Werk & Studie alle pijlers

Tweede bachelor op universiteit

11-06-2019 17:07 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel 3e jaar toegepaste psycholoog student op het HBO. Nu mijn studie bijna afgerond is ben ik tot het inzicht gekomen dat ik wat heel anders wil doen, namelijk biologie studeren aan de universiteit.

Ik heb al begrepen dat je het beste je eerste studie niet volledig af moet ronden om het betaalbaar te houden (anders kost het zo 30.000 euro per jaar). Ik was van plan om eerst mijn scriptie te schrijven en daarna mijn minor te doen. Dan zou ik de minor dus niet kunnen doen en deze open laten staan.

Vervolgens moet ik geloof ik natuurkunde, scheikunde biologie en wiskunde B op VWO niveau behalen om toegelaten te worden aan de uni.

Mijn vraag; heeft iemand hier (of met iets vergelijkbaars) ervaring? Het zijn behoorlijk wat stappen en bochten die ik om moet om het te behalen. Daarnaast ben ik bang dat het allemaal erg veel geld kost om de vakken te behalen.

Kortom; heeft iemand ervaring en adviezen? Is het mogelijk om mijn minor open te laten staan?

Tijdens de uni moet je ook een minor doen, kan ik dan 1 minor doen voor twee studies tegelijk?

Ik waardeer alle antwoorden!!
Naja ervaringen over die minors e.d. Kun je het beste je studieadviseur even raadplegen.

Maar VWO vakken kun je doen bij het VAVO, de exacte prijzen weet ik niet meer want het zijn al wat jaartjes dat ik erop heb gezeten. Maar het is volgens mij 300 euro per jaar om de certificaten te behalen. Plus je kan ook nog een tegemoetkoming krijgen van DUO. Maar bel hiervoor toch even DUO, die weten daar ook meer vanaf.

Verder zou ik je bachelor niet afronden maar 1 vak open laten staan dan hoef je geen extreem hoog instellingsgeld te betalen op de universiteit.

Verder moet je je wel beseffen dat het een ander niveau is, en je moet beseffen dat je over een studie van 3 jaar vaak 4 en soms wel 5 jaar doet.
Volgens mij geldt dit alleen als je twee opleidingen op hetzelfde niveau wilt doen en niet bij hbo/ uni.

Ik las hier https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 8237693055 wat tips.
Wat ik weet van de universiteit in mijn buurt is dat je voor een tweede inschrijving voor een reeds behaalde graad (in jou geval een Bachelor, als je deze al hebt behaald en je wilt nog een Bachelor doen) hetzelfde reguliere bedrag aan collegegeld betaald (dus dit jaar 2060,-). Dit mogen universiteiten zelf bepalen en vaak staat op de website onder de collegegeld tarieven wel vermeld op welke manier ze hiermee omgaan. Dit kan dus erg verschillen wat voor bedrag je kwijt bent per universiteit!
Hetismogelijk schreef:
11-06-2019 18:56
Volgens mij geldt dit alleen als je twee opleidingen op hetzelfde niveau wilt doen en niet bij hbo/ uni.

Ik las hier https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 8237693055 wat tips.
Nope, als je al een hbo bachelor hebt, betaal je voor een bachelor aan de uni instellingstarief (tenzij je aan de uitzonderingen voldoet, maar dat is met deze studies niet het geval).
TO: hou er rekening mee dat je wellicht ingeschreven moet blijven staan voor je hbo opleiding. Dat kan dus best nog wat extra kosten.
En wat is je vooropleiding? Want zomaar even wiskunde en natuurkunde op vwo niveau is ook best wel even wat. Als je dat op de havo al gedaan hebt, is het wellicht wel te doen. Maar als je een absoluut alfa pakket hebt gedaan, is het wel een flinke kluif.
Je hoeft inderdaad maar één minor te doen voor zover ik weet, maar ik heb twee bachelor opleidingen gedaan aan de uni. Verder durf ik er niet zo veel over te zeggen. Het makkelijkst is toch wel met je studieadviseur te praten, die kan je echt uitstekend helpen hiermee.
Wat is je einddoel? Waarom wil je biologie gaan studeren?

Je zou ook je hbo af kunnen maken, een premaster doen en daarna een master op de universiteit.
nausicaa schreef:
11-06-2019 19:58
Nope, als je al een hbo bachelor hebt, betaal je voor een bachelor aan de uni instellingstarief (tenzij je aan de uitzonderingen voldoet, maar dat is met deze studies niet het geval).
Oké, vervelend. Dan neem ik mijn stukje terug, misschien heb je nog wel iets aan de tips.
Of je het met 1 minor afkunt hangt echt van de specifieke opleidingen af. Bij de ene opleiding mag bijna alles, de andere stelt hele specifieke eisen. En die eisen willen nog wel eens flink verschillen tussen hbo en wo. Maar dat weet je alleen door de studiegidsen etc heel grondig door te nemen.

Overigens vond ik de opmerking van iemand hierboven: wat wil je gaan doen na je studie? Want als je bv onderzoek wilt gaan doen, kom je er niet met een bachelor, dan moet je echt ook nog een master hebben.
Het kost je echt geen 30.000 per jaar hoor.

Meestal betaal je het instellingscollegegeld en dat is rond de €6.000,- maar dat geldt alleen als je je hbo diploma al hebt. Je kan dus inderdaad beter je afstuderen uitstellen dan. Maar of je dat vier jaar mag doen van je hbo-instelling is maar de vraag natuurlijk.
Je kan de benodigde vakken voor biologie gaan halen via de vavo maar ook via een thuisstudie (Loi).
Je zou ook via de lerarenopleiding biologie naar de master biologie aan de uni kunnen gaan. Dan hoef je misschien die benodigde vakken niet te halen en kan je behoorlijk wat vrijstellingen krijgen omdat je toegepaste psychologie gedaan hebt.

Sowieso omdat je al een groot deel van een opleiding hebt gedaan denk ik dat je geen minor meer hoeft te doen bij een volgende opleiding (althans daar ik kreeg ik bij de 2e en 3e vrijstellingen voor).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
11-06-2019 22:24
Het kost je echt geen 30.000 per jaar hoor.

Meestal betaal je het instellingscollegegeld en dat is rond de €6.000,- maar dat geldt alleen als je je hbo diploma al hebt. Je kan dus inderdaad beter je afstuderen uitstellen dan. Maar of je dat vier jaar mag doen van je hbo-instelling is maar de vraag natuurlijk.
Je kan de benodigde vakken voor biologie gaan halen via de vavo maar ook via een thuisstudie (Loi).
Je zou ook via de lerarenopleiding biologie naar de master biologie aan de uni kunnen gaan. Dan hoef je misschien die benodigde vakken niet te halen en kan je behoorlijk wat vrijstellingen krijgen omdat je toegepaste psychologie gedaan hebt.

Sowieso omdat je al een groot deel van een opleiding hebt gedaan denk ik dat je geen minor meer hoeft te doen bij een volgende opleiding (althans daar ik kreeg ik bij de 2e en 3e vrijstellingen voor).
Ik heb even snel gekeken bij drie universiteiten, en bij alle drie is het instellingscollegegeld boven de 10.000 voor biologie. 30.000 haal je inderdaad niet, maar een stuk meer dan 6000 dan weer wel.

Via de lerarenopleiding naar de master hangt ook erg af van wat je er mee wilt. Ik werk oa bij een onderzoeksmaster, en wij nemen geen mensen aan met een lerarenopleiding als achtergrond. De ervaring is simpelweg dat die het eigenlijk toch niet voldoende aankunnen.
Als je docent wilt worden, is het natuurlijk een ander verhaal, dan is het zelfs best een goed idee.
Hoe kom je er bij dat 1 jaar 30.000 euro zou kosten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven