'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Sterkte Minnimouse! Heel herkenbaar. Maar probeer toch te ontspannen, rustig zitten en lekker een film kijken (makkelijk gezegd en vind ik ook altijd moeilijk). Ik ben ook heel streng qua koffie of alcohol. Beiden gebruik ik niet vanaf de avond voordat ik vlieg, het maakt mij alleen maar nerveuzer. En een goed ontbijt/lunch. Hongergevoel maakt ook nerveus.

Waar vlieg je naartoe? Lange of korte vlucht?
En het gaat vast meevallen!
bibi72 schreef:
31-05-2019 07:18
Sterkte Minnimouse! Heel herkenbaar. Maar probeer toch te ontspannen, rustig zitten en lekker een film kijken (makkelijk gezegd en vind ik ook altijd moeilijk). Ik ben ook heel streng qua koffie of alcohol. Beiden gebruik ik niet vanaf de avond voordat ik vlieg, het maakt mij alleen maar nerveuzer. En een goed ontbijt/lunch. Hongergevoel maakt ook nerveus.

Waar vlieg je naartoe? Lange of korte vlucht?
En het gaat vast meevallen!
Ik vlieg naar Tenerife om 11.55 uur, dus valt mee. Heb net een valeriaan geslikt en heb een ipad met films en een paar tijdschriften bij me.
Alcohol en koffie drink ik sowieso nooit, dus dat scheelt ;-)
Hastadepasta18 schreef:
31-05-2019 04:12
Altijd meegelezen maar nu toch een graag! Hopelijk is ie nog niet eerder voorbij gekomen!

Vandaag kwam ik op het strand (ik woon niet in Nederland) iemand van de KLM crew tegen. Even staan kletsen en hij gaf aan dat als ie ooit de kans kreeg hier gestationeerd te worden, hij het zeker zou doen.
Hij zal wel weten of dat kan of niet maar ik vroeg me dus af; gebeurt dat; als KLM’er gestationeerd worden buiten Nederland? Ik weet dat hier ook een stewardess van KLM woont, maar geen idee of ze vaak vliegt. En hoe werkt dat dan? Vlieg je eerst naar Nederland voor je dienst ofzo? 😬
Als grondpersoneel wel, maar voor vliegend personeel is dat lang geleden. Het is wel gebeurd, maar helaas voor mijn tijd. Meestal ging het dan om een maand, heb ik begrepen.
Voor vliegend personeel dat in het buitenland woont is er een jump seat regeling. Dat houdt in dat je in uniform reist, voorafgaand of na een werkperiode. Je wordt dan beschouwd als een soort extra bemanningslid zonder taken en dan kan je gratis mee. Dit mag alleen voor woon-werk-verkeer en de gezagvoerder beslist uiteindelijk of je mee kan. En is dus geen garantie en je krijgt ook geen normale stoel, je moet op een crewpositie zitten bij start en landing. Maar het is een mooie regeling waar best wel wat collega’s gebruik van maken.
cygnus schreef:
31-05-2019 18:10
Als grondpersoneel wel, maar voor vliegend personeel is dat lang geleden. Het is wel gebeurd, maar helaas voor mijn tijd. Meestal ging het dan om een maand, heb ik begrepen.
Voor vliegend personeel dat in het buitenland woont is er een jump seat regeling. Dat houdt in dat je in uniform reist, voorafgaand of na een werkperiode. Je wordt dan beschouwd als een soort extra bemanningslid zonder taken en dan kan je gratis mee. Dit mag alleen voor woon-werk-verkeer en de gezagvoerder beslist uiteindelijk of je mee kan. En is dus geen garantie en je krijgt ook geen normale stoel, je moet op een crewpositie zitten bij start en landing. Maar het is een mooie regeling waar best wel wat collega’s gebruik van maken.
Dank je!
Dat is dan best een mooie woon-werk verkeer regeling.
Maar als de gezagvoerder beslist dat je niet mee kan, kan je dus ook niet naar je werk?
Hastadepasta18 schreef:
31-05-2019 19:00
Dank je!
Dat is dan best een mooie woon-werk verkeer regeling.
Maar als de gezagvoerder beslist dat je niet mee kan, kan je dus ook niet naar je werk?
Yep. Dat is het risico wat je neemt. Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik woon niet in het buitenland, maar vaak hebben deze mensen wel een back-up, zoals een IPB-ticket, desnoods voor een andere maatschappij.
Overigens hebben ze het in de VS nog beter bekeken: veel maatschappijen hebben daar ook een jump seat regeling, maar die is nog ruimer. Bij die maatschappijen kan je sowieso mee in de cockpit als je vlieger bent, officieel in uniform, maar ik heb van collega’s gehoord dat het ook regelmatig in burger door de gezagvoerder wordt geaccepteerd. Als je maar een crew ID hebt.
minnimouse schreef:
31-05-2019 10:43
Ik vlieg naar Tenerife om 11.55 uur, dus valt mee. Heb net een valeriaan geslikt en heb een ipad met films en een paar tijdschriften bij me.
Hoe is het gegaan Minnimouse? Bibi het wel een paar goede suggesties trouwens. Koffie en alcohol versterken juist de gevoelens, dus ook die van angst. Valeriaan kan best een korte-termijn-oplossing zijn, maar het lost jouw probleem niet op. Afleiding, zoals inderdaad lezen (niet aan een nieuw boek beginnen, want dat kost teveel moeite) of een film kijken helpt echt enorm. Je hoeft namelijk als passagier helemaal niet bezig te zijn met de vlucht, welke geluiden, bewegingen (is dat normaal?). Dat is de taak van de bemanning, dat zijn getrainde professionals, die weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Laat het lekker aan hen over, ga gewoon genieten van de reis.
Wat weinig mensen door hebben is dat je hartslag in een vliegend vliegtuig standaard tien tot twintig procent hoger is dan normaal op de grond. Je lichaam past zich automatisch aan aan de lagere luchtdruk en dus de ijlere lucht. Iedereen heeft dat, piloten, cabine crew, frequent fliers..

Deze hogere hartslag kan ook een 'unheimig' veroorzaken bij mensen met aanleg voor (vlieg)angst. Je voelt je hart harder kloppen, iets wat je normaalgesproken associeert met angst, waardoor je nóg angstiger wordt.

Als je echter weet dat de hogere hartslag in ieder geval voor een deel een natuurlijk verschijnsel is, dan helpt die kennis wellicht om de zaak te relativeren.
Even dit topic omhoog halen.
Zijn er hier mensen die de app van Valk hebben aangeschaft? Ik kan maar weinig reviews vinden, en er staat dat het voor lichte tot matige angst is. Is het een nuttige app?
Mijn vliegangst is iets erger dan matig, en volgende week is het zo ver. Ik heb zelf nu alles gedaan dat ik kon doen om de kans op overleven na een crash te vergroten, maar ik lig er nog wakker van. :facepalm: Niet vliegen is geen optie, ik ga. Maar ik ben dus benieuwd naar die app.
minnimouse schreef:
31-05-2019 10:43
Een valeriaan? Het maakt nogal wat verschil welke sterkte. Eén valdispert tabeltje is nagenoeg niets, daar zou ik er een paar van innemen. Valeriaancapsules extra sterk van Etos (750 mg) zijn een stuk sterker en effectiever. En evenals lagere sterktes, niet-verslavend en niet gevaarlijk.

Succes en goede reis!
Ingenium schreef:
04-06-2019 12:35
Even dit topic omhoog halen.
Zijn er hier mensen die de app van Valk hebben aangeschaft? Ik kan maar weinig reviews vinden, en er staat dat het voor lichte tot matige angst is. Is het een nuttige app?
Mijn vliegangst is iets erger dan matig, en volgende week is het zo ver. Ik heb zelf nu alles gedaan dat ik kon doen om de kans op overleven na een crash te vergroten, maar ik lig er nog wakker van. :facepalm: Niet vliegen is geen optie, ik ga. Maar ik ben dus benieuwd naar die app.
De VALK-app bevat een aantal ontspanningsoefeningen, die op zich goed werken bij lichte tot matige angst. Als het erger is, zoals je zelf aangeeft, dan is een cursus toch het overwegen waard. De app is oorspronkelijk bedoeld als aanvulling op de cursus.
Maar dat is geen optie meer voor jouw komende vlucht. Probeer in ieder geval er niet mee bezig te zijn hoe jouw overlevingskansen zijn bij een crash, je gaat namelijk helemaal niet crashen. Probeer jouw aandacht op andere dingen te richten: boek lezen, film kijken (maar niet een met vliegtuigongevallen :-D ), wat ga je doen op de bestemming... Drink geen cafeïne en alcohol, dat versterkt alleen de angst. Eet genoeg voor de vlucht, een lage suikerspiegel werkt ook niet bevorderend.
Geef aan het cabinepersoneel aan dat je het erg spannend vindt, je bent echt niet de enige. En probeer er gewoon een beetje van te genieten, een vliegtuig is eigenlijk gewoon een mobiel restaurant. Je hoeft niets te doen, wordt nog bediend ook, luxe toch? Bovendien is het bijna nergens zo veilig als in een vliegtuig, de autorit naar het vliegveld is veel gevaarlijker.
Probeer tegen jezelf te zeggen dat al die doemscenario’s bedenken geen zin heeft, eigenlijk nutteloos is want het gaat toch niet gebeuren. Maar vooral: wees niet bang voor de spanning, je mag het best spannend vinden, is helemaal niet erg. Eenderde van de passagiers die bij je aan boord zitten vinden het ook spannend!
Nou, ik viel vorige week in de prijzen op Schiphol. Ik bleek een SSSS code (https://auto-en-vervoer.infonu.nl/vlieg ... -pass.html)
op mijn boarding pass te hebben, kort gezegd een aanvullende veiligheidscheck.
Ik werd letterlijk van top tot teen gefouilleerd en er werd met een strookje over m’n kleding, tas en telefoon gestreken. Vervolgens ging dit strookje voor controle in een apparaat. Hoewel ik niks te vrezen had, sloeg toch het alarm aan!!! Code rood!!! Vanuit mijn zenuwachtigheid ivm mijn vliegangst begon ik schaapachtig (onnozel natuurlijk) te lachen, keek m’n gezin aan en zei: pfff..dat heb ik weer. Toen werd de betreffende beveiligster behoorlijk boos en zei: dit is een zeer ernstige zaak, ik zou maar niet lachen. Toen ik vroeg wat het dan inhield zei ze dat het kon betekenen dat ik met explosieven of drugs in aanraking zou kunnen zijn geweest. Alle horrorscenario’s vlogen door m’n hoofd en het hart zat in m’n keel.
Het apparaat werd vervolgens ontsmet en een tweede controle volgde. Gelukkig was deze wel goed en sprong het scherm op groen.

Enig idee waarom het een vals alarm is geweest?
Dit was wat we noemen een ‘false positive’, het apparaat gaf een onjuist alarm. Het gebeurt...
Om heel eerlijk te zijn, en mijn excuses bij voorbaat aan de beveiligers, maar het beveiligingspersoneel op Schiphol blinkt vaak niet uit in tact. Neem de opmerking en boosheid dus met een enorme korrel zout. Als je niets verbodens bij je hebt hoef je je echt geen zorgen te maken.
En je was misschien een random, willekeurig gekozen om een uitgebreidere check te ondergaan.
Wij als vliegend personeel ondergaan dit soort checks ook, alleen op een andere plek buiten het zicht van passagiers. Volkomen nutteloos in mijn ogen, want we worden gecontroleerd op voorwerpen waarmee we met geweld de toegang tot de cockpit zouden kunnen verschaffen. Alleen... daar zitten we al. En nu kunnen we dus ook geen schroevendraaisetje meer mee nemen om bijvoorbeeld even snel een stoelleuning te repareren.
IPBen, dat heb ik zo vaak gedaan met mijn man.
Korte reizen, verre reizen. Meestal een gewone stoel, soms de crewseats en een enkele keer in de cockpit. Vaak naast elkaar, maar soms ook ver bij elkaar vandaan.

Inmiddels niet meer mogelijk, mijn man werkt niet meer voor een luchtvaartmaatschappij. Maar we hebben veel gebruik gemaakt van deze regeling.

Is het nog steeds een interessante regeling of is dit ook versoberd?
amarna schreef:
04-06-2019 12:57
Een valeriaan? Het maakt nogal wat verschil welke sterkte. Eén valdispert tabeltje is nagenoeg niets, daar zou ik er een paar van innemen. Valeriaancapsules extra sterk van Etos (750 mg) zijn een stuk sterker en effectiever. En evenals lagere sterktes, niet-verslavend en niet gevaarlijk.

Succes en goede reis!
Dankje, zaterdag vlieg ik weer naar huis ;-)
Ik had de valeriaan van het Kruidvat gehaald. Zal er zaterdag een paar van innemen.
cygnus schreef:
02-06-2019 17:54
Hoe is het gegaan Minnimouse? Bibi het wel een paar goede suggesties trouwens. Koffie en alcohol versterken juist de gevoelens, dus ook die van angst. Valeriaan kan best een korte-termijn-oplossing zijn, maar het lost jouw probleem niet op. Afleiding, zoals inderdaad lezen (niet aan een nieuw boek beginnen, want dat kost teveel moeite) of een film kijken helpt echt enorm. Je hoeft namelijk als passagier helemaal niet bezig te zijn met de vlucht, welke geluiden, bewegingen (is dat normaal?). Dat is de taak van de bemanning, dat zijn getrainde professionals, die weten echt wel waar ze mee bezig zijn. Laat het lekker aan hen over, ga gewoon genieten van de reis.
Late reactie, maar het is goed gegaan hoor. Ik moest even wachten in de slurf en ik kreeg het daar heel warm en kreeg tranen in mijn ogen van de angst, maar heb mezelf voorgehouden dat het goed komt. Ik heb in andere situaties ook last van paniekaanvallen, vooral als ik de controle verlies, dus dit was een ‘mooi’ moment ;-).

Eenmaal in het vliegtuig ging het prima. Ik heb een boek gelezen, een film gekeken op de ipad en ben een keer op en neer gewandeld naar de wc.

Nu zaterdag nog terug ;-)
Fijn dat het vliegen goed is gegaan minnimouse, de terugweg komt vast ook goed!

Ik heb ook een keer zo'n S-code op mijn boarding pass gehad voor een extra controle. Op zich prima, ik snap dat dit een voorzorgsmaatregel is maar ik vond wel dat er erg weinig gecommuniceerd werd. Ik had dus zo'n code, bij de gate werd omgeroepen dat mensen met een S op hun boarding pass naar voren moesten komen. Ik daarheen, werd ik meegenomen, moest mijn schoenen uit, gefouilleerd, tas ondersteboven, met zo'n strookje inderdaad controleren. Op zich prima maar ik snap niet waarom er niet even kort wordt uitgelegd dat het een routinecheck is, dat de controle random is en wat er precies gedaan wordt. Voor de meeste mensen is vliegen geen dagelijkse bezigheid, het is al spannend en dan ook nog zo'n controle zonder enige toelichting. Het was dat de man naast mij, die hetzelfde had, op een gegeven moment vroeg wat er nou eigenlijk aan de hand was, ik durfde dat niet..

De Amerikaanse douane spant daarin helemaal de kroon. Ik was met een vriendin en we gingen door de douane. Ik werd na wat checks doorgelaten en wachtte op haar, maar haar paspoort werd opzij gelegd en er werd gezegd dat ze opgehaald zou worden door een speciale beveiliger. Ik mocht niet wachten, zij wist niet wat er aan de hand was, ik ook niet, ik werd naar de bagagebanden gedirigeerd en zij mocht haar mobiele telefoon niet meer gebruiken. Ik zag nog wel door de ruit hoe ze mee werd genomen naar een gebied achter de douane en heb anderhalf uur met onze koffers en klotsende oksels gewacht. Bleek iets met een vingerafdruk die niet overeenkwam te zijn en was toen ze aan de beurt was in een minuut opgelost. Ook hier weer: prima dat het gecontroleerd wordt maar een beetje uitleg zou wel fijn zijn.
Wat betreft vliegangst: die heb ik op zich niet maar ik vind het altijd wel heel spannend. De beste remedie voor mij was het lezen van dit topic. Zo heb ik geleerd dat turbulentie normaal is en dat vliegtuigen niet zomaar neerstorten of botsen. Wat Cygnus eigenlijk meerdere keren zegt hou ik me steeds voor: de piloten en crew zijn hierop getraind en zij zorgen wel voor een veilige vlucht. Net zoals ik mijn lot in de handen van een conducteur in de trein of een chauffeur in de bus leg.
EmmaDeBemma schreef:
06-06-2019 20:00
De Amerikaanse douane spant daarin helemaal de kroon.
Hier kan ik het helemaal mee eens zijn! Dat zijn soms regelrechte sadisten...
EmmaDeBemma schreef:
06-06-2019 21:40
Wat betreft vliegangst: die heb ik op zich niet maar ik vind het altijd wel heel spannend. De beste remedie voor mij was het lezen van dit topic. Zo heb ik geleerd dat turbulentie normaal is en dat vliegtuigen niet zomaar neerstorten of botsen. Wat Cygnus eigenlijk meerdere keren zegt hou ik me steeds voor: de piloten en crew zijn hierop getraind en zij zorgen wel voor een veilige vlucht. Net zoals ik mijn lot in de handen van een conducteur in de trein of een chauffeur in de bus leg.
:cheer:
minnimouse schreef:
06-06-2019 15:18
Late reactie, maar het is goed gegaan hoor. Ik moest even wachten in de slurf en ik kreeg het daar heel warm en kreeg tranen in mijn ogen van de angst, maar heb mezelf voorgehouden dat het goed komt. Ik heb in andere situaties ook last van paniekaanvallen, vooral als ik de controle verlies, dus dit was een ‘mooi’ moment ;-).

Eenmaal in het vliegtuig ging het prima. Ik heb een boek gelezen, een film gekeken op de ipad en ben een keer op en neer gewandeld naar de wc.

Nu zaterdag nog terug ;-)
Mooi Minniemouse! Nu weet je dus hoe je een paniekaanval moet voorkomen, dus ook geen enkele reden om er een op de terugweg te krijgen toch? De terugvlucht gaat niet heel veel anders zijn...
En zelfs gelopen tijdens de vlucht? Op de terugweg weer doen en dan eens lekker op de vloer stampen, daar kan die namelijk tegen!
EmmaDeBemma schreef:
06-06-2019 20:00
De Amerikaanse douane spant daarin helemaal de kroon.
Vorige zomer voor de allereerste keer naar New York gevlogen, ook een beetje bang voor de aankomst. Maar toen bleek dat we via Dublin vlogen waar een "preclearance area" is, een Amerikaanse douane in de vertrekluchthaven. We werden gecontroleerd en kregen een paar vragen, maar al bij al was het daar kalm, hoewel het er druk was. Blijkbaar moeten de Amerikaanse agenten zich gedragen van de Ierse overheid 😀 als ik nog eens naar Amerika vlieg, ga ik opnieuw via Dublin.

Ik sta doodsangsten uit tijdens perioden van turbulentie, zelfs bij een beetje beweging. Mijn vraag is: ik weet dat het geen kwaad kan, dus hoe kan ik daar het beste mee omgaan? In mijn hoofd vallen we kilometers naar beneden elke keer.
anoniem_384424 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 01:36
Reden: Aanvullende vraag
16.30% gewijzigd
hoi een vraagje aan de piloten, over de druk in de cabine.

Niet over vliegangst hoor. dat heb ik niet. en ik heb best veel gevlogen al.
Maar....

Eergister kwam ik terug van vakantie en boven Puerto Rico zette de blauwe zwaan de daling in. ik kreeg behoorlijke hoofdpijn. (krijg ik nooit anders)
Tijdens het laatste stuk van de daling knalde mijn hoofd bijna uit elkaar van de koppijn. Paracetamol genomen. hielp niet echt. want tijdens de daling van een uur werdt het alleen maar erger. En de laatste 5 minuten kreeg ik er een dikke hyperventilatie nog overheen. Kortweg; ik kwam behoorlijk beroerd beneden aan. (huilend, hyperventilerend en mijn hoofd klem tegen de hoofsteun met mijn handen ertegen aan om die enorme hoofdpijn tegen te houden. De steward en meneer naast mij waren zich rot geschrokken.) En op de landingsbaan was het direct over!!

het was de hele vlucht van ruim 9 uur erg koud in het vliegtuig en ja, ik was moe. maar waarom (dit is mijn vraag aan de piloten) kan ik zo'n enorme hoofdpijn krijgen en vervolgens eroverheen gaan hyperventileren? (Wat ik behalve een astma aanval op mijn 8e,heb ik nooit dit soort aanvallen of hoofdpijn.)

ik had het idee dat het vliegtuig echt HEEL snel daalde. en dat dat drukverschil mij de baas werdt. alleen, hyperventileren past niet in dat plaatje...
iemand een idee? hoe verloopt de cabine druk tijdens zo'n internationale vlucht, zou er daar een reden kunnen zitten dat ik zo beroerd beneden kwam?

(En ja, ik ga ook naar de huisarts, want dit moet voorkomen worden natuurlijk) :)
pilamie wijzigde dit bericht op 07-06-2019 16:38
0.45% gewijzigd
Was je verkouden?

Je voorhoofdsholtes waren misschien verstopt met snot en slijm en ja, dat geeft precies de klachten die je omschrijft. Dat is de reden waarom er heel vaak wordt gewaarschuwd om niet te gaan vliegen als je zo verkouden bent dat je niet meer kunt klaren/als je hoofd en oren verstopt zitten. Lang of korte vlucht maakt in eerste instantie niet uit. Het probleem ontstaat wanneer je weer gaat dalen en de hogere luchtdruk niet in je holtes kan stromen vanwege de snot.

Ik neem als passagier altijd een pet mee op een lange vlucht, zeker in de (Sorry Cygnus :) ) 747 waarin de airco zo afgesteld is dat het altijd tocht boven je hoofd. Anders ben ik geheid snotterig aan het eind van de vlucht! Sommige mensen zijn daar vatbaar voor...
Laatst kon de captain een "shortcut" nemen. Dus eerder landen dan voorzien omdat er een gaatje vrij was gekomen. Dat betekende wel dat de daling een stuk sneller moest verlopen dan normaal. Toen de purser ons briefte sprak ze van een "rapid descent". Dat was echt onaangenaam!

Ik zag dat een aantal passagiers er ongemakkelijk bijzaten en ik hoopte maar dat er niemand met een verkoudheid aan boord zat. De passagiers voelden volgens mij duidelijk dat deze daling "anders" was. De passagiers voor mij hielden mij strak in de gaten :proud: Eenmaal op de grond kreeg ik inderdaad vragen van passagiers.

Misschien was het zoiets Pilamie? In dat geval kan ik mij goed voorstellen dat je je niet lekker voelde. Zeker als je ongemerkt verkouden was. Dan heb je bizar veel pijn in je oren en aangezicht. Ik weet hoe het voelt. Tranen in je ogen door de pijn en de druk in je hoofd. Geen lachertje!

Het nare gevoel dat zo'n snelle daling sowieso al opwekt, in combinatie met de pijn die jij ervaarde en het feit dat je niet wist wat er gebeurde, kan een angst triggeren. Ik begreep ook dat je hartslag vanzelf hoger ligt tijdens het dalen/stijgen. (Geleerd in dit topic!) Al die factoren samen kunnen volgens mij perfect een paniekreactie triggeren. Maar nu ben ik gewoon 1 en 1 bij elkaar aan het optellen. Ik ben geen arts.
anoniem_380051 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 11:12
0.92% gewijzigd
MissOnigiri schreef:
07-06-2019 01:34
Vorige zomer voor de allereerste keer naar New York gevlogen, ook een beetje bang voor de aankomst. Maar toen bleek dat we via Dublin vlogen waar een "preclearance area" is, een Amerikaanse douane in de vertrekluchthaven. We werden gecontroleerd en kregen een paar vragen, maar al bij al was het daar kalm, hoewel het er druk was. Blijkbaar moeten de Amerikaanse agenten zich gedragen van de Ierse overheid 😀 als ik nog eens naar Amerika vlieg, ga ik opnieuw via Dublin.

Ik sta doodsangsten uit tijdens perioden van turbulentie, zelfs bij een beetje beweging. Mijn vraag is: ik weet dat het geen kwaad kan, dus hoe kan ik daar het beste mee omgaan? In mijn hoofd vallen we kilometers naar beneden elke keer.
Ja, die pre-clearance is een uitkomst. De VS is ook al lange tijd bezig om dat op Schiphol ook voor elkaar te krijgen, maar de luchthaven schijnt enigszins dwars te liggen.

Over turbulentie heb ik in dit topic al veel geschreven. Kun je nagaan waarom je er bang voor bent? Vind je de bewegingen naar of ben je bang dat het vliegtuig het niet aankan? En die kilometers die je noemt zijn meters, nauwelijks te zien op de hoogtemeter. Maar je weet al dat het geen kwaad kan, dus cognitief begrijp je het. Het hoort gewoon bij het vliegen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven