'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Lena1212 schreef:
21-02-2020 16:16
Wat ik er eng aan vind is het feit dat er steeds meer mensen met alcohol en agressie aan boord stappen, een te kleine bewegingsruimte helpt dit ook in de hand denk ik.
De kleine bewegingsruimte versterkt misschien het gedrag, maar alcohol (en vergeet de drugs niet) is ook een zorg van mij. En agressie kan zoveel oorzaken hebben. Cabinepersoneel en vliegers worden hier wel in getraind trouwens.
Fate is just the weight of circumstances
Lena1212 schreef:
21-02-2020 16:17
Hoe is de beenruimte op intercontinentale vluchten? Iets beter (mag ik hopen) dan op de Europese vluchten met budget maatschappij?
Ik kan altijd prima zitten maar ik ben niet heel groot. Mijn kind van 1,87 zit ook goed, maar mijn lief (ook 1,87) niet.
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
21-02-2020 19:33
Ik kan altijd prima zitten maar ik ben niet heel groot. Mijn kind van 1,87 zit ook goed, maar mijn lief (ook 1,87) niet.
In de comfort class kan ik op zich prima zitten (ben 1.87), maar in de normale economy stoelen zit ik niet prettig. Als ik 8-10 uur moet vliegen als passagier, word ik daar niet vrolijk van.
Mijn vrouw, daarentegen, zit er prima als wij samen vliegen.
Ik kan geen goede zit vinden met mijn lengte, helaas.
Ego is the anesthesia that deadens the pain of stupidity.
Lena1212 schreef:
21-02-2020 16:16
Wat ik er eng aan vind is het feit dat er steeds meer mensen met alcohol en agressie aan boord stappen, een te kleine bewegingsruimte helpt dit ook in de hand denk ik.

Vorig jaar vloog ik in een vliegtuig van Transavia naar Griekenland en het was gewoon schrikbarend hoe weinig beenruimte ik had, kon alleen maar volledig rechtop zitten, geen enkele bewegingsruimte.

Wat beenruimte betreft kun je het ook anders zien. Bovenop het goedkope ticket heb je vrije stoelkeuze en kan je er voor kiezen om te zitten op een stoel met een zee van ruimte. De meeste mensen hebben daar echter geen 20 euro voor over...
Lanterfantaarn schreef:
21-02-2020 20:18
In de comfort class kan ik op zich prima zitten (ben 1.87), maar in de normale economy stoelen zit ik niet prettig. Als ik 8-10 uur moet vliegen als passagier, word ik daar niet vrolijk van.
Mijn vrouw, daarentegen, zit er prima als wij samen vliegen.
Ik kan geen goede zit vinden met mijn lengte, helaas.
Als je 1,87 bent, dan ben je vast geen vrouw? Ik had me bij jou een blonde dame voorgesteld.
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
21-02-2020 22:50
Als je 1,87 bent, dan ben je vast geen vrouw? Ik had me bij jou een blonde dame voorgesteld.
Blond ben ik in ieder geval wel.
Maar geen vrouw, nee.
Ego is the anesthesia that deadens the pain of stupidity.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
21-02-2020 21:37
Wat beenruimte betreft kun je het ook anders zien. Bovenop het goedkope ticket heb je vrije stoelkeuze en kan je er voor kiezen om te zitten op een stoel met een zee van ruimte. De meeste mensen hebben daar echter geen 20 euro voor over...
De volgende keer zou ik dat ook zeker doen, had mij er echt op verkeken.
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
21-02-2020 19:33
Ik kan altijd prima zitten maar ik ben niet heel groot. Mijn kind van 1,87 zit ook goed, maar mijn lief (ook 1,87) niet.
Wat grappig, dan heeft je lief waarschijnlijk in verhouding langere benen?!

Ik ben zelf 1.76 maar ik kan in de economy stoelen op Europese vluchten dus echt niet comfortabel zitten.
Lena1212 schreef:
21-02-2020 23:26
Wat grappig, dan heeft je lief waarschijnlijk in verhouding langere benen?!

Ik ben zelf 1.76 maar ik kan in de economy stoelen op Europese vluchten dus echt niet comfortabel zitten.
Nee, maar intercontinentaal is wel beter, hoor. Europa hangt af van de maatschappij. Budget = proppen.
Alle reacties Link kopieren
Wij betalen altijd bij voor beenruimte. Partner is 1.92 en zit anders klem.
Lena1212 schreef:
21-02-2020 23:26
Wat grappig, dan heeft je lief waarschijnlijk in verhouding langere benen?!

Ik ben zelf 1.76 maar ik kan in de economy stoelen op Europese vluchten dus echt niet comfortabel zitten.
Hij is ook een paar kilo zwaarder dan mijn lange, ietwat slungelige, kind, dat scheelt ook denk ik.
Alle reacties Link kopieren
dutchsuzanne schreef:
22-02-2020 08:29
Wij betalen altijd bij voor beenruimte. Partner is 1.92 en zit anders klem.

Ik ook, waar het kan. Helaas is dit niet altijd mogelijk. En het verschilt behoorlijk per maatschappij. Ik heb bijvoorbeeld wel reclames gezien van TUI over hun hypermoderne en comfortabele Dreamliner en ja, ik vind het als passagier een fijn vliegtuig. Maar qua beenruimte zit je in een oudere 747 van de KLM een stuk beter. Zowel in standaard economy als comfort class.

Vraag aan de vliegers: jullie vliegen waarschijnlijk op 1 type vliegtuig? Merken jullie nog veel verschil tussen de toestellen onderling? Los van gewicht, weersomstandigheden enz? Vliegt bv elke 747 hetzelfde of zit daar onderling ook nog weer verschil in?
En denken jullie dan ook weleens van "Nee hè, heb ik weer de PH-xxx", of dat je het juist fijn vindt om net op dat ene vliegtuig ingepland te staan? Of maakt dat helemaal niet uit?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik hoor net op het NOS journaal dat in 70% van de gecontroleerde Boeing 737max toestellen allerlei rommel in de motoren ligt van doeken tot gereedschappen. Hoe slordig is dat!! Daar mogen ze wel ns grote schoonmaak bij hun personeel houden als dit de huidige gang van zaken is.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
21-02-2020 21:37
Wat beenruimte betreft kun je het ook anders zien. Bovenop het goedkope ticket heb je vrije stoelkeuze en kan je er voor kiezen om te zitten op een stoel met een zee van ruimte. De meeste mensen hebben daar echter geen 20 euro voor over...
Of je betaalt meer dan 100,- extra en er is geen enkele cm verschil met de mensen die niets gereserveerd hebben. “Dit zijn de luxe seats”. Exact dezelfde stoelen als de rest in die 737. Maar goed, Corendon was een noodgreep.
Nee heb je, ja kun je krijgen
malibu82 schreef:
22-02-2020 10:11
Ik ook, waar het kan. Helaas is dit niet altijd mogelijk. En het verschilt behoorlijk per maatschappij. Ik heb bijvoorbeeld wel reclames gezien van TUI over hun hypermoderne en comfortabele Dreamliner en ja, ik vind het als passagier een fijn vliegtuig. Maar qua beenruimte zit je in een oudere 747 van de KLM een stuk beter. Zowel in standaard economy als comfort class.

Vraag aan de vliegers: jullie vliegen waarschijnlijk op 1 type vliegtuig? Merken jullie nog veel verschil tussen de toestellen onderling? Los van gewicht, weersomstandigheden enz? Vliegt bv elke 747 hetzelfde of zit daar onderling ook nog weer verschil in?
En denken jullie dan ook weleens van "Nee hè, heb ik weer de PH-xxx", of dat je het juist fijn vindt om net op dat ene vliegtuig ingepland te staan? Of maakt dat helemaal niet uit?
Vliegtuigen van het zelfde type kunnen onderling heel erg verschillen in de details. Net als je een auto met verschillende opties kunt bestellen heeft elke maatschappij zijn eigen specifieke wensen. Een 737 van de KLM kan er dus in de cockpit anders uitzien dan een 737 van TUI of van American Airlines. Als je maatschappij een ander vliegbedrijf overneemt of inlijft, wat nogal vaak gebeurt in de luchtvaart, dan kan het dus zijn dat je af en toe vliegt op een toestel dat net even andere opties heeft dan wat je gewend bent: andere type motoren, analoge instrumenten terwijl je gewend bent aan mooie digitale LCD schermpjes, ander type weerradar, boordcomputer etc. etc. Zolang de verschillen niet te groot zijn is het een kwestie van inlezen en wennen! Als het te ingewikkeld wordt dan krijg je er specifieke instructie of opleiding voor.

En natuurlijk heb je een voorkeur voor een bepaald optiepakket! Ik vloog bijvoorbeeld regelmatig met nieuwe overgenomen collega’s, die vonden onze versie van het vliegtuig net even iets minder. Natuurlijk had ik daar een iets andere kijk op... ;)

Overigens heb je ook binnen een gevestigde airline verschillen tussen de eigen oudere en nieuwere toestellen van hetzelfde type. Zuinigere motoren, beter ontwikkelde randapparatuur etc.

Een voorkeur of afkeer voor een specifiek toestel, ja, in een heel ver verleden op een ouder type kwam het wel eens voor. Maar het huidige type waar ik op vlieg, nee. Het valt me sowieso op dat de modernere kisten, wellicht door het intensiever gebruik van computers, zich allemaal gedragen als een eenheidsworst. De een stuurt niet wat zwaarder dan de ander. De ene motor is niet wat soepeler dan de ander. Alles klopt bijna tot op de graad nauwkeurig. Best knap!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Kadanz voor je uitgebreide antwoord. Leuk om te lezen en weer wat geleerd :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
22-02-2020 10:11


Vraag aan de vliegers: jullie vliegen waarschijnlijk op 1 type vliegtuig? Merken jullie nog veel verschil tussen de toestellen onderling? Los van gewicht, weersomstandigheden enz? Vliegt bv elke 747 hetzelfde of zit daar onderling ook nog weer verschil in?
En denken jullie dan ook weleens van "Nee hè, heb ik weer de PH-xxx", of dat je het juist fijn vindt om net op dat ene vliegtuig ingepland te staan? Of maakt dat helemaal niet uit?
Ik sluit me aan bij Kadanz. Elke 747 vliegt precies hetzelfde. Soms krijg je in korte tijd hetzelfde toestel twee keer en merk je dat een bepaalde technisch probleem nog steeds aanwezig is en denk je: los het nou eens op. Maar ik vergeet altijd welke registratie dat nou ook weer was.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Ook bedankt Cygnus :)
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
cygnus schreef:
21-02-2020 18:13
De kleine bewegingsruimte versterkt misschien het gedrag, maar alcohol (en vergeet de drugs niet) is ook een zorg van mij. En agressie kan zoveel oorzaken hebben. Cabinepersoneel en vliegers worden hier wel in getraind trouwens.
Misschien is de vraag al eens gesteld, maar waarom wordt er alcohol geschonken aan boord? Dat kan toch juist de " druppel" zijn voor agressie of ander ongewenst gedrag?
Alle reacties Link kopieren
@allen: Dit topic is vol en zal over een uurtje gesloten worden. Mochten jullie nog willen overleggen of er een tweede deel moet komen, dan kan dat nog even.

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Topic is vol. Slotje!

Met vriendelijke groet,
Moderator Viva
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven