doen.
Ik heb om extra verdoving of iets dergelijks gevraagd des tijds maar dit wilde ze niet doen.
Het advies was een half jaar verder proberen.
Eenmaal een ruim half jaar verder,
Hebben wij nu opnieuw een afspraak gemaakt.
Nu hebben wij zeer vermoedelijk (ruim) vorige maand terug een miskraam gehad. De huisarts heeft dit beaamt. (met aan toning van foto) en het verloop ervan. Het vruchtje was ongv. 5 weken..
Nu vraag ik me af of het wel zo verstandig is om dit te melden in het ziekenhuis..
Wij zouden namelijk graag hulp willen bij het bevruchten bv dmv ivf..
ik zie nog meer onnodig onderzoek niet zo zitten, aangezien ik eigenlijk weet dat de mogelijkheid om zwanger te worden er wel is.. Maar het geduld en de teleurstellingen zijn inmiddels wel behoorlijk op de proef gesteld.. We worden er 'moederloos' van.
Ik heb ook een redelijk normaal menstruatie patroon. Verschilt soms wel met wat daagjes ertussen..
Is het verstandig om toch eerlijk aantegeven dat wij het vermoeden hebben gehad dat we 'zwanger' zijn geweest.
Of kan dit alleen maar tegen ons gebruikt worden? Bv dat er wordt aangegeven vanaf nu moet jullie nog maar een half jaar of een jaar verder proberen.
Wordt er een bepaald, vast protocol na gestreefd?
Eerst alles onderzoeken volgen voor het starten van ivf of iets dergelijks?
Zijn de voorwaarden dat je perse eerst een baarmoederonderzoek moet doen ook al, ben heel even kort zwanger geweest.
We zouden ons ook nog altijd kunnen schuilen achter het feit dat we geen positieve zwangerschaps test hebben gehad bij de miskraam.
Bedankt alvast.
zondag 19 mei 2019 om 22:18
Bedankt voor je fijne reactie,Liz001 schreef: ↑19-05-2019 21:17Ik had zelf ook altijd het idee een hele lage pijngrens te hebben en zag enorm op tegen het baarmoederonderzoek (HSG). Het is me echt ontzettend meegevallen qua pijn, ik vond het bijna geen pijn doen en het duurt maar kort. Zoals al gezegd, kan dit onderzoek zelfs de kansen op zwangerschap verhogen. Als je eileiders verstopt zijn, kan het doorspoelen namelijk helpen. In mijn geval was ik 2 pogingen na de HSG zwanger, na bijna 2 jaar proberen. Ik zou zeker overwegen de HSG toch te doen. En zeker vertellen over de miskraam! De artsen kunnen je het beste helpen als ze alle informatie hebben. Mocht je meer willen weten over de HSG, stuur gerust een pb!
Jeetje 2 jaar is niet ook niks.
Ik hoorde inderdaad 10% meer kans.
Maar ik hoor er wisselende verhalen over.. Ook dus dat het wel erg pijnlijk kan zijn.
En ik vind het zeker niet erg om zoiets te onder te gaan als ik het nut ervan in zie. Maar omdat ik dus zwanger ben geweest heb ik het idee dat het niet heel zinvol is.
Maar ik zal het wel eerlijk bespreken dat zal wel het beste zijn geloof ik..
zondag 19 mei 2019 om 22:18
zondag 19 mei 2019 om 22:30
Nee ik had geen positieve test.Enigme schreef: ↑19-05-2019 20:53Naar dat het zo lang duurt allemaal..
Maar had je vorige maand een positieve test dan?
En als jeje meldt bij een fertiliteitspoli / kliniek.. dan heb je niet direct 'recht' op IVF.. Hoe oud ben je? Vaak start je onder de 38jr eerst met een inseminatie (IUI) traject.
Ik kreeg na dat ik een paar dagen overtijd was heftige krampen. En de volgende dag plaste ik iets geelsachtig/bruins uit. 't was een propje wat in elkaar zat.
Ik denk inderdaad dat wij ons eerst dan zouden moeten gaan richten op iui.
Bedankt voor u fijne reactie.
zondag 19 mei 2019 om 22:31
Enigme schreef: ↑19-05-2019 20:53Naar dat het zo lang duurt allemaal..
Maar had je vorige maand een positieve test dan?
En als jeje meldt bij een fertiliteitspoli / kliniek.. dan heb je niet direct 'recht' op IVF.. Hoe oud ben je? Vaak start je onder de 38jr eerst met een inseminatie (IUI) traject.
Ik ben 28 en mijn partner 31
zondag 19 mei 2019 om 22:36
Nee ik heb een foto van het klompje eicellen laten zien.Susan schreef: ↑19-05-2019 20:58Hoe bedoel je, de huisarts heeft het beaamd met een foto? Bedoel je dat er een echo is gemaakt? Ik zou het wel eerlijk zeggen, ten eerste denk ik dat het toch wel uitkomt, en ten tweede is het misschien ook wel nuttige informatie over wat er met je aan de hand is, mocht er iets aan de hand zijn.
Bedankt voor u reactie.
zondag 19 mei 2019 om 22:41
Marigold1986 schreef: ↑19-05-2019 21:24Ik zou het zeker niet vertellen, want het wordt dan meegerekend en dan zeggen ze dat je wel zelf zwanger kunt worden. Moet je dus weer een jaar klussen voordat je verder mag.
Helaas weet je huisarts het wel en dit staat dus ook in je dossier, dus ik weet niet of het handig is om nu niet de waarheid te vertellen...
Bedankt voor u reactie.
Waarschijnlijk staat het inderdaad in het dossier.. Maar het is niet bevestigd met een zwangerschap test. Dus dat kan enigszins helpen.
zondag 19 mei 2019 om 22:42
Bedankt voor u fijne reactie!Rosalind schreef: ↑19-05-2019 21:26Heel flauw , maar het krijgen van een kind doet veel meer pijn dan een HSG.
En ik denk dat je niet zomaar IVF krijgt zonder medische onderzoeken. En sowieso krijg je niet meteen IVF omdat jij toevallig ongeduldig bent. Er zijn meestal verschillende andere behandelingen te proberen voor je bij IVF uitkomt.
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp je ongeduld heel goed, maar zo werkt het nu eenmaal niet.
Wat betreft die miskraam: je weet zelf niet eens of het wel een miskraam was want je had geen positieve test begrijp ik? Vertel dat dan ook gewoon op die manier.
Veel succes en hopelijk ben je snel zwanger!
zondag 19 mei 2019 om 22:50
Super fijn bedankt voor u reactie.Gatekeeper* schreef: ↑19-05-2019 22:04Ik heb een ruggenprik en een roesje gehad. Die HSG had mij genakt. Stond ook in de folder dat je dat kon vragen. Achteraf zo blij mee geweest.
zondag 19 mei 2019 om 22:53
Bedankt voor u reactie.lisbeth schreef: ↑19-05-2019 22:09Een hsg is inderdaad geen pretje. Zacht gezegd. Dat deed echt vreselijk pijn.
Maar om dan maar te denken dan ga ik IVF doen.
Dat was qua pijn en emotie veel belastender.
Bij de oudste ben ik trouwens zwanger geworden na de hsg. Bij de jongste was er toch iets meer nodig
Het is niet dat ik het niet wil, maar dat ik mogelijk niet helemaal het nut er van in zag.. Ik ga toch proberen te vragen voor een roesje of iets dergelijks.
maandag 20 mei 2019 om 08:17
Als het belangrijk is, vragen ze het. Liegen bij een arts lijkt me geen goed idee.
maandag 20 mei 2019 om 08:43
Je weet hoe je in elkaar zit? Een kind plas je niet uit.
En als je een paar dagen overtijd was, was je niet al 5 weken zwanger.
En over het algemeen is het vruchtje niet geel/bruin, maar rood met doorzichtig.
Hier staat het heel goed uitgelegd met foto's e.d. (dus let op, foto's van miskramen, niet op klikken als je daar niet tegen kunt!)
https://www.fammebaby.nl/hoe-ziet-een-m ... uit-fotos/
Het klinkt eerder alsof je een niersteen hebt uitgeplast (heb je ook heftige krampen van) i.p.v. een miskraam hebt gehad.
Ik denk dat je eerst maar gewoon een moet zorgen dat je (met een doorverwijzing van de huisarts) een afspraak gaat krijgen bij een gynaecoloog.Ik denk inderdaad dat wij ons eerst dan zouden moeten gaan richten op iui.
Die praat met jullie en zal waarschijnlijk een aantal onderzoeken voorstellen.
Neem ook de foto van het geel/bruine mee die je hebt gemaakt, dan kan de gynaecoloog er ook naar kijken.
Sommige onderzoeken kunnen vervelend zijn, maar ja, je wil een kind of niet.
Al naar gelang wat er uit de onderzoeken wordt er een behandelplan opgesteld. Kan ook betekenen dat je het inderdaad eerst nog een periode zelf moet proberen.
Ivf doet men echt niet zomaar gelijk in eerste instantie, omdat je al anderhalf jaar bezig bent en nog niet zwanger bent. Alles wat minder belastend is en bij jou ook tot een zwangerschap zou kunnen leiden wordt eerst geprobeerd. Gelukkig maar, want ivf is niet niks.
Bijna alles wat de gynaecoloog zal voorstellen zal van jullie extra inspanning gaan vragen. Je zult vaker moeten komen voor inwendige echo's, om zo de cyclus te monitoren, vaker bloed laten prikken, misschien medicijnen gaan innemen enz.
maandag 20 mei 2019 om 09:03
Als je 5 weken zwanger bent, is de vrucht nog geen klompje cellen, dan is het nog zo klein dat je het niet terugvindt in de bloedingen. Als de vrucht een zichtbaar klompje cellen is ben je al langer zwanger en test je echt wel positief, zelfs bij een miskraam. Ik denk daarom dat je niet zwanger was.
Ga gewoon naar het ziekenhuis als je dat nodig vindt. Een hsg hoeft niet pijnlijk te zijn, ik vond het geen probleem. De vele intieme onderzoeken vond ik veel belastender. Succes met zwanger worden.
Ga gewoon naar het ziekenhuis als je dat nodig vindt. Een hsg hoeft niet pijnlijk te zijn, ik vond het geen probleem. De vele intieme onderzoeken vond ik veel belastender. Succes met zwanger worden.
maandag 20 mei 2019 om 18:36
Ik neem aan dat je anderhalf jaar geleden dan gestopt bent met de pil? Dat voelt als direct beginnen en er zijn vrouwen die direct zwanger raken. Maar de overgrote meerderheid heeft wel een jaar en soms langer nodig om de hormonen van de pil uit je lijf te krijgen.
Ik begrijp ook de link naar iui en ivf niet direct. Als je het al 3 jaar probeert of op een kritieke leeftijd zit dat het steeds lastiger wordt snap ik dat. Maar in feite probeer je het nog maar kort. Ik lees niks over het bijhouden van je cyclus, of ovulatie testen etc. Ook leefstijl, voeding en medicatie zijn van belang. Je hebt al laten testen dat er niks aan de hand is met je vriend. Jijzelf weet je niet exact omdat je HSG niet hebt gehad, maar wel bloed onderzoek en inwendig onderzoek. Wat goed was, je cyclus is normaal. Maar wel je bijvoorbeeld wel wanneer je je eisprong hebt? Ik ben er bijvoorbeeld achtergekomen dat ik 2x een eisprong heb. Een vroege en een hele late (week voor 1e dag ongi). Als je dan halverwege de maand klust, dan zit je dus altijd mis. Zo hebben wij er ook langer overgedaan. Maar heb nooit direct gedacht aan vruchtbaarheidstechnieken. Inmiddels 29, een zoontje van 14 maanden, 33 weken zwanger van de 2e en 3 miskramen verder in de tussentijd. Wij zijn 3 jaar bezig geweest voor het de eerste keer raak was.
Ik begrijp ook de link naar iui en ivf niet direct. Als je het al 3 jaar probeert of op een kritieke leeftijd zit dat het steeds lastiger wordt snap ik dat. Maar in feite probeer je het nog maar kort. Ik lees niks over het bijhouden van je cyclus, of ovulatie testen etc. Ook leefstijl, voeding en medicatie zijn van belang. Je hebt al laten testen dat er niks aan de hand is met je vriend. Jijzelf weet je niet exact omdat je HSG niet hebt gehad, maar wel bloed onderzoek en inwendig onderzoek. Wat goed was, je cyclus is normaal. Maar wel je bijvoorbeeld wel wanneer je je eisprong hebt? Ik ben er bijvoorbeeld achtergekomen dat ik 2x een eisprong heb. Een vroege en een hele late (week voor 1e dag ongi). Als je dan halverwege de maand klust, dan zit je dus altijd mis. Zo hebben wij er ook langer overgedaan. Maar heb nooit direct gedacht aan vruchtbaarheidstechnieken. Inmiddels 29, een zoontje van 14 maanden, 33 weken zwanger van de 2e en 3 miskramen verder in de tussentijd. Wij zijn 3 jaar bezig geweest voor het de eerste keer raak was.
maandag 20 mei 2019 om 18:57
Als je geen positieve test hebt gehad ben je niet zwanger geweest.. Ook al was je een paar dagen over tijd en vond je een stukje weefsel.. Een verlate menstruatie kan ook andere oorzaken hebben (langere follicaire fase, cyste).
Schrijf al je vragen op en wacht je volgende afspraak af. Zij zullen je goed begeleiden..
Het is alleen niet 'u vraagt wij draaien'
Schrijf al je vragen op en wacht je volgende afspraak af. Zij zullen je goed begeleiden..
Het is alleen niet 'u vraagt wij draaien'