Werk & Studie alle pijlers

Arbo/bedrijfsarts

29-05-2019 00:00 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al een tijd in de ziektewet (meer dan een jaar) en de gang van zaken rondom de arbo arts frustreren mij een beetje eigenlijk.

Kort situatie:
Maart ‘18 in de ziektewet
Per 1 augustus uit dienst
Ex werkgever is eigenrisicodrager, belt netjes elke zes weken hoe het gaat.
Sindsdien naar onafhankelijke arbo.

Ik werkte op een uur reisafstand van mijn woonplaats en de arts zit ook op 50 min rijden. Dat kan ik eigenlijk gezien mijn aandoening niet zelf berijden en dus moet er altijd iemand mee. Nu vind ik het op zich niet zo erg om de arts te bezoeken, dat vind ik ook wel logisch maar de afstand is wel een probleem.
Afgelopen donderdag belt werkgever: je moet nog even weer naar de bedrijfsarts en je moet dinsdag heen. (Met andere woorden: je was al even niet geweest en dar waren we vergeten dus dat moet nu snel nog even).
Nu had ik vandaag al een afspraak in het Zh staan dus dat ging niet. “Ja, maar dan is er een gaatje bij de arts” Ik kan gewoon niet! Er staat een ziekenhuisafspraak! En bovendien, als je me zo kort tevoren een afspraak door de strot douwt heb ik afspraken staan. Ik heb kinderen enz.
Ok, nee, een medische afspraak is een geldige reden. Zij ging dan kijken wanneer ie dan wel een gaatje had en daar moet ik dan heen en daar mocht ik geen inspraak in hebben. Ik zei; laat me nou zelf even met die arts een afspraak maken, dat is handiger. Nee, wij maken de afspraak en je bent verplicht dan te verschijnen.
Als het nou een paar weken van tevoren is, ok, maar dit gaat over een paar dagen waarin al dingen gepland staan.
En ja hoor. Ik krijg de mail met de afspraak. Woensdagmiddag, slechts een dag later.
Grrrr

Wat zijn nou normale regels rondom de arbo arts bezoeken?
Mag je bijvoorbeeld ook vragen om een arts dichter bij je woonplaats?

En hebben jullie ook van die lekkere arbo frustraties (gehad)?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Waarom doe je die afspraak niet telefonisch? Mijn arboarts zit op 3u reizen, dus wij bellen gewoon.
Het is frustrerend, maar het mag helaas. Netjes van werkgever, nee..
Regel dat je heen kan en sluit het af. Da's echt beter voor je gemoedstoestand. 😊 sterkte!!
Er is een tekort aan bedrijfsartsen en dat maakt dat je soms (ver) moet reizen voor een afspraak en dat er gedoe ontstaat als je dan niet kunt komen. Zo'n afspraak met een bedrijfsarts is een hoop geregel, ook aan de kant van de werkgever. Verder krijg je een Ziektewetuitkering omdat je ziek bent en daar hoef je niet voor te werken. Dan mag best van je gevraagd worden om 1 x per 6 weken een bezoek aan de bedrijfsarts te brengen, ook al is dat wat verder weg. Als de bedrijfsarts het ziet zitten kun je een volgende keer misschien een telefonische afspraak maken. Enne beterschap.
Love is the meaning of life
Een werkgever kan je toch gewoon indelen op dagen dat je normaal zou werken? Die medische afspraak is logisch dat daar rekening mee gehouden moet worden. Maar ik weet niet beter dan dat de werkgever een afspraak voor je inplant op dagen dat je normaal had gewerkt. En inderdaad dagen van tevoren en geen weken, want je zit toch ziek thuis, dus zou je niks te doen moeten hebben in hun ogen.

Qua afstand zou ik wel even klagen. Als de werkgever niet luistert, meld dat dan bij de arbo arts.
Shiitake schreef:
29-05-2019 05:29
Een werkgever kan je toch gewoon indelen op dagen dat je normaal zou werken? Die medische afspraak is logisch dat daar rekening mee gehouden moet worden. Maar ik weet niet beter dan dat de werkgever een afspraak voor je inplant op dagen dat je normaal had gewerkt. En inderdaad dagen van tevoren en geen weken, want je zit toch ziek thuis, dus zou je niks te doen moeten hebben in hun ogen.

Qua afstand zou ik wel even klagen. Als de werkgever niet luistert, meld dat dan bij de arbo arts.

Maar ik kan me voorstellen dat je als zieke juist ook op die dagen afspraken inplant. Bijvoorbeeld omdat je dan toch al kinderopvang hebt. Dus ziekenhuis, fysiotherapie, tandarts etc.
Volgens mij kunnen ze dit van je verlangen ja.
Ik heb gisteren het traject gelukkig afgesloten na ruim 1, 5 jaar.
Maar ik moest elke 3 weken verschijnen.
En soms werden afspraken ook ineens veranderd of kort vooraf gewisseld.
Ik zie echter wel terug op een periode waarin ik goed begeleid ben. En van goed advies voorzien ben.
Sterkte!
https://werkwacht.nl/artikel/verplicht- ... arbo-arts/

Verplicht bezoek aan bedrijfsarts of arbo-arts tijdens ziekte
Ben je ziek? Dan ontvang je misschien een uitnodiging van de bedrijfsarts. Je bent verplicht de uitnodiging te accepteren. Datum, tijdstip en locatie voor de afspraak liggen vaak vast. Is de locatie aan de andere kant van het land? Zoek dan samen met je werkgever naar een oplossing.

Waarom is het bezoek verplicht?
De bedrijfsarts of arbo-arts begeleidt jou tijdens je ziekteperiode en helpt je re-integreren. Hij moet kunnen inschatten hoe het me je gaat. Daarom is het belangrijk dat hij je ontmoet.

Ga je niet naar de afspraak met je bedrijfsarts? Dan kan je werkgever concluderen dat je niet meewerkt aan je re-integratie. Werk je niet mee aan je re-integratie, dan is het mogelijk dat je werkgever loon inhoudt.

Wat als je niet kunt reizen?
Soms ben je niet verplicht om naar een afspraak te komen. Dat is het geval als je door je ziekte niet kunt reizen. Dan verwacht niemand van je dat je naar je afspraak komt.

Probeer altijd alle reismogelijkheden na te gaan:

Is er een andere manier om verantwoord de afspraak na te komen? Bijvoorbeeld doordat iemand anders je brengt? Dan zul je dat ook moeten doen.
Overleg met je werkgever hoe je de afspraak kunt nakomen. Moet je uitwijken naar vervoer waaraan extra kosten verbonden zijn, zoals een taxi? Dan zal je werkgever de extra reiskosten waarschijnlijk vergoeden. Maak hierover vooraf duidelijke afspraken.
Heb je geen enkele reismogelijkheid, dan zal de bedrijfsarts naar jou moeten komen.

Contact met de bedrijfsarts over je afspraak
Het is vaak de bedrijfsarts of arbo-arts zelf die de afspraak met je maakt. Probeer dus te bellen met de betreffende arts als je niet naar een afspraak kunt komen.
Shiitake schreef:

Maar haar werk zit ook op 1 uur reisafstand. Dus het is op zich natuurlijk niet vreemd dat de arts dáár in de buurt zit en dus op 50 minuten afstand van TO.
Qua afstand. Zoals gezegd, er is een tekort aan arboartsen. Geeft menig werkgever ook veel gedoe. Misschien is telefonisch inderdaad handig voor een keer. Maar je zult er nu eenmaal zo nu en dan dienen te verschijnen.
Verder beterschap gewenst :there:
Kun je er met ov komen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Degene die jouw loon betaalt mag over jouw tijd beschikken, onder werktijd. Medische afspraken gaan voor, maar overige afspraken natuurlijk niet. Je zou als je niet ziek was die afspraken ook niet hebben, want dan werkte je.
Als je nou woensdag bij die bedrijfsarts komt maak je gelijk een afspraak voor de volgende keer. Ik begrijp mensen nooit die ziek zijn, wel een salaris willen maar moeilijk doen als ze 2 uur tijd moeten maken voor een bedrijfsarts. En ja dit kan op elke willekeurige dag want je bent de hele week ziek en niet alleen op werkdagen.
Ik heb gewerkt voor een arbodienst (wel van het bedrijf zelf). Wij planden afspraken in voor spreekuren, maar werknemers konden gewoon zelf bellen om die afspraak om te zetten, binnen een week mochten we dat gewoon zelf doen, anders moesten we in overleg met de desbetreffende leidinggevende.
Bij mijn bedrijfsarts kan ik alleen als leidinggevende om een andere afspraak vragen, niet de werknemer zelf.

En verder wat Truus zegt: maak nu direct met de bedrijfsarts een vervolgafspraak, en vraag of het telefonisch mag. Dan weet je waar je aan toe bent.
Mijn arbo-arts maakt alleen afspraken via de werkgever. Altijd in goed overleg op een van de 4 dagen dat ik werkzaam zou zijn. Het is nu al twee keer voorgekomen dat de arbo arts zelf de afspraak wijzigt naar die ene dag in de week dat ik niet kan (ivm opvang). Aanpassen kan alleen via de werkgever. En arbo arts komt alleen met opties op die ene dag in de week (of dusdanig ver vooruit dat ik al met verlof ben)

In overleg met werkgever gaat kind nu mee naar de afspraak. Niet optimaal, maar dan zien ze me tenminste weer eens en zien ze hopelijk de noodzaak van het inplannen van een (bel)afspraak op een van de vier andere weekdagen.
Andersom schreef:
29-05-2019 05:43
Maar ik kan me voorstellen dat je als zieke juist ook op die dagen afspraken inplant. Bijvoorbeeld omdat je dan toch al kinderopvang hebt. Dus ziekenhuis, fysiotherapie, tandarts etc.
Tandarts en fysio kun je gewoon verzetten. Ziekenhuis vind ik dan wel weer een geldige reden als je ziek bent.
Maar verder.. je zit ziek thuis. Dan vind ik 'geen tijd' wel een vreemd argument om niet naar een arts te gaan. Je moet/ wilt toch alles doen om te herstellen?
Wanneer ga je nu uit dienst? In augustus 2019? Of ben je augustus 2018 uit dienst gegaan maar omdat je ziek uit dienst ging is je voormalig werkgever nog verantwoordelijk voor je ziekmelding?
Anyway, verder helemaal eens met Shitake. Wanneer je nog steeds betaald wordt door werkgever, kan die over jouw tijd beschikken.
elfjetwaalfje schreef:
29-05-2019 05:23
Er is een tekort aan bedrijfsartsen en dat maakt dat je soms (ver) moet reizen voor een afspraak en dat er gedoe ontstaat als je dan niet kunt komen. Zo'n afspraak met een bedrijfsarts is een hoop geregel, ook aan de kant van de werkgever. Verder krijg je een Ziektewetuitkering omdat je ziek bent en daar hoef je niet voor te werken. Dan mag best van je gevraagd worden om 1 x per 6 weken een bezoek aan de bedrijfsarts te brengen, ook al is dat wat verder weg. Als de bedrijfsarts het ziet zitten kun je een volgende keer misschien een telefonische afspraak maken. Enne beterschap.
Ik vind het geen probleem om heen te gaan hoor. Alleen, ik heb een hersenaandoening waardoor ik niet lang kan autorijden. Een half uur is mijn max. En als er zo stel op sprong ineens een afspraak gemaakt wordt moet ik dus ook maar iemand zien te vinden die mij kan rijden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Shiitake schreef:

Ik heb het er met de arts over gehad. We hebben de volgende afspraak in augustus en die afspraak maken we met elkaar zodra ik een nieuwe afspraakdatum in het Zh heb.
Hetismogelijk schreef:
29-05-2019 08:43
Tandarts en fysio kun je gewoon verzetten. Ziekenhuis vind ik dan wel weer een geldige reden als je ziek bent.
Maar verder.. je zit ziek thuis. Dan vind ik 'geen tijd' wel een vreemd argument om niet naar een arts te gaan. Je moet/ wilt toch alles doen om te herstellen?
Bedrijfsarts ook :idee:
Miss-Pippilotta schreef:
29-05-2019 06:16
Maar haar werk zit ook op 1 uur reisafstand. Dus het is op zich natuurlijk niet vreemd dat de arts dáár in de buurt zit en dus op 50 minuten afstand van TO.
Zit niet eens daar in de buurt :mrgreen: helemaal aan de andere kant van de provincie. Maar het was de keuze of een uur naar een arts in mijn voormalige werkplaats of 50 minuten naar die arts.
viva-amber schreef:
29-05-2019 07:28
Kun je er met ov komen?
Jawel, dan ben ik 1 uur en 41 minuten onderweg enkele reis. En ik ben onwijs wagenziek :mrgreen: altijd al geweest maar nu is dat nog erger.
truusperenat schreef:
29-05-2019 07:39
Als je nou woensdag bij die bedrijfsarts komt maak je gelijk een afspraak voor de volgende keer. Ik begrijp mensen nooit die ziek zijn, wel een salaris willen maar moeilijk doen als ze 2 uur tijd moeten maken voor een bedrijfsarts. En ja dit kan op elke willekeurige dag want je bent de hele week ziek en niet alleen op werkdagen.
Ik betaal er ook al mijn hele werkzame leven voor, al die premies om je in te dekken als je onverhoopt ziek wordt. ;)
Ik was liever lekker blijven werken, sporten en leuke dingen doen met mijn kinderen.
Maar nogmaals: ik vind het geen probleem an sich. Het is ook heel logisch dat je er heen moet. Ik heb alleen moeite met de afstand en de manier waarop het gaat. En als zieke betekent het niet dat je niet alleen maar op de bank zit want het leven draait ook gewoon door.
ninanoname schreef:
29-05-2019 09:24
Wanneer ga je nu uit dienst? In augustus 2019? Of ben je augustus 2018 uit dienst gegaan maar omdat je ziek uit dienst ging is je voormalig werkgever nog verantwoordelijk voor je ziekmelding?
Anyway, verder helemaal eens met Shitake. Wanneer je nog steeds betaald wordt door werkgever, kan die over jouw tijd beschikken.
Ik ben al uit dienst. Ze zijn eigenrisicodrager.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven