Arbo/bedrijfsarts
woensdag 29 mei 2019 om 00:00
Ik zit al een tijd in de ziektewet (meer dan een jaar) en de gang van zaken rondom de arbo arts frustreren mij een beetje eigenlijk.
Kort situatie:
Maart ‘18 in de ziektewet
Per 1 augustus uit dienst
Ex werkgever is eigenrisicodrager, belt netjes elke zes weken hoe het gaat.
Sindsdien naar onafhankelijke arbo.
Ik werkte op een uur reisafstand van mijn woonplaats en de arts zit ook op 50 min rijden. Dat kan ik eigenlijk gezien mijn aandoening niet zelf berijden en dus moet er altijd iemand mee. Nu vind ik het op zich niet zo erg om de arts te bezoeken, dat vind ik ook wel logisch maar de afstand is wel een probleem.
Afgelopen donderdag belt werkgever: je moet nog even weer naar de bedrijfsarts en je moet dinsdag heen. (Met andere woorden: je was al even niet geweest en dar waren we vergeten dus dat moet nu snel nog even).
Nu had ik vandaag al een afspraak in het Zh staan dus dat ging niet. “Ja, maar dan is er een gaatje bij de arts” Ik kan gewoon niet! Er staat een ziekenhuisafspraak! En bovendien, als je me zo kort tevoren een afspraak door de strot douwt heb ik afspraken staan. Ik heb kinderen enz.
Ok, nee, een medische afspraak is een geldige reden. Zij ging dan kijken wanneer ie dan wel een gaatje had en daar moet ik dan heen en daar mocht ik geen inspraak in hebben. Ik zei; laat me nou zelf even met die arts een afspraak maken, dat is handiger. Nee, wij maken de afspraak en je bent verplicht dan te verschijnen.
Als het nou een paar weken van tevoren is, ok, maar dit gaat over een paar dagen waarin al dingen gepland staan.
En ja hoor. Ik krijg de mail met de afspraak. Woensdagmiddag, slechts een dag later.
Grrrr
Wat zijn nou normale regels rondom de arbo arts bezoeken?
Mag je bijvoorbeeld ook vragen om een arts dichter bij je woonplaats?
En hebben jullie ook van die lekkere arbo frustraties (gehad)?
Kort situatie:
Maart ‘18 in de ziektewet
Per 1 augustus uit dienst
Ex werkgever is eigenrisicodrager, belt netjes elke zes weken hoe het gaat.
Sindsdien naar onafhankelijke arbo.
Ik werkte op een uur reisafstand van mijn woonplaats en de arts zit ook op 50 min rijden. Dat kan ik eigenlijk gezien mijn aandoening niet zelf berijden en dus moet er altijd iemand mee. Nu vind ik het op zich niet zo erg om de arts te bezoeken, dat vind ik ook wel logisch maar de afstand is wel een probleem.
Afgelopen donderdag belt werkgever: je moet nog even weer naar de bedrijfsarts en je moet dinsdag heen. (Met andere woorden: je was al even niet geweest en dar waren we vergeten dus dat moet nu snel nog even).
Nu had ik vandaag al een afspraak in het Zh staan dus dat ging niet. “Ja, maar dan is er een gaatje bij de arts” Ik kan gewoon niet! Er staat een ziekenhuisafspraak! En bovendien, als je me zo kort tevoren een afspraak door de strot douwt heb ik afspraken staan. Ik heb kinderen enz.
Ok, nee, een medische afspraak is een geldige reden. Zij ging dan kijken wanneer ie dan wel een gaatje had en daar moet ik dan heen en daar mocht ik geen inspraak in hebben. Ik zei; laat me nou zelf even met die arts een afspraak maken, dat is handiger. Nee, wij maken de afspraak en je bent verplicht dan te verschijnen.
Als het nou een paar weken van tevoren is, ok, maar dit gaat over een paar dagen waarin al dingen gepland staan.
En ja hoor. Ik krijg de mail met de afspraak. Woensdagmiddag, slechts een dag later.
Grrrr
Wat zijn nou normale regels rondom de arbo arts bezoeken?
Mag je bijvoorbeeld ook vragen om een arts dichter bij je woonplaats?
En hebben jullie ook van die lekkere arbo frustraties (gehad)?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 29 mei 2019 om 16:38
Jij hebt voor je loondoorbetaling bij ziekte geen premie betaald hoor. Ik zou niet weten onder welk kopje dat zou moeten vallen wanneer je werknemer bent.suzyqfive schreef: ↑29-05-2019 16:31Ik betaal er ook al mijn hele werkzame leven voor, al die premies om je in te dekken als je onverhoopt ziek wordt.![]()
Ik was liever lekker blijven werken, sporten en leuke dingen doen met mijn kinderen.
Maar nogmaals: ik vind het geen probleem an sich. Het is ook heel logisch dat je er heen moet. Ik heb alleen moeite met de afstand en de manier waarop het gaat. En als zieke betekent het niet dat je niet alleen maar op de bank zit want het leven draait ook gewoon door.
woensdag 29 mei 2019 om 16:46
Ze is al uit dienst.ninanoname schreef: ↑29-05-2019 16:38Jij hebt voor je loondoorbetaling bij ziekte geen premie betaald hoor. Ik zou niet weten onder welk kopje dat zou moeten vallen wanneer je werknemer bent.
woensdag 29 mei 2019 om 17:06
Maar ze heeft wel (gedeeltelijke) loondoorbetaling gehad gedurende 2 jaar en daar heeft ze zelf geen cent premie aan betaald
woensdag 29 mei 2019 om 17:23
Hoe weet je dat? Dat staat toch nergens?truusperenat schreef: ↑29-05-2019 17:06Maar ze heeft wel (gedeeltelijke) loondoorbetaling gehad gedurende 2 jaar en daar heeft ze zelf geen cent premie aan betaald
En daarbij: over het algemeen kies je zelf niet voor ziekte.
woensdag 29 mei 2019 om 17:37
Dat staat in de wet van Poortwachter. Zo weet ik datSallySpectra* schreef: ↑29-05-2019 17:23Hoe weet je dat? Dat staat toch nergens?
En daarbij: over het algemeen kies je zelf niet voor ziekte.
woensdag 29 mei 2019 om 17:40
Nee slimpie. Dat TO twee jaar loon doorbetaald heeft gekregen voordat ze uit dienst ging. Er staat nergens dat ze al zolang ziek is.
En: de wet van Poortwachter?!
woensdag 29 mei 2019 om 18:03
Als jij niet normaal een dialoog kan voeren zonder te beledigen ben ik wel klaar met je. Ga lekker bij een ander je gelijk halen betweterSallySpectra* schreef: ↑29-05-2019 17:40Nee slimpie. Dat TO twee jaar loon doorbetaald heeft gekregen voordat ze uit dienst ging. Er staat nergens dat ze al zolang ziek is.
En: de wet van Poortwachter?!![]()
En ja Wet VAN Poortwachter
woensdag 29 mei 2019 om 18:08
Nee jij communiceert lekker vriendelijk, Truus.truusperenat schreef: ↑29-05-2019 07:39Als je nou woensdag bij die bedrijfsarts komt maak je gelijk een afspraak voor de volgende keer. Ik begrijp mensen nooit die ziek zijn, wel een salaris willen maar moeilijk doen als ze 2 uur tijd moeten maken voor een bedrijfsarts. En ja dit kan op elke willekeurige dag want je bent de hele week ziek en niet alleen op werkdagen.
woensdag 29 mei 2019 om 19:09
Sally, ze is ziek sinds maart 2018, en uit dienst per augustus 2018. Ze heeft dus voor ze uit dienst was 5 maanden loondoorbetaling van haar werkgever gehad.
Een werkgever kan voor de periode daarna kiezen voor het betalen van veel premie waarbij de verzekeraar dan de loondoorbetaling op zich neemt, of eigenrisicodrager zijn en dan minder premie betalen. SuzyQ heeft meerdere keren aangegeven dat haar werkgever eigenrisicodrager is. Dat betekent dat de werkgever dus nu haar loon doorbetaalt, tot ze 24 maanden ziek is. Daarna krijgt ze hopelijk WIA of anders WW.
SuzyQ heeft zelf dus geen premie betaald voor het doorbetalen van loon bij ziekte. Ze heeft wel premie betaald voor de periode na 24 maanden ziekte.
Een werkgever kan voor de periode daarna kiezen voor het betalen van veel premie waarbij de verzekeraar dan de loondoorbetaling op zich neemt, of eigenrisicodrager zijn en dan minder premie betalen. SuzyQ heeft meerdere keren aangegeven dat haar werkgever eigenrisicodrager is. Dat betekent dat de werkgever dus nu haar loon doorbetaalt, tot ze 24 maanden ziek is. Daarna krijgt ze hopelijk WIA of anders WW.
SuzyQ heeft zelf dus geen premie betaald voor het doorbetalen van loon bij ziekte. Ze heeft wel premie betaald voor de periode na 24 maanden ziekte.
woensdag 29 mei 2019 om 20:31
Ja dat weet ik.Marana schreef: ↑29-05-2019 19:09Sally, ze is ziek sinds maart 2018, en uit dienst per augustus 2018. Ze heeft dus voor ze uit dienst was 5 maanden loondoorbetaling van haar werkgever gehad.
Ik reageer op Truus die schrijft dat TO al twee jaar loondoorbetaling heeft gehad bij ziekte. Dat klopt niet.
woensdag 29 mei 2019 om 22:52
Dat is een misverstand, daar heb je je hele leven nog nooit een stuver premie voor betaald. Bij ziekte betaalt je werkgever max. 104 weken je loon door, dat is voor rekening van je werkgever.
Love is the meaning of life
woensdag 29 mei 2019 om 23:14
Het kan zelfs tot 12 jaar doorbelast worden aan de werkgever.elfjetwaalfje schreef: ↑29-05-2019 22:52Dat is een misverstand, daar heb je je hele leven nog nooit een stuver premie voor betaald. Bij ziekte betaalt je werkgever max. 104 weken je loon door, dat is voor rekening van je werkgever.
donderdag 30 mei 2019 om 07:53
Ik vind een ziekenhuisafspraak ook een geldige reden om niet te hoeven te gaan. Maak zelf ook afspraken van te voren. Heb ov-reistijd van 2 1/2 uur v.v.nu ik niet kan rijden. Anders is het een uur v.v. Dit vind ik erg vervelend ivm therapeutisch werken omdat dat dan nu een halve dag is, die ik me voor me gevoel niet nuttig kan maken aangezien ik 5 minuten bij bedrijsarts binnen zit.
Telefonisch mag niet van werkgever.
Telefonisch mag niet van werkgever.
zaterdag 1 juni 2019 om 16:43
'k Zou in jou geval proberen om alvast een nieuwe afspraak in te plannen zodat je die datum vrij kunt houden en vervoer kunt regelen. Dat geeft je denk ik ook een stuk meer rust. Als ze weten wat er met je aan de hand is en wat je beperkingen zijn dan mogen ze daar imo. wel wat flexibeler mee omgaan. Normaal gesproken zou je ingepland kunnen worden op de dagen die je zou werken maar als je hulp/vervoer nodig hebt dan moet je daar ook rekening mee houden, dat kan niet altijd op het laatste moment. Ik zou het gewoon nog eens aankaarten en uitleggen.
zaterdag 1 juni 2019 om 16:48
zaterdag 1 juni 2019 om 20:08
Een keer geweest, daarna iedere 6 weken een telefonisch consult. 1 keer per 6 maanden daarheen met een taxi op kosten van werkgever. 2e jaar was vaker nodig en dat vergoedde de werkgever keurig. Evenals het vervoer naar het UWV. Later kon ik het taxi vervoer bij het UWV indienen. Nooit problemen gehad.