'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
24-05-2019 21:47
Klinkt mij niet bekend, maar even geGooglet... Nieuwe, Spaanse chartermaatschappij met 2 Airbus A330s. Kan je er niet meer over vertellen...
Klopt, had ik ook gevonden, maar ik dacht misschien ken jij de maatschappij beter.
Wij zouden met TUI vliegen, maar die hebben nu deze maatschappij ingehuurd omdat de MAX toestellen niet vliegen.
minnimouse schreef:
24-05-2019 22:06
Wij zouden met TUI vliegen, maar die hebben nu deze maatschappij ingehuurd omdat de MAX toestellen niet vliegen.
TUI huurt wel vaker andere maatschappijen in om vluchten uit te voeren.

Een tijd geleden zat ik in een toestel van het Canadese Sunwing. De cockpitbemanning was Canadees en de cabinebemanning was een mix van Canadezen en Nederlanders. De vlucht was op zich prima.

Vanuit de cockpit werd in het Engels omgeroepen, logisch bij een Canadese bemanning. Wat ik wel opvallend vond, was dat de (Canadese) purser eerst haar verhaal in het Frans deed, vervolgens in het Engels en dat een NL crewlid het tenslotte in het Nederlands mocht vertellen. Het was een vakantievlucht vanaf een regionaal vliegveld naar Griekenland, ik verwacht niet dat er Franstaligen aan boord waren, waarschijnlijk alleen Nederlanders. Ik weet dat Canada tweetalig is en ik snap dat ze het in het Engels deed, maar weet iemand waarom ze haar verhaal ook steevast in het Frans deed?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
24-05-2019 22:40

Een tijd geleden zat ik in een toestel van het Canadese Sunwing. De cockpitbemanning was Canadees en de cabinebemanning was een mix van Canadezen en Nederlanders. De vlucht was op zich prima.

Vanuit de cockpit werd in het Engels omgeroepen, logisch bij een Canadese bemanning. Wat ik wel opvallend vond, was dat de (Canadese) purser eerst haar verhaal in het Frans deed, vervolgens in het Engels en dat een NL crewlid het tenslotte in het Nederlands mocht vertellen. Het was een vakantievlucht vanaf een regionaal vliegveld naar Griekenland, ik verwacht niet dat er Franstaligen aan boord waren, waarschijnlijk alleen Nederlanders. Ik weet dat Canada tweetalig is en ik snap dat ze het in het Engels deed, maar weet iemand waarom ze haar verhaal ook steevast in het Frans deed?
Gewoon omdat dat in het profiel van die airline past. Ik vlieg voor een arabische maatschappij en wij doen ook steevast PA's in het Engels en het Arabisch (plus de taal van het land waar we heen vliegen) ook al vliegen we van BKK naar SYD bvb.
TrolleyDolly schreef:
24-05-2019 23:28
Gewoon omdat dat in het profiel van die airline past. Ik vlieg voor een arabische maatschappij en wij doen ook steevast PA's in het Engels en het Arabisch (plus de taal van het land waar we heen vliegen) ook al vliegen we van BKK naar SYD bvb.
Thanks! Bij lijnvluchten kan ik me er meer bij voorstellen, met passagiers die overal vandaan komen en soms overstappen.

Dit voelde gewoon overbodig aan boord van een chartervlucht vanaf een klein regionaal vliegveld, maar het zal dus het beleid van de airline zijn geweest.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
24-05-2019 22:40
Niet alleen TUI, ook KLM doet regelmatig aan wet lease.
Stampertje12 schreef:
25-05-2019 12:01
.
Yep, had het genoegen te vliegen in een oude fokker 100 met Roemeense crew. Tegen KLM-tarief natuurlijk.
Sun.lover schreef:
24-05-2019 11:16
Ik had vorige week een landing waarbij alle elektronische apparaten moesten worden uitgezet. Flight mode was niet voldoende en ze controleerden alles. Ook oortjes mochten niet.
Wat is daar de reden van?
Mist. Dus slecht zicht. Dus automatische landing. Dus extra veiligheidsmaatregel om verstoring van de autopiloot en radiobakens te voorkomen. Voor de zekerste zekerheid.
Stampertje12 schreef:
25-05-2019 12:01
Ze hebben het gedaan, als laatste keer met een Zwitserse maatschappij die VIP naar New York vloog, meer dan 12 jaar geleden. Maar nu niet meer. Ligt qua vakbond ook erg lastig, want het is productie die niet door eigen vliegers gevlogen wordt. In principe gaat de vakbond daarmee niet akkoord. De laatste wet lease was bedoeld om te kijken of er markt voor was (nee dus), en als dat er was geweest zou KLM het na 2 jaar zelf gaan vliegen.
Codeshare is heel wat anders...
erizito schreef:
25-05-2019 12:34
.
Yep, had het genoegen te vliegen in een oude fokker 100 met Roemeense crew. Tegen KLM-tarief natuurlijk.
Dat was geen wet lease, maar codeshare met TAROM.
cygnus schreef:
25-05-2019 21:15
Ze hebben het gedaan, als laatste keer met een Zwitserse maatschappij die VIP naar New York vloog, meer dan 12 jaar geleden. Maar nu niet meer. Ligt qua vakbond ook erg lastig, want het is productie die niet door eigen vliegers gevlogen wordt. In principe gaat de vakbond daarmee niet akkoord. De laatste wet lease was bedoeld om te kijken of er markt voor was (nee dus), en als dat er was geweest zou KLM het na 2 jaar zelf gaan vliegen.
Codeshare is heel wat anders...
Ik heb het niet over codeshare. Codeshare is iets heel anders. Bij codeshare wordt een vlucht door meerdere maatschappijen aangeboden onder een eigen vluchtnummer zodat het lijkt alsof het netwerk een stuk groter is en je vluchten van elkaar kunt aanbieden. Bij codeshare weet je ook altijd wie de vlucht uitvoert, de uitvoerende maatschappij staat namelijk gewoon in beeld wanneer je boekt en bij de vluchtinformatie.

Daar heb ik het helemaal niet over, anders had ik het codeshare genoemd :)

Ik heb het erover dat KLM van een andere maatschappij een vliegtuig én crew huurt om haar vluchten, onder eigen vluchtnummer en branding, uit te voeren. Dat is niet iets van 12 jaar geleden hoor, gebeurt nog steeds. Vorig jaar nog zo'n vlucht gehad. En dat is absoluut geen codeshare.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 25-05-2019 21:36
9.69% gewijzigd
Ik sta telkens weer versteld van de vliegtuigen en maatschappijen waarmee TUI je laat vliegen voor een hogere prijs dan Sunweb. Terwijl je bij die laatste altijd comfortabel met Transavia wordt vervoerd.
Stampertje12 schreef:
25-05-2019 21:34

Ik heb het erover dat KLM van een andere maatschappij een vliegtuig én crew huurt om haar vluchten, onder eigen vluchtnummer en branding, uit te voeren. Dat is niet iets van 12 jaar geleden hoor, gebeurt nog steeds. Vorig jaar nog zo'n vlucht gehad. En dat is absoluut geen codeshare.
Dan hoor ik graag wat voor een vlucht dat dan is geweest. Hiervoor is namelijk toestemming nodig van de vakbond, en dan had ik er wel over gelezen.
ikBedoelHetGoed schreef:
25-05-2019 21:35
Ik sta telkens weer versteld van de vliegtuigen en maatschappijen waarmee TUI je laat vliegen voor een hogere prijs dan Sunweb. Terwijl je bij die laatste altijd comfortabel met Transavia wordt vervoerd.
Wat bedoel je?
cygnus schreef:
25-05-2019 21:16
Dat was geen wet lease, maar codeshare met TAROM.
.
Absoluut niet. Een KLC-vlucht vanaf een Europese bestemming.

Klik
kadanz schreef:
25-05-2019 17:19
Mist. Dus slecht zicht. Dus automatische landing. Dus extra veiligheidsmaatregel om verstoring van de autopiloot en radiobakens te voorkomen. Voor de zekerste zekerheid.
Dankjewel, het was inderdaad mistig.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
cygnus schreef:
25-05-2019 22:01
Dan hoor ik graag wat voor een vlucht dat dan is geweest. Hiervoor is namelijk toestemming nodig van de vakbond, en dan had ik er wel over gelezen.
Carpatair wellicht, heeft de hele zomer voor KLM gevlogen. En de laatste tijd hoor ik weer wat Oost-Europese accenten op de radio..

https://insideflyer.nl/roemeens-carpata ... r-100-klm/

edit: erizito was me voor met de link
cygnus schreef:
25-05-2019 22:01
Geen idee meer welke route precies. Blijkbaar belt de vakbond dit soort dingen niet allemaal met je door :)
Hoi Cygnus en collega’s!

Weer een vraag van een (af en toe) vliegangstige. Twee maanden geleden een korte vlucht gehad met slecht weer (veel wind en regen), dus daardoor toch weer zenuwen voor een vlucht van morgen.
Ik moet morgen vliegen en weet dat het op de lokatie waar ik nu ben flink gaat onweren en waaien. Ik dacht altijd dat onweer geen kwaad kan voor een vliegtuig, want het is immers een kooi van Faraday. Maar nu was dat Russische vliegtuigongeluk in het nieuws en werd er als verklaring geraakt door de bliksem gegeven. Hoe zit het nou precies?
Vertrekt een vliegtuig bij onweer? Of wordt er gewacht? En vlieg je als het kan om onweer heen? Of maakt dat niet zoveel uit? Ik hoop dat wat uitleg mij gerust kan stellen.
Hoi Bibi,
Het gevaar van een onweerswolk is niet de bliksem. Blikseminslagen in vliegtuigen gebeurt regelmatig, en hoewel er daarna een verplichte inspectie volgt kan bliksem niet zoveel kwaad, inderdaad omdat een vliegtuig een kooi van Faraday is. Bij die Russische Superjet is - denk ik - wat meer aan de hand, maar dat zal het onderzoek moeten aantonen.
Het gevaar van een onweerswolk zit hem in de sterke en geconcentreerde verticale luchtstromen. Terug in het topic ben ik daar uitgebreid op ingegaan. Het vliegtuig kan wel tegen de turbulentie qua sterkte, maar misschien niet qua vliegprestaties, kortom, het gewenste vliegpad kan misschien niet meer gevolgd worden. Reden genoeg om onweerswolken te vermijden, zelfs de start of landing ervoor uit te stellen. Goede nieuws: onweerswolken zijn erg goed op de radar te zien.
Trouwens, bliksem komt niet alleen in onweerswolken voor, maar ook ernaast, boven of tussen.
Fijn om te weten Cygnus!
Uiteindelijk geen onweer bij het opstijgen. Wel een turbulente vlucht, dus heel ontspannen zat ik niet... maar achteraf viel het me toch mee.
Was dit al voorbij verkomen? Ik schrok er van.
Een piloot van Ehtiopian Airlines heeft zijn bazen uitvoerig gewaarschuwd voor problemen aan boord van de 737 MAX toestellen. Hij deed dat in de maanden voorafgaand aan de crash op 10 maart bij Addis Abeba waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen.

Volgens persbureau Bloomberg schreef de man 418 pagina’s vol met tips over betere training en communicatie naar aanleiding van de soortgelijke crash met een 737MAX-toestel van Lion Air in Indonesië. „Anders zal het zeker tot een crash leiden”, aldus de piloot in één van zijn emails. Volgens Bloomberg hamerde de piloot op het gevaar van meerdere cockpitmeldingen waarmee de piloten tegelijkertijd moesten omgaan. Ook sprak hij zijn zorgen uit over de rusttijden voor piloten en het onderhoud aan de toestellen.

Volgens Ehtiopian Airlines worden piloten volgens de regels van Boeing en internationale luchtvaartautoriteiten getraind. Wat er met de geuite zorgen van de piloot is gedaan, kon het bedrijf niet zeggen.

Uit onderzoek na de ramp in Afrika bleek dat de piloten zich hielden zich aan de procedures van Boeing, maar dat ze het vliegtuig niet onder controle wisten te houden. Volgens een eerste rapport over vlucht 302 maakte het toestel herhaaldelijk een duikvlucht.
minnimouse schreef:
25-05-2019 22:02
Wat bedoel je?
Dat je voor meer geld in hetzelfde resort zit, maar dat Sunweb je erheen vliegt via Transavia, terwijl je met TUI niet per se een luxe reis hebt. Zo vlogen wij een keer in een echt heel oude Boeing die er gewoon echt niet meer uitzag. En een andere keer in een heel oud toestel van Miami Air met personeel van Miami Air, waarbij je als passagier dan maar Engels moet praten, want Nederlands verstaan zij niet. Dat is niet wat ik verwacht voor hun meerprijs.
ikBedoelHetGoed schreef:
30-05-2019 17:46
Was dit al voorbij verkomen? Ik schrok er van.
Dit verhaal had ik nog niet gehoord. Maar dit soort berichten in de media moet je wel met een flinke korrel zout nemen. Vaak is er wel iets van waar, maar wordt het heel erg overdreven. ET302 en JT610 zijn ‘hot’, het is sensatie. Bovendien heb ik zelf Bloomberg niet zo hoog zitten.
Welke lijnvlieger schrijft 400+ pagina’s over 1 systeem? Dat is een dikke pil! Klinkt me erg ongeloofwaardig. Wat misschien het geval is (puur speculatie, disclaimer!), is een vlieger die een bepaalde functie niet heeft gekregen, alle vermeende misstanden bij de maatschappij heeft neergepend, en misschien dat dit een onderdeeltje was. En dat Bloomberg dat flink heeft opgeblazen.
Even in perspectief: de hoeveelheid pagina’s is bijna net zoveel als het hele technische handboek voor vliegers.
Ik zou eerst wel eens zijn boekwerk willen inzien voordat ik er een mening over zou vormen...
Altijd meegelezen maar nu toch een graag! Hopelijk is ie nog niet eerder voorbij gekomen!

Vandaag kwam ik op het strand (ik woon niet in Nederland) iemand van de KLM crew tegen. Even staan kletsen en hij gaf aan dat als ie ooit de kans kreeg hier gestationeerd te worden, hij het zeker zou doen.
Hij zal wel weten of dat kan of niet maar ik vroeg me dus af; gebeurt dat; als KLM’er gestationeerd worden buiten Nederland? Ik weet dat hier ook een stewardess van KLM woont, maar geen idee of ze vaak vliegt. En hoe werkt dat dan? Vlieg je eerst naar Nederland voor je dienst ofzo? 😬
Tegen de middag vlieg ik. Ik zie er al dagen tegenop. Hopelijk valt het mee ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven