Buurtkat terroriseert poes
maandag 10 juni 2019 om 11:11
Hai allemaal,
Sinds kort hebben wij een super lieve poes. Ze is al helemaal gewend, ongelooflijk sociaal en komt graag buiten. Ze is al wat op leeftijd (10 jaar) en gesteriliseerd. We laten haar nu sinds een paar dagen via het kattenluik zelf de tuin in, omdat we allebei full-time werken en haar niet de hele dag willen laten wachten op ons om de deur open te doen.
Maar hier is de ellende mee begonnen. Drie dagen geleden werd ik 's nachts wakker van hard gemiauw, om onze poes voor het kattenluik aan te treffen, schreeuwend tegen iets. Toen ik naar buiten keek, zag ik daar een vreemde kater in onze tuin zitten. Ik heb deze kat nog nooit eerder gezien, maar blijkbaar is de komst van onze poes reden om hier ineens elke nacht rond te komen hangen.
De nacht erop spotten we de kater alweer op de schutting, maar we hoopten dat onze poes haar territorium zelf zou kunnen verdedigen en zijn gaan slapen. Hier heb ik nog steeds spijt van, aangezien ik de volgende ochtend de tuin in liep en handenvol vacht van onze poes aantrof, een afgebroken halsband, en de zelfde @#_&*' kater nog steeds op onze schuur. Onze poes was gewond. We hebben haar meteen naar de dierenarts gebracht en ze lijkt nu in orde, maar wij zijn nu natuurlijk link.
We hebben het kattenluik nu dicht, maar vanochtend kom ik binnen in een enorme kattenpislucht. Blijkbaar sproeit dat beest tegen ons kattenluik!
We wonen in een drukke buurt, en kunnen moeilijk achterhalen waar de kat woont. Ik ben een beetje ten einde raad, omdat onze poes gewoon wordt geterroriseerd. Als ze buiten is wordt ze aangevallen, binnen geïntimideerd met gesproei en gestaar. Ik vind het zo erg dat ze zich in haar eigen huis/tuin niet veilig kan voelen.
Wie heeft er tips om een dominante, agressieve kat uit de tuin te weren? We hebben een waterpistool, maar hij blijft slim op afstand als wij er zijn en komt pas als wij liggen te slapen dichterbij.
Sinds kort hebben wij een super lieve poes. Ze is al helemaal gewend, ongelooflijk sociaal en komt graag buiten. Ze is al wat op leeftijd (10 jaar) en gesteriliseerd. We laten haar nu sinds een paar dagen via het kattenluik zelf de tuin in, omdat we allebei full-time werken en haar niet de hele dag willen laten wachten op ons om de deur open te doen.
Maar hier is de ellende mee begonnen. Drie dagen geleden werd ik 's nachts wakker van hard gemiauw, om onze poes voor het kattenluik aan te treffen, schreeuwend tegen iets. Toen ik naar buiten keek, zag ik daar een vreemde kater in onze tuin zitten. Ik heb deze kat nog nooit eerder gezien, maar blijkbaar is de komst van onze poes reden om hier ineens elke nacht rond te komen hangen.
De nacht erop spotten we de kater alweer op de schutting, maar we hoopten dat onze poes haar territorium zelf zou kunnen verdedigen en zijn gaan slapen. Hier heb ik nog steeds spijt van, aangezien ik de volgende ochtend de tuin in liep en handenvol vacht van onze poes aantrof, een afgebroken halsband, en de zelfde @#_&*' kater nog steeds op onze schuur. Onze poes was gewond. We hebben haar meteen naar de dierenarts gebracht en ze lijkt nu in orde, maar wij zijn nu natuurlijk link.
We hebben het kattenluik nu dicht, maar vanochtend kom ik binnen in een enorme kattenpislucht. Blijkbaar sproeit dat beest tegen ons kattenluik!
We wonen in een drukke buurt, en kunnen moeilijk achterhalen waar de kat woont. Ik ben een beetje ten einde raad, omdat onze poes gewoon wordt geterroriseerd. Als ze buiten is wordt ze aangevallen, binnen geïntimideerd met gesproei en gestaar. Ik vind het zo erg dat ze zich in haar eigen huis/tuin niet veilig kan voelen.
Wie heeft er tips om een dominante, agressieve kat uit de tuin te weren? We hebben een waterpistool, maar hij blijft slim op afstand als wij er zijn en komt pas als wij liggen te slapen dichterbij.
maandag 10 juni 2019 om 18:08
Heeft elke buurt niet een "terrorkat"? Hier loopt ook een grote kater rond die heel dominant is en andere katten pest. Maar soms krijgt 'ie ook weleens op z'n flikker. Die katten regelen dat onderling wel, hoor. En anders kun je je eigen kat altijd nog binnenhouden toch, als het buiten te gevaarlijk is.
maandag 10 juni 2019 om 20:35
De zaak heeft inmiddels een geheel nieuwe wending genomen. Het blijkt dat de kat bij een snackbar op de hoek hoort. Wij zijn daar verhaal gaan halen, en het blijkt dat het gaat om een niet gecastreerde zwerfkat(!!!) die hij ergens vandaan heeft getoverd en al 13 maanden niet meer had gezien. Oftewel, dit beest is compleet verwilderd en heeft ongetwijfeld nog nooit een enkele vaccinatie gehad. Wij zorgen nu dat dit beest zo snel mogelijk naar het asiel wordt gebracht zodat hij geholpen kan worden en geen andere huiskatten meer te grazen kan nemen.
Wij hopen nu maar op ons hardst dat hij onze poes niet met een of andere enge aandoening heeft geïnfecteerd..
Onvoorstelbaar dat je zo'n kat los laat in de buurt, zonder hem te laten castreren, chippen, en inenten.
Wij hopen nu maar op ons hardst dat hij onze poes niet met een of andere enge aandoening heeft geïnfecteerd..
Onvoorstelbaar dat je zo'n kat los laat in de buurt, zonder hem te laten castreren, chippen, en inenten.
maandag 10 juni 2019 om 20:38
Nummer*Zoveel schreef: ↑10-06-2019 11:25Voor de terrorkat is het natuurlijk zo dat er opeens een andere kat in “zijn” territorium zit. En katten zullen dat instinctief altijd samen uitvechten.
In aanvulling op de tips die al gegeven zijn, kun je (tijdelijk) wat gebruikt kattenbakgrit met uitwerpselen van jouw eigen kat langs de grenzen van jouw tuin leggen. Dat is misschien niet echt fris, maar op die manier bakenen katten hun territorium af, dus des te meer van jouw kat er ligt, des te minder het het territorium van terrorkat wordt.
En je kunt natuurlijk je eigen kat in de nacht binnen houden.
Dit, vooral ‘s nachts binnenhouden! Dat scheelde hier al een hoop.
maandag 10 juni 2019 om 21:08
Wow wat goed dat jullie verhaal zijn gaan halen en dat je jullie zorgen dat hij in een asiel terecht komt. Inderdaad nu hopen dat jullie poes niets heeft opgelopen zeg.thankyouforthedays schreef: ↑10-06-2019 20:35De zaak heeft inmiddels een geheel nieuwe wending genomen. Het blijkt dat de kat bij een snackbar op de hoek hoort. Wij zijn daar verhaal gaan halen, en het blijkt dat het gaat om een niet gecastreerde zwerfkat(!!!) die hij ergens vandaan heeft getoverd en al 13 maanden niet meer had gezien. Oftewel, dit beest is compleet verwilderd en heeft ongetwijfeld nog nooit een enkele vaccinatie gehad. Wij zorgen nu dat dit beest zo snel mogelijk naar het asiel wordt gebracht zodat hij geholpen kan worden en geen andere huiskatten meer te grazen kan nemen.
maandag 10 juni 2019 om 22:59
Ik lees net je update, maar je kunt altijd nog zoiets maken: https://www.boredpanda.com/catios-cat-p ... nclosures/
dinsdag 11 juni 2019 om 08:02
Met nergens een poortje tussen de huizen door? Dat mag toch helemaal niet? Er moet een brandgang zijn ergens. Erg onveilig als 1 van de huizen in de fik staat en je zit ingesloten in de achtertuinen.thankyouforthedays schreef: ↑10-06-2019 12:40We hebben een blok huizen met de achtertuinen naar elkaar toe, waardoor een soort groot binnenhof ontstaat. De kater kan hier, neem ik aan, ook niet uit, tenzij hij ook via de voordeur de straatkant op mag. Ik denk dus dat je gelijk hebt, en de kater onze tuin als 'zijn' territorium zag.
dinsdag 11 juni 2019 om 08:14
In welke wetgeving staat dat de katten gecastreerd moeten zijn en ingeent en gechipt? In wat voor wondere wereld zit jij? Vast je eerste kat?thankyouforthedays schreef: ↑10-06-2019 20:35De zaak heeft inmiddels een geheel nieuwe wending genomen. Het blijkt dat de kat bij een snackbar op de hoek hoort. Wij zijn daar verhaal gaan halen, en het blijkt dat het gaat om een niet gecastreerde zwerfkat(!!!) die hij ergens vandaan heeft getoverd en al 13 maanden niet meer had gezien. Oftewel, dit beest is compleet verwilderd en heeft ongetwijfeld nog nooit een enkele vaccinatie gehad. Wij zorgen nu dat dit beest zo snel mogelijk naar het asiel wordt gebracht zodat hij geholpen kan worden en geen andere huiskatten meer te grazen kan nemen.
dinsdag 11 juni 2019 om 08:43
Dat is uiteraard niet wettelijk vastgelegd, maar ik vind het wel erg apart als je een huisdier neemt, dat je zulke basale zorg niet op je neemt en vervolgens na faillissement een jaar lang weg bent. De kat is gewoon aan zijn lot overgelaten. Dat is dierenmishandeling/verwaarlozing, wat wel tegen de wet is. Bovendien zadel je de buurt op met jouw probleem.
dinsdag 11 juni 2019 om 09:22
dinsdag 11 juni 2019 om 09:28
BBC Horizon - The Secret Life of the Cat
https://vimeo.com/84794829
Kijk eens naar deze documentaire.
Nog een documentaire
The Secret Life of Cats - [National Geographic] Documentary
https://www.youtube.com/watch?v=4vpW_j2CnyA
https://vimeo.com/84794829
Kijk eens naar deze documentaire.
Nog een documentaire
The Secret Life of Cats - [National Geographic] Documentary
https://www.youtube.com/watch?v=4vpW_j2CnyA
dinsdag 11 juni 2019 om 11:41
Wat is dit toch voor kromme redenatie. Je zegt dus eigenlijk dat een zwerfkat beter af is dan een asielkat en dat we dus eigenlijk alle katten in het asiel gewoon los moeten laten. Dan zijn we fijn van het probleem af.
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 11:43
4.75% gewijzigd
dinsdag 11 juni 2019 om 11:42
Dit zijn nogal wat aannames? Onze kat komt niet uit het asiel, maar van een eigenaar die naar het buitenland ging verhuizen. Ja, dit is de enige zwerfkat in het blok, aangezien het alleen via de huizen toegankelijk is en niet vanaf de straat. De 'eigenaar' van deze kat heeft hem de tuin in gelaten, en verder nooit meer naar hem omgekeken. Dat is niet alleen zielig voor de kat, die een dak boven zijn hoofd verdient en de juiste zorg en aandacht, het is ook nog gevaarlijk voor de huiskatten in het blok vanwege vechtpartijen, ziektes en mogelijke voortplanting. Bovendien is mijn ervaring dat een kat naar het asiel brengen in Amsterdam, waar ik woon, zeer tijdelijk is: ze worden razendsnel geadopteerd.