Moeder dringt naam kind op
dinsdag 21 mei 2019 om 09:09
Beste lezers,
Over enkele weken zal ik bevallen van ons eerste zoontje. Mijn man en ik hebben al een naam bedacht. Mijn moeder vraagt constant naar de naam, maar die willen wij nog niet bekent maken.
Nu heeft zij een naam bedacht (echt een belachelijke naam) die ze probeert op te dringen. Ik heb al vaker gezegd dat ik de naam vreselijk vind en dat ze maar een kat moet kopen en deze zo noemen.
Nu probeert zij mij te manipuleren om de naam te veranderen, zonder dat ze überhaupt weet wat de naam gaat worden. Vreselijk!
Hoe ga ik het haar duidelijk maken dat zij niet bepaald wat de naam gaat worden?
Alvast bedankt!
Over enkele weken zal ik bevallen van ons eerste zoontje. Mijn man en ik hebben al een naam bedacht. Mijn moeder vraagt constant naar de naam, maar die willen wij nog niet bekent maken.
Nu heeft zij een naam bedacht (echt een belachelijke naam) die ze probeert op te dringen. Ik heb al vaker gezegd dat ik de naam vreselijk vind en dat ze maar een kat moet kopen en deze zo noemen.
Nu probeert zij mij te manipuleren om de naam te veranderen, zonder dat ze überhaupt weet wat de naam gaat worden. Vreselijk!
Hoe ga ik het haar duidelijk maken dat zij niet bepaald wat de naam gaat worden?
Alvast bedankt!
It's better to end things and start over than to imprison youself and hope for the impossible
dinsdag 21 mei 2019 om 12:10
Ik zou gewoon zeggen dat ik de gekozen naam door mijn moeder prachtig vind tegen haar en dat ik het in overweging neem. En dan als kind is geboren gewoon je eigen ding doen. En haar dan kennis laten maken met Pietje in plaats van met Jantje. Heb je nu geen gedoe en stress en straks heeft zij lekker pech. Alles went.
dinsdag 21 mei 2019 om 12:24
Je kon zelf geen naam verzinnen?Tamago schreef: ↑21-05-2019 12:22Nou, mijn oom en tante wilden alleen peetouders worden als ik een bepaalde naam zou krijgen. Ik ben blij dat dat gebeurd is, want mijn ouders hadden zelf een vreselijk zoetsappige jaren 70-naam in gedachten. Achteraf zeiden ze, het is maar goed dat we geluisterd hebben.![]()
dinsdag 21 mei 2019 om 12:25
Holly!Tamago schreef: ↑21-05-2019 12:22Nou, mijn oom en tante wilden alleen peetouders worden als ik een bepaalde naam zou krijgen. Ik ben blij dat dat gebeurd is, want mijn ouders hadden zelf een vreselijk zoetsappige jaren 70-naam in gedachten. Achteraf zeiden ze, het is maar goed dat we geluisterd hebben.![]()
dinsdag 21 mei 2019 om 12:26
Je hebt niet goed gelezen denk ik, want welke baby kan zijn eigen naam verzinnen? Wel lekker voorlijk bij jou in de familie anders!
dinsdag 21 mei 2019 om 12:55
En ga je er nog iets mee doen?
dinsdag 21 mei 2019 om 13:01
dinsdag 21 mei 2019 om 13:30
Zeker weten. Als je levenslang psychisch mishandeld bent door je moeder heb je soms wat schoppen onder de kont nodig en dat er moed ingepraat wordt.
It's better to end things and start over than to imprison youself and hope for the impossible
dinsdag 21 mei 2019 om 13:42
Als je psychisch mishandeld bent door je moeder, is het mss beter om haar op afstand te houden?BunnyLover87 schreef: ↑21-05-2019 13:30Zeker weten. Als je levenslang psychisch mishandeld bent door je moeder heb je soms wat schoppen onder de kont nodig en dat er moed ingepraat wordt.![]()
Life is short. Eat dessert first.
dinsdag 21 mei 2019 om 14:26
dinsdag 21 mei 2019 om 18:26
Dat werpt ook nog een ander licht op de zaakBunnyLover87 schreef: ↑21-05-2019 13:30Zeker weten. Als je levenslang psychisch mishandeld bent door je moeder heb je soms wat schoppen onder de kont nodig en dat er moed ingepraat wordt.![]()
dinsdag 21 mei 2019 om 21:07
BunnyLover87 schreef: ↑21-05-2019 13:30Zeker weten. Als je levenslang psychisch mishandeld bent door je moeder heb je soms wat schoppen onder de kont nodig en dat er moed ingepraat wordt.![]()
Het is supermoeilijk om van zo'n achtergrond los te komen, maar nu je zelf moeder wordt is het wel een perfecte gelegenheid om hier een draai aan te geven. Je bent nu niet alleen meer kind van je moeder, maar ook moeder van je kind. En je kind komt op de eerste plaats, daar neem jij de beslissingen voor. Je moeder heeft haar kans gehad als moeder, nu is het jouw beurt. En je doet het op jouw manier. Zoals jij het goed vindt voor jezelf, je kind en je gezin. Dit gedoe om de naam is de eerste stap die je moeder zet om haar invloed op jou om te zetten in invloed op beslissingen over je kind, dus is het extra belangrijk om die ruimte niet te bieden. Dan zet je meteen de toon voor de komende tijd, en het is een goede oefening voor de strijd die ongetwijfeld nog gaat volgen. Als ze ongevraagd komt poetsen, zich bemoeit met wat je kind eet, wanneer het slaapt, welke kleertjes je aantrekt, etc. Oefen het matra 'het is mijn kind dus ik beslis' en houd dat vol als enig mogelijk antwoord op al dit soort gedoe.
Heel veel sterkte en een goede start gewenst met je kindje!
woensdag 22 mei 2019 om 08:37
Waarom doet het er toe welke naam moeder opdringt? Hoeft toch geen afgrijselijkekindernamen-topic waardig voorstel te zijn om het belachelijk te vinden dat ze het opdringt? Ook als het een heel normale, leuke naam is mogen TO en partner nog altijd zelf bepalen.
Plus dat dit een goed moment is om te oefenen met 'mam dit is mijn kind dus ik bepaal'. Of moet TO straks ook ja en amen zeggen op alles wat haar moeder zegt en het achter haar rug om op haar eigen manier doen?
Ik zou veel te bang zijn dat ze dan aankomt met een kraamcadeautje met die naam erop!Tintintin- schreef: ↑21-05-2019 12:10Ik zou gewoon zeggen dat ik de gekozen naam door mijn moeder prachtig vind tegen haar en dat ik het in overweging neem. En dan als kind is geboren gewoon je eigen ding doen. En haar dan kennis laten maken met Pietje in plaats van met Jantje. Heb je nu geen gedoe en stress en straks heeft zij lekker pech. Alles went.
Plus dat dit een goed moment is om te oefenen met 'mam dit is mijn kind dus ik bepaal'. Of moet TO straks ook ja en amen zeggen op alles wat haar moeder zegt en het achter haar rug om op haar eigen manier doen?
woensdag 22 mei 2019 om 09:03
Wat rotBunnyLover87 schreef: ↑21-05-2019 13:30Zeker weten. Als je levenslang psychisch mishandeld bent door je moeder heb je soms wat schoppen onder de kont nodig en dat er moed ingepraat wordt.![]()
Heb je dit al eens besproken met een professional? Tips en adviezen van een forum zijn leuk en aardig, maar het is pas echt effectief als je doorziet wat deze jeugd betekent voor je gedrag nu. En van daaruit kun je dan ook makkelijker met je moeder omgaan, als je haar al in je leven wilt hebben. Sterkte.
woensdag 22 mei 2019 om 09:14
+1Foechoer schreef: ↑21-05-2019 21:07Het is supermoeilijk om van zo'n achtergrond los te komen, maar nu je zelf moeder wordt is het wel een perfecte gelegenheid om hier een draai aan te geven. Je bent nu niet alleen meer kind van je moeder, maar ook moeder van je kind. En je kind komt op de eerste plaats, daar neem jij de beslissingen voor. Je moeder heeft haar kans gehad als moeder, nu is het jouw beurt. En je doet het op jouw manier. Zoals jij het goed vindt voor jezelf, je kind en je gezin. Dit gedoe om de naam is de eerste stap die je moeder zet om haar invloed op jou om te zetten in invloed op beslissingen over je kind, dus is het extra belangrijk om die ruimte niet te bieden. Dan zet je meteen de toon voor de komende tijd, en het is een goede oefening voor de strijd die ongetwijfeld nog gaat volgen. Als ze ongevraagd komt poetsen, zich bemoeit met wat je kind eet, wanneer het slaapt, welke kleertjes je aantrekt, etc. Oefen de matra 'het is mijn kind dus ik beslis' en houd dat vol als enig mogelijk antwoord op al dit soort gedoe.
Heel veel sterkte en een goede start gewenst met je kindje!
En
woensdag 22 mei 2019 om 10:39
Mijn ervaring is dat heel duidelijk zijn het enige is wat helpt. Ook als dat heel bot moet. Wat hiervoor al geschreven werd 'mijn kind dus ik beslis'.
Ik zou de neiging krijgen om haar na de geboorte als laatste in te lichten (ja ik weet het, het is kinderachtig).
Ik ben een keer heel boos op mijn moeder geworden waarin in ook duidelijk gemaakt heb dat ik en vriend beslissen over mijn kind en wanneer ze dat niet respecteert zij pech heeft en ons dus veel minder zou zien. Uiteraard een verongelijkte moeder als gevolg die in de slachtofferrol ging zitten maar ineens ook een broer en vader die het voor me opnamen. Het gaat sindsdien stukken beter.
Ik ben trouwens stiekem wel nieuwsgierig naar de belachelijke naam die je moeder op wil dringen.
Ik zou de neiging krijgen om haar na de geboorte als laatste in te lichten (ja ik weet het, het is kinderachtig).
Ik ben een keer heel boos op mijn moeder geworden waarin in ook duidelijk gemaakt heb dat ik en vriend beslissen over mijn kind en wanneer ze dat niet respecteert zij pech heeft en ons dus veel minder zou zien. Uiteraard een verongelijkte moeder als gevolg die in de slachtofferrol ging zitten maar ineens ook een broer en vader die het voor me opnamen. Het gaat sindsdien stukken beter.
Ik ben trouwens stiekem wel nieuwsgierig naar de belachelijke naam die je moeder op wil dringen.
duizel wijzigde dit bericht op 24-05-2019 16:29
0.20% gewijzigd
vrijdag 24 mei 2019 om 11:12
vrijdag 24 mei 2019 om 12:17
Ik zou zeggen 'Mam, ben jij de moeder van dit kind? Nee. Dat ben ik. En het lijkt mij niet meer dan normaal dat ik - samen met de vader - de naam van ons kind bepaal. Daar heb jij niets over te zeggen, hoe jij het ook wendt of keert. Dus hou nu eens op met drammen, alsjeblieft. Want ik ben het zo onderhand meer dan beu.'
vrijdag 24 mei 2019 om 12:46
+1d-purevision schreef: ↑24-05-2019 12:17Ik zou zeggen 'Mam, ben jij de moeder van dit kind? Nee. Dat ben ik. En het lijkt mij niet meer dan normaal dat ik - samen met de vader - de naam van ons kind bepaal. Daar heb jij niets over te zeggen, hoe jij het ook wendt of keert. Dus hou nu eens op met drammen, alsjeblieft. Want ik ben het zo onderhand meer dan beu.'