Werk & Studie alle pijlers

24/7 gestrest vanwege stage

08-05-2019 03:35 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik zit aan het einde van mijn opleiding en momenteel bevind ik mij in mijn herkansing van de stage. Ze zagen tijdens de eerste kans een goede groei, maar ik bevond mij nog niet op het punt waar ik zou horen te staan. Daarom heb ik hetzelfde aantal weken verlenging/herkansing gekregen (8 weken). Mijn school heb ik afgerond.

Ik heb de tussenevaluatie achter de rug (zit nu op 5 weken). Deze was wel aardig positief; ik liet hele goede ontwikkelingen zien. Ik moest zo doorgaan op enkele feedback na.
Nu lig ik nachtenlang wakker voor/vanwege stage. De druk neemt alsmaar toe. Ik voel zo’n stress in mijn lijf, ik kan wel huilen. Als ik dit niet haal, dan betekent dat einde opleiding, einde carrière waar ik zoveel passie voor voel en een fikse boete (de opleiding wordt gefinancierd door mijn werkgever, overigens een andere werkgever dan mijn stageadres). Ik ben zo bang dat ik weer zak. Ik heb afgelopen dagen met mijn begeleidster gewerkt en ik werd hier zo ontzettend nerveus van dat ik dingen zei die ik totaal niet zo bedoelde waardoor ik me nog beroerder voelde. Dit overigens wel naar haar toe benoemd, maar dan nog, ik voel me rot.

Ik kan het niet loslaten (zoals jullie aan het tijdstip van het plaatsen van het bericht kunnen zien). Ik heb het idee dat ik zo gestrest ben dat ik op mijn tenen loop, terwijl ik juist goede ontwikkelingen laat zien...

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik met dit topic wil, ik denk even ventileren en wellicht dat jullie wat advies voor me hebben... Ik wil er echt voor gaan namelijk, maar voel me zo vaak een klungel.
Over exact een week weet ik waar ik aan toe ben, wat een verlossing ;-)
Hoi schatkaart,

Heb je topic gelezen, hoe is het nu?
Ga je het allemaal redden?
Hoi Mari, attent van je..
Ik heb goede voortgang laten zien, dus ik heb het gehaald. Wat een opluchting...
pfew, gefeliciteerd! Is de stress ook echt weg?
Super! Gefeliciteerd!
Ja, stress is gewoon compleet weg nu! Zo fijn!
Een mens lijdt het meest...enz...gefeliciteerd
die ik wilde bestaat al...
Je hebt gelijk hoor, maar lastig als dat in het systeem zit. Maar dank je wel!
GEFELICITEERD!!! Heel herkenbaar al je twijfels tijdens stage!
Wat is dat eigenlijk voor opleiding, waarbij je een boete krijgt als je het gewenste niveau niet blijkt te kunnen behalen?
Top gedaan hoor!
Schatkaart schreef:
24-05-2019 14:18
Ja, stress is gewoon compleet weg nu! Zo fijn!
Wat heerlijk! Gefeliciteerd! Wat goed dat je doorgezet hebt.
kadanz schreef:
26-05-2019 19:26
Wat is dat eigenlijk voor opleiding, waarbij je een boete krijgt als je het gewenste niveau niet blijkt te kunnen behalen?
Niet vanuit de opleiding. Zoals ik het lees: de werkgever betaalt (een deel van) de opleiding op basis van een x-aantal maanden/jaren. Als ze het niet haalt binnen gestelde tijd moet ze (een deel van) de kosten terugbetalen.
En proficiat TO
Gefeliciteerd schatkaart.

Wat ga je nu verder doen om te voorkomen dat je weer tegen deze ellende gaat oplopen?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Wat lemoos inderdaad zegt.

Bedankt allemaal! Ik heb vanmiddag het eindgesprek van de stage, dus ik ben alsnog wel iets zenuwachtig maar ik heb vorige week al wel de bevestiging gehad dat ik het heb gehaald, omdat ze mijn opdracht goedkeuren en ze advies gaven dat zodra ik weer bij mijn werkgever werk, dat ik dan nog wel intensief aan mijn leerdoelen moet werken.
Het-groepje schreef:
08-05-2019 08:04
Mijn docente zei tegen me: hou je voor ogen dat je aan het eind van deze opleiding BEGINNEND beroepsbeoefenaar bent, ondanks je leeftijd en de eisen die je aan jezelf stelt.
Pas over een jaar of drie ben je op niveau (niet perse ik, iedereen) en dat is NADAT je deze opleiding hebt afgerond zei ze.
Ik heb zelf enorme weerstand tegen een terugkerend soort opdracht, en mijn collega vond dat herkenbaar maar ook belachelijk dat dat dan mijn struikelblok zou zijn, terwijl ik gewoon goed ben in het vak zelf.
Ik heb een oudere collega, iemand die echt goed is en na 15 jaar nog een papiertje moet halen, die zoveel moeite heeft gehad met het papiertje halen door stress. Heeft er drie jaar over gedaan terwijl er anderhalf jaar voor staat.
Het heeft echt niks met jou als persoon of professional te maken, je bent juist heel goed bezig door je leerbaar op te stellen, zijn ze dol op.

ik herken het nerveus zijn heel erg.
Bedenk je dat een 5,5 gewoon goed genoeg is, laat zien dat je leerbaar bent en blijf positief en zie dit als onderdeel van je leerproces.
Door deze hoepel moet je heen springen, dat overleef je wel
(heb ik letterlijk gedacht voor een belangrijk moment. 'straks leef ik ook nog en haal ik gewoon nog adem, alleen dan diep vernederd maar dat is dan maar jammer'. )
en daarna lekker je nieuwe vak gaan uitoefenen.
Je bent er bijna!!
Wat een fijn advies, zowel van jou als de opmerkingen van je docent. Bij mij totaal tegenovergesteld. Regelmatig is tegen mij gezegd, als je nu niet kunt laten zien wat je in je hebt, zit het er waarschijnlijk niet in. En als ik om hulp/advies vroeg op stage, van hoe zou ik dit of dat moeten aanpakken? Dan werd er gezegd, tja meisje, als je dit in deze fase nog niet zelf kunt bedenken... dacht je dat er als je klaar bent met je opleiding nog iemand naast je stond om je daarin bij te staan?
Helaas werd dit ook nog eens door de docenten op de opleiding bevestigd plus een hele klas die zei: Oh kreeg je dit te horen? Tegen mij zeiden ze juist, ik kan je wel alleen laten, jou kan ik niets meer leren.

Ik herken je gevoel erg, TO. Ik ben na het derde jaar gestopt met de opleiding en pas zeven jaar later een andere studie gaan doen. Wat een verademing was overigens. Maar bij mij hing er (behalve een studieschuld) weinig vanaf.
Schatkaart schreef:
28-05-2019 09:05
Wat lemoos inderdaad zegt.

Bedankt allemaal! Ik heb vanmiddag het eindgesprek van de stage, dus ik ben alsnog wel iets zenuwachtig maar ik heb vorige week al wel de bevestiging gehad dat ik het heb gehaald, omdat ze mijn opdracht goedkeuren en ze advies gaven dat zodra ik weer bij mijn werkgever werk, dat ik dan nog wel intensief aan mijn leerdoelen moet werken.
Succes straks.

Maar wat ga je nu zelf doen om aan jezelf te werken?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik snap je helemaal. Ik werk(te) ook in de zorg en heb dus stages moeten lopen om mijn diploma te behalen. Ik vind/vond wel dat sommige begeleiders/collega's muggenziften. Als stagiaire kan je het niet gauw goed doen, ik was ook altijd op van de zenuwen.
Nadat ik zelf gediplomeerd was en ik zelf stage-begeleider werd heb ik dat altijd voor ogen gehouden. Fouten maken mag, en als ik ze er op attendeerde deed ik dat opbouwend ipv neerhalen. Tenzij de stagiare dingen deed die echt niet door te beugel kunnen, ja dat gebeurde ook. Meestal was het dan wel einde verhaal.

Ik zou het toch zoveel mogelijk aangeven, voor je het weet is je stage voorbij en kan je echt aan de slag :-)

Edit: ik lees net dat je je eindgesprek al gehad hebt, en je zo goed als geslaagd bent. Gefeliciteerd!
Gehaald! Einde is in zicht. Ik ga toch weer contact opnemen met de huisarts.
Schatkaart schreef:
28-05-2019 14:59
Gehaald! Einde is in zicht. Ik ga toch weer contact opnemen met de huisarts.
Fijn! Gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven