Buurtkat terroriseert poes

10-06-2019 11:11 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai allemaal,

Sinds kort hebben wij een super lieve poes. Ze is al helemaal gewend, ongelooflijk sociaal en komt graag buiten. Ze is al wat op leeftijd (10 jaar) en gesteriliseerd. We laten haar nu sinds een paar dagen via het kattenluik zelf de tuin in, omdat we allebei full-time werken en haar niet de hele dag willen laten wachten op ons om de deur open te doen.

Maar hier is de ellende mee begonnen. Drie dagen geleden werd ik 's nachts wakker van hard gemiauw, om onze poes voor het kattenluik aan te treffen, schreeuwend tegen iets. Toen ik naar buiten keek, zag ik daar een vreemde kater in onze tuin zitten. Ik heb deze kat nog nooit eerder gezien, maar blijkbaar is de komst van onze poes reden om hier ineens elke nacht rond te komen hangen.

De nacht erop spotten we de kater alweer op de schutting, maar we hoopten dat onze poes haar territorium zelf zou kunnen verdedigen en zijn gaan slapen. Hier heb ik nog steeds spijt van, aangezien ik de volgende ochtend de tuin in liep en handenvol vacht van onze poes aantrof, een afgebroken halsband, en de zelfde @#_&*' kater nog steeds op onze schuur. Onze poes was gewond. We hebben haar meteen naar de dierenarts gebracht en ze lijkt nu in orde, maar wij zijn nu natuurlijk link.

We hebben het kattenluik nu dicht, maar vanochtend kom ik binnen in een enorme kattenpislucht. Blijkbaar sproeit dat beest tegen ons kattenluik!

We wonen in een drukke buurt, en kunnen moeilijk achterhalen waar de kat woont. Ik ben een beetje ten einde raad, omdat onze poes gewoon wordt geterroriseerd. Als ze buiten is wordt ze aangevallen, binnen geïntimideerd met gesproei en gestaar. Ik vind het zo erg dat ze zich in haar eigen huis/tuin niet veilig kan voelen.

Wie heeft er tips om een dominante, agressieve kat uit de tuin te weren? We hebben een waterpistool, maar hij blijft slim op afstand als wij er zijn en komt pas als wij liggen te slapen dichterbij.
Zoiets misschien:

Afbeelding
Pak een hond erbij....
Mijn buren hebben schuin gaas over de schutting heen. Hun katten kunnen dus niet uit de tuin, ze hebben wel 1 keer een vreemde kat in hun tuin nog gehad en die kon er ook niet uit. En kat vangen en een briefje om z’n bandje doen lukt zeker niet?

En verder gewoon mensen gaan aanspreken. Hier heb ik enorme overlast van 1 kat ( nachtenlang krijsen in de steeg) en meerdere mensen aangesproken en uiteindelijk de eigenaar gevonden en die aangesproken. Die houdt haar kat nu snachts binnen.
Oeh dat gaat helemaal niet makkelijk worden. Toch proberen kater eens flink te verjagen (zonder hem pijn te doen maar wel heel duidelijk dat jullie de dominante zijn, fiks boze stem, lichaamshouding, naar hem toe gaan).
Installeer een kattenluikje waar alleen jouw kat doorheen kan (kat chippen en kattenluikje die deze chip herkent).
Eventueel jullie eigen tuin zo afzetten dat jullie kat naar buiten kan maar de kater niet meer in jullie tuin kan.
Een nog dominantere kater nemen die hem verjaagd (maar is geen serieuze optie eigenlijk).

Een waterpistool of zo helpt niet. Katten zijn veel te slim voor dat soort "trucs".
Herkenbaar. Hier helaas ook een buurtvader die onze katten soms wegjaagt uit onze eigen tuin.

Die zat laatst ineens bij ons binnen! Dus toen het gewone luik direct vervangen voor een luik met chipfunctie. Daarnaast geven we de katten binnen de ruimte om plekjes te zoeken waar ze de kat niet kunnen zien (in de gang, boven). Helaas hebben we er één die van de stress nu binnen zelf aan het sproeien is :(

Hier nog geen oplossing... Ik zat nog te denken aan zo'n feliway 'friends' stekker, omdat ze dan in ieder geval zelf wat rustgevende feromonen krijgen. En verder denk ik dat er niks anders op zit dan de katten het toch zelf uit laten vechten. Hoe sneu ook.
Vervelend! Zou het een zwerfkat kunnen zijn? De meeste huiskaters zijn gecastreerd en vertonen dit gedrag niet meer. Mocht het geen zwerfkat zijn, begrijp ik niet waarom mensen er voor kiezen om hun kater niet te laten castreren. Vooral het sproeien kan een groot probleem zijn namelijk.
Voor de terrorkat is het natuurlijk zo dat er opeens een andere kat in “zijn” territorium zit. En katten zullen dat instinctief altijd samen uitvechten.

In aanvulling op de tips die al gegeven zijn, kun je (tijdelijk) wat gebruikt kattenbakgrit met uitwerpselen van jouw eigen kat langs de grenzen van jouw tuin leggen. Dat is misschien niet echt fris, maar op die manier bakenen katten hun territorium af, dus des te meer van jouw kat er ligt, des te minder het het territorium van terrorkat wordt.

En je kunt natuurlijk je eigen kat in de nacht binnen houden.
Ik vind dit altijd een beetje een kip en t ei verhaal.

De eigenaar van de kater heeft er misschien ook last van dat zijn kat ook wondjes heeft en gestresst is dat er ineens een poes in zijn territorium is bijgekomen.

Jouw poes zit waarschijnlijk ook niet alleen in jouw tuin.

Ik zou ook jouw tuin zo klaar maken dat de poes er niet uit Kan en de kater er niet in.

Anders de katten het lekker zelf laten uitvechten.
ja hier ook last van gehad. We hebben nu een kattenluik met chip, hebben de kat die onze poes lastigviel een keer in de keuken klemgezet en zeiknat gegooid, hebben inderdaad met boze stem hem keer op keer van onze schutting gejaagd en nu is hij verdwenen en komt niet meer. Blijkbaar is het dus gelukt. Deze kat at zelfs de kattenbrokjes van onze poes op!
Fhemke schreef:
10-06-2019 11:23
Vervelend! Zou het een zwerfkat kunnen zijn? De meeste huiskaters zijn gecastreerd en vertonen dit gedrag niet meer. Mocht het geen zwerfkat zijn, begrijp ik niet waarom mensen er voor kiezen om hun kater niet te laten castreren. Vooral het sproeien kan een groot probleem zijn namelijk.
Je moet ze de kost geven die hun kater niet laten castreren. Er zijn hier in de buurt nog veel echte katers, en dat zijn echt geen zwervers. Trouwens ook poezen want ik hoor er nog wel eens een krols krijsen.
Je doet er weinig aan. Ik denk dat je nog het meeste succes hebt als je je tuin zo afschermt dat andere katten er niet meer in kunnen komen.
enthousiasteling schreef:
10-06-2019 11:26
ja hier ook last van gehad. We hebben nu een kattenluik met chip, hebben de kat die onze poes lastigviel een keer in de keuken klemgezet en zeiknat gegooid, hebben inderdaad met boze stem hem keer op keer van onze schutting gejaagd en nu is hij verdwenen en komt niet meer. Blijkbaar is het dus gelukt. Deze kat at zelfs de kattenbrokjes van onze poes op!
Vind ik dus echt niet normaal. Dierenmishandeling! Dat klem zetten en nat gooien.
Kattenkop schreef:
10-06-2019 11:31
Vind ik dus echt niet normaal. Dierenmishandeling! Dat klem zetten en nat gooien.
Ik vind dat ook niet kunnen. Wij hebben een poes gehad die ook nogal een durfal was. Heel sociaal naar andere katten, maar ook zo een die de worstjes van je barbecue af jatte (en aangezien ik geen BBQ heb deed ze dat elders). Niet iedereen vindt dat leuk.
Helaas is ze op jonge leeftijd aangereden, maar we hebben nog een week daarna allerlei katten in de tuin gehad die zaten te wachten tot ze buiten zou komen spelen.
Ik heb dat ook gehad dit jaar...een kater, die aan de andere kant van de buurt woont, vond mijn dames plotseling zeer interessant.

Nadat ik 's nachts meerdere malen uit bed ben gesjeesd voor vechtende katten, de kater en mijn oudste zeer territoriale poes, doe ik het luikje 's nachts dicht en zet er ook iets voor zodat ze elkaar niet zien (want dan gingen ze door het luikje naar elkaar schreeuwen).

Vervolgens ben ik één keer heel boos naar buiten gerend omdat de kater mijn jongste poes (nog geen jaar) te grazen nam. Grote poes kwam achter mij aan en sprong er ook bovenop.
Vacht vloog in de rondte en ik als een schreeuwend viswijf ernaast :facepalm:
Maar dat heeft wel geholpen! Kater is zo geschrokken dat ie niet meer terug is gekomen, al een paar maanden nu.

Hier is trouwens nooit iemand gewond geraakt, alleen een hoop herrie en een pluk vacht :O
"I love not Man the less, but Nature more..."
Jouw poes kan binnen superlief zijn, maar buiten zal ze ongetwijfeld net zo erg zijn als die kater. Zo is de natuur.
Wij hebben ook een schootkat en buiten is hij een terror. Vergis je niet
Leuk he al die mensen die hun katten fijn los laten lopen. Weet jij wat jouw kat uitvreet bij de buren? Nee mijn kat doet dat niet, die is zo lief die schijt niet in de zandbak van jullie kleuters?

Dat zijn dan dezelfde mensen die het zo nodig vinden om hun kat de vrijheid te geven omdat dit in de natuur van katten zit, maar als ze elkaar dan afrossen, wat ook heel natuurlijk is, dan is het een probleem?

En al die mensen die daar geen trek in hebben moeten dan maar maatregelen treffen om de katten van anderen uit hun tuin te houden?

Ik vind het nog steeds volstrekt de omgekeerde wereld. Jouw huisdier is van jou en die hou je zelf binnen je eigen grenzen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Herkenning. Hier is het zo dat Terrorkat mijn lieve knuffelkater aanvalt. Knuffel is een held op sokken die de veiligheid binnenshuis opzoekt of hard wegrent. Hij is te graag buiten, maar hier helpt de hordeur heel goed. Terror weet dat hij niet binnen kan, Knuffel weet dat ook. Dus zolang die hor dicht is gaat het goed, ook al kunnen ze elkaar zien.

En ja, Knuffel sproeit nu. Daar word ik niet blij van, maar ik snap het wel.

Hoe ik Terror weg kan krijgen weet ik niet, aangezien hier alle tuinen min of meer open zijn. Dat wil zeggen dat wij geen schutting hebben. In ons dorp is het verplicht om je tuin af te zetten met een haag. Er moet minimaal 1 zijde voorzien worden van een laurierhaag.

In jouw geval zou je kunnen proberen om dat luik eerst goed schoon te maken. Haal daarvoor spul in een dierenwinkel, dat de geur afbreekt met enzymen.
Daarna vul je een plantenspuit met wat water en teatree olie. Sproei dat regelmatig op het luik, bij voorkeur zo vaak dat de geur blijft hangen. Kan ook puur gebruikt worden. Dieren vinden de geur verschrikkelijk en lopen er meestal met een boogje omheen. Jouw eigen poes dus waarschijnlijk ook. Let er wel op dat dit niet op je kat terecht komt. Ze zal zich schoonlikken en teatree is giftig.

Als je Poes echt wilt beschermen kun je kiezen voor een kattenren, als dat qua tuin een optie is. Dan kan ze niet echt rondstruinen, maar gezien haar leeftijd verwacht ik eigenlijk dat ze met zo´n ren best tevreden zal zijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
gsleutel schreef:
10-06-2019 11:23
Herkenbaar. Hier helaas ook een buurtvader die onze katten soms wegjaagt uit onze eigen tuin.

Die zat laatst ineens bij ons binnen! Dus toen het gewone luik direct vervangen voor een luik met chipfunctie. Daarnaast geven we de katten binnen de ruimte om plekjes te zoeken waar ze de kat niet kunnen zien (in de gang, boven). Helaas hebben we er één die van de stress nu binnen zelf aan het sproeien is :(

Hier nog geen oplossing... Ik zat nog te denken aan zo'n feliway 'friends' stekker, omdat ze dan in ieder geval zelf wat rustgevende feromonen krijgen. En verder denk ik dat er niks anders op zit dan de katten het toch zelf uit laten vechten. Hoe sneu ook.
Wat vervelend..wij hebben al een luik met chipherkenning, dus de kater kan niet naar binnen. Onze poes is helaas te naief om te begrijpen dat de kater haar echt wat aan zal doen, en gaat dus zelf naar buiten om hem uit onze tuin te blazen. Dit werkt natuurlijk niet, en hij valt haar dan aan.

Laten uitvechten ga ik echt niet meer doen, onze poes is echt heftig toegetakeld vorige keer. We hebben hem nog gezien daarna, en hij had geen schrammetje.

Dat sproeien is inderdaad vreselijk. Wij hebben gordijnen voor de deuren hangen met het kattenluik, en hier zit allemaal urine op. We weten niet of die langs de kieren van het luik is gekomen van de kater, of dat onze poes een tegen-sproei-offensief is begonnen..
Kattenkop schreef:
10-06-2019 11:25
Ik vind dit altijd een beetje een kip en t ei verhaal.

De eigenaar van de kater heeft er misschien ook last van dat zijn kat ook wondjes heeft en gestresst is dat er ineens een poes in zijn territorium is bijgekomen.

Jouw poes zit waarschijnlijk ook niet alleen in jouw tuin.

Ik zou ook jouw tuin zo klaar maken dat de poes er niet uit Kan en de kater er niet in.

Anders de katten het lekker zelf laten uitvechten.
Onze poes loopt inderdaad ook in de tuinen van onze directe buren, maar verder dan dat niet. Die kater komt echt doelbewust onze tuin in om haar op te jagen in haar eigen huis. Dat vind ik wel ver gaan eigenlijk. Als ik erachter kom dat mijn poes zulk gedrag vertoont, dan houd ik haar zeker 's nachts binnen.
thankyouforthedays schreef:
10-06-2019 12:15
Onze poes loopt inderdaad ook in de tuinen van onze directe buren, maar verder dan dat niet. Die kater komt echt doelbewust onze tuin in om haar op te jagen in haar eigen huis. Dat vind ik wel ver gaan eigenlijk. Als ik erachter kom dat mijn poes zulk gedrag vertoont, dan houd ik haar zeker 's nachts binnen.
Hoe weet jij tot waar jouw poes komt?
Blaise* schreef:
10-06-2019 12:17
Hoe weet jij tot waar jouw poes komt?

Precies. En hoe kom je er achter welk gedrag jouw poes vertoond bij een ander.
SHIFTY schreef:
10-06-2019 11:45
Leuk he al die mensen die hun katten fijn los laten lopen. Weet jij wat jouw kat uitvreet bij de buren? Nee mijn kat doet dat niet, die is zo lief die schijt niet in de zandbak van jullie kleuters?

Dat zijn dan dezelfde mensen die het zo nodig vinden om hun kat de vrijheid te geven omdat dit in de natuur van katten zit, maar als ze elkaar dan afrossen, wat ook heel natuurlijk is, dan is het een probleem?

En al die mensen die daar geen trek in hebben moeten dan maar maatregelen treffen om de katten van anderen uit hun tuin te houden?

Ik vind het nog steeds volstrekt de omgekeerde wereld. Jouw huisdier is van jou en die hou je zelf binnen je eigen grenzen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.
Wij hebben in de buurt rond gevraagd of men er een probleem mee zou hebben als wij een kat namen. Ze kan het blok niet uit, dus we weten precies waar ze uithangt. Ook hebben we een briefje in deuren gedaan met daarop haar foto en ons telefoonnummer, mochten ze last hebben van haar. De enige reacties die we hebben gekregen, zijn positief. We hebben namelijk een rattenplaag in de tuinen, dus mensen zijn allang blij als die worden weggejaagd.

Ik snap verder je punt wel. Ik zou ook maatregelen nemen als mijn kat problemen gaf buiten mijn tuin. Dit doet ze gelukkig niet (en ja dat weet ik zeker, ze heeft een gps-bandje)
Ceylon schreef:
10-06-2019 11:50

Hoe ik Terror weg kan krijgen weet ik niet, aangezien hier alle tuinen min of meer open zijn. Dat wil zeggen dat wij geen schutting hebben. In ons dorp is het verplicht om je tuin af te zetten met een haag. Er moet minimaal 1 zijde voorzien worden van een laurierhaag.
Nog nooit gehoord van zo’n verplichting!
Een schutting achter de haag mag zeker ook niet?
Ik zou je eigen tuin afzetten. Dan komt die kat er niet meer bij en je eigen kat kan naar buiten.
SHIFTY schreef:
10-06-2019 12:22
Precies. En hoe kom je er achter welk gedrag jouw poes vertoond bij een ander.
Onze poes heeft een gps-bandje. Bovendien is ze amper buitengeweest omdat de terreur op dag 1 al begon, we hebben haar pas 1.5 week. Ik weet alleen inderdaad niet wat zij in kattentaal voor gedrag naar andere katten heeft. Haar verwondingen waren volgens de dierenarts ook op plekken die aangaven dat zij niet vocht, maar weg wilde komen (staart, achterpootjes)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven