Geld & Recht alle pijlers

Woningbouw-vraag?

31-05-2019 10:33 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een vrouw van 35 jaar.
Na een verkeerd gelopen relatie, waarbij het huis van hem was, heb ik noodgedwongen andere woonruimte moeten huren.
Waar ik nu woon ben ik absoluut niet blij mee (zeer luidruchtige medebewoners oa.)
Ondertussen sta ik 5 (!) jaar ingeschreven en kijk reikhalzend uit naar woonruimte die ik niet hoef te delen en waar ik mijn rust kan vinden.
Ik reageer elke dag en doe lotingen mee en dit al zeker twee jaar. Dagelijks dus.

Waar ik woon is de wachtlijst zeker 12 jaar. Dat is me te lang, vandaar dat ik op woonruimte in dorpjes nabij ben gaan reageren, en en-de-lijk stond ik afgelopen dinsdag derde voor iets echt heel leuks en perfect voor me..
Ik heb toen rond 14 uur gebeld naar de woningbouw om te vragen hoe het ervoor stond. De eerste kandidaat had het afgewezen en nummer twee gingen ze nu de woning aanbieden.

Woensdag belde ik nog een keer. Een vriendelijke belmevrouw vertelde me dat er "iets" was met kandidaat 2, maar ze mocht niks vertellen ivm privacy.
OK, dat respecteer ik natuurlijk, maar ik zit echt met zoooooo veel spanning te hopen en ververs zowat elk half uur de pagina van de woning. Als het niet meer is... Ik wil echt heel graag weg wat ik nu woon, dat is wel duidelijk denk ik :)

Dus vroeg ik voorzichtig door. Ik kreeg de indruk dat de woning nog niet aangeboden was?

Vraag 1: wat kan er dan mis zijn aan zo een kandidaat en hoe hoog schatten jullie mijn kans in?
Vraag 2: Stel nou dat er iets niet in orde is met de kandidaat z'n gegevens. Normaal krijg je daar maximaal 48 uur voor, dus twee werkdagen. De beldame vertelde me echter dat deze kandidaat helaas voor mij dagen extra krijgt, omdat hemelvaart er tussen zit (OK, dat is geen werkdag, snap ik) en omdat vrijdag hun kantoor altijd dicht is. En naar ik net las op de site maandag ook..
Mag dit zomaar? Kan ik hier iets aan doen..?

Ik hoor graag wat jullie vinden, en alvast bedankt voor het lezen.
Ja dat is waar Gizmo.
Maar waar ik gereageerd heb is een heel rustige buurt in een dorp, waar een vriendin van mij met haar gezin een straat verder woont. Ik hoor daar echt altijd alleen maar stilte en vogeltjes, mijn vriendin ook.

Waar ik nu woon is in een kamer bij een particuliere woning waar op dezelfde verdieping vier Turken en zes Polen wonen, en een Roemeense vrouw, in drie kamertjes bij elkaar, en ik heb de vierde.
Behalve de vraagmevrouw die echt een paar keer op een dag komt bonken "Heb jij kastje opengetrokken, mijn kruiden liggen anders" "wat is de WiFi code voor de derde keer deze week" "Twee van jouw pannen stonden een half uur in de verder lege keuken en dat mag niet!" en vorige week lagen ineens mijn stofzuiger en jassen over de gang loer verspreid omdat een ervan met een mouw over haar koffer hing.
Dat is de "normaalste" buur die ik heb. De rest is aan de drugs of dronken: twee vind ik regelmatig in slaap gevallen op toilet of snachts aan alle deuren bonkend op de gang.
Schoonmaken doen ze niet maar het ergste is de geluidsoverlast. Het is hier echt heel maar dan ook heel gehorig. Ik woonde ooit met mijn slaapkamerraam boven een studententuin en vond het gezellig. Snachts lachende studenten en de geur van een vuurtje, ik hen er geen last van hoor. Maar felle discussies om 4 uur Snachts, gevaarlijk klinkende ruzies twee tot drie keer per week.

Dat is de overlast die ik al een hele tijd ondervind hier en als ik het nou wel word met dat huisje en het word maar voor de helft zo naar als hier eet ik mijn hoed op en ga onder een struik in het bos wonen :)
Wij hebben een keer 50e gestaan, en opeens waren we eerste.. dat huis hebben wij uiteindelijk afgewezen, was heel klein.
Daarna stonden we ergens in de 20 en opeens tweede, ook die hebben we niet genomen (nr. 1 was ook niet geinteresseerd dus we hadden het zo kunnen krijgen), was geen fijne wijk en er moest veel gebeuren.
Daarna stonden we 9e en ook opeens eerste, deze hebben we wel genomen en zijn er erg blij mee :). We hebben nog gevraagd waarom de eerste 8 het niet hadden geaccepteerd en de verhuurder gaf aan dat die allemaal de papieren niet op tijd op orde hadden en/of niet voldeden aan de eisen.

Wat ik hiermee wil zeggen is: heb geduld, en zelfs als je niet in de top 5 eindigt maak je soms nog wel kans op een huis, soms moeten dingen gewoon even goed vallen. Ooit heb jij dat geluk ook wel.
Dat geeft mij dan in ieder geval hoop voor de toekomst Polarvide. Inderdaad, is het niet deze, dan wel een ander over een tijdje.
Maar ik wil hier echt weg.. Mijn werk leidt eronder, mijn sociale leven staat al een poosje in de wacht omdat ik altijd gestressed ben of moe en niemand thuis kan uitnodigen.
Ik voel me hier altijd alsof ik op scherp moet staan, alsof ik in een inrichting woon, of bij die mensen uit de film Trainspotting.

Dit heeft dus nog maar heel weinig met geld en recht te maken, maar het lucht wel op, sorry daarvoor.
Mijn vrienden weten het wel maar daar klaag ik al lang niet meer; wat hebben zij daaraan?

Ik zou willen dat ik wist wat er dan toch is met die tweede kandidaat. Als ik wist dat het zo goed als niet doorging, nou ja, dan zet ik m'n schouders weer eronder en wacht zo lang als het moet.
Maar dat niet weten voelt alsof er een schijnwerper op mijn hele situatie word gezet; dit is het, met alle gezeik eromheen, maar je zou over een week of twee net zo goed kunnen wonen in iets wat voor mij voelt als een vakantiepark, zonder stress, zoeken, spanning, lastiggevallen worden.
Inkomstenverklaring kan je tegenwoordig gewoon downloaden via belastingdienst, duurt 5 minuten.
(maar zal jij niet nodig hebben want je hebt ‘m waarschijnlijk al lang klaarliggen ;-) )

Helaas kan je niks anders dan wachten.. maar als je deze niet krijgt dan sta je vast bij de volgende ook weer hoog!
Mariagalatea... die leefsituatie die jij beschrijft.... wat afschuwelijk zeg. Ik snap dat je daar weg wil. Ik vraag mij ook af of je 12 mensen in 4 kamers mag hebben . Is dit legale verhuur???
Die inkomstenverklaring, natuurlijk Spoken!
Ik heb geen idee of het legaal is, Lady Day.
Maar ondanks alles heb ik geen hekel aan die mensen.
Sommigen zijn best vriendelijk en als ik melding of zo zou doen zijn zij ook de klos. Dat doe ik niemand aan, als dat al zou kunnen.
Zij hebben ook woonruimte nodig. Dat snap ik maar al te goed, want anders zat ik hier niet.
Mariagalatea schreef:
31-05-2019 10:48
Bedankt pokkewijf en zalmsnipper, dat vind ik aardig!

Sugarmiss, ja natuurlijk, dat vind ik ook dubbel. Ik ben geen naaibal en als het iemand is die het meer nodig heeft zou ik hartstikke blij zijn voor de andere kandidaat, al hoor je nooit wie dat was natuurlijk.
Maar dubbel omdat als het om een inkomstenverklaring gaat, ik ook geen dag extra krijg. Dan gaat het over als ik dat niet geregeld heb, maar deze kandidaat word dan dus beloond terwijl die het tegen alle regels in Niet op orde had. Zo een gelukje heb ik nou nooit.
Anders wist ik het maandag.

Ook: inkomstenverklaring duurt vijf dagen om op te vragen via de belastingdienst. Deze kandidaat krijgt dus meer gelegenheid om dit in orde te krijgen, wat normaal dus niet kan, dan een ander. Zijn tijd was eigenlijk dus donderdagmiddag maar Hemelvaart dus vrijdag afgelopen. Nu krijgt deze kandidaat tot dinsdag.

Ik zou ook geduldig moeten afwachten Parmondublieu. Ik vind mezelf ook niet erg sympathiek op dit moment.

Huh? Ik vind je reacties maar vreemd hoor. Je concludeert dat de kandidaat zijn zaakjes niet op orde heeft. En dat lees ik echt nergens en daarbij zou men jou dat nooit mogen vertellen. Ik lees slechts dat de woningbouw een paar dagen gesloten is en ja; dat mag gewoon hoor. En dat er iets met een andere kandidaat. Maar dat 'iets' kunnen 1001 dingen zijn.
Ik snap dat je graag een woning wilt en hoop ook voor je dat dat lukt. Maar als je zo doorgaat, maak je niet alleen jezelf gek, maar ook de mensen bij de woningbouw. En die zitten vast niet op mensen met zulk gedrag te wachten.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het zo dat als je een woning aangeboden krijgt, je binnen 2 dagen moet laten weten of je interesse hebt. Zo nee wordt de woning aan de volgende aangeboden, zo ja gaat het traject in van bezichtigen en documenten aanleveren. Als ik het me goed herinner, hadden we daar een week voor.

Dus ik denk dat je nog wel wat langer geduld moet hebben.
Dat gezegd hebbende hoop ik heel erg voor je dat je m krijgt! Je huidige woonsituatie klinkt beroerd.
Mariagalatea schreef:
31-05-2019 13:22
Die inkomstenverklaring, natuurlijk Spoken!
Ik heb geen idee of het legaal is, Lady Day.
Maar ondanks alles heb ik geen hekel aan die mensen.
Sommigen zijn best vriendelijk en als ik melding of zo zou doen zijn zij ook de klos. Dat doe ik niemand aan, als dat al zou kunnen.
Zij hebben ook woonruimte nodig. Dat snap ik maar al te goed, want anders zat ik hier niet.
Dat vind ik dan nog heel knap van jou want ik zou niet in een huis met ruziende alcholisten en junkies kunnen zitten. Ik zou me geen moment veilig voelen. Lijkt wel een horrorfilm. Kun je niet particulier iets huren? Dit kan toch zo niet?
Moosey schreef:
31-05-2019 13:30
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het zo dat als je een woning aangeboden krijgt, je binnen 2 dagen moet laten weten of je interesse hebt. Zo nee wordt de woning aan de volgende aangeboden, zo ja gaat het traject in van bezichtigen en documenten aanleveren. Als ik het me goed herinner, hadden we daar een week voor.

Dus ik denk dat je nog wel wat langer geduld moet hebben.
Dat gezegd hebbende hoop ik heel erg voor je dat je m krijgt! Je huidige woonsituatie klinkt beroerd.
Hier is het 7 dagen, dat je interesse hebt is duidelijk, anders zou je niet reageren op de woning, Je moet wel de kans krijgen om de woning te bezichtigen natuurlijk alvorens je een beslissing maakt. En huidige huurders werken helaas niet altijd mee als zij er nog wonen.
anoniem_6400a85f1cc15 wijzigde dit bericht op 31-05-2019 13:45
5.99% gewijzigd
Mariagalatea schreef:
31-05-2019 12:42

Ik zou willen dat ik wist wat er dan toch is met die tweede kandidaat.
En daar heb je echt helemaal niets mee te maken...
je kan alleen geduld hebben en zelf zorgen dat je papieren op orde zijn.

Ik gun je de woning wel, zou erg fijn zijn voor je.
GinnyJones schreef:
31-05-2019 13:44
Hier is het 7 dagen, dat je interesse hebt is duidelijk, anders zou je niet reageren op de woning
Nee hoor, je wilt niet weten hoeveel mensen reageren op woningen die ze eigenlijk helemaal niet willen. Ik heb ook wel ns op plek 38 gestaan en toen stond ik binnen een dag op 26, 2 dagen later op 12, etc. Al die mensen zijn heus niet wezen kijken, typisch gevalletje van oh nee toch maar niet.
Kan inderdaad bizar gaan. Ooit eens op plek 32 gestaan en uiteindelijk de woning gekregen. Goede vriendin van mij staat al een paar maanden telkens in de top 5 en nog steeds geen woning....:(

Hopelijk krijg jij de woning wel! Ga voor je duimen!
sugarmiss schreef:
31-05-2019 11:43
Ik zou zo' n woning niet eens meer durven nemen. Zou denken wat zien of weten die 11 voor mij wel wat ik niet zie of weet. Zou bang zijn dat er iets ernstigs mis is met de woning en of de buurt.
Gewoon even gaan kijken kan nooit kwaad natuurlijk. Als er iets met de wijk zou zijn, dan zouden ze niet hebben gereageerd op die woning toch?
Bij mij was de nood indertijd dusdanig hoog dat ik elke bezemkast aan zou nemen als woonruimte.
stippensokken schreef:
31-05-2019 15:04
Gewoon even gaan kijken kan nooit kwaad natuurlijk. Als er iets met de wijk zou zijn, dan zouden ze niet hebben gereageerd op die woning toch?
Bij mij was de nood indertijd dusdanig hoog dat ik elke bezemkast aan zou nemen als woonruimte.
Idem
Even meetellen met je: op donderdag liep meneers termijn af, schrijf je, maar dat was hemelvaartsdag. Dus vrijdag, maar dan is het kantoor dicht, dus kan hij niet laten weten of hij wel of niet de woning aanvaart. Maandag hetzelfde, dan heeft hij toch helemaal geen uitstel gekregen met "dinsdag moet hij het laten weten"? Dat is toch de eerste gelegenheid met die 2 dagen beslistermijn?
Zoek afleiding, houd jezelf bezig. Het komt goed, met deze of met een volgende woning!
Speculeren over wat er precies is met die kandidaat heeft geen enkele zin natuurlijk. Maar ik hoop voor je dat je de woning krijgt, ik denk dat je een goede kans hebt! Ik stond een keer elfde en een keer achtste en toch uiteindelijk eerste. Nu gelukkig naar een koopwoning, was ook nog geen eitje hier in de Randstad.
Irma3110 schreef:
31-05-2019 20:47
Even meetellen met je: op donderdag liep meneers termijn af, schrijf je, maar dat was hemelvaartsdag. Dus vrijdag, maar dan is het kantoor dicht, dus kan hij niet laten weten of hij wel of niet de woning aanvaart. Maandag hetzelfde, dan heeft hij toch helemaal geen uitstel gekregen met "dinsdag moet hij het laten weten"? Dat is toch de eerste gelegenheid met die 2 dagen beslistermijn?
Zoek afleiding, houd jezelf bezig. Het komt goed, met deze of met een volgende woning!
Dit. Ik zie het ook niet als uitstel. De woningbouw is dicht, dus er kan gewoon niks geregeld worden.

Succes!
Zouden het statushouders kunnen zijn?Kan te maken met het geld dat vrij moet komen van de gemeente voor de huur, verhuizing en inrichting etc Dat duurde hier per persoon of gezin een week of 2. Ondertekenen gebeurt pas als er geld is overgemaakt op rekening van de statushouders.
Rosalind schreef:
31-05-2019 22:29
Dit. Ik zie het ook niet als uitstel. De woningbouw is dicht, dus er kan gewoon niks geregeld worden.

Succes!

Oh zo.

Over heen gelezen.
Rosalind schreef:
31-05-2019 22:29

Succes!
Zou die echt maandag dicht zijn, of staat 2de Pinksterdag al aangekondigd op de site?

In ieder geval succes!!!
Sociale huur is een ramp, mijn moeder is 66 en staat ook al 5 jaar ingeschreven , mocht laatst als 2e gaan kijken , was heel enthousiast , al met bewoners gehad over overname, vervolgens hoort ze week niks, en is de woning ineens vergeven ivm urgentie geval !
Kun je niet kopen? Dan heb je het zelf in de hand namelijk.
Hallo,

Als ik zou kunnen kopen of particulier zou kunnen huren (wat nu echt heel duur is trouwens) zou ik dat doen, maar daar heb ik echt het inkomen niet voor.

Ik zal inderdaad moeten wachten. Paniekvoetbal spelen in de vorm van continu bellen naar de woningbouw of een topic openen op een forum gaat me inderdaad niet helpen.
Fijn alle reacties, en juist de kritische (vb. Irma) en de mensen die hun eigen ervaringen neerzetten!

Ik wacht af en stuur dinsdag of ik het geworden ben of niet.
En zo niet: van langer wachten ga je niet dood.
Ik had (juist omdat ik er nooit meer over praat in mijn omgeving) zo ontzettend genoeg van de situatie en het zat me zo hoog, dat ik dit postte.
De relativerende reacties hier hielpen en helpen me enorm.

Dus alvast en sowieso dank je wel. :)
Ik duim voor je! En als je het nu niet wordt, dan stond je naam gewoon niet op dit huisje en krijg je uiteindelijk vast nog iets veeeeeel leukers ;-).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven