Ervaringen zwangerschapsdiabetes

15-06-2019 16:08 12 berichten
Hallo dames,

Ik ben 30 weken zwanger en mijn baarmoeder en kind groeien te hard...ik loop een paar weken voor dus de verloskundige vermoedt zwangerschapsdiabetes (ook vanwege al hoger risico). Volgende week mag ik bloed prikken en krijg ik uitsluitsel. In de tussentijd eet ik heel braaf zo min mogelijk suikers en koolhydraten. Ik was niet echt zwaar toen ik zwanger werd (aan de hoge kant van ‘normaal’ gewicht) en ben in de zwangerschap tot nu toe 8 kg aangekomen.

Zijn er dames die zwangerschapsdiabetes hebben gehad en wat zijn jullie ervaringen? Hielp beter eten voldoende, moest je insuline spuiten, werd je baby eerder gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Hier wel ervaring.
Vanwege eerdere zwangerschap met overlijden OGTT gehad met 25 weken, die was niet goed. Komt niets in familie voor, wel ook aan hoog normale kant gewicht. BMI rond 24-25. Was al wel iets meer. Dan 8 kilo aangekomen.
Eerste weken ging goed met dieet. Daarna ondanks exact hetzelfde eten niet meer. Mocht van diëtiste ook niet minder gaan eten dus aan de snel werkende insuline. Steeds beetje moeten ophogen maar ook dat was volgens de diabetes verpleegkundige wel vaker zo. Kan wel zeggen dat ik me echt netjes aan het dieet gehouden heb. Kwam ook niet meer aan de eerste weken. Daarna alleen nog wat vocht. Dieet vond ik wel te doen, vooral goed spreiden en alles volkoren, maar dat deed ik al. Heb wel de chocola erg gemist. Vond het wel lastig dat het toch telkens niet goed was en ik weer iets moest ophogen, geeft toch een beetje een faal gevoel ook al zeggen ze dat het kan. En elke dag, altijd maar een dagcurve prikken, ook op het werk bedenken wanneer het 1,5 uur na de maaltijd is, dat is vermoeiend.

Ik begrijp wel dat echt verreweg de meesten het redden met een dieet en anders is het ook te doen hoor.
Ben met ruim 37 weken ingeleid, mocht de 38 niet over en dochter was aan de ruime kant maar het viel mee ( 3500) ze is daarna wel opgenomen voor een glucose infuus maar dat was gelukkig ook na 2 dagen goed.
En ik zat 3 uur na de keizersnede aan een boterham met hagelslag! Daar had ik zo’n ontzettende zin in na al die maanden!!!!
Ja ik heb zwangerschapsdiabetes gehad. Vanaf week 26 ofzo bekend. Ik heb zelf flink overgewicht. Ik ben koolhydraatarm gaan eten en verder proberen wat wel of niet kon( harde broodjes en krentenbol enz kon ik al snel niet meer eten, maar brood en pasta/rijst/aardappelen ging prima bijvoorbeeld) eerste weken moest ik 3x per dag bloedsuiker controle doen en 1x per week nuchter. Erna alleen als ik dacht dat het niet goed was. Ik heb in die periode regelmatig te laag gezeten ook ( 3.2 enz) ik heb geen insuline hoeven te spuiten. Met de extra groei echos( lekker vaak kijken vond ik het maakte me totaal geen zorgen verder om de grootte van de baby) hebben ze op een gegeven moment boven de p10 lijn gemeten(buikje en hoofdje) ik zou een geplande keizersnede krijgen ivm en groot kind en hij lag ook nog in stuit(versie mislukt) en zou met 39 weken gehaald worden. Met 37+6 braken echter mijn vliezen en is hij toen met de keizersnede gehaald( nog steeds in stuit) en woog “maar” 3640 gram en was ongeveer 52 cm. Een normale baby dus. Omdat ik geen insuline had gebruikt hoefde de baby ook geen suikercontrole.
Hier nu 27 weken zwanger en sinds 18’wkn zwangerschapsdiabetes..2e zwangerschap, bij eeeste zwangerschap ontdekt bij 24 weken. Hier is het een familiekwaal want alle vrouwen hebben het tijdens zwangerschap. Ik ben bijna 1.80 en woog 66 kg dus geen overwicht!
Koolhydraten skippen is niet de oplossing trouwens, we hebben koolhydraten nodig als energie bron..je moet er vooral voor zorgen dat je suikers niet teveel schommelen. Ik eet nu
45-20-45-20-45-20
Ontbijt, lunch en diner 45 gr koolhydraten, tussendoortjes 20 gr koolhydraten.
Je mag bij een tussendoortje best weleens wat lekker: hier toevallig net een ijsje op, zolang ik maar rond die 20 gr koolhydraten zit.
Bij de eerste bij 30 weken moeten overstappen op insuline therapie..bloedsuiker bleef te hoog. Ik vond het ergens wel fijn omdat ik dan soms even het dieet kon loslaten en dan wat meer insuline spuit (scheelt heel erg dst ik zelf verpleegkundige ben en daar daarom zelf wat mee kon spelen). Toen ook ingeleid met 38 weken maar kindje met normaal gewicht!
Als je vragen heb, stel ze gerust!!
Ik at ook volgens zo een schema. Maar hield wel in dat ik daardoor alsnog op koolhydraatarm zat of producten met minder koolhydraten. Maar gelukkig met dieet gered tot die bijna 38 weken.
Bedankt voor de reacties dames. Ik ben heel benieuwd of ik bijv ook insuline moet gaan spuiten ect. Niet heel leuk allemaal maar het dieet/insuline vind ik niet zo erg, ik maak me meer zorgen om een grote baby maarja dat komt vast goed nu ik in de gaten wordt gehouden. Ik lees wel veel over keizersnede, is dat soort van standaard in deze situatie of kan dat ook nog alle kanten op?
Volgens mij kun je op zich normaal bevallen als de baby niet erg groot word geschat en er goed voor ligt. Bij mij durfden ze het niet aan. Eerste kindje en groot geschat en stuit. Daarom een keizersnede hier. Maar ik heb me na 2 dagen gewoon alweer gedoucht en aangekleed. En heb de derde dag zelf heel de dag zittend op de rand van het bed de geboortekaartjes in elkaar gezet. Ook liep ik alweer rond. Ja lachen/niezen/hoesten enz deed zeer en gaan staan en zitten ook maar goed dat was ff doorbijten. Ik genees vrij snel.
Zwangerschaps diabetes alleen is geen reden tot een keizersnede hoor, Mits je baby heel groot is of andere complicatie zoals stuit. Door het dieet wat je straks krijgt wordt er hopelijk gezorgd dat je baby niet te te groot wordt.
Niet gelijk uitgaan van insuline gebruik hoor, het overgrote deel van de zwangeren kan het goed af met een dieet en dan is eerder inleiden ook vaak helemaal niet nodig.
Nav van je ogtt test (neem aan dat je die krijgt) zal je door diëtist jn ziekenhuis een uitgebreid dieet krijgen. Tot dst het zover is moet je denk ik niet al te streng zijn want te lage suikers zijn ook niet goed! Dus normaal eten maar even niet snoepen! Wel tussendoortjes nemen maar dan bijvoorbeeld 1 stuk fruit!
maribos schreef:
16-06-2019 00:13
Nav van je ogtt test (neem aan dat je die krijgt) zal je door diëtist jn ziekenhuis een uitgebreid dieet krijgen. Tot dst het zover is moet je denk ik niet al te streng zijn want te lage suikers zijn ook niet goed! Dus normaal eten maar even niet snoepen! Wel tussendoortjes nemen maar dan bijvoorbeeld 1 stuk fruit!
Klopt, die test krijg ik dinsdag. Goede tip dat lage suikers ook niet goed zijn, ik vind het echt lastig omdat ik nu geen idee heb hoe ik ervoor sta, maar de laatste paar dagen maken ook vast iet meer uit. Ik snoep nu niet en drink water en thee, voor de rest zal ik nu eerst normaal eten...
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad, ontdekt vanaf week 28. Geen verhoogd risico in de familie, zelf ondergewicht ipv overgewicht en geen klachten. Ik kreeg een OGTT omdat ik PCOS heb en je dan een grotere kans op zwangerschapsdiabetes.

Ik heb me echt heel erg goed aan het dieet gehouden, en uiteindelijk de laatste 1.5 week bij het ontbijt toch insuline moeten gebruiken helaas. Ik zou met 38w4d worden ingeleid, maar met 38w2d braken mijn vliezen en is mijn zoontje via een reguliere bevalling geboren. 3055 gram en 46 cm, niet te groot dus.

Ik vond het vooral heel erg lastig dat ik er zelf totaal geen grip op leek te hebben. Ik hield me echt zo strikt aan het dieet, en at qua ontbijt en lunch tot op de gram hetzelfde (tussendoortjes idem). De ene dag scoorde ik daar prima mee, en de volgende dag veel te hoog. Viel echt geen peil op te trekken gewoon, dat heb ik wel als moeilijk ervaren.

Het beste wat je zelf kan doen is trouwens niet koolhydraten vermijden, maar goed spreiden. In fruit zitten bv heel veel koolhydraten (banaan zou ik helemaal vermijden bv, veel andere fruitsoorten ook). Een kiwi of appel zou ik echt als tussendoortje nemen, en dus niet vlak na of bij de lunch. Qua broodbeleg zijn kaas, vleeswaren en pindakaas goede opties. Hier zitten (praktisch) geen koolhydraten in. Zelfde geld voor ei en spek: een gebakken ei met spek kun je qua koolhydraten dus prima eten. En probeer snelle koolhydraten altijd te combineren met wat anders. Eet dus geen 'kaal' volkoren brood, die fout maakte ik toen ik het net wist en nog niet bij de diëtist was geweest. Toen at ik in de avond linzensoep en ik dacht ik neem er alleen een stuk droog volkorenbrood bij, volgens mij heb ik nog nooit zo hoog gezeten als daarna. De diëtist had toen uitgelegd dat het juist belangrijk is om koolhydraten te combineren met wat anders zodat ze langzamer worden opgenomen. Dus brood met (koolhydraatarm) beleg, of rauwkost erbij.

Veel succes!
Hoi dames, hier even een update....ik hoorde vandaag dat het geen diabetes is, dus hij is gewoon wat enthousiast qua groeien. Dat kan natuurlijk ook 😂

Allemaal erg bedankt voor jullie reactie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven