Buurtkat terroriseert poes

10-06-2019 11:11 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Sinds kort hebben wij een super lieve poes. Ze is al helemaal gewend, ongelooflijk sociaal en komt graag buiten. Ze is al wat op leeftijd (10 jaar) en gesteriliseerd. We laten haar nu sinds een paar dagen via het kattenluik zelf de tuin in, omdat we allebei full-time werken en haar niet de hele dag willen laten wachten op ons om de deur open te doen.

Maar hier is de ellende mee begonnen. Drie dagen geleden werd ik 's nachts wakker van hard gemiauw, om onze poes voor het kattenluik aan te treffen, schreeuwend tegen iets. Toen ik naar buiten keek, zag ik daar een vreemde kater in onze tuin zitten. Ik heb deze kat nog nooit eerder gezien, maar blijkbaar is de komst van onze poes reden om hier ineens elke nacht rond te komen hangen.

De nacht erop spotten we de kater alweer op de schutting, maar we hoopten dat onze poes haar territorium zelf zou kunnen verdedigen en zijn gaan slapen. Hier heb ik nog steeds spijt van, aangezien ik de volgende ochtend de tuin in liep en handenvol vacht van onze poes aantrof, een afgebroken halsband, en de zelfde @#_&*' kater nog steeds op onze schuur. Onze poes was gewond. We hebben haar meteen naar de dierenarts gebracht en ze lijkt nu in orde, maar wij zijn nu natuurlijk link.

We hebben het kattenluik nu dicht, maar vanochtend kom ik binnen in een enorme kattenpislucht. Blijkbaar sproeit dat beest tegen ons kattenluik!

We wonen in een drukke buurt, en kunnen moeilijk achterhalen waar de kat woont. Ik ben een beetje ten einde raad, omdat onze poes gewoon wordt geterroriseerd. Als ze buiten is wordt ze aangevallen, binnen geïntimideerd met gesproei en gestaar. Ik vind het zo erg dat ze zich in haar eigen huis/tuin niet veilig kan voelen.

Wie heeft er tips om een dominante, agressieve kat uit de tuin te weren? We hebben een waterpistool, maar hij blijft slim op afstand als wij er zijn en komt pas als wij liggen te slapen dichterbij.
"Ze kan het blok niet uit" zeg je....die kater ook niet? Is dat stukje grond in dat blok alleen van hem of zijn er ook andere katten die buiten lopen in dat blok?

Klinkt echt als een territorium issue. Kater kwam waarschijnlijk allang in jullie tuin, maar op momenten dat jullie er niet waren of 's nachts. Met poes erbij is er een 'indringer'.

Lastig....
"I love not Man the less, but Nature more..."
Dat GPS bandje zegt natuurlijk niks over het schijten in andermans zandbak of iets dergelijks.

Ik vind dat je ontzettend ver gaat in de communicatie over je kat met de buren als je gaat flyeren met een foto en je telefoonnummer en ook nog een GPS bandje gebruikt. En dat bedoel ik dan echt positief; ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand zich druk maakt over wat hun kat bij de buren uitspookt.

Maar dan nog ben ik van mening dat mensen met loslopende katten hun probleem bij iemand anders neerleggen. Ze verwachten van mij dat ik de zandbak afdek, dat ik de tuin blokkeer, dat ik allergiepilletjes slik, dat ik mijn deuren en ramen dicht hou, dat ik mijn eigen huisdieren bescherm, dat ik de pislucht weg was, dat ik de dode vogeltjes opruim, etc.

En als ik daar dan moeite mee heb dan moet ik de eigenaar maar opsporen om te vragen of ie aub z'n kat bij houd, wat dan toch niet gebeurt (want natuur en zielig en ik snap natuurlijk wel dat hun kat dat niet doet).

Het is gewoon niet meer van deze tijd om zo asociaal van jouw huisdier iemand anders z'n probleem te maken.
Je moet een ‘nieuwe’ kat altijd twee maanden binnen houden. Nu is ze gewoon nog hartstikke onzeker, dus ze kan zich nog helemaal niet verdedigen.
Koettie schreef:
10-06-2019 12:27
Ik zou je eigen tuin afzetten. Dan komt die kat er niet meer bij en je eigen kat kan naar buiten.
Ik begin te denken dat dit de enige oplossing is. Wij hebben alleen nogal een grote tuin, omringd door tuinhuizen van buren die hoger zijn dan de schutting. De kater loopt steeds op deze tuinhuizen. Wij kunnen natuurlijk geen netten/gaas aan hun tuinhuizen bevestigen. Via deze hogere positie zou de kat altijd de tuin in kunnen springen.

Wij gaan vanavond maar even overal aanbellen, in de hoop de eigenaar te kunnen achterhalen. Hopelijk staat hij/zij open voor een schema, waardoor de katten elkaar iig niet meer tegen kunnen komen.
PimPom schreef:
10-06-2019 12:32
"Ze kan het blok niet uit" zeg je....die kater ook niet? Is dat stukje grond in dat blok alleen van hem of zijn er ook andere katten die buiten lopen in dat blok?

Klinkt echt als een territorium issue. Kater kwam waarschijnlijk allang in jullie tuin, maar op momenten dat jullie er niet waren of 's nachts. Met poes erbij is er een 'indringer'.

Lastig....
We hebben een blok huizen met de achtertuinen naar elkaar toe, waardoor een soort groot binnenhof ontstaat. De kater kan hier, neem ik aan, ook niet uit, tenzij hij ook via de voordeur de straatkant op mag. Ik denk dus dat je gelijk hebt, en de kater onze tuin als 'zijn' territorium zag.
SHIFTY schreef:
10-06-2019 12:33
Dat GPS bandje zegt natuurlijk niks over het schijten in andermans zandbak of iets dergelijks.

Ik vind dat je ontzettend ver gaat in de communicatie over je kat met de buren als je gaat flyeren met een foto en je telefoonnummer en ook nog een GPS bandje gebruikt. En dat bedoel ik dan echt positief; ik heb echt nog nooit meegemaakt dat iemand zich druk maakt over wat hun kat bij de buren uitspookt.

Maar dan nog ben ik van mening dat mensen met loslopende katten hun probleem bij iemand anders neerleggen. Ze verwachten van mij dat ik de zandbak afdek, dat ik de tuin blokkeer, dat ik allergiepilletjes slik, dat ik mijn deuren en ramen dicht hou, dat ik mijn eigen huisdieren bescherm, dat ik de pislucht weg was, dat ik de dode vogeltjes opruim, etc.

En als ik daar dan moeite mee heb dan moet ik de eigenaar maar opsporen om te vragen of ie aub z'n kat bij houd, wat dan toch niet gebeurt (want natuur en zielig en ik snap natuurlijk wel dat hun kat dat niet doet).

Het is gewoon niet meer van deze tijd om zo asociaal van jouw huisdier iemand anders z'n probleem te maken.
Klopt, het bandje is bedoeld voor ons om te weten waar ze uitspookt. Als ze problemen veroorzaakt, verwachten wij dat we worden gebeld via het briefje. Maar het blijft idd wel zo dat onze kat problemen kan opleveren bij mensen die daar totaal niet voor hebben gekozen. Dit vind ik ook een lastig dilemma. Maar ratten in de tuin zijn niet bepaald beter..
MinkeDeWit schreef:
10-06-2019 12:33
Je moet een ‘nieuwe’ kat altijd twee maanden binnen houden. Nu is ze gewoon nog hartstikke onzeker, dus ze kan zich nog helemaal niet verdedigen.
Klopt, maar aangezien ze het blok niet uitkan, dachten we dat dit wel eerder kon. We hadden nog nooit een andere kat gezien in de buurt, dus hadden ook niet verwacht dat ze het zo aan de stok zou krijgen.
Ik vind het zelf niet prettig om andermans kat in de tuin te hebben.
Ik snap niet dat kattenliefhebbers hun tuin niet afrasteren zodat een ander er geen last van heeft.
Zelf heb ik geen kat en wil ook geen last hebben van andermans kat.
Even grapje tussen door;
Kan je bij je wijkagent geen straat/tuinverbod regelen voor de terrorkat?
2019 schreef:
10-06-2019 13:14
Even grapje tussen door;
Kan je bij je wijkagent geen straat/tuinverbod regelen voor de terrorkat?

Dat kan wel maar dan moet je wel deze agent hebben:

Afbeelding
Kat vangen en naar het asiel brengen?
Ik ben gek op katten, in iemands eigen tuin. Niet in mijn tuin.
Inmiddels kattenkruid aangeschaft en dat helpt. Afentoe de hond van mn zus erin dan blijven ze ook weg. Emmer water was in het begin succesvol nu niet meer. Al even geen kat gezien hier.
Kattenkop schreef:
10-06-2019 11:31
Vind ik dus echt niet normaal. Dierenmishandeling! Dat klem zetten en nat gooien.
Dus als een vreemde kat onze kat aanvalt in ons huis, de kattenbrokjes opeet en de boel onderpiest, mag ik de kat niet natgooien? Hij was in onze keuken en ik stond voor de deur en mijn man heeft een groot glas water over hem heen gekieperd. Water doet geen zeer, maar vinden katten wel heel erg naar. Overigens heb ik hem ook weggejaagd met waterpistooltjes. T zal heus niet leuk zijn geweest voor die kat, maar hij moest leren uit onze keuken en tuin te blijven. Onze kat werd er doodsbang van. Overigens hadden meer buren last van deze kat. De eigenaar had er schijt aan en heeft ondanks meerdere buren die bij hem klaagden, nooit de kat binnengehouden of andere acties ondernomen. Ik ben een enorme dierenvriend en sla nog geen vlieg dood, maar dit was onhoudbaar. Dat mag jij dierenmishandeling noemen, ik noem het mijn kat en ons huis verdedigen op een manier die de kat inderdaad heel erg vervelend vindt, maar die hem geen pijn heeft gedaan.
thankyouforthedays schreef:
10-06-2019 12:44
Klopt, het bandje is bedoeld voor ons om te weten waar ze uitspookt. Als ze problemen veroorzaakt, verwachten wij dat we worden gebeld via het briefje. Maar het blijft idd wel zo dat onze kat problemen kan opleveren bij mensen die daar totaal niet voor hebben gekozen. Dit vind ik ook een lastig dilemma. Maar ratten in de tuin zijn niet bepaald beter..

Wat is er dan mis om jouw tuin zo in te richten dat jouw kat in jouw tuin blijft (en met een beetje geluk de kat van iemand anders erbuiten blijft)?
Dan heb jij ook geen last van ratten
Omdat onze tuin niet zo in te richten valt, door hoe de tuinhuizen van de buren staan. Die zijn hoog. En daar kunnen wij niks aan bevestigen. Bovendien hebben onze buren geen problemen met onze poes, en waarderen ze juist haar ongediertebestrijding! We hebben de adoptie van onze poes echt goed voorbereid, zodat ze fijn en veilig in de buurt zou kunnen rondlopen. Helaas hadden we dit conflict niet voorzien.
Tsja volgens terrorkat loopt er opeens een andere kat in zijn territorium die het nog opeist ook. Dus terrorkat beschermt zijn territorium en markeert het nog eens extra door te sproeien. Is natuurlijk gedrag, maar voor jou niet wenselijk.
Is de kater gecastreerd?

De meeste katten vogelen onderling een dergelijk schema uit, waardoor ze elkaar niet tegenkomen.
Maar als je toevallig een enorm dominante kater in de buurt hebt dan is dat anders. Onze kater ligt ook altijd overhoop met de buurkater, de buren laten hem nu snachts buiten en wij de onze overdag. Dat helpt, al komen ze elkaar alsnog soms tegen (als een van de twee naar buiten sneakt) en dan is het alsnog heibel.

Laat de katten het zeker niet zelf uitvechten, al helemaal niet als je kat al gewond is geraakt. Katten kennen geen uitvechten tot de orde bekend is. In het gelukkigste geval vlucht een van de twee. In het slechte geval (of bij geen vluchtmogelijkheid) maken ze elkaar af. En sowieso zal het bij “uitvechten” steeds verder escaleren als jouw kat de buurkat ziet.

Wat je wel kan doen: emmer water over de buurkat (hopelijk schrikt hij), tuin afzetten met gaas. Als je nog geen kattenluik op chip hebt die zeker aanschaffen, je kat heeft dan door dat alleen zij naar binnen kan en dus een goede vluchtmogelijkheid (mits ze snel genoeg is). Of even zoeken op internet, ik heb ook eens een soort luchtdruk ding gezien dat reageert op beweging, kat zou dan schrikken van lucht en geluid als hij in de tuin probeert te komen. Of een watersproeier die reageert op beweging?
10-06-2019 12:23
Wij hebben in de buurt rond gevraagd of men er een probleem mee zou hebben als wij een kat namen. Ze kan het blok niet uit, dus we weten precies waar ze uithangt. Ook hebben we een briefje in deuren gedaan met daarop haar foto en ons telefoonnummer, mochten ze last hebben van haar. De enige reacties die we hebben gekregen, zijn positief. We hebben namelijk een rattenplaag in de tuinen, dus mensen zijn allang blij als die worden weggejaagd.

Ik snap verder je punt wel. Ik zou ook maatregelen nemen als mijn kat problemen gaf buiten mijn tuin. Dit doet ze gelukkig niet (en ja dat weet ik zeker, ze heeft een gps-bandje)
Als jouw kat het blok niet uit kan dan kan die terrorkater dat toch ook niet? Briefje/rondvragen bij alle bewoners van het blok en dan tot een oplossing komen?
Die rollen op de schutting zetten, jouw kat veilig in de tuin en terror veiligheid buiten de tuin
kippetje29 schreef:
10-06-2019 15:30
Als jouw kat het blok niet uit kan dan kan die terrorkater dat toch ook niet? Briefje/rondvragen bij alle bewoners van het blok en dan tot een oplossing komen?
Dit gaan we vanavond doen. Het blok is wel echt groot, ik schat in zo'n twintig tuinen naast elkaar (en dan dus nog de tegenoverliggende tuinen, en ook nog de mogelijkheid dat de eigenaren 1, 2 of 3 hoog wonen).
Ik zou sowieso mijn kat 's nachts binnen houden. In de nacht gebeuren de meeste vechtpartijen (en ongelukken maar dat is hier niet van toepassing). Zet iets voor het kattenluik aan de buitenkant dat Terrorkat er 's nachts ook niet in de buurt kan komen. Overdag steeds heel streng wegjagen. Meestal wennen ze er dan wel aan dat dit dan niet meer hun territorium meer is. Behalve als hij via jouw tuin naar zijn tuin moet, dan wordt het lastig.
paperlantern schreef:
10-06-2019 16:27
Ik zou sowieso mijn kat 's nachts binnen houden. In de nacht gebeuren de meeste vechtpartijen (en ongelukken maar dat is hier niet van toepassing). Zet iets voor het kattenluik aan de buitenkant dat Terrorkat er 's nachts ook niet in de buurt kan komen. Overdag steeds heel streng wegjagen. Meestal wennen ze er dan wel aan dat dit dan niet meer hun territorium meer is. Behalve als hij via jouw tuin naar zijn tuin moet, dan wordt het lastig.
Dat is ook een goed idee inderdaad. Het kattenluik blijft zeker weten op slot 's nachts, dat hebben we wel geleerd nu!

Ik sta al de hele dag paraat om de kat weg te jagen, maar nu komt hij natuurlijk niet :whip:
10-06-2019 14:43
Omdat onze tuin niet zo in te richten valt, door hoe de tuinhuizen van de buren staan. Die zijn hoog. En daar kunnen wij niks aan bevestigen. Bovendien hebben onze buren geen problemen met onze poes, en waarderen ze juist haar ongediertebestrijding! We hebben de adoptie van onze poes echt goed voorbereid, zodat ze fijn en veilig in de buurt zou kunnen rondlopen. Helaas hadden we dit conflict niet voorzien.

Ik vind overigens echt dat jij er naar verhouding goed mee bezig bent geweest; de afwegingen die je gemaakt hebt bij het nemen van jullie poes en het effect wat dit heeft op de omgeving.

Dus helemaal terecht is het niet dat ik jouw topic 'misbruik' om mijn ongenoegen te uiten over kattenhouders die zonder pardon hun probleem bij de buren plempen. In feite net zoals jij last hebt van een asociaal beest van de buren en dit nu jouw probleem is.

Het is dus meer een (sorry daarvoor) goed voorbeeld van hoe asociaal anderen daar mee om gaan. De oorzaak zit in het feit dat mensen nog steeds denken dat het normaal is om je kat los te laten lopen. Net zoals rokers het vroeger normaal vonden om in een restaurant te roken (als je er last van hebt dan ga je toch lekker buiten eten) Als iedereen z'n kat nou gewoon eens bij houd.
Poppy_del_Rio schreef:
10-06-2019 12:26
Nog nooit gehoord van zo’n verplichting!
Een schutting achter de haag mag zeker ook niet?

Wij wonen niet in Nederland.

En de bedoeling hiervan is net dat egeltjes, konijntjes en ander grut ook de vrijheid hebben. Leuk, egeltjes in je tuin. Maar het betekent dus ook dat er regelmatig een hond door onze tuin banjert en onze katten wel eens in de tuinstoel van de buren snurken.

Vinden wij verder geen probleem.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
SHIFTY schreef:
10-06-2019 17:16
Ik vind overigens echt dat jij er naar verhouding goed mee bezig bent geweest; de afwegingen die je gemaakt hebt bij het nemen van jullie poes en het effect wat dit heeft op de omgeving.

Dus helemaal terecht is het niet dat ik jouw topic 'misbruik' om mijn ongenoegen te uiten over kattenhouders die zonder pardon hun probleem bij de buren plempen. In feite net zoals jij last hebt van een asociaal beest van de buren en dit nu jouw probleem is.

Het is dus meer een (sorry daarvoor) goed voorbeeld van hoe asociaal anderen daar mee om gaan. De oorzaak zit in het feit dat mensen nog steeds denken dat het normaal is om je kat los te laten lopen. Net zoals rokers het vroeger normaal vonden om in een restaurant te roken (als je er last van hebt dan ga je toch lekker buiten eten) Als iedereen z'n kat nou gewoon eens bij houd.
Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor. Ik vind het zelf ook een lastige kwestie. Want anderen horen niet te lijden onder een persoonlijke keuze voor een huisdier. Hierom hebben we ook besloten om te zorgen dat mensen bij ons kunnen komen met klachten over onze poes, zodat wij het kunnen oplossen. Maar het blijft toch vervelend als mensen last hebben van je kat.

Ik voel nu zelf ook de ergernis die volgt uit het niet kunnen weren van andermans huisdier uit mijn tuin, waar mijn kat nu onder lijdt. Het liefst zou ik mijn tuin afschermen, niemand erin en niemand eruit. Mochten we de eigenaren niet kunnen vinden, gaan we toch maar een gaasren oid installeren zodat poes naar buiten kan. Ik vrees echter dat de terrorkater dan nog voor de ren komt staan pesten :(
Katten hebben daar zelf geen last van. Ze voelen zich niet beledigd als ze de zwakste zijn en zullen hun wonden likken en het territorium deels opgeven. Jij bent nu aan zet om je eigen omgeving vrij te houden van vreemde katten. Ik denk dat ik hem zou vangen en aanbieden aan het asiel. Volgens mij kost het geld om het dier terug te krijgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mensen moeten hun huisdier niet onbeheerd los buiten laten lopen. Als je dat zelf ook doet dan heb je geen poot om op te staan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven