Geld & Recht alle pijlers

Woningbouw-vraag?

31-05-2019 10:33 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 35 jaar.
Na een verkeerd gelopen relatie, waarbij het huis van hem was, heb ik noodgedwongen andere woonruimte moeten huren.
Waar ik nu woon ben ik absoluut niet blij mee (zeer luidruchtige medebewoners oa.)
Ondertussen sta ik 5 (!) jaar ingeschreven en kijk reikhalzend uit naar woonruimte die ik niet hoef te delen en waar ik mijn rust kan vinden.
Ik reageer elke dag en doe lotingen mee en dit al zeker twee jaar. Dagelijks dus.

Waar ik woon is de wachtlijst zeker 12 jaar. Dat is me te lang, vandaar dat ik op woonruimte in dorpjes nabij ben gaan reageren, en en-de-lijk stond ik afgelopen dinsdag derde voor iets echt heel leuks en perfect voor me..
Ik heb toen rond 14 uur gebeld naar de woningbouw om te vragen hoe het ervoor stond. De eerste kandidaat had het afgewezen en nummer twee gingen ze nu de woning aanbieden.

Woensdag belde ik nog een keer. Een vriendelijke belmevrouw vertelde me dat er "iets" was met kandidaat 2, maar ze mocht niks vertellen ivm privacy.
OK, dat respecteer ik natuurlijk, maar ik zit echt met zoooooo veel spanning te hopen en ververs zowat elk half uur de pagina van de woning. Als het niet meer is... Ik wil echt heel graag weg wat ik nu woon, dat is wel duidelijk denk ik :)

Dus vroeg ik voorzichtig door. Ik kreeg de indruk dat de woning nog niet aangeboden was?

Vraag 1: wat kan er dan mis zijn aan zo een kandidaat en hoe hoog schatten jullie mijn kans in?
Vraag 2: Stel nou dat er iets niet in orde is met de kandidaat z'n gegevens. Normaal krijg je daar maximaal 48 uur voor, dus twee werkdagen. De beldame vertelde me echter dat deze kandidaat helaas voor mij dagen extra krijgt, omdat hemelvaart er tussen zit (OK, dat is geen werkdag, snap ik) en omdat vrijdag hun kantoor altijd dicht is. En naar ik net las op de site maandag ook..
Mag dit zomaar? Kan ik hier iets aan doen..?

Ik hoor graag wat jullie vinden, en alvast bedankt voor het lezen.
sandy1974 schreef:
01-06-2019 08:19
Sociale huur is een ramp, mijn moeder is 66 en staat ook al 5 jaar ingeschreven , mocht laatst als 2e gaan kijken , was heel enthousiast , al met bewoners gehad over overname, vervolgens hoort ze week niks, en is de woning ineens vergeven ivm urgentie geval !
Krijgt zij geen voorrang als 65+er?
Mijn zoon staat al 7 jaar ingeschreven, maar is jong en geen student (wel werkend).
Helaas is zijn inkomen niet zo hoog dat hij kan huren in de vrije sector of kan kopen. Verder lijkt alles en iedereen voorrang te hebben op dit soort starters, dus dat wordt nog wel een paar jaar wachten.
Wellicht maakt hij op zijn 28e dan eindelijk kans op een 2-kamer woninkje voor hemzelf.
Theamuts schreef:
02-06-2019 17:12
Ha, nou niet in Amsterdam iig. Ook al sta je op nr 1 dan nog zijn er altijd wel statushouders of stadsvernieuwers die toch voorrang krijgen. Echt het is zwaar frustrerend.
Moosey schreef:
31-05-2019 14:58
Nee hoor, je wilt niet weten hoeveel mensen reageren op woningen die ze eigenlijk helemaal niet willen. Ik heb ook wel ns op plek 38 gestaan en toen stond ik binnen een dag op 26, 2 dagen later op 12, etc. Al die mensen zijn heus niet wezen kijken, typisch gevalletje van oh nee toch maar niet.
Dat komt ook omdat je MOET reageren. TOen ik voor het eerst ergens op reageerde kreeg ik dat ook te horen. Maar mevrouw u reageert nergens op. Ik moest dus echt gewoon ook op woningen reageren die totaal niet geschikt voor mij waren, met trappen bv. Echt van de zotte.
nina1966 schreef:
02-06-2019 17:43
Ha, nou niet in Amsterdam iig. Ook al sta je op nr 1 dan nog zijn er altijd wel statushouders of stadsvernieuwers die toch voorrang krijgen. Echt het is zwaar frustrerend.
Van de website van woningnet Amsterdam:
Voorrang 65-plussers op seniorenwoningen in Amsterdam
In de gemeente Amsterdam krijgen woningzoekenden van 65 jaar en ouder voorrang op seniorenwoningen boven woningzoekenden van 55 t/m 64 jaar.
Voorrangsregeling Van hoog naar laag in de gemeente Amsterdam
Onder bepaalde voorwaarden krijgen 65-plussers in de gemeente Amsterdam voorrang voor woningen in hun eigen buurt. Meer informatie

Hulp van een wooncoach voor 65+-ers:
Als u informatie of hulp nodig heeft bij het zoeken naar een passende woning, of bij het gebruik maken van de regelingen van Hoog naar Laag of Van Groot naar Beter, kunt u de hulp inroepen van een wooncoach. U kunt meteen zelf een afspraak maken met een wooncoach door te bellen naar !WOON bij u in de buurt. Op www.wooninfo.nl/wooncoach kunt u het adres en telefoonnummer vinden. U kunt ook mailen voor een afspraak, naar wooncoach@wooninfo.nl of bellen via 020-5230130. Vermeld bij mailen uw naam, telefoonnummer en adres.
Voorrangsregeling Van groot naar beter in de gemeente Amsterdam
Wanneer u een grote huur woning van een van de deelnemende woningcorporaties in Amsterdam achterlaat, kunt u voorrang krijgen voor een kleinere woning. Meer informatie

Hulp van een wooncoach voor 65+-ers:
Als u informatie of hulp nodig heeft bij het zoeken naar een passende woning, of bij het gebruik maken van de regelingen van Hoog naar Laag of Van Groot naar Beter, kunt u de hulp inroepen van een wooncoach. U kunt meteen zelf een afspraak maken met een wooncoach door te bellen naar !WOON bij u in de buurt. Op www.wooninfo.nl/wooncoach kunt u het adres en telefoonnummer vinden. U kunt ook mailen voor een afspraak, naar wooncoach@wooninfo.nl of bellen via 020-5230130. Vermeld bij mailen uw naam, telefoonnummer en adres.
nina1966 schreef:
02-06-2019 17:49
Dat komt ook omdat je MOET reageren. TOen ik voor het eerst ergens op reageerde kreeg ik dat ook te horen. Maar mevrouw u reageert nergens op. Ik moest dus echt gewoon ook op woningen reageren die totaal niet geschikt voor mij waren, met trappen bv. Echt van de zotte.
Bij Woningnet niet hoor. Je reageert als je reageert en de ranglijst die volgt is gebaseerd op wachttijd.
Ik zou mij richten op meer inkomen. Dan heb je het zelf in de hand. Lijkt mij zo frustrerend om jaren op een lijstje te staan en maar hopen en smeken op een huisje. Respect hoor als je dat kan.
Mijn ervaring is dat zeuren goed helpt en vooral lekker vaak.
Netjes blijven dat altijd maar vooral het liefst dagelijks contact opnemen met een vraag.
Zo ging ik voor een cliënt elke dag langs de woningbouw en ze zeiden u hoeft hier niet elke dag te komen dat helpt echt niks. De volgende dag kwam ik weer en had mw een woning.
Dus to morgenochtend direct weer langs de woningbouw. Zolang er geen gezicht is ook geen prioriteit en ben je een van de velen. Zo werkt het met reclame ook.
Theamuts schreef:
02-06-2019 17:12
Mijn zoon staat al 7 jaar ingeschreven, maar is jong en geen student (wel werkend).
Helaas is zijn inkomen niet zo hoog dat hij kan huren in de vrije sector of kan kopen. Verder lijkt alles en iedereen voorrang te hebben op dit soort starters, dus dat wordt nog wel een paar jaar wachten.
Wellicht maakt hij op zijn 28e dan eindelijk kans op een 2-kamer woninkje voor hemzelf.
Staan er geen jongeren woningen op? daar kan je volgens mij tot je 28e op reageren en mag je dan 5 jaar wonen geloof ik, en je behoud dan wel je inschrijf jaren
Moosey schreef:
31-05-2019 13:30
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het zo dat als je een woning aangeboden krijgt, je binnen 2 dagen moet laten weten of je interesse hebt. Zo nee wordt de woning aan de volgende aangeboden, zo ja gaat het traject in van bezichtigen en documenten aanleveren. Als ik het me goed herinner, hadden we daar een week voor.
Bij mijn woningbouwvereniging werd je per 5 uitgenodigd voor een bezichtiging en je moest daar direct ter plekke laten weten of je interesse had of niet. Bij geen interesse of geen compleet dossier ging het huis direct naar de volgende.~
Oh ja en je moest je afmelden als je een bezichtiging gepland stond en je kon niet/had geen interesse. Als je dat niet deed na 3 keer waren er consequenties ofzo.
kopjechino schreef:
03-06-2019 16:29
Bij mijn woningbouwvereniging werd je per 5 uitgenodigd voor een bezichtiging en je moest daar direct ter plekke laten weten of je interesse had of niet. Bij geen interesse of geen compleet dossier ging het huis direct naar de volgende.~
Oh ja en je moest je afmelden als je een bezichtiging gepland stond en je kon niet/had geen interesse. Als je dat niet deed na 3 keer waren er consequenties ofzo.
Wat een idioot systeem. En die bezichtigingen waren zeker vooral overdag, als je op je werk zit....
Lady_Day schreef:
03-06-2019 21:02
Wat een idioot systeem. En die bezichtigingen waren zeker vooral overdag, als je op je werk zit....
Ja 10 uur in de ochtend. Maar je kreeg het wel ruim van tevoren te horen om vrij te regelen. En het is ook vrij snel allemaal, je kan in 5 minuten weer buiten zijn.
kopjechino schreef:
03-06-2019 21:04
Ja 10 uur in de ochtend. Maar je kreeg het wel ruim van tevoren te horen om vrij te regelen. En het is ook vrij snel allemaal, je kan in 5 minuten weer buiten zijn.
Maar dan nog... je moet elke keer maar vrij kunnen krijgen en als het huisje niet om de hoek van je werk is heb je ook nog reistijd. En dan heb je dus ook kans dat iemand anders het neemt. Blijf het vreemd vinden.
Hallo,

Even een update:

Net gebeld naar de woningbouw en ik kreeg te horen dat de eerste kandidaat het ergens deze week gaat bezichtigen en dat ze van de woningbouw dan beslissen of ze deze huurder willen hebben.

Volgens mij heb ik gewoon pech deze keer..
Heel erg bedankt voor het meedenken en de meelevende berichtjes.
Als ik het wel word stuur ik dat alsnog.
. Bedankt!!
Lady_Day schreef:
03-06-2019 21:07
Maar dan nog... je moet elke keer maar vrij kunnen krijgen en als het huisje niet om de hoek van je werk is heb je ook nog reistijd. En dan heb je dus ook kans dat iemand anders het neemt. Blijf het vreemd vinden.

Als er duizend wachtenden zijn dan is het niet haalbaar om met iedereen een persoonlijke afspraak te maken. Dan duurt het een eeuwigheid voordat zo'n woning verhuurd is. Idem dito met de papieren; als ze bij elke kandidaat moeten wachten tot die z'n papieren een keer op orde heeft dan duurt het allemaal veel te lang.

Ik vind vijf tegelijk trouwens nog weinig; ik heb wel bezichtigingen gehad (in de vrije sector was dat) waarbij we met VIJFTIEN tegelijk stonden.
RikM, ik snap het idee wel maar ik denk dat het efficienter kan. Papieren niet in orde? Kun je ook niet komen kijken.

Bij mijn vorige appartement waren we ook met een hele grote groep om een aantal appartementen te bekijken. Ik had alle benodigde papieren al bij me en heb meteen gezegd welke ik wilde en het was meteen geregeld. Maar goed, dat was ook van een particuliere verhuurder.
Heb je nog wat gehoord?
lexi-may schreef:
03-06-2019 16:24
Staan er geen jongeren woningen op? daar kan je volgens mij tot je 28e op reageren en mag je dan 5 jaar wonen geloof ik, en je behoud dan wel je inschrijf jaren
Ja, heel af en toe.
Maar dan staat hij nog steeds bijna onderaan de lijst.
Jane Doe schreef:
02-06-2019 21:51
Mijn ervaring is dat zeuren goed helpt en vooral lekker vaak.
Netjes blijven dat altijd maar vooral het liefst dagelijks contact opnemen met een vraag.
Zo ging ik voor een cliënt elke dag langs de woningbouw en ze zeiden u hoeft hier niet elke dag te komen dat helpt echt niks. De volgende dag kwam ik weer en had mw een woning.
Dus to morgenochtend direct weer langs de woningbouw. Zolang er geen gezicht is ook geen prioriteit en ben je een van de velen. Zo werkt het met reclame ook.
Als er niets met je aan de hand is helpt zeuren niet hoor, dan moet je gewoon in de rij wachten totdat je eindelijk aan de beurt bent.
Hallo,

Ik heb de woning!!!
Ik ben echt zo blij en kan het amper geloven...
Ik had nog een keer gebeld en kreeg deze keer de makelaar aan de lijn. Die vertelde dat ze de kandidaat voor me gewoon niet te pakken kregen, reageerde nergens op.
Ik zei ok, maar hoe lang wil u daar op wachten dan, het is inmiddels bijna twee weken.. Wil u een maand wachten of langer? (Dat bedoelde ik overigens niet onbeleefd).
De makelaar zei, misschien volgende week dan, als hij dan nog niet gereageerd heeft..

Ik dacht, dus ik word het echt niet, als deze kandidaat het hoort zegt hij vast ja, zo een leuk huisje..
En tien minuten later kreeg ik een bericht van facebook: u bent kandidaat!
Echt, ik kon het amper geloven, gelijk geaccepteerd zonder het te zien, gebeld voor een bezichtiging, daar ben ik eerder voor van mijn werk gegaan.
En ik vond het gelijk al zo leuk en rustig!
Ik zie me daar al helemaal zitten, heerlijk.. Jullie snappen denk ik wel dat ik het in gedachten al 1000 keer heb ingericht.
Ben nu helemaal in feeststemming en leuke plannen en helemaal happy. Het is net alsof ik in een vakantieland ga wonen, alsof ik de loterij gewonnen heb..
Alleen moet ik nog een kennismakingsgesprek waar ik heel zenuwachtig voor ben met de woningbouw.
Ik weet dat het onzin is, maar ik denk dan gelijk, wat als om een of andere rare reden.. Maar dat is paranoia, dat weet ik.
Ik wil dit zo graag en ik ben zo blij!!

Gisteren was het alweer een of andere ruzie bij de Poolse buren, zo te horen drugsgerelateerd. Ik had bijna de politie gebeld, want er werd veel gehuild en gebonked. Maar goed, dat gebeurt elke week wel.
De rare mevrouw kwam weer zeuren (ik ga niet eens uitleggen waarom, te bizar) maar deze keer kon het me niks schelen, heb haar vriendelijk te woord gestaan. Ik ben weg daar en mijn nieuwe leven begint einde van deze maand :)

Bedankt voor alle reacties, het scheelde veel dat ik het ergens kwijt kan, top Viva-mensen :cheer:
Oh en voor Theamuts: heb een buurvrouw al gesproken, die zei gelijk, kom maar eens langs voor koffie! Dat gebeurt me in mijn woon- en geboorteplaats nou nooit, dan ben ik degene die toch even voor komt stellen. Ik ga nu dus in een dorp wonen en het lijkt me heerlijk! Ben er al vaak geweest en gelogeerd en dan zeg ik altijd, wat heerlijk hier, het is als wonen in een droom.. Zo rustig en de lucht hier ruikt zo lekker en het is net of je hier de sterren savonds beter ziet.
Nu klink ik als een mafketel natuurlijk, maar dat kan me niet schelen want ik ben blij!! Nooit meer in de stad wonen voor mij, dat weet ik wel.
Rant over :sun:
Gefeliciteerd! Wat fijn voor je. En dan ook nog eens een mooi huis! In een dorp of kleine gemeente vind ik het ook leuker. Veel meer betrokkenheid, veel mensen die je graag willen helpen, netwerk is kleiner maar veel kortere lijntjes en veel meer inzet van de mensen. Dat zie ik hier al aan het vrijwilligerswerk. Veel oorspronkelijke dorpsgenoten die van betekenis zijn voor mensen of verenigingen die hulp nodig hebben.

Wij hebben alleen de pech dat Rotterdam aan het schoonvegen is. De armoe moet de stad uit. Dus veel renovatie, huizen gaan daar plat en er komen veel minder huizen voor terug en/of de huren gaan omhoog zodat de meeste mensen niet meer terug kunnen. De omliggende dorpen en gemeenten worden nu opgezadeld met het volk waar jij oa last van hebt.
Waar ik woon is het de laatste 2 jaar hard achteruit gegaan.
As we speak, zit in de tuin met veel gegil en ruzie om me heen. Misschien kom ik jouw kant wel op :-).
Mariagalatea schreef:
09-06-2019 13:57
Oh en voor Theamuts: heb een buurvrouw al gesproken, die zei gelijk, kom maar eens langs voor koffie! Dat gebeurt me in mijn woon- en geboorteplaats nou nooit, dan ben ik degene die toch even voor komt stellen. Ik ga nu dus in een dorp wonen en het lijkt me heerlijk! Ben er al vaak geweest en gelogeerd en dan zeg ik altijd, wat heerlijk hier, het is als wonen in een droom.. Zo rustig en de lucht hier ruikt zo lekker en het is net of je hier de sterren savonds beter ziet.
Nu klink ik als een mafketel natuurlijk, maar dat kan me niet schelen want ik ben blij!! Nooit meer in de stad wonen voor mij, dat weet ik wel.
Rant over :sun:

Is ook zo. In steden zie je de sterren minder goed vanwege al het omgevingslicht.
Leuk voor je TO, veel plezier en vooral rust gewenst in je nieuwe huis
Oh wat jammer Renee!
Haha, een vriend zei al, over een half uurtje krijgen die Polen van jou een woning daar om de hoek o_o
Grapje natuurlijk, maar zelfs dat zou me niet kunnen schelen, want ik heb nu mijn huisje en hoef binnen niemand tegen te komen als ik wil :biggrin:

RikM ja, dat dacht ik al.

Ben echt zo blij hé, ik denk dat ik hele avonden in de tuin naar de stilte ga zitten luisteren.. Ik heb een tuin!! Niet meer driehoog in een grijze stad, ik kan weer mijn eigen kruiden planten voor bij het eten :sun: Heb al gekeken op de site van de gemeente en ze beginnen volgende maand met een cursus kruiden voor 8 weken.
En nu kan ik rustig de omscholing doen die ik wil..

Heel erg veel plannetjes dus en alles is even leuk.
Ik ga zelfs niet meer op vakantie dit jaar, waarom zou ik, ik wil een weekje lekker thuis blijven en blij zijn, vakantie kan volgend jaar ook nog.

Moraal van dit verhaal: blijven bellen! :yes:

PS. Ik klink als een blije gup, ik weet het :redrose:
Wat fijn TO, gefeliciteerd!! En maak je niet druk over dat gesprek hoor, volgens mij is dat maar een formaliteit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven