Hoe omgaan met twijfelende vriend

11-06-2019 16:02 250 berichten
Hallo

Mijn vriend, die ik 1,5 jaar geleden ontmoet heb, is van nature geen heel zeker persoon en heeft hierdoor, en door wat ervaringen uit het verleden (gescheiden, hartzeer, moeilijke jeugd in oorlogsgebied) af en toe last van jaloezie. Of eigenlijk heeft hij daar behoorlijk last van maar zo nu en dan zo extreem dat hij overreageerd en we met ruzie uit elkaar gaan. Hij voelt zich snel afgewezen en bedreigd door andere mannen. Nu vind ik hém uiteraard de leukste en liefste en interesseren andere mannen mij geen biet. Hij zegt ook dol te zijn op mij. Ik heb ook geen mannelijke vrienden of contacten buiten familie en collega's, hoewel hij hier wel met enige regelmaat naar vraagt.

Het steekt vooral de kop op als we samen uitgaan. Als er een man iets aan me vraagt (eigenlijk altijd een neutrale vraag en geen versierpogingen), staat hij al als een haai naast me met een arm om me heen om duidelijk te maken dat ik zijn meisje ben. Nu stoor ik me daar niet heel erg aan. Uit mezelf leg ik geen contact met andere mannen, maar laatst weekend kwam er een vage bekende bij ons groepje, die me bij vertrek spontaan 2 kussen op de wang gaf. Ik deed dit dus niet uit mezelf, even voor de duidelijkheid. Mijn vriend begon tegen mij te flippen hierover, waar dat goed voor was en dat hij dan ook vrouwen gedag wilde gaan zoenen (als wraak), waarop ik onmiddelijk duidelijk gemaakt heb dat ik geen zin had in dit gedrag van hem. Hij heeft daarna tot de volgende dag geen woord meer gezegd behalve het hoognodige en interesseert zich ook niet dat dat mij verdrietig maakt. Tot ik het zo zat was en naar huis vertrokken ben. Iets wat ik niet graag doe omdat dat betekent dat we een aantal dagen niet meer praten, maar hij liet me voor mijn gevoel geen keus. Hij sprak hierbij zijn twijfels uit over ons verschil in mening over wat acceptabel is en wat niet en over of ik dan wel goed genoeg ben voor hem.

Dit is niet de eerste keer dat ik boos vertrokken ben omdat hij het uiterste in mij tergt met zijn jaloerse gedoe. Ik vind dat gedrag best vervelend, vooral voor hemzelf. Hoe kan hij leren om wat minder primair te reageren, met me te praten over wat hem niet zint, op een manier dat we niet met ruzie uit elkaar gaan? Ik ben die dagen radiostilte en steeds het gevoel krijgen dat ík niet oke ben tamelijk zat. Hij komt wel altijd tot het inzicht dat hij zich onredelijk gedragen heeft, dat is naast dat ik dol ben op hem ook de reden dat ik tot nu toe geduld heb met hem. Ik wil echter liever niet meer dat dit nog voorkomt. Iemand tips hoe ik het beste met dit gedrag om kan gaan?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je grenzen 100x aangegeven zonder er ook maar een x een conclusie aan te verbinden. Gelukkig nu wel, hoop ik....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Maar wat ga je nu doen?
Ik ben me aan het beraden hoe ik op de beste manier voor mezelf kan kiezen. Ik lees net dit https://mannengeheim.nl/scheiden-van-narcist/

en vind het een en ander wel herkenbaar maar echt praktische tips voor op dit moment vind ik hier niet. Het beste is misschien als het zijn idee is dat het niet werkt tussen ons, dus ik houd me voor nu stil. Hij bekijkt het maar even lekker. Ik moet zorgen dat ik niet van mijn boosheid af stap, dat zou maken dat ik vatbaar ben voor zijn bullshit dat het hem allemaal zo spijt...

Als hij echt al mijn accounts en apps afluistert en meeleest, leest hij hier misschien ook mee. In dat geval zal zijn ego wel helemaal gekrenkt zijn denk ik.
Asterid81 schreef:
12-06-2019 10:13
Ik ben me aan het beraden hoe ik op de beste manier voor mezelf kan kiezen. Ik lees net dit https://mannengeheim.nl/scheiden-van-narcist/

en vind het een en ander wel herkenbaar maar echt praktische tips voor op dit moment vind ik hier niet. Het beste is misschien als het zijn idee is dat het niet werkt tussen ons, dus ik houd me voor nu stil. Hij bekijkt het maar even lekker. Ik moet zorgen dat ik niet van mijn boosheid af stap, dat zou maken dat ik vatbaar ben voor zijn bullshit dat het hem allemaal zo spijt...

Als hij echt al mijn accounts en apps afluistert en meeleest, leest hij hier misschien ook mee. In dat geval zal zijn ego wel helemaal gekrenkt zijn denk ik.
Het beste is, om hem te vertellen dat je er klaar mee bent.
En hem daarna te blokkeren

Jij kiest de lange weg, die uiteindelijk nog wekenlang gezeur oplevert
Huppetee, in 1x die pleister er af!
misschien kun je beter maar alvast je wachtwoorden veranderen dan?
Lorem Ipsum
Vrouwen denken vaak dat ze hun man wel kunnen veranderen.

Maar dit zijn gewoon harde karakter eigenschappen. Die worden echt niet beter hoor.

En als je samen een kind krijgt, wordt het helemaal een drama.
Het moment dat ik mijn telefoon niet aan durf te zetten uit angst voor wat mijn partner voor naars tegen me te zeggen heeft, is het mijn ex.

Overigens heb ik zelf veel te veel jaren verspild aan een zeer jaloerse, drammerige man die overal wat over te zeiken had wat mij betreft maar voor zichzelf een andere standaard had. Elke keer weer iets nieuws waar hij over viel, tot bepaalde woorden aan toe ook die ik niet mocht zeggen.

Enne, zo'n beetje elke bokkeleuter van een man heeft een slechte jeugd en zulks gehad. Er zijn alleen nog meer mannen met ellende in hun verleden die hun partners niet vernederen en isoleren. Als hij issues heeft, zijn het zijn issues en het moment dat die jouw probleem worden moet je een grens trekken.
lotus77 schreef:
12-06-2019 10:48
Het moment dat ik mijn telefoon niet aan durf te zetten uit angst voor wat mijn partner voor naars tegen me te zeggen heeft, is het mijn ex.

Overigens heb ik zelf veel te veel jaren verspild aan een zeer jaloerse, drammerige man die overal wat over te zeiken had wat mij betreft maar voor zichzelf een andere standaard had. Elke keer weer iets nieuws waar hij over viel, tot bepaalde woorden aan toe ook die ik niet mocht zeggen.

Enne, zo'n beetje elke bokkeleuter van een man heeft een slechte jeugd en zulks gehad. Er zijn alleen nog meer mannen met ellende in hun verleden die hun partners niet vernederen en isoleren. Als hij issues heeft, zijn het zijn issues en het moment dat die jouw probleem worden moet je een grens trekken.
Dat is ook mijn zorg, als het op hemzelf aankomt moet het allemaal maar kunnen. En waar houdt het op wat hij acceptabel vindt en wat niet?
Is die pleister in 1 keer eraf methode een goede, als ik zo de reacties lees moet ik voorzichtig zijn en kan ik een hoop gezeik na verwachten.
Ik dacht al wanneer gaat ie komen: de ik ben slachtoffer van een narcist post....

Tja, eerst was zijn redder van het slechte verleden, toen de aanklager van zijn slechte gedrag en nu het slachtoffer van een narcist....

Het is niet echt verrassend....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
12-06-2019 11:06
Ik dacht al wanneer gaat ie komen: de ik ben slachtoffer van een narcist post....

Tja, eerst was zijn redder van het slechte verleden, toen de aanklager van zijn slechte gedrag en nu het slachtoffer van een narcist....

Ik zeg nergens dat ik slachtoffer ben van een narcist of dat hij dat is! Wel bereid ik me voor op waar ik hier in dit topic voor gewaarschuwd wordt, namelijk dat hij nog weleens heel naar kan gaan doen.
viva-amber schreef:
12-06-2019 09:15
Je hebt je grenzen 100x aangegeven zonder er ook maar een x een conclusie aan te verbinden. Gelukkig nu wel, hoop ik....
ja nu wel ja, ik ben bezig jullie adviezen op te volgen maar wil me daar wel goed op voorbereiden. Lijkt me verstandig, als ik zo de ervaringen en tips hier lees.
Asterid81 schreef:
12-06-2019 11:24
ja nu wel ja, ik ben bezig jullie adviezen op te volgen maar wil me daar wel goed op voorbereiden. Lijkt me verstandig, als ik zo de ervaringen en tips hier lees.
OF hij is gestoord, en daar kun je je nooit op voorbereiden
OF het valt wel mee, en er gebeurt dus niks

Bel hem nou maar, ben je er vanmiddag al vanaf
Asterid81 schreef:
12-06-2019 11:24
Je geeft iedere keer sociaal wenselijke antwoorden aan de forumleden. Ik geloof er allemaal geen ruk van maar mocht het wel zo zijn, lekker bij hem blijven joh, dan wordt een andere vrouw die ellende tenm,inste bespaard.
viva-amber schreef:

Dit is niet zo’n aardige reactie, maar wat mij betreft wel waar en heel raak.

Ik vind de man in kwestie als een heel beschadigd mens overkomen, maar dat vind ik van jou, to, eigenlijk ook. En dat is helemaal geen schande, ofzo. Maar als jij écht uit deze situatie en relatie wil komen, dan denk ik dat je ook wel wat werk te verzetten hebt voor jezelf. Anders zit je binnen de kortste keren weer aan een foute man vast.
En het hoeft niet, hè, een leven vol met drama. Je mag ook voor jezelf kiezen en nu je schouders eronder zetten en voor je eigen ontwikkeling gaan. En jezelf iets veel beters en liefdevollers gunnen.

Heb je mensen om je heen die je nu door deze moeilijke tijd heen kunnen helpen? Als ik jou was zou ik de hulptroepen om je heen inschakelen. Dit lijkt me héél moeilijk alleen. En pas alsjeblieft goed op jezelf. Misschien is het heel overdreven van mij, maar het zou mij iig niet verbazen als deze man het niet zo makkelijk pikt als hij aan de kant wordt geschoven. Veel sterkte de komende tijd.
viva-amber schreef:

Inderdaad, ik zat er ook al op te wachten.
Asterid81 schreef:
12-06-2019 10:13

Dan kan je beter deze lezen. Je vriend klinkt gewoon als een jaloerse eikel. Niet direct als een narcist.

https://mannengeheim.nl/hoe-uitmaken/

Ja natuurlijk zal zn ego gekrenkt zijn maar goed wie heeft dat niet als vriend/vriendin de relatie verbreekt. Is nooit echt leuk toch...

Het lastige is dat je gezien de duur van de relatie het niet echt kan maken om enkel een apje te sturen. Tenzij je echt reden hebt om bang voor hem te zijn. Spreek anders ergens in het openbaar af, wellicht met een goede vriendin om de hoek.

Je hoeft je boosheid niet te uiten of ruzie te maken. Gewoon aangeven dat het niet werkt. En hij heeft je keus te respecteren. Erna geen contact meer hebben. Of reageren op apjes...
ik heb er ook eens zo eentje gehad... toen het uitging ging hij heel lelijk dreigen en dat vervolgens weer ontkennen en dan weer mekkeren

op een gegeven moment ging ik gewoon dingen naar hem gooien als hij eens in de buurt kwam, dat zei kennelijk meer dan woorden
Lorem Ipsum
Wat bij een vriendin van mij hielp:
Gebruik je boosheid. Lees hier gerust opnieuw om te weten dat die terecht is. Put daar kracht uit om het uit te maken en doe dat dan gewoon, vol vooruit. Hoe langer je wacht, hoe meer die wegebt.
Besef dat het mogelijk is om van hem los te raken. Je kan dit. Het is misschien moeilijk voor je, maar je kan dit. (Je gaat het toch niet van hem laten afhangen???? "hopelijk maakt hij het zelf uit", komaan he, jij kán dit, echt) Andere vrouwen hebben het je al voorgedaan, jij kan dit ook!

Stel jezelf deadlines in tot wanneer je geen contact met hem hebt. Eerst misschien een week, dan nog een week, dan nog een week, dan een maand erbij etc.

Ik weet het, het is eng, maar stop nu met excuses en vooruit!
Marlouse schreef:
12-06-2019 11:29

Ik vind de man in kwestie als een heel beschadigd mens overkomen, maar dat vind ik van jou, to, eigenlijk ook. En dat is helemaal geen schande, ofzo. Maar als jij écht uit deze situatie en relatie wil komen, dan denk ik dat je ook wel wat werk te verzetten hebt voor jezelf. Anders zit je binnen de kortste keren weer aan een foute man vast.
En het hoeft niet, hè, een leven vol met drama. Je mag ook voor jezelf kiezen en nu je schouders eronder zetten en voor je eigen ontwikkeling gaan. En jezelf iets veel beters en liefdevollers gunnen.

Heb je mensen om je heen die je nu door deze moeilijke tijd heen kunnen helpen? Als ik jou was zou ik de hulptroepen om je heen inschakelen. Dit lijkt me héél moeilijk alleen. En pas alsjeblieft goed op jezelf. Misschien is het heel overdreven van mij, maar het zou mij iig niet verbazen als deze man het niet zo makkelijk pikt als hij aan de kant wordt geschoven. Veel sterkte de komende tijd.
Mooie post, goed lezen TO!
Marlouse schreef:
12-06-2019 11:29

Dank voor je steunende post. Ja ik weet wel dat het niet klopt dat ik zo overdreven mijn best doe voor iemand die dat niet terug kan of wil geven om wat voor reden dan ook. En ja, ik heb mijn hulptroepen ingelicht.
Maak het gewoon uit, spreek van in het openbaar, ga samen met een vriend/in die 2 tafeltjes verder zit en die de boel in de gaten houdt en die jou naar huis brengt. Zo beperkt je de eerste schade. Daarna overal blokkeren. Omgeving inlichten is een goed idee.

Oneerlijke omtrekkende bewegingen lijken mij averechts werken en doodzwijgen ook. Iemand anders het woord laten doen: laf en kinderachtig. Vergeet niet dat toen je dit topic begon deze man nog leuk en geweldig was en dan zou hij nu een normaal woord niet meer waard zijn????
viva-amber schreef:
12-06-2019 12:32
Maak het gewoon uit, spreek van in het openbaar, ga samen met een vriend/in die 2 tafeltjes verder zit en die de boel in de gaten houdt en die jou naar huis brengt. Zo beperkt je de eerste schade. Daarna overal blokkeren. Omgeving inlichten is een goed idee.

Oneerlijke omtrekkende bewegingen lijken mij averechts werken en doodzwijgen ook. Iemand anders het woord laten doen: laf en kinderachtig. Vergeet niet dat toen je dit topic begon deze man nog leuk en geweldig was en dan zou hij nu een normaal woord niet meer waard zijn????
Ja klopt, ik zie er tegenop, maar ik zal het wel op die manier moeten doen, hem spreken. ik kan me schriftelijk beter uitdrukken en laat me in een gesprek misschien sneller verbaal omkletsen. Daar ben ik bang voor. Ik reageer later en zal jullie op de hoogte houden.
Ik kan me best voorstellen dat de drempel om dit gesprek aan te gaan hoog is. Maar gewoon geen contact meer opnemen is sowieso niet de manier, hij zal niet achterlijk zijn, als je het normaal altijd binnen een paar dagen weer goedmaakt, zal hij heus wel snappen dat je er geen trek meer in hebt en verhaal komen halen, iets waar jij dan waarschijnlijk enorm tegenaan zit te hikken.

Ik zou dit gesprek in elk geval in het openbaar voeren met iemand in de buurt, aangezien hij op zijn zachtst gezegd opmerkelijk reageert op situaties die hem niet aanstaan. Wees voorbereid op alle mogelijke reacties en zorg dat je er geen duidelijkheid over laat bestaan dat de koek voor jou echt op is, geef hem niet de indruk dat je nog twijfelt, want dan verloopt het gesprek alleen maar moeizamer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Asterid81 schreef:
12-06-2019 12:36
Ja klopt, ik zie er tegenop, maar ik zal het wel op die manier moeten doen, hem spreken. ik kan me schriftelijk beter uitdrukken en laat me in een gesprek misschien sneller verbaal omkletsen. Daar ben ik bang voor. Ik reageer later en zal jullie op de hoogte houden.
Volgens mij maak je het moeilijker dan het is.
Ook als je je in een gesprek makkelijker om laat kletsen: jij wilt het uitmaken en je hoeft niet overal antwoord op te hebben. Het wordt geen discussie, want daar doe je gewoon niet aan mee. Het is vanaf nu gewoon uit.

Oefen een zin of twee die goed beschrijven wat je wilt zeggen en hoe je dat wilt zeggen (het werkt niet tussen ons, ik beëindig onze relatie, of iets in die trant) en herhaal dat.
Wat eten we vanavond?
Asterid81 schreef:
12-06-2019 12:36
Hoe zou jij het vinden wanneer je dit op een briefje kreeg? En ga aub ook geen epistel voorlezen.

Gewoon kort en bondig en keer oefenen met iemand.

Ik wil niet met je verder. Mijn gevoelens zijn weg en ik stop e.a. hierbij.
Hij bla bla, waarom?

Jij: ik ga niet met je verder.

HIj bla bla, maar.

Nee, ik ga niet met je verder...

Gewoon herhalen, geen verklaringen/ja maar of zo maar vast houden aan: mijn gevoel is weg en ik stop....
Als een eeuwige mantra. Echt na een keer of.....geeft hij het echt wel op. Hij neemt de ruimte die hij krijgt dus niet geven en ook geen bak stront over hem heen kieperen met een brief of een pleidooi. Het zijn allemaal toch alleen maar zaken waar hij weer tegen in kan gaan en waar je ruzie over kan maken en in discussie kunt blijven. Jij ziet hem anders dan hij zichzelf ziet en dat mag....maar wensen/eisen dat hij het allemaal net zo goed ziet en begrijpt als jij ga niet voor elkaar krijgen. Nu niet en nooit niet. Houd het simpel, houd het kort zodat er niets is om tegen in te gaan. En mocht hij niet begrijpen dan herhaal je het nog een paar maal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven