Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zondag 16 juni 2019 om 18:31
pejeka schreef: ↑16-06-2019 17:08Ik vroeg het me gewoon af. Ik zie regelmatig vrouwen of organisaties op de barricaden gaan omdat ze vinden dat vrouwen te weinig aan de top vertegenwoordigd zijn, of in bepaalde managementfuncties. Maar ik zie nooit vrouwen de barricaden opgaan omdat stratenmakers en vuilnismannen over het algemeen nog mannen zijn.
Mijn idee is dan dat vrouwen vooral geïnteresseerd zijn in baantjes waarin ze in een leuk jurkje 4 uur per dag achter een bureau kunnen zitten, maar misschien heb ik het totaal mis en zijn er talloze vrouwen die smachten naar een overall en die een stoep willen aanpakken, of als dakdekker aan de gang, of achter de vuilniswagen willen lopen. Kan. En mijn vraag is dan heel simpel: vinden vrouwen dat de emancipatie zich ook moet uitstrekken tot dié beroepen, of hebben ze er geen zin in?
Je je vraag is inderdaad nogal simpel. En het antwoord is ook simpel. Jij snapt de inhoud van emancipatie niet.
Emancipatie gaat niet om verplichtingen maar om gelijke rechten. Het gaat er om dat je gelijke keuzes moet hebben en dat je bijvoorbeeld daarvoor gelijk beloond wordt. Het gaat niet om het ontkennen dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Het gaat er ook niet om dat je geen voorkeuren mag hebben. Het gaat er juist om dat je wel voorkeuren mag hebben en dat je vrij bent om keuzes te maken.
Emancipatie is de vrijheid om onafhankelijk van je geslacht stratenmaker te kunnen worden EN de vrijheid om dat niet te hoeven worden.

zondag 16 juni 2019 om 18:32
Fysiek zwaar werk kiezen de meeste mannen ook niet voor. Los van het feit dat het zwaar is, wordt het over het algemeen ook niet geweldig betaald en doen mannen dit meestal ook omdat ze geen keus hebben. Voor vrouwen ligt het nog minder voor de hand omdat ze fysiek over het algemeen minder sterk zijn.
E.e.a. geldt denk ik zo langzamerhand steeds minder voor technische beroepen, waar, zoals geschreven, vrouwen een inhaalslag aan het maken zijn.
Maar snel gaat het niet en dat heeft ook met vooroordelen te maken. Ik heb ooit Vwo met natuurkunde gedaan, toen het enige meisje en jongens in mijn klas gingen mij 'helpen' met schakelingetjes e.d. want dat zou ik waarschijnlijk niet snappen. Was snel afgelopen toen ik het hoogste cijfer had voor het eerste tentamen overigens
.
Laatst (ivm hobby) een technische cursus gedaan, was de enige vrouw tussen 10 mannen. Kreeg een soort deja vu, werd koffie voor me ingeschonken, gevraagd of ik het scherm wel kon zien etc. Op zich aardig, maar zo werden de andere cursisten niet behandeld. Dat ik meer basiskennis bleek te hebben als de ander deelnemers, zorgde bovendien voor wat verbaasde blikken.
Maar, dat vind ik dan leuk aan mannen, eigenlijk vonden ze na van hun verbazing bekomen te zijn, het alleen maar leuk dat ik er wat verstand van heb en interesse heb.
E.e.a. geldt denk ik zo langzamerhand steeds minder voor technische beroepen, waar, zoals geschreven, vrouwen een inhaalslag aan het maken zijn.
Maar snel gaat het niet en dat heeft ook met vooroordelen te maken. Ik heb ooit Vwo met natuurkunde gedaan, toen het enige meisje en jongens in mijn klas gingen mij 'helpen' met schakelingetjes e.d. want dat zou ik waarschijnlijk niet snappen. Was snel afgelopen toen ik het hoogste cijfer had voor het eerste tentamen overigens

Laatst (ivm hobby) een technische cursus gedaan, was de enige vrouw tussen 10 mannen. Kreeg een soort deja vu, werd koffie voor me ingeschonken, gevraagd of ik het scherm wel kon zien etc. Op zich aardig, maar zo werden de andere cursisten niet behandeld. Dat ik meer basiskennis bleek te hebben als de ander deelnemers, zorgde bovendien voor wat verbaasde blikken.
Maar, dat vind ik dan leuk aan mannen, eigenlijk vonden ze na van hun verbazing bekomen te zijn, het alleen maar leuk dat ik er wat verstand van heb en interesse heb.

zondag 16 juni 2019 om 18:34
Ik kon vroeger spelen met wat ik wilde want ik had 2 oudere broers met speelgoed voor jongens. Ik heb er echt nooit iets mee gedaan want het had mijn interesse niet. ik was echt blij met speelgoed voor meisjes. ik snap ook niet waarom mensen er problemen mee hebben tussen het verschil in man en vrouw want ik vind dat juist zo mooi in het leven.

zondag 16 juni 2019 om 18:35
Door Pejeka's halsstarrig weigeren om vragen over zijn eigen beroep te beantwoorden, krijg ik het idee dat hij juist wèl schoonmaker/dakdekker/stratenmaker is, maar dat hij zo rancuneus is dat het merendeel van de vrouwen hun carrière slimmer aangepakt heeft, dat hij hier nogal ongeleid en met de verkeerde argumenten om zich heen loopt te schoppen.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
zondag 16 juni 2019 om 18:35
en dat vind ik juist het meest irritante!!
want waarom zou ik geen verstand van mijn eigen vak of interesse hebben?
wij slapen nooit.
zondag 16 juni 2019 om 18:39
valentinamaria schreef: ↑16-06-2019 18:35en dat vind ik juist het meest irritante!!

If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
zondag 16 juni 2019 om 18:39
Maar waarom is het dan een probleem dat er "te weinig vrouwen" in topposities zouden zijn? Immers, de vrouwen hebben gewoon de rechten. Alleen pakt het in de praktijk anders uit.SHIFTY schreef: ↑16-06-2019 18:31Je je vraag is inderdaad nogal simpel. En het antwoord is ook simpel. Jij snapt de inhoud van emancipatie niet.
Emancipatie gaat niet om verplichtingen maar om gelijke rechten. Het gaat er om dat je gelijke keuzes moet hebben en dat je bijvoorbeeld daarvoor gelijk beloond wordt. Het gaat niet om het ontkennen dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Het gaat er ook niet om dat je geen voorkeuren mag hebben. Het gaat er juist om dat je wel voorkeuren mag hebben en dat je vrij bent om keuzes te maken.
Emancipatie is de vrijheid om onafhankelijk van je geslacht stratenmaker te kunnen worden EN de vrijheid om dat niet te hoeven worden.
zondag 16 juni 2019 om 18:41
Dat men zoiets denkt vind ik persoonlijk al een gebrek aan kritisch nadenken, maar het dan ook daadwerkelijk uitspreken of op schrift zetten...ik vind het heel bijzonder.Betty_Slocombe schreef: ↑16-06-2019 18:33En homo's zijn geen mannen, blijkbaar.
Wat een geschenk is dit forum toch. In het echte leven moet je moeite doen om dit soort meningen te horen, hier kun je ze gewoon zomaar lezen.

zondag 16 juni 2019 om 18:41
AYKM? Ze nemen zichzelf aan in hoge functies, wou je zeggen? Ze betalen zichzelf evenveel uit als mannen?
zondag 16 juni 2019 om 18:42
ik ben bijna nergens door van mijn stuk te brengen.
maar dit onderwerp laat me bijna vuurspuwen.
mannen die het leuk vinden dat ik verstand heb van mijn vak, WTF.
wij slapen nooit.

zondag 16 juni 2019 om 18:43
Mensen willen wél een topfunctie, maar mensen willen niet dakdekker of stratenmaker worden. En dat betreft mensen met en zonder piemel.
Je verwart emancipatie met communisme, denk ik. Emancipatie is geen gelijkschakeling van de maatschappij, emancipatie betekent dat iedereen dezelfde kansen krijgt en dat er gekeken wordt naar capaciteiten in plaats van naar geslacht.
Wat er eigenlijk aan de hand is, is dat het imago van manuele beroepen belabberd is. Zodra je 5000 netto wegtikt als rietdekker in loondienst, zullen er ongetwijfeld meer vrouwen op dergelijke functies solliciteren. En dit zal je verbazen, ook mannen!

zondag 16 juni 2019 om 18:44
Ik lees Pejeka al heel lang en volgens mij heeft hij een kantoorbaan.Sri-is-back-now schreef: ↑16-06-2019 18:35Door Pejeka's halsstarrig weigeren om vragen over zijn eigen beroep te beantwoorden, krijg ik het idee dat hij juist wèl schoonmaker/dakdekker/stratenmaker is, maar dat hij zo rancuneus is dat het merendeel van de vrouwen hun carrière slimmer aangepakt heeft, dat hij hier nogal ongeleid en met de verkeerde argumenten om zich heen loopt te schoppen.

zondag 16 juni 2019 om 18:44
ik ben natuurlijk niet voor niets de enige vrouw in die klas indertijd of nu op die cursus. Dat mannen er vanuit gaan dat vrouwen het niet interesseert/of dat ze er geen verstand van hebben, is dan ook niet zo raar, al zou het feit dat ik Natuurkunde heb gekozen of besluit zo'n cursus te doen natuurlijk wel een lichtje moeten laten branden.valentinamaria schreef: ↑16-06-2019 18:35en dat vind ik juist het meest irritante!!
zondag 16 juni 2019 om 18:45
Lees jij überhaupt de reacties?pejeka schreef: ↑16-06-2019 18:17Genoeg mannen die goed zijn met hun handen en een loopbaan als stratenmaker, tegelzetter, dakdekker, stucadoor, enz. ambiëren. Ze leren er zelfs voor. Echt niet dat die tegen hun zin in die banen terechtkomen. En er zijn toch ook lager opgeleide vrouwen? Waarom zouden die niet deel hoeven nemen aan de emancipatie, en is dat uitsluitend van toepassing op hoger opgeleiden?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 16 juni 2019 om 18:47
Als je het nu over mijn reactie hebt, ik heb een totaal niet technisch vak en daar kijkt niemand er van op dat ik er verstand van heb. Maar in die setting wel, domweg omdat er niet tot nauwelijks vrouwen komen en meestal dus kennelijk geen interesse hebben en in het verlengde daarvan dus meestal ook geen kennis.valentinamaria schreef: ↑16-06-2019 18:42ik ben bijna nergens door van mijn stuk te brengen.
maar dit onderwerp laat me bijna vuurspuwen.
mannen die het leuk vinden dat ik verstand heb van mijn vak, WTF.
zondag 16 juni 2019 om 18:47
Pejeka: door niet te reageren op inhoudelijke reacties die mogelijke redenen aansnijden (bijvoorbeeld die van nerdopviva), onderstreep je precies mijn punt. Altijd leuk om gelijk te krijgen, daar niet van - maar het blijkt dus inderdaad dat jij niet geïnteresseerd bent in het onderwerp dat je aansnijdt. Zonde van ieders tijd, toch?
Oh, en ik wil vanuit mijn situatie wel reageren - niet voor alle vrouwen natuurlijk, we zijn maar een diffuus geheel, maar voor mij persoonlijk dan.
Ik werk in de techniek. Ik heb een PhD - no way in hell dat ik zwaar fysiek werk ga doen voor een fractie van het salaris dat ik nu verdien en waarin ik feitelijk word betaald om datgene te doen wat ik het liefste doe: nadenken. Daar kan geen drilboor tegenop.
Oh, en ik wil vanuit mijn situatie wel reageren - niet voor alle vrouwen natuurlijk, we zijn maar een diffuus geheel, maar voor mij persoonlijk dan.
Ik werk in de techniek. Ik heb een PhD - no way in hell dat ik zwaar fysiek werk ga doen voor een fractie van het salaris dat ik nu verdien en waarin ik feitelijk word betaald om datgene te doen wat ik het liefste doe: nadenken. Daar kan geen drilboor tegenop.
zondag 16 juni 2019 om 18:49
Ik vind het heel grappig dat vele medeforummers het onderwerp van mijn vraag steeds weer richting zijpaden trachten te leiden. Ik had zo graag een antwoord gehad op een op zich hele simpele vraag: waarom zijn er zo weinig vrouwelijke stratenmakers, dakdekkers, huisschilders, timmerlieden, enz.
Maar in plaats van een antwoord, komen er wedervragen of argumenten die er niks mee te maken hebben, met die vraag van me.
Begrijp me goed, er kan een hele goede reden zijn. Stel dat er meiden zijn die vol vuur de opleiding tot stratenmaker hebben gevolgd op het beroepsonderwijs, maar die gewoonweg niet aangenomen worden omdat ze vrouw zijn, dan is dat schandalig. Dus die invalshoek had ik ook in gedachten.
Maar helaas.
Maar in plaats van een antwoord, komen er wedervragen of argumenten die er niks mee te maken hebben, met die vraag van me.
Begrijp me goed, er kan een hele goede reden zijn. Stel dat er meiden zijn die vol vuur de opleiding tot stratenmaker hebben gevolgd op het beroepsonderwijs, maar die gewoonweg niet aangenomen worden omdat ze vrouw zijn, dan is dat schandalig. Dus die invalshoek had ik ook in gedachten.
Maar helaas.

zondag 16 juni 2019 om 18:49
Ja, ik ben het hier absoluut mee eens.Lorelai schreef: ↑16-06-2019 18:47Pejeka: door niet te reageren op inhoudelijke reacties die mogelijke redenen aansnijden (bijvoorbeeld die van nerdopviva), onderstreep je precies mijn punt. Altijd leuk om gelijk te krijgen, daar niet van - maar het blijkt dus inderdaad dat jij niet geïnteresseerd bent in het onderwerp dat je aansnijdt. Zonde van ieders tijd, toch?
Verschillende forummers hebben plausibele redenen gegeven waarom vrouwen niet veel werkzaam zijn in deze beroepen, maar daar ga je niet op in, Pejeka. En dan is het niet zo vreemd dat meerdere mensen zich afvragen wat je intenties zijn.
Voor mezelf geldt dat ik nu bovenmodaal verdien met parttime werken. Dat gaat me niet lukken als metselaar.

zondag 16 juni 2019 om 18:51
Je kletst.pejeka schreef: ↑16-06-2019 18:49Ik vind het heel grappig dat vele medeforummers het onderwerp van mijn vraag steeds weer richting zijpaden trachten te leiden. Ik had zo graag een antwoord gehad op een op zich hele simpele vraag: waarom zijn er zo weinig vrouwelijke stratenmakers, dakdekkers, huisschilders, timmerlieden, enz.
Maar helaas.
Er zijn heel veel redenen gegeven, maar je gaat er zelf niet op in.
Vrouwen willen dit werk niet doen omdat het zwaar werk is dat ruk betaalt. Mannen die dit werk doen zouden vaak ook liever ander werk doen. Emancipatie is niet de verplichting metselaar te worden, maar de vrijheid te worden wat je wilt ongeacht geslacht. En dat is blijkbaar niet metselaar.
Wat zijn jouw intenties?
zondag 16 juni 2019 om 18:52
En die pejerka is stomvervelend. Beantwoordt geen vragen en gaat niet in op relevante opmerkingen en cijfers. Maar blijft alleen maar in zijn eigen straatje praten.Betty_Slocombe schreef: ↑16-06-2019 18:35En wat Lorelai schreef ook. De insteek van deze discussie is niet zuiver.
anoniem_387194 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 18:56
0.16% gewijzigd
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
zondag 16 juni 2019 om 18:52
Ik herhaal mijn vraag nog maar eens: lees jij de reacties wel?pejeka schreef: ↑16-06-2019 18:49Ik vind het heel grappig dat vele medeforummers het onderwerp van mijn vraag steeds weer richting zijpaden trachten te leiden. Ik had zo graag een antwoord gehad op een op zich hele simpele vraag: waarom zijn er zo weinig vrouwelijke stratenmakers, dakdekkers, huisschilders, timmerlieden, enz.
Ik heb al diverse mogelijke verklaringen gelezen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zondag 16 juni 2019 om 18:53
hoe onderscheid je vooroordelen en flirten in een dergelijke man:vrouw ratio?Ariellle schreef: ↑16-06-2019 18:32Fysiek zwaar werk kiezen de meeste mannen ook niet voor. Los van het feit dat het zwaar is, wordt het over het algemeen ook niet geweldig betaald en doen mannen dit meestal ook omdat ze geen keus hebben. Voor vrouwen ligt het nog minder voor de hand omdat ze fysiek over het algemeen minder sterk zijn.
Maar snel gaat het niet en dat heeft ook met vooroordelen te maken. Ik heb ooit Vwo met natuurkunde gedaan, toen het enige meisje en jongens in mijn klas gingen mij 'helpen' met schakelingetjes e.d. want dat zou ik waarschijnlijk niet snappen. Was snel afgelopen toen ik het hoogste cijfer had voor het eerste tentamen overigens.
helemaal aangezien mannen vallen op vrouwen met soortgelijke interessen en flirten door behulpzaam te zijn?
Als ze je mogen dan wordt het alleen maar beter op als je ook nog eens hoog scoort. Mensen met oprechte vooroordelen zijn vrij star in hun denken.
zondag 16 juni 2019 om 18:54
Schuwt dus fysiek werk.Blondie456 schreef: ↑16-06-2019 18:44Ik lees Pejeka al heel lang en volgens mij heeft hij een kantoorbaan.
Duidelijk
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!