Provocatietest koemelkallergie; hoe?

31-03-2009 10:39 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn zoontje van bijna 5 maanden krijgt nu 4 weken Nutramigen omdat hij veel last van eczeem heeft/had. De eczeem is eigenlijk niet minder geworden nadat we met nutramigen begonnen zijn. Inmiddels smeren we ook met hydrocortison-zalf omdat hij zo ontzettend veel jeuk had, dit heeft wel goed effect.

Nu moet ik volgende week weer met de kleine man naar de huisarts, om te gaan provoceren. Ik denk niet dat er sprake is van een koemelkallergie, aangezien hij met de Nutramigen nog steeds eczeem hield. Maar nu ben ik benieuwd hoe het provoceren in zijn werk gaat. Kan het nergens duidelijk vinden en hoop dat iemand mij hier antwoord kan geven. Gaat het in kleine stapjes, gecombineerd met de nutramigen of geef je gelijk een hele voeding "gewone" flesvoeding?

Hoop dat jullie ervaringen met me willen delen, vast heel veel dank!
Normaal gaat een provocatietest zo ( zo ging het bij mijn dochtertje in iedergeval)

Eerste dag eerst 10 ml normale voeding dan een uur ertussen en 20 ml , volgend uur 40ml , uur later 80ml en dan nog een uur later 160ml wat ze trouwens niet perse helemaal op hoeven te drinken de laatste fles omdat het totaal voeding dan vrij veel is.

Daarna een weekje rust om te kijken of er echt geen reactie op de voeding komt.

De week daarna weer een dag hetzelfde maar dan met de nutramigen.

Moet wel zeggen dat bij ons de provocatietest blind was ik had van de kinderarts 2 pakketjes met voeding waarvan we dus niet wisten welke voeding in welk pakketje zat dat hoorden we pas na de test
Dankjewel voor de reactie Lee! Ik moet dus sowieso nog een voorraadje Nutramigen in huis hebben, begrijp ik. Had jouw dochter ook eczeem? En hoe is het gegaan na het provoceren?
Hier bij de kinderarts krijg je de voeding mee maar omdat het via de huisarts gaat zou ik idd zorgen dat je zelf genoeg voeding in huis hebt.

Mijn jongste dochter van 9 maanden heeft een zware vorm van koemelkallergie.

vanaf haar geboorte gaf ze ontzettend veel over,groeide niet en had ze idd ook exceem.

Na de eerste 3 maanden van opnames in het ziekenhuis en onderzoeken kwamen ze er uiteindelijk achter dat ze koemelkallergie had met de provocatietest en dat terwijl ze helemaal binenstebuiten gekeerd was en ze niks konden vinden.

Als ze die test nou eerder gedaan hadden dan waren die opnames enzo niet nodig geweest maar goed dat is achteraf gepraat.

Als je zoontje echt koemelkallergie heeft moet je er rekening mee houden dat vooral de eerste dagen na de testdag met gewone voeding hij huilerig kan zijn , slecht wil eten en de exceem veel erger word.

Dat waren bij ons de eerste verschijnselen na de test maar het hoeft niet natuurlijk hangt er helemaal vanaf in welke mate hij allergisch is en of hij het echt is.

Het was even vervelend maar na 2 dagen trok dat ook weer weg gelukkig.

Wel moet je er rekening mee houden dat als het echt koemelkallergie is dat het ook invloed zal hebben op z'n hele vaste voedingspatroon straks.

Slimste is om dan even een verwijzing naar de dietiste te vragen die kunnen precies met je doornemen hoe je echt vast eten het beste kan introduceren en welke andere voedingsmiddelen problemen kunnen geven.

Zo blijkt dat met koemelkallergie kindjes ook vaak moeite kunnen krijgen met bepaalde tarwe produkten en fruit/groenten maar goed dat is in jou geval even voor latere zorg.

Dat je zoontje exceem blijft houden kan het niet zijn dat hij allergisch is voor bepaalde parfum stoffen ofzo in wasmiddel , doucheschuim etc?

Mijn oudste die verder geen koemelkallergie heeft krijgt bijvoorbeeld wel last van exceem van zwitsal en wat andere babyprodukten.

Gebruik speciaal voor haar nu neutral voor haar kleding en was haar met unicura.

Tot nu toe geeft dat de minste problemen.
Hoi Annabel,

Ik heb afgelopen vrijdag een provocatietest gehad met mijn zoontje van 16 weken op het consultatiebureau. Bij ons ging het zo (hij kreeg trouwens Nutrilon Pepti vanwege erge darmkramp en eczeem op gezichtje)

Om 9.30 aanwezig zijn en 10ml standaard voeding geven

3 kwartier tot uur wachten en als er geen acute reactie optreed het volgende schema.

Dag 0: 10ml voeding op CB rest van dag gewoon (in jou geval) Nutramigen

Dag 1: Bij elke fles 10ml normale voeding

Dag 2: Bij elke fles van 90ml 2 scheppen nutramigen en 1 schep standaard

Dag 3: Bij elke fles van 90ml 1 schep nutramigen en 2 scheppen normaal

Dag 4: Volledige normale voeding

Als er binnen een uur geen allergische reactie komt (galbulten, rode vlekken e.d.) wordt er vanuit gegaan dat ze niet allergisch zijn en kan rustig Nutramigen afgebouwd worden volgens schema.. Als de klachten op een bepaald moment heel heftig terugkeren direct stoppen en terug naar Nutramigen (in overleg met CB).

Mijn zoontje zit sinds vandaag dus weer op de gewone koemelk voeding en dat gaat prima. Wel heeft hij nu weer wat meer eczeem op gezichtje en een droge huid maar dat schijnt bij baby's wel vaker voor te komen die eerste maanden. Hij heeft er ook geen last van (jeukt niet zeg maar).. Dus ons kereltje is niet allergisch op het eerste gezicht.

Hoop dat je hier wat aan hebt!!

Succes
Tja, wij moesten na 2 weken 'gewoon' terug naar de oude voeding (volledig dus). Na 24 uur was manneke benauwd en was zijn ontlasting weer 'als vanouds' wat wil zeggen: diarree!

Weer terug op de pepti knapte alles weer op. Achteraf gezien waren er genoeg kenmerken van kma, maar het viel pas op toen we van hypo-allergene voeding gedeeltelijk overgingen op forte. Achteraf begreep ik dat dit een nogal vreemde manier van provoceren geweest is, dus een volgende keer ga ik aandringen op betere begeleiding.

Toen hij net weer een beetje begon bij te trekken qua eczeem, was het kdv zo handig om een flesje gewone nutrilon te geven, nou, toen was het helemaal duidelijk, ik wist niet dat een baby zover kon braken, echt heel zielig. En benauwd en de dag erna diaree...heel fijn. En dat van 1 flesje....

Hoe dan ook sterkte ermee, want het is geen fijne test
foutje
Hier ging het heel relaxed eigenlijk. Dochter kreeg bv en na een fles gewone nutrilon begonnen de eerst problemen in de zin van verstopping, huilen, spugen, krampen, huiduitslag. In overleg met CB weer volledig naar bv gegaan en het ging weer oke. Omdat we op een gegeven moment niet anders konden midden in de nacht en bv was op ineens leek het wel een fles nutrilon gegeven. Binnen het uur was het overgeven, braken en een heel zielig hoopje mens. Daarna heeft de ha direct een machtiging gemaakt voor pepti. Dochter is toen echt opgeknapt.

We zijn er nog niet, want ze heeft nog veel krampen en last van haar darmen en weten dat ze ook op aardappel en tomaat reageert en misschien ook wel op gluten, maar daarvoor zijn we nu door de ha doorverwezen naar de kinderarts. Aanstaande dinsdag kunnen we terecht.

Maar goed provocatietest was dus niet echt nodig bij ons, beetje uit nood er achter gekomen dat ze niet tegen gewone nutrilon kon.
Hoi allemaal! Dank voor de reacties!

Vandaag (gisteren dus eigenlijk...) zijn we begonnen met provoceren; mijn zoontje heeft 1x 10cc gewone nutrilon gedronken en verder de hele dag nutramigen. Zijn huid lijkt wel iets onrustiger, maar dat was het ook al, omdat we even waren gestopt met de hormoonzalf. Vanavond heeft hij een flinke periode hard gehuild, maar hij was ook erg moe en kon zich niet overgeven aan de slaap, dus dat hoeft niets met het provoceren te maken te hebben. Volgens de huisarts mogen we morgen (straks...haha) gelijk helemaal over op de nutrilon, als er vandaag geen/nauwelijks reactie te zien was. Toch lijkt me jouw schema, Chilli, wat prettiger om aan te houden. Het is sowieso wennen, weer een andere voeding, toch? Denk dat het voor zijn darmen ook wel prettig is om de nutramigen langzaam af te bouwen. Ga dat schema dus maar aanhouden. Mijn huisarts belt morgen om te horen hoe het gaat. Heb er wel een goed gevoel over. In ieder geval geen heftige reacties, zoals jullie beschrijven, Ukkie en Krissie. Wat lijkt me dat ontzettend naar en zielig! Ukkie, hoe was het bij de kinderarts? Denk wel dat ik morgen weer ga smeren met de hormoonzalf, want mijn kleine mannetje heeft wel weer meer jeuk (ook al tijdens de nutramigen). Chilli, hoe gaat het nu met jouw zoontje? Bij jullie was er ook iets toename van de eczeem in zijn gezichtje toch? Is dat nu minder en verdraagt je mannetje de nutrilon goed?

Ga nu slapen, hoop weer van jullie te horen, vast veel dank!

Hoop dat onze kindjes er allemaal overheen groeien en uiteindelijk alles lekker kunnen eten en drinken. Mijn oudste zoon had ook eczeem en was daar na een jaar vrijwel vanaf (wel nog een erg gevoelige, snel pukkelige huid en af en toe netelroos, maar hij kan alles eten).

Veel succes en geluk allemaal!
Up!
Hoi Anabel,

Ons kleintje is inmiddels weer volledig over op de Pepti en krijgen dat nu ook vergoedt ivm de koemelkallergie. Direct na het 10cc toedienen van standaard en de dagen erna begin zijn huidje (wangetjes) erg ruw te worden. Ik en man hadden in dat weekend niet echt door dat hij er last van had.. Acht hij zal wel moe zijn, heeft beetje buikpijn enz. s'maandags belde CB hoe het ging en wij dachten prima. Maandag paste oma op en alles ging prima (maar dat gaat het ALTIJD bij oma, nooit huilen enz.) dus wij dachten dat hij er niet op reageerde. Dinsdag op KDV was het echt drama.. Toen zat hij dus de 1e dag volledig op standaard. Krampen/ huilen en ruw gezichtje.. Direct CB gebeld en weer overgegaan op de Pepti. Sindsdien gaat het weer perfect, zachte wangetjes en geen buikkrampen meer. Denk dus niet te snel, hij is moe enz enz. het kan ook een lichte reactie zijn. Mijn zoontje heeft dus maar een lichte reactie vandaar dat het zo lang duurde..

Succes en ik hoop dat het goed gaat!

Heel veel succes
Hoi Chilli,

Jouw verhaal kon wel eens de onze worden... Het koppie van mijn mannetje wordt ook weer roder, ruwer en jeukeriger. Ik ben vanmorgen toch maar weer gaan smeren met de hormoonzalf, even kijken hoe hij daarop reageert. Smeren jullie dat ook of is alleen de pepti voldoende? Zoonlief bleef deze eczeem houden, ook toen we al een paar weken met nutramigen bezig waren, daarom denk ik eigenlijk niet dat het een koemelkallergie is. Maar het blijft lastig. Fijn dat jullie kleintje het nu weer goed doet op de pepti! Jullie hebben dus ook rustig opgebouwd met de gewone standaard. Ik doe dat nu ook. Vind de stap van 1x10 cc naar gelijk volledige flessen veel te groot. Ben benieuwd of de huisarts nog belt, dat zou hij doen.

Jullie ook veel succes en geluk met jullie kleintje! Mijn grote zoon heeft ook een tijd pepti gehad en kon toen hij wat ouder was zonder problemen over op de standaard, dus houd moed!

Fijne dag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven