Geld & Recht alle pijlers

Bopz toets

14-06-2019 04:43 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Voor mijn dementerende moeder zoeken wij nieuwe woonruimte. Het huis waar wij haar graag zouden willen plaatsen wil een BOPZ verklaring voor haar aanvragen.

Ik begrijp niet goed waarom: ze loopt niet weg en is helemaal oké met elders gaan wonen.

Kan er iemand mij de gevolgen van zo een verklaring uitleggen? Het voelt een beetje alsof ze de controle willen overnemen.

Ik ben overigens haar door de rechtbank benoemde mentor, mijn broer is de bewindvoerder.
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
14-06-2019 16:06
Zie mijn eerdere post
Die is me niet helemaal duidelijk. In je eerste zin praat je over een indicatievoor een bopz afdeling die mijn moeder zou hebben: die heeft ze dus niet. Ze heeft een zzp5 en ja, ze vergeet welke dag het vandaag is, en ook dat eten handig is. Maar weglopen doet ze zeker niet en onvriendelijk is ze ook niet. Ze vertoond zeker geen storend gedrag, anders dan dat ze de regie over als dus niet meer kan voeren.
Jane Doe schreef:
14-06-2019 16:09
Wat vreemd er moet sowieso een bopz verklaring bij. Doet het ciz
Nee, de rechter moet een RM (rechterlijke maatregel) uitspreken, maar die gaat dat nu nog niet doen. Een BOPZ toets wordt niet automatisch meegenomen bij het afgeven van een indicatie. Die moet je apart aanvragen en kan dan tegelijkertijd afgenomen worden. Dit is bij mijn vader niet gebeurd. Daarom kunnen we hem nu alleen nog binnenhouden mbv een RM, maar die krijgen we nu dus nog niet.
raindrop57 schreef:
14-06-2019 17:40
Nee, de rechter moet een RM (rechterlijke maatregel) uitspreken, maar die gaat dat nu nog niet doen. Een BOPZ toets wordt niet automatisch meegenomen bij het afgeven van een indicatie. Die moet je apart aanvragen en kan dan tegelijkertijd afgenomen worden. Dit is bij mijn vader niet gebeurd. Daarom kunnen we hem nu alleen nog binnenhouden mbv een RM, maar die krijgen we nu dus nog niet.
Dus een compleet andere situatie
Alle reacties Link kopieren
Jane Doe schreef:
14-06-2019 18:00
Dus een compleet andere situatie
Dus compleet dezelfde situatie volgens mij.
Mijn moeder heeft een indicatie zonder bopz toetsing nu.
*Sjaan* schreef:
14-06-2019 16:40
Waarbij? Niet bij een zzp5.
Nee, idd als je naar een somatische afdeling gaat met je zzp 4 of 5 heb je geen bopz nodig.
Maw dan hoeft er niet vastgelegd of aangevraagd te worden of je er vrijwillig,zonder dwang of met dwang zit. Of mag zitten.

Als je op een bopz afdeling dus voor een verpleeghuis zal dat een psychogeriatrisch afdeling zijn(daar hebben we het in dit topic over maw dementerenden )moet die aantekening er altijd bij naast de zzp4 of 5)wat ook niet meer zo heet)

Maar het kan ook zijn dat je eerst via Rm binnen zit maar dat is weer een ander verhaal.
Mijn vader zit op een verpleegafdeling hoor, zonder BOPZ dus. Het is een gesloten afdeling waar je alleen dmv een code op kan, maar omdat mijn vader geen BOPZ heeft mag hij naar buiten. Op de afdeling zitten alleen demente bewoners.
raindrop57 schreef:
14-06-2019 17:40
Nee, de rechter moet een RM (rechterlijke maatregel) uitspreken, maar die gaat dat nu nog niet doen. Een BOPZ toets wordt niet automatisch meegenomen bij het afgeven van een indicatie. Die moet je apart aanvragen en kan dan tegelijkertijd afgenomen worden. Dit is bij mijn vader niet gebeurd. Daarom kunnen we hem nu alleen nog binnenhouden mbv een RM, maar die krijgen we nu dus nog niet.
Ik zeg ook dat die erbij aangevraagd moet worden
Maar de situatie is niet hetzelfde
*Sjaan* schreef:
14-06-2019 18:06
Dus compleet dezelfde situatie volgens mij.
Mijn moeder heeft een indicatie zonder bopz toetsing nu.
nee echt niet maar prima
Alle reacties Link kopieren
TO jij bent al mentor, je moeder kan dus al niet meer de regie voeren over haar zorg. waarom zit je dan zo met die BOPZ verklaring. Er wordt alleen getoetst of je moeder baat zou hebben bij opname in de zorginstelling zonder haar uitdrukkelijke toestemming.
Je moeder is niet meer in staat om te overzien wat ze nodig heeft en zelf toestemming te geven, anders was jij geen mentor.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
@ Lolapaloeza: ik weet niet precies waarom ik er mee zit, maar het zal te maken hebben met het feit dat ik in een particuliere zorgvilla werk. Vrijwel allemaal VV Beschermd wonen met intensieve dementiezorg (ja, ik weet dat het geen zzp’s meer zijn maar dit bekt nogal niet he...). De bopz bewoners die we hadden zijn allemaal op de exclusie criteria elders gaan wonen want niet te doen in onze groep.
*Sjaan* schreef:
14-06-2019 18:06
Dus compleet dezelfde situatie volgens mij.
Mijn moeder heeft een indicatie zonder bopz toetsing nu.
Alleen geeft jouw moeder toestemming. ( en jij bent haar mentor dus dat is sowieso niet aan de orde)Het geeft niet dat die bopz verklaring pas aangevraagd wordt als ze er net zit.

En die vader niet. Als hij dat wel doet snap ik niet waarom dat Rm verhaal erbij gesleept wordt.
Alle reacties Link kopieren
Een ciz medewerker zal de vraag stellen aan je moeder of ze er bezwaar tegen heeft dat ze niet zelfstandig de deur uit kan. Er wordt benoemd dat ze ergens gaat wonen waar de deuren op slot zijn.

In feite moet ze daar 'toestemming' voor geven.
Zegt ze : ,geen probleem / is er geen bezwaar. Dan kan ze er 'gewoon' gaan wonen.
Zegt ze duidelijk : dat wil ik echt niet: dan zal er een RM uitgesproken moeten worden.

Is haar antwoord te onduidelijk ( komt vaak voor bij dementie), en snapt ze de vraag niet , dan wordt de BOPZ ook uitgesproken. ( geen bereidheid, geen bezwaar).

zzp 5 is een normale indicatie voor opname binnen een verpleeghuis / of gesloten afdeling. zzp5 betreft mensen met dementie
Bij de gesloten afdeling komt daar nog de BOPZ beoordeling bij.
.....
Als iemand moet worden opgenomen en dat niet wil, is in principe een rechterlijke machtiging nodig. Dat wil zeggen dat een verzoek wordt gedaan aan de rechter om een machtiging te verlenen om iemand tegen zijn wil op te nemen. De rechter moet dan beoordelen of dit noodzakelijk is (of er gevaar is en of dat gevaar niet anders afgewend kan worden).

Als iemand niet in staat is om zijn wil kenbaar te maken, dus niet duidelijk is of iemand wel of niet opgenomen wil worden, dan is artikel 60 BOPZ aan de orde. In de praktijk betekent dat dat het CIZ e.e.a. bepaalt.

Zie ook deze linksk https://wetten.overheid.nl/BWBR0005700/2018-08-01
en https://www.ciz.nl/zorgprofessional/wet ... n-wet-bopz#

In jouw moeders geval zou je denken dat dit inderdaad niet nodig is aangezien ze kennelijk instemt met opname.

Waarom de instelling dit wel wil, moet je gewoon daar vragen. Ik geloof dat het soms met financiering te maken heeft, maar weet dat niet zeker. Kan ook zijn dat ze dat standaard doen, al is dat dus niet nodig. Maar nogmaals vraag gewoon om uitleg.

Overigens geldt bij een artikel 60 opname dat als de betrokkene in een later stadium aangeeft niet in de instelling te willen blijven, alsnog een machtiging aan de rechter zal moeten worden gevraagd (artikel 61 lid 2 BOPZ). Met andere woorden, het geeft de instelling niet meer controle, want zodra ze aangeeft dat ze weg wil, zullen ze toch de rechter moeten inschakelen om een machtiging te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Voor helaas beide ouders een opname gehad, en voor beide een CIZ indicatie en een Bopz.

Ouders werkte gelukkig beide mee, anders was een rechterlijke machtiging nodig geweest.

Beide CIZ indicatie en Bopz vlot verkregen. ( Gaf meteen de ernst van de situatie weer)..

Denk dat het voor de instelling nodig is om de opname betaald te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
14-06-2019 16:44
Die is me niet helemaal duidelijk. In je eerste zin praat je over een indicatievoor een bopz afdeling die mijn moeder zou hebben: die heeft ze dus niet. Ze heeft een zzp5 en ja, ze vergeet welke dag het vandaag is, en ook dat eten handig is. Maar weglopen doet ze zeker niet en onvriendelijk is ze ook niet. Ze vertoond zeker geen storend gedrag, anders dan dat ze de regie over als dus niet meer kan voeren.
Mijn moeder liep ook niet weg, kon ze niet had NL in 24 uur drie hersenbloedingen en daarna een week coma. Was er in een klap lichamelijk en geestelijk heel slecht aan toe. Had die indicaties nodig om zo 24 uurs hulp te krijgen.

Als je moeder een zzp5 indicatie heeft gekregen is er meer aan de hand dan vergeten te eten of de dag niet meer weten.. sorry een zzp5 krijg je niet zomaar.

Dat is een indicatie voor een gesloten afdeling, waarbij ze overigens wel naar buiten mogen, buiten de instelling onder begeleiding, in de instelling zelfstandig.
Alle reacties Link kopieren
Bopz is gewoon dat ze zelf toestemming geeft om op een gesloten afdeling te wonen als ze niet akkoord gaat 3x dan moet er een RM worden aangevraagd das niet mild dan moet er een rechter aan te pas komen . Als ze wel akkoord gaat word het een positieve bopz.

Ik lees dat de diagnose ftd is gesteld dus dan is er idd meer aan de hand dan alleen beetje vergeetachtig.

Bij ons in de regio zijn er eigenlijk alleen nog maar verpleegtehuizen en geen verzorginhstehuis meer. Dus je woont thuis met zorg van wijkzorg tot het echt niet meer gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven