Maleisië Topic

18-04-2012 06:12 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die geïnteresseerd is in, op vakantie gaat naar, vragen heeft over of woont in dit mooie land (en Singapore hoort daar natuurlijk ook bij )
Murrmurr schreef:
27-05-2019 21:14
Ik ga ook van de Cameron Highlands naar Georgetown, wist niet eens dat je dan water over moet. :facepalm:
Haha, als je met eigen vervoer bent kun je ook over een brug naar Penang. Maar met het openbaar vervoer lijkt het sneller/korter om via Butterworth en dan de ferry te gaan.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
De ferry kan ook met eigen vervoer gedaan worden, om naar het centrum van GT te komen is het ook sneller dan over de brug.
Er staan zowel taxi's als bussen bij de ferry terminal in GT, maar je kunt ook gewoon gaan lopen. Chuliastreet is 10 mn lopen. De bussen gaan vrijwel allemaal door het centrum. De 101 gaat het vaakst.
mayou wijzigde dit bericht op 29-05-2019 08:39
0.47% gewijzigd
Mocht er geen taxi staan kun je altijd ter plekke nog een grab bellen
mevrouwiglesias schreef:
27-05-2019 21:27
Haha, als je met eigen vervoer bent kun je ook over een brug naar Penang. Maar met het openbaar vervoer lijkt het sneller/korter om via Butterworth en dan de ferry te gaan.
Nee geen eigen vervoer! Ik zie wel dat mijn hostel maar een paar minuten van de ferry is dus das handig.
Hoi, we zijn aan het twijfelen tussen Thailand en tweede keer Maleisië.
Prijs vliegtickets is een heel groot verschil, kl bijna 500 goedkoper dan bkk...
Als ik weer Maleisië doe dan liefst borneo of echt iets anders dan we al gedaan hebben, we verkennen graag nieuwe plaatsen :) Hebben echter nog maar 2 maanden om alles te regelen.

Wat zijn in borneo echte musts en wat doen we beter niet? We hebben ongeveer 2 weken daar of minder als we combineren met vasteland . En zouden budget beperkt willen houden ( (dus geen 100 den euro's per uitstap).
Ook houden we niet van massa's , van tours met een hele horde lawaaierige mensen ( ook gehad, dan zijn zeker alle beesten weg...). Kinderen beiden ass , kunnen wel wat drukte aan maar kuala Lumpur was echt te veel van het goede door onder meer het verkeer. Mensen massa's zoals markten zijn ook te vermijden met zoon.

Is de jungle in borneo echt mooi en zie je ook dieren? Welke delen zijn een echte must ?Waar is het mooiste strand om te snorkelen ? Bijzondere plaatsen?
Wel op voorwaarde dat het veilig is en geen malaria. Ik kan niet tegen die medicatie...

Vorig jaar belum gedaan, was "leuk " maar ik was niet zwaar onder de indruk. Geen beest gezien, zelfs geen vogel, in mijn tuin zitten er meer :-D
Taman negara trekt me niet na de wisselende berichten en na belum .
Hebben we ook al gedaan:kl( een keer was genoeg, is te druk voor de kinderen) penang,Cameron highlands, besar, ipoh en belum.
"I'm Not crazy. My reality is just different from yours" ( - Cheshire Cat)
Als ik jou was vloog ik op KL (of Hong Kong of Singapore) en dan met Air Asia door naar Bangkok (of met Firefly naar een andere besteming in Thailand) want je wil immers liever naar Thailand.

Qua Borneo, of je wilde dieren ziet hang natuurlijk af van waar ze zijn op dat moment. Het meeste kans maak je aan de Kinabatangan rivier op Sabah, maar nogmaals, garantie tot aan de voordeur of je wilde dieren gaat zien of niet. Ik heb bijv. erg veel bijzondere vogels gezien in Belum en geen enkel beest in de jungle.
Mooi snorkelen doe je op Mabul.
Hoi

We willen even graag weer naar Maleisië dus dat gaat het waarschijnlijk worden! Thailand echt te duur, binnenlandse vlucht is ook duur en dan komt de prijs hetzelfde uit.
Ik denk dat sabah en sarawak beiden doen en nog kunnen relaxen wat veel is op 17 dagen of is dat doenbaar?
Wat kiezen we dan best als we moeten kieze, Sabah of sarawak? Kuching en omgeving was mijn eerste idee, Is dat de moeite waard om er de trip vanaf vasteland voor te doen?
Ik zou het ook relatief betaalbaar willen houden dus iets als danum (prijs x4) valt helaas af.
Gesteld dat we zouden opteren voor kinabatangan en omgeving, wat is dan een normale prijs voor een rivier cruise? De prijzen zouden naar ik gelezen heb enorm kunnen variëren .
Boek je excursies best ter plaatse of op voorhand?

Voor Mabul en omgeving geldt een negatief reisadvies.
Liever niet met kinderen.

Andere mooie stranden en snorkel plaatsen , eventueel op doenbare afstand van kuching?
Intussen beslist en geboekt! Het wordt terug Maleisië!
Wij hebben een week op Sarawak gezeten en 2 weken vaste land. Prima te doen.
We zaten die week in het Perma RainForest resort in de buurt van Kuching. Heerlijk! In de jungle, aan zee. Heel idylisch. Van daaruit naar BAKO NP geweest (neusapen!), de oerang oetan opvang, een krokodillenfarm, boottocht door de mangrove (krokodillen en vuurvliegjes) maar ook heerlijk relaxen op het strand. En o ja, op loopafstand van Permai RainForest Resort ligt een cultureel dorp; schijnt heel leuk te zijn, wij niet meer aan toegekomen.

Alle excursies hebben we ter plekke geboekt: via de receptie een taxi geregeld
Ik zou zeker minimaal 1 nacht in Bako overnachten (als er nu nog plek is). Wij zijn er 4 jaar geleden 1 nacht gebleven, ik had er nog wel een nacht aan vast willen plakken. Neusapen gezien, makaken, vliegende katten, varanen, zwijnen...en een muis in de prullenbak op onze kamer. Mooie wandelingen, acco wel heel basic.

Bij Kinabatangan gezien: krokodillen, neushoornvogels (en andere vogels), slangen, neusapen, makaken, olifanten, varanen. Orang-oetan net misgelopen.
Oh wat klinkt dat geweldig!
Eva, waar zijn jullie naar zee geweest?

Hoeveel moet ik rekenen voor uitstappen naar bako,eventueel kinabatangan?
En voor vervoer?
Vorig jaar hebben we echt veel geld betaald voor vervoer, meestal met taxi, was luxe natuurlijk maar echt duur omdat we ook best veel hebben gereden.
Zou dat nu willen beperken .

Tip voor leuk appartement of hotel met aparte slaapkamers omgeving kuching?
minionette schreef:
05-06-2019 15:35
Ik antwoord even voor Eva, want ook wij zaten in Permai Rainforest Resort.
Echt geweldige locatie, aan zee! Met aan de achterkant de jungle. Hele goede uitvalsbasis.
minionette schreef:
05-06-2019 15:35

Hoeveel moet ik rekenen voor uitstappen naar bako,eventueel kinabatangan?
En voor vervoer?
Vorig jaar hebben we echt veel geld betaald voor vervoer, meestal met taxi, was luxe natuurlijk maar echt duur omdat we ook best veel hebben gereden.
Zou dat nu willen beperken .

Tip voor leuk appartement of hotel met aparte slaapkamers omgeving kuching?
PermaiRainforest resort ligt aan zee. Daar hebben we een week verbleven en van daar uit excursies. In BAKO hadden we een nacht geboekt maar uiteindelijk niet blijven slapen. We vonden het te primitief met de kinderen en hadden al zoveel dieren gezien die dag. Behalve veel neusapen ook makaken en silver monkeys, grote spinnen, varanen, slangen. Hadden die nacht ook permai rainforest resort aangehouden , dus niet blijven slapen was geen probleem.

Kuching zelf vonden we niks, blij dat we de hele week in permai zaten. Taxi voor een hele dag was 70 euro. Taxi naar BAKO geloof ik 20 euro.Gids voor een dag in BAKO 25 euro
Dat is dit?

Er is nog een 6 persoons huisje vrij. De rest is volzet.
Geen garantie airco.
Is dat echt wat comfortabel voor meerdere nachten?
Geen zwembad maar als het aan zee is moet dat niet echt he.
Kuching niet zo leuk?

https://www.booking.com/hotel/my/permai ... tal;ucfs=1&
Wat hebben jullie na borneo gedaan?
Ben aan het twijfelen.
Of we blijven op borneo, of vasteland en /of tioman?
Vasteland hebben we vorig jaat dit al gedaan: belum, ipoh, penang, Cameron highlands en perhentian eiland (besar)

Ik wil ook zeker nog een plaats toevoegen met wat charme, niet te druk, waar foodcourts zijn en mooie tempels
Ah en nog een vraag.
Kan je snorkelen aan damai beach?
Valt er wat te zien?
Ik vind Kuching wel leuk. Er zit een heel groot Food fourt boven op het dak van een parkeergarage. Is de eerste keer dat ik varens gegeten heb, heerlijk!
-Een uitstapje naar een Iban longhouse is ook interessant en leuk.
-Baku kun je met een boot heen ipv de taxi
-Kinabatangan ligt op Sabah
-Je kunt snorkelen op Damai

Ik zou op Borneo blijven aangezien je al op het vaste land geweest bent. Er is genoeg te doen daar. Er staan genoeg reisverslagen op internet, daar kun je ook veel inspiratie opdoen.
ik ben alles nog eens aan het doorlezen , wat een schat aan informatie !

ja, misschien is op borneo blijven best.
Maar ik wil er voor de kinderen geen "overdosis" jungle in lassen dus na Bako en Kinabatangan zal het voor hen wel goed geweest zijn denk ik.

daarom het idee om dan maar terug naar vasteland te gaan en Tioman in te lassen of om richting Malakka af te zakken (is Johor Bahru omgeving iets? stad zelf trekt me minder).

of zijn er naast de meest gekende highlights mooie alternatieven voor Perhentian (waar het ook veilig is) en omgeving met mooie tempels?

er is teveel keuze :-)
Permai rainforest resort heeft een jungle pool. Zwembad van natuurwater. Klein maar fijn.
Snorkelen is niet interessant daar. Hebben wij op de perhentians gedaan.
Maar je gaat toch niet alleen voor Kinabatangan van Sarawak naar Sabah. Het is niet echt naast de deur!

Mabul is ook veilig alleen weet Buza dat niet. Ben er vaak geweest. Maar goed dat is een keuze natuurlijk.
mayou schreef:
06-06-2019 15:22
Maar je gaat toch niet alleen voor Kinabatangan van Sarawak naar Sabah. Het is niet echt naast de deur!

Mabul is ook veilig alleen weet Buza dat niet. Ben er vaak geweest. Maar goed dat is een keuze natuurlijk.
Nee het is idd ver dus als we door reizen naar die kant dan moeten we het combineren met iets anders .
Anders is het duur ( zouden vliegen).
Dus dat is de vraag, of enkel regio kuching en dan vliegen naar vasteland of reis borneo verder uitwerken.

Ik weet niet goed wat we van mabul moeten denken. Valt je de beveiliging op? Loopt het er nog vol militairen?
En hoe veel mensen zijn er nu eigenlijk ontvoerd en hoe lang geleden want dat vind ik nergens...?

Het ziet er erg mooi uit. Wij snorkelen wel enkel en duiken niet. Is het ook dan nog mooier dan tioman of perhentians?
Nee beveiliging valt niet op en is er volgens mij ook niet meer. Militairen heb ok er nog nooit gezien, alleen op Sipadan. De laatste keer dat er iemand vanaf Mabul ontvoerd is was in 2014 en ze ontvoeren eigenlijk alleen maar lokale mensen (https://www.malaymail.com/news/malaysia ... ne/1208663)
Snorkelen op Mabul is erg mooi, veel schildpadden, grote inktvissen en bijzondere vissen. Het is niet voor niets 1 vd top duikbestemmingen van de wereld.
Wanneer je in een resort gaat zitten merk je niets van onveiligheid.
Zoals ik al zei, het blijft een keuze: de 1 trekt zich niets van Buza aan en gaat gewoon, de ander mijdt het.

Op Sarawak is erg veel te doen, maar je moet er wel voor reizen
https://www.backpackeninazie.nl/backpac ... e/sarawak/
http://www.veelzijdigmaleisie.nl/sarawak.htm
https://www.lonelyplanet.com/malaysia/m ... eo-sarawak

Zomaar een greep aan wat er te doen is.
Mabul is trouwens wel anders dan bijv de Perhentians, omdat er een grote groep Bajau (Filipijnse zeenomaden) woont. Weliswaar niet meer in paalhutten op zee, maar wel op het strand.
ben enorm aan het twijfelen of we Borneo wel gaan doen, na lezen en afstanden bekijken ed. Onze tijd is beperkt en we willen echt een 5-6 dagen op een mooi eiland zoals Tioman of Perhentian niets doen. Ik vind het moeilijk en een luxe probleem haha :-P

Bako moet je naar ik lees een behoorlijk goede conditie voor hebben, klopt? onze kinderen hebben geen geweldig uithoudingsvermogen (en gaan dus heel erg zeuren …)

alternatief dus bv
KL en meteen door naar eerste bestemming
Malakka (hoeveel dagen ? 2-3 ? )
Malakka - Johor district 2-3 dagen
* is dat de moeite waard? kan je bv makkelijk naar Singapore ? heb gezien dat er daar ook verschillende parken zijn en paar tempels. is de stad zelf een leuke stad of vermijden ergens buiten de stad gaan?
door naar Mersing en dan naar Tioman (4-5 dagen)

en dan hebben we nog 4 dagen over waarvan ik niet weet hoe ik ze best opvul?

zit alleen met een dilemma want ik wilde eigenlijk ook wel naar Langkawi (maar dan is het weer misschien weer niet goed) eventueel nog eens met Penang gecombineerd.
maar dat ligt helemaal aan de andere kant van Tioman en omgeving.
dus …
Bako kan prima met kinderen hoor. Onze waren 8 en 9 en vinden wandelen normaal niet zo leuk, maar daar wel! Zoveel te zien. En met het bootje terug. Dus een trail door de jungle naar een strandje en van daar met een bootje terug naar het begin van de trail.

Wij hadden van de 3 weken maar 1 week op Borneo, maar dat vonden we samen met de Perhentians wel echt het hoogtepunt van de reis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven