Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
tyche schreef:
16-06-2019 19:19
Niets.

Alleen, zoals Lorelai al zo eloquent heeft uitgelegd, doen jouw posts sterk vermoeden dat je vraag niet open is. En eigenlijk überhaupt geen vraag is.

Dit dus.
blijfgewoonbianca schreef:
16-06-2019 19:00
Waarom zijn er zo weinig mannen die achter de kassa zitten ? Studenten, dat dan nog wel, maar geen 1 lang volwassen vent die bij de Jumbo achter de kassa zit, of bij de Hema....
Zelfs Harry Piekema was filiaalmanager in de reclamespotjes van AH... geen cassiere.
Dat had anders gemoeten :)
blijfgewoonbianca schreef:
16-06-2019 19:19
Waarom zit er bij de HEMA geen 1 man achter de kassa ?
Ik denk omdat het meestal een part-time baan is en de standaard toch nog steeds is dat mannen full-time werken en vrouwen voor de kinderen grotendeels zorgen. Oftewel, mannen solliciteren er waarschijnlijk ook niet op.
Solomio schreef:
16-06-2019 18:57
Mijn kaak ligt nog op de grond, hoewel ik had kunnen weten dat Blondie zo denkt.
Sorry maar voor veel hetero vrouwen zijn homo mannen geen "echte ' mannen . De mannen zie voor een vrouwelijk beroep kiezen zijn heel vaak homo's. Daar is ook niks mis mee, dat moeten ze zelf weten.
pejeka schreef:
16-06-2019 16:41
Dat verhaal is allang achterhaald. De feiten van tegenwoordig: vrouwen verdienen rond hun 25e (dus na afstuderen) vaak meer geld dan mannen, maar kort daarna gooien vrouwen het bijltje er al bij neer. Als je naar dezelfde cijfers gaat kijken van vrouwen en mannen als ze 30 zijn, zie je dat vrouwen (ook al hebben ze geen relatie, geen gezin, geen kinderen) al beginnen met het afbouwen van de gewerkte uren en terugschakelen naar parttime, terwijl mannen juist wel fulltime blijven werken. Dat heeft dan dus niks met sociale normen of rolpatronen te maken, want die vrouwen zijn gewoon single.
Ik ben 54 en werk al sinds mijn 20ste 40 uur. En dat schijnt echt een uitzondering te zijn. Waarom weet ik ook niet.
Sri-is-back-now schreef:
16-06-2019 18:35
Door Pejeka's halsstarrig weigeren om vragen over zijn eigen beroep te beantwoorden, krijg ik het idee dat hij juist wèl schoonmaker/dakdekker/stratenmaker is, maar dat hij zo rancuneus is dat het merendeel van de vrouwen hun carrière slimmer aangepakt heeft, dat hij hier nogal ongeleid en met de verkeerde argumenten om zich heen loopt te schoppen.
Inderdaad, het valt me echt op waarom hij geen antwoord geeft op de simpele vraag: waarom wordt je zelf geen dakdekker/stratenmaker/grafdelver?
Pejeka heeft daar gewoon geen zin in nietwaar Pejeka?

Als je het toch eens mee wil maken: laat het me weten, dan loop jij morgenochtend om 7 uur met een veiligheidshelm en in oranje overall hier op een bouwput. Ik hoor het wel, ik neem aan dat je zo'n kans niet laat schieten!

Ik heb ook nog een schilderklusje, een wc. Zou je me van advies kunnen dienen? Graag!!! Ik zie je pb wel verschijnen :lol:
SPQR schreef:
16-06-2019 19:17
Omdat je er als vrouw op afgerekend wordt dat je fulltime werkt als je kinderen hebt en als je geen kinderen wil dan word je op dat feit afgerekend.
Mannen eigenlijk niet.
Dit en omdat vrouwen anders beoordeeld worden dan mannen, omdat leidinggevende over het algemeen mensen aannemen die op hen lijken etc.( in de meeste gevallen dus mannen). Het gaat niet voor niets zo langzaam met meer vrouwen aan de top in Nederland. Er zijn genoeg geschikte vrouwelijke kandidaten beschikbaar voor deze posities, zie www.topvrouwen.nl.
Hier liggen ook weer allerlei sociale normen/ vooroordelen aan ten grondslag ( zie ook de link die ik eerder heb gepost).
Rockstarter schreef:
16-06-2019 19:44
Dit en omdat vrouwen anders beoordeeld worden dan mannen, omdat leidinggevende over het algemeen mensen aannemen die op hen lijken etc.( in de meeste gevallen dus mannen). Het gaat niet voor niets zo langzaam met meer vrouwen aan de top in Nederland. Er zijn genoeg geschikte vrouwelijke kandidaten beschikbaar voor deze posities, zie www.topvrouwen.nl.
Hier liggen ook weer allerlei sociale normen/ vooroordelen aan ten grondslag ( zie ook de link die ik eerder heb gepost).
Vrouwen in topposities gaat niet over stratenmakers of bv vuilnisvrouw. Daar gaat dit topic juist over..
SPQR schreef:
16-06-2019 19:17
Omdat je er als vrouw op afgerekend wordt dat je fulltime werkt als je kinderen hebt en als je geen kinderen wil dan word je op dat feit afgerekend.
Mannen eigenlijk niet.
Dat is waar, maar naar mijn idee doen dat vooral vrouwen dat onderling, iig in mijn ervaring.
Blondie456 schreef:
16-06-2019 19:42
Sorry maar voor veel hetero vrouwen zijn homo mannen geen "echte ' mannen . De mannen zie voor een vrouwelijk beroep kiezen zijn heel vaak homo's. Daar is ook niks mis mee, dat moeten ze zelf weten.
In jouw kringen mss, in mijn kringen zijn homo's gewoon mannen.
En for that matter: lesbo's zijn vrouwen.
Het zijn bijna gewoon mensen, maar ik verkeer dan ook in zeer ruimdenkende kringen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Blondie456 schreef:
16-06-2019 19:59
Vrouwen in topposities gaat niet over stratenmakers of bv vuilnisvrouw. Daar gaat dit topic juist over..
Nee hoor, waar ik op reageerde ging over topfuncties.
Ariellle schreef:
16-06-2019 20:01
Dat is waar, maar naar mijn idee doen dat vooral vrouwen dat onderling, iig in mijn ervaring.
Nee hoor, heel veel mannen ook.
Solomio schreef:
16-06-2019 20:02
In jouw kringen mss, in mijn kringen zijn homo's gewoon mannen.
En for that matter: lesbo's zijn vrouwen.
Het zijn bijna gewoon mensen, maar ik verkeer dan ook in zeer ruimdenkende kringen.
Tja, ik verkeer dan in andere kringen en zoals ik al eerder zei vinden mijn homovrienden zich geen echte mannen.
Ariellle schreef:
16-06-2019 20:01
Dat idee heb ik niet. Ik kan me herinneren dat een presentatrice/ actrice eens op de rode loper de vragen die zijzelf gewoonlijk gesteld kreeg van de pers, nu aan de mannelijke acteurs stelde. Daar werd erg verrast op gereageerd door de geïnterviewden, maar het was wel een eye-opener. Alle vragen gingen over haar kleding of hoe ze het wel met de kinderen had gecombineerd. De mannen kregen die vragen normaa nooit.
pejeka schreef:
16-06-2019 19:16
Ik weet niet waarom vrouwen geen stratenmaker willen worden en veel mannen wel. Weet jij het?
Laatste poging tot het stellen van een vraag: waar haal jij vandaan dat veel(!) mannen stratenmaker willen worden?

Degenen die het doen hebben meestal geen keus door omstandigheden; het zijn over het algemeen mensen die alles aanpakken ipv in de bijstand terecht te komen.
Waar heb jij de enthousiaste verhalen gehoord van stratenmakers die op hun 8e al wisten: ik ga stratenmaker worden? En mijn beste vriend gaat leren voor riool-ontstopper: we kunnen niet allemaal vuilnisman worden tenslotte..

Weleens stratenmakers gesproken hoor, vrienden van mijn zoon die er vooral motivatie uithaalden om hun avondschool alsnog af te maken zodat ze nooit meer dat k*twerk hoefden te doen.
Werkte als een tierelier, al die voortijdige schoolverlaters zijn nu wél afgestudeerd. Alsnog. Door het stratenmaken/dakdekken/insert ander zwaar vies werk.

Nog nooit een accountant horen klagen dat hij nergens aan de bak kwam als dakdekker etc etc etc.
Blondie456 schreef:
16-06-2019 20:11
Tja, ik verkeer dan in andere kringen en zoals ik al eerder zei vinden mijn homovrienden zich geen echte mannen.
Ik ben vooral steeds maar weer verbaasd dat jij dat dan ook nog normaal vindt.
Lees jij geen kranten? Krijg jij niks mee over homodiscriminatie?

David Dunning
Kraaienpootje schreef:
16-06-2019 20:12
Dat idee heb ik niet. Ik kan me herinneren dat een presentatrice/ actrice eens op de rode loper de vragen die zijzelf gewoonlijk gesteld kreeg van de pers, nu aan de mannelijke acteurs stelde. Daar werd erg verrast op gereageerd door de geïnterviewden, maar het was wel een eye-opener. Alle vragen gingen over haar kleding of hoe ze het wel met de kinderen had gecombineerd. De mannen kregen die vragen normaa nooit.
Vragen misschien wel, maar het veroordelen doen vrouwen in mijn ervaring vooral onderling.
Blondie456 schreef:
16-06-2019 20:11
jij verkeert in troeliewoelieland?
Solomio schreef:
16-06-2019 20:23
Ik ben vooral steeds maar weer verbaasd dat jij dat dan ook nog normaal vindt.
Lees jij geen kranten? Krijg jij niks mee over homodiscriminatie?
Ik heb dat wel eens gelezen maar mijn vrienden hebben daar geen last van. het komt in mijn eigen omgeving niet voor.
Ariellle schreef:
16-06-2019 20:23
Vragen misschien wel, maar het veroordelen doen vrouwen in mijn ervaring vooral onderling.
Als in de media de eerste vraag is die aan een succesvolle actrice gesteld wordt: hoe combineer je dit met de kinderen. Terwijl de equivalent mannelijk acteur inhoudelijke vragen krijgt : doe je in mijn ogen exact hetzelfde: namelijk veroordelen en in een hokje stoppen.
Blondie456 schreef:
16-06-2019 20:31
Ik heb dat wel eens gelezen maar mijn vrienden hebben daar geen last van. het komt in mijn eigen omgeving niet voor.
Soms doe jij je naam echt eer aan. :blond:

David Dunning
Blondie456 schreef:
je bedoelt je kapper waarschijnlijk
Blondie456 schreef:
Ik kan me níet voorstellen dat het niet voorkomt in een omgeving waar je als homoseksueel niet op mannen, maar op hetten valt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
S-Meds schreef:
16-06-2019 20:30
jij verkeert in troeliewoelieland?
Nee, ben bevriend met lieve realistische homo's. Een homo die zichzelf neer zet als een 'echte man' die kan ik niet serieus nemen.
Iemand hier al maar gelinkt? Pijnlijk gesprek

https://www.volkskrant.nl/mensen/sunny- ... ~b27568d6/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven