Werk & Studie alle pijlers

Helpende niveau 2

05-06-2019 08:53 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik ben sinds januari werkzaam in een verpleeghuis als huiskamerbegeleider. Ik heb de laatste jaren altijd in de retail gewerkt namelijk geen goede diploma. Voormalige LHNO diploma. Ik ben 44 jaar. Nu werk ik dus 5 maanden in verpleeghuis met demente bejaarden. En ik heb mijn roeping gevonden. Vind het geweldig. Ik heb dit aangegeven en kan nu via werk opleiding doen als helpende 2. Mijn vraag is of dit een opleiding is die goed te doen is 1 dag school en 20 tot 24 uur stage. Ik heb een gezin met 3 kinderen in leeftijd van 16,15 En 10 jaar. Ben getrouwd. Ik wil er echt voor gaan ben zo blij dat ik eindelijk iets heb gevonden waar mijn hart in zit. Ik zit zelfs stiekem te denken als ik deze opleiding gedaan heb om door te gaan naar niveau 3. Maar 1 stap tegelijk. Is het een goed te doen opleiding?
Ik zou het doen. Het is niet een hele moeilijke opleiding. Je gekozen beroep is wel pittig maar wanneer daar je hart ligt dan zou ik er voor gaan!
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou meteen niveau 3 doen. Prima te doen op mbo niveau. Je kinderen worden steeds zelfstandiger en je bent nog jong. Helpende worden niet snel meer aangenomen. Je kan ook veel meer met je diploma dus ik zou zeggen meteen aanpakken!! Leuk
Hoi Vigogirl, ik ben zelf in mei begonnen met de opleiding helpende zorg en welzijn met het stukje plus erachteraan. Ben 42 jaar, zonder partner en kinderen. Ik werk ruim 20 uur in de week en ga 1 dag naar school. Ik kom ook vanuit een hele andere branche. Heb ruim 20 jaar in een supermarkt gewerkt. De combinatie werken/ leren vindt ik echt wennen. Vooral school. Je bent er toch heel wat jaartjes uit geweest. Tegenwoordig is alles op de computer en niet meer op papier en daar heb ik moeite mee. Ben niet zo’n computer mens hahaha. Ben vaak wat onzeker of ik niet iets perongeluk weggooi wat eigenlijk niet mocht. Maar met hulp van mede klasgenoten, (merendeel is tussen de 20-55) komen we er samen wel uit. Ben niet de enige. Verder is het niet zozeer moeilijk, maar veel. Veel onderzoeken doen en resultaten bespreken met je werkbegeleider. Veel feedback vragen op je werk aan werkbegeleider en collega’s. Veel leerdoelen bedenken en deze op je werk benoemen aan het begin van de dienst, zodat je daar dan die dag aan kunt werken. En dat degene waar je die dag mee mee loopt dat ook weet. Dan kan degene waar je mee mee loopt die dag je daar aan het eind van de dienst feedback op geven. Je hebt kinderen die al wat ouder zijn, dus dat is al meegenomen. Je moet voor jezelf gewoon tijd inplannen wanneer je met je opdrachten aan het werk gaat. En dan ook echt de tijd er voor nemen. Maar als je man en kinderen achter je staan en je deze stap gunnen, en jij ook gemotiveerd bent dan komt het vast goed. En als je een leuke klas hebt, dan kunnen jullie elkaar ook helpen en motiveren. Wij hebben een klasseapp, en als er problemen zijn qua huiswerk of je hebt een dip dan is er altijd wel iemand die reageert. Grijp deze kans zou ik zeggen, het komt vast goed. En als je nog vragen hebt, laat maar weten. Succes!!
Natuurlijk doen, of zelfs niveau 3.

Duidelijke afspraken maken met je gezin. De studie is belangrijk voor je. En, net als wanneer je kinderen examens hebben of proefwerkweek, zal jij die ook hebben. Dan moet je meer tijd steken in je studie.

Kinderen worden steeds zelfstandiger, en kunnen ook meer bijdragen in het huishouden. Een keer koken, wassen, stofzuigen, etc.

Geef het goede voorbeeld! Laat zien dat een opleiding, werk en eigen inkomen belangrijk is voor iedereen. Dit stimuleert je kinderen alleen maar meer om ook een opleiding te doen en af te maken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn gezin gunt het mij zeker. En mijn man vind het geweldig en gaan er voor zitten om alles goed draaiende te houden. Mijn kids zijn op een leeftijd dat ze idd gewoon mee kunnen helpen in huishouden. Daar vertrouw ik ook allemaal op. Alleen is het voor mij zo lang geleden dat ik in schoolbanken gezeten heb dat ik gewoon feedback nodig heb dat het allemaal goed te doen is. Maar ik ga ervoor ik wil zo graag. En ik ga het doen! Lekker mijzelf verder ontwikkelen. Wil namelijk nooit meer in winkels werken. Ik wil wat betekenen voor de mensen. En wat betreft computers ben ik ook echt niet geweldig mee. Maar ik leer snel. De opleiding duurt ook maar een jaar de helpende 2 dan. Dus het is vrij overzichtelijk. Ik wil ook met de basis beginnen om te kijken of het leren mij goed afgaat. Vandaar dat Ik daar dus mee begin. Als het mij goed afgaat en ik merk dat het thuis allemaal te doen is dan kan ik altijd nog niveau 3 doen. Ik heb een baangarantie waar ik nu werk alls deze opleiding van helpende 2 voltooid is. Een leuk weetje: als ik volgend jaar bijna klaar ben gaan mijn 2 oudste ook eindexamen doen en de jongste naar middelbare school. Allemaal een nieuw begin.
1987mama1987 schreef:
05-06-2019 09:18
Ik zou meteen niveau 3 doen. Prima te doen op mbo niveau. Je kinderen worden steeds zelfstandiger en je bent nog jong. Helpende worden niet snel meer aangenomen. Je kan ook veel meer met je diploma dus ik zou zeggen meteen aanpakken!! Leuk
Precies wat ik wilde schrijven. Je zou zelfs de 21 plus toets kunnen gaan doen en gelijk een HBO opleiding kunnen doen. Niveau 2 is meer een start opleiding en gericht op het aanleren van beroepsvaardigheden of het behalen van een startkwalificatie.
Die heb je al want je hebt altijd al gewerkt.
Top cinderella 76 dat jij dit ook aan het doen bent na zolang in supermarkt. Hoe ben jij erin gerold?
Virgogirl schreef:
05-06-2019 10:01
Top cinderella 76 dat jij dit ook aan het doen bent na zolang in supermarkt. Hoe ben jij erin gerold?
Ik moest dec 2017 het veld ruimen in de supermarkt en ik had al vaker de gedachte gehad om misschien nog te gaan onderzoeken of een omscholingstraject in de zorg nog zou kunnen. Nadat ik bij de supermarkt weg was, heb ik mij meteen aangemeld bij een woonzorgcentrum in mijn woonplaats voor vrijwilligers werk. Om te ontdekken of de zorg evt wat voor mij zou kunnen zijn. Nou de eerste stap over de drempel voelde meteen als een heel warm bad. De cliënten, het verzorgend personeel en de directie waren heel blij met mijn hulp en dat werd ook vaak naar mij uitgesproken. Ik ging hier 3 a 4 keer door de weeks naar toe om te helpen met de warme maaltijd tussen de middag. Ik voelde mij er meteen erg thuis. Ik heb vanaf het begin wel laten weten dat het mijn doel was om te onderzoeken of een omscholingstraject in een verzorgend beroep evt wat voor mij zou kunnen zijn en of dit ook haalbaar was. Maar na een aantal weken wist ik zeker ik wil mij laten omscholen hetzij als verzorgend-ig of helpende. Maar ze maakten mij al meteen duidelijk dat dit bij hun voorlopig niet haalbaar zou zijn. Op een gegeven moment ben ik door de leidinggevende van het woonzorgcentrum gevraagd of ik interesse had in een baan in de leefomgeving. Dot zou zijn helpen met het ontbijt ‘s ochtends, de broodmaaltijd ‘s middags, wat huishoudelijke klusjes, boodschappen bestellen voor de afdelingen, in de keuken helpen met portioneren van de maaltijden voor tafeltje dekje, de afwas, de was ect. Dit heb ik met beide handen aangegrepen. Maar aangezien dit niet voldoende uren waren ben ik ook blijven door solliciteren. Ik was wel helemaal in mijn sas. Fijne collega’s, heel goed contact met de cliënten, heel gemoedelijk. En ik kon echt merken dat men blij met mij was. Maar een omscholingstraject daar zat er helaas niet in. Het afgelopen jaar met regelmaat gesolliciteerd bij verschillende instanties voor een plek, maar helaas steeds zonder succes. Wel een paar keer er heel kort bij geweest. Tot eind maart j.l., ik had bij een grote zorginstelling hier in de regio gesolliciteerd voor een orientatiebaan, helaas werd ik afgewezen. Daarna hoorde ik via via dat er ook vacatures waren voor een helpende plus leerwerktraject. Daar heb ik toen een open sollicitatie op gestuurd. Toen werd ik op een maandagochtend plots gebeld of ik evt nog geïnteresseerd was. Natuurlijk was ik dat. Ik kon de andere dag al op gesprek komen. Na een leuk gesprek, werd ik het eind van de middag al gebeld, dat ze erg enthousiast over mij waren en mij graag wilden hebben. Vervolgens moest ik op het ROC nog een talentscan (voorheen de AMNtest) maken om te kijken of je met goed gevolg de opleiding kunt volbrengen. Want de zorginstelling betaald voor jou de opleiding en je komt ook in dienst met een salaris. Nou ik bleek na het maken van deze test dat ik het heel goed gedaan had. Dus ik was aangenomen. Wat was ik blij. Maar bij het woonzorgcentrum waar ik op dat moment nog werkzaam was moest ik vertellen dat ik ontslag zou nemen. Vondt dit het echt super jammer, maar ja ik moest ook aan mij zelf denken. En ik wist gewoon dat ik daar voorlopig niet verder zou komen. Maar iedereen zei je hebt groot gelijk, maar een heel groot gemis voor ons. En het gaat je zeker lukken, echt iets voor jou. Dat deed me wel goed😀. Werk nu 5 weken bij een andere zorginstelling in mijn eigen woonplaats waar ik op mijn fiets heen kan. En ik heb het hier erg naar mijn zin. Maar moet ook, wat ik al eerder schreef heel erg wennen. Maar laten we er positief van uit gaan dat het goed gaat komen.
Wat ontzettend fijn en leuk dat je je roeping gevonden hebt. Ga ervoor. En ja waarom ook niet niveau 3. Geniet ervan en veel succes
Say it like you mean it.
AskWendy schreef:
06-06-2019 18:27
Wat ontzettend fijn en leuk dat je je roeping gevonden hebt. Ga ervoor. En ja waarom ook niet niveau 3. Geniet ervan en veel succes
Dat wil ik allicht ook wel. Maar eerst maar eens zien hoe we het met helpende er van af brengen😊
Doen TO! Ik heb recent ook deze opleiding afgerond. Door omstandigheden doe ik nu wel werk onder mijn niveau maar in de toekomst gaat dit wel veranderen.
Ik wil ook de Helpende plus gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven