Onkruid in gras

29-05-2019 21:33 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden hebben wij ons hele gazon eruit gegooid, een zomer lang aardappels erin gehad en in het najaar weer nieuw gras ingezaaid.

Het is me een aantal jaren gelukt om het gazon zo goed als onkruidloos te houden. Ik liep vaak 's avonds even een rondje over het gazon om het onkruid eruit te steken. De man van de gemeente die vorig jaar langskwam en voorheen tuinman was, prees ons gazon zelfs nog omdat het er zo mooi bij stond.

Maar nu, nu heb ik toch wel erg veel hondsdraf en ereprijs in het gazon. Ik ben begonnen om dit met de hand te verwijderen, maar het is echt te veel geworden om allemaal handmatig te doen.
Wie heeft hier dé tip om dit snel en makkelijk te verwijderen?
Hier ook, vooral veel kruipende boterbloem, doe je niks aan heb ik het idee. Behalve puur gif erop gooien (waar het gras dan wel tegenkan maar het onkruid niet). Maar daar heb ik niet zo'n zin in om dat in mijn tuin te gooien waar we met blote voeten steeds overheen lopen en waar we ook fruit en een moestuin hebben staan waar we van eten.
Door het gewoon vaak genoeg te maaien hou je het laag, de opkomende bloemetjes trek ik meestal 1x per twee dagen even snel uit, kwestie van 5 minuten.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Neem een schaap. Geit mag ook
Friction-90 schreef:
29-05-2019 21:41
Hier ook, vooral veel kruipende boterbloem, doe je niks aan heb ik het idee. Behalve puur gif erop gooien (waar het gras dan wel tegenkan maar het onkruid niet). Maar daar heb ik niet zo'n zin in om dat in mijn tuin te gooien waar we met blote voeten steeds overheen lopen en waar we ook fruit en een moestuin hebben staan waar we van eten.
Door het gewoon vaak genoeg te maaien hou je het laag, de opkomende bloemetjes trek ik meestal 1x per twee dagen even snel uit, kwestie van 5 minuten.
Naja, dat deed ik dus altijd. Even een rondje gazon en alles eruit trekken.
Maar nu is ‘t echt te veel om handmatig eruit te trekken.
En dit onkruid is zo laag dat niet meegemaaid wordt door de grasmaaier.
En ik heb wel onkruidverdelger voor het gras, maar dit is in principe geen onkruid. Dus vraag me af of dit dan meegepakt wordt.
Onkruidverdelger is puur gif. Als er een merel langskomt om een worm uit het gras te halen dan is het einde merel. Niet de bedoeling toch? Gewoon een middagje (of twee) onkruid met wortel en al wegsteken. Of genoegen nemen met wat onkruid in je gras, hondsdraf is best een leuk plantje. Ereprijs is trouwens een mooie vaste plant en geen onkruid, bedoel je niet iets anders?
Niet om het één of ander, maar wat een grafzooi.
Het is meer ereprijs dan hondsdraf, maar hondsdraf zit er wel in helaas.

Ik zit in tweestrijd. Of een week onkruid steken of het zo laten. Want het onderhoud de voorgaande jaren heeft al met al best wat tijd gevergd.
Anderzijds, ik heb geen zin om over een jaar of wat weer alles om te moeten spitten :|
Maar ereprijs is een vaste plant, hoe komt die dan in je gazon? Bedoel je geen heermoes?
Hoe groot is je gazon wel niet als je er denkt een week mee bezig te zijn?
Hondsdraf is trouwens heel makkelijk te wieden.
Mooi toch, die bloemetjes? De bijen zijn er blij mee, het staat mooi en je kunt hondsdraf ook nog gebruiken voor thee en huidverzorging. Verwelkom de mooie planten en bloemen die spontaan in je tuin opkomen, daar geniet je meer van en scheelt irritatie (en werk of gifgebruik).
Met een hark lostrekken voor het maaien. En wat resteert accepteren.
Calamitycat schreef:
29-05-2019 22:36
Maar ereprijs is een vaste plant, hoe komt die dan in je gazon? Bedoel je geen heermoes?
Hoe groot is je gazon wel niet als je er denkt een week mee bezig te zijn?
Het is tijmereprijs om iets specifieker te zijn. En ja, het zit er echt in.

En we hebben nou weer niet zó’n groot gazon, maar we hebben wel een gazon aanzienlijk groter dan die in een gemiddelde nieuwbouwtuin tegenwoordig.

Het kost gewoon veel tijd omdat het woekert en uiteindelijk 1 wortel heeft. Dus je moet vrij secuur te werk gaan omdat je het spul met wortel en al moet uitsteken. En er speelt wat medisch mee waardoor ik dit echt geen uren achter elkaar zou kunnen doen. Dus zal het moeten verdelen over meerdere dagen.
Met een verticuteerhark of machine als je tuin erg groot is.
esther55 schreef:
29-05-2019 23:03
Met een verticuteerhark of machine als je tuin erg groot is.
Hebben we in het voorjaar al gedaan! Doen we altijd in voor- en najaar.
Almdudler schreef:
29-05-2019 22:54
Het is tijmereprijs om iets specifieker te zijn. En ja, het zit er echt in.

En we hebben nou weer niet zó’n groot gazon, maar we hebben wel een gazon aanzienlijk groter dan die in een gemiddelde nieuwbouwtuin tegenwoordig.

Het kost gewoon veel tijd omdat het woekert en uiteindelijk 1 wortel heeft. Dus je moet vrij secuur te werk gaan omdat je het spul met wortel en al moet uitsteken. En er speelt wat medisch mee waardoor ik dit echt geen uren achter elkaar zou kunnen doen. Dus zal het moeten verdelen over meerdere dagen.
Tijmereprijs snap ik beter :)

En ik begrijp je hoor, heb zelf een grote tuin en ook lichamelijke problemen dus ik doe een uurtje of twee wat en dan de volgende dag of een paar dagen later weer verder. Doe elke keer een vierkante meter, dan is het misschien wel te doen?
Of inderdaad gewoon laten staan, het zijn geen lelijke planten. Maar gebruik alsjeblieft geen gif, het is zó slecht voor alles wat leeft.
Dat vliegt allemaal door de lucht en landt ergens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou er af en toe iets uittrekken en de rest kort houden.

Geef wat kinderen een paar euro en stuur ze het grasveld op om te plukken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven