Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

zondag 16 juni 2019 om 17:01
Wij hadden er een. Enorm slimme jongen maar hij kreeg regelmatig de vraag waarom hij in zo’n baantje zat. Dat terwijl de administratieve ondersteuning voor een groot deel uit mannen bestaat, die imo minder leuk en afwisselend werk hebben dan de secretariële ondersteuner.nerdopviva schreef: ↑16-06-2019 16:52Dit voorbeeld is wel erg makkelijk hoor. Geef eens antwoord op de vraag waarom er zo weinig mannelijke secretaresses zijn.

zondag 16 juni 2019 om 17:03
Nee hoor, dit is totaal niet achterhaald (een zeer recent wetenschappelijk onderzoek). Ik zou het onderzoek nogmaals doorlezen. Wat jij beschrijft heeft ook allemaal te maken met sociale normen en rolpatronen.pejeka schreef: ↑16-06-2019 16:41Dat verhaal is allang achterhaald. De feiten van tegenwoordig: vrouwen verdienen rond hun 25e (dus na afstuderen) vaak meer geld dan mannen, maar kort daarna gooien vrouwen het bijltje er al bij neer. Als je naar dezelfde cijfers gaat kijken van vrouwen en mannen als ze 30 zijn, zie je dat vrouwen (ook al hebben ze geen relatie, geen gezin, geen kinderen) al beginnen met het afbouwen van de gewerkte uren en terugschakelen naar parttime, terwijl mannen juist wel fulltime blijven werken. Dat heeft dan dus niks met sociale normen of rolpatronen te maken, want die vrouwen zijn gewoon single.

zondag 16 juni 2019 om 17:05
pejeka schreef: ↑16-06-2019 16:57Ook die zijn er steeds meer. Overigens heb ik begrepen dat secretaresse niet meer gezegd mag worden, de secretaresse van onze directeur is heul beledigd als je haar zo noemt, want ze is "PA". Maar ik denk zomaar dat er meer mannelijke "PA"'s zijn dan vrouwelijke stratenmakers...
Stratenmaker mag je niet meer zeggen, het is nu 'Infrastructure Support Engineer'. En nee, dat is helaas geen grap.

zondag 16 juni 2019 om 17:05
pejeka schreef: ↑16-06-2019 16:57Ook die zijn er steeds meer. Overigens heb ik begrepen dat secretaresse niet meer gezegd mag worden, de secretaresse van onze directeur is heul beledigd als je haar zo noemt, want ze is "PA". Maar ik denk zomaar dat er meer mannelijke "PA"'s zijn dan vrouwelijke stratenmakers...
Het gaat er niet over of er meer mannelijke secretaresses zijn dan vrouwelijke stratenmakers. Het gaat erover waarom zo weinig mannen kiezen voor typische vrouwenberoepen. Dan krijg jij waarschijnlijk ook meteen antwoord op je vraag waarom er zo weinig vrouwen kiezen voor typische mannenberoepen.
zondag 16 juni 2019 om 17:08
Ik vroeg het me gewoon af. Ik zie regelmatig vrouwen of organisaties op de barricaden gaan omdat ze vinden dat vrouwen te weinig aan de top vertegenwoordigd zijn, of in bepaalde managementfuncties. Maar ik zie nooit vrouwen de barricaden opgaan omdat stratenmakers en vuilnismannen over het algemeen nog mannen zijn.
Mijn idee is dan dat vrouwen vooral geïnteresseerd zijn in baantjes waarin ze in een leuk jurkje 4 uur per dag achter een bureau kunnen zitten, maar misschien heb ik het totaal mis en zijn er talloze vrouwen die smachten naar een overall en die een stoep willen aanpakken, of als dakdekker aan de gang, of achter de vuilniswagen willen lopen. Kan. En mijn vraag is dan heel simpel: vinden vrouwen dat de emancipatie zich ook moet uitstrekken tot dié beroepen, of hebben ze er geen zin in?
Mijn idee is dan dat vrouwen vooral geïnteresseerd zijn in baantjes waarin ze in een leuk jurkje 4 uur per dag achter een bureau kunnen zitten, maar misschien heb ik het totaal mis en zijn er talloze vrouwen die smachten naar een overall en die een stoep willen aanpakken, of als dakdekker aan de gang, of achter de vuilniswagen willen lopen. Kan. En mijn vraag is dan heel simpel: vinden vrouwen dat de emancipatie zich ook moet uitstrekken tot dié beroepen, of hebben ze er geen zin in?

zondag 16 juni 2019 om 17:11
pejeka schreef: ↑16-06-2019 17:08Ik vroeg het me gewoon af. Ik zie regelmatig vrouwen of organisaties op de barricaden gaan omdat ze vinden dat vrouwen te weinig aan de top vertegenwoordigd zijn, of in bepaalde managementfuncties. Maar ik zie nooit vrouwen de barricaden opgaan omdat stratenmakers en vuilnismannen over het algemeen nog mannen zijn.
Denk je nou echt dat veel mannen bewust kiezen om vuilnisman te worden?

zondag 16 juni 2019 om 17:16
Ik zie mannen ook niet de barricade opgaan omdat ze ondervertegenwoordigd zijn in de zorg en de huishouding.pejeka schreef: ↑16-06-2019 17:08Ik vroeg het me gewoon af. Ik zie regelmatig vrouwen of organisaties op de barricaden gaan omdat ze vinden dat vrouwen te weinig aan de top vertegenwoordigd zijn, of in bepaalde managementfuncties. Maar ik zie nooit vrouwen de barricaden opgaan omdat stratenmakers en vuilnismannen over het algemeen nog mannen zijn.
zondag 16 juni 2019 om 17:18
https://youtu.be/nWu44AqF0iI
Hier één vd filmpjes waar volgens mij naar verwezen werd.
En bijbehorende website https://www.bbc.co.uk/programmes/b09202jz
Ik geloof echt dat er een wereld te winnen is als we af kunnen vd stereotypering. Maar dat zit echt diep.
Hier één vd filmpjes waar volgens mij naar verwezen werd.
En bijbehorende website https://www.bbc.co.uk/programmes/b09202jz
Ik geloof echt dat er een wereld te winnen is als we af kunnen vd stereotypering. Maar dat zit echt diep.

zondag 16 juni 2019 om 17:23
pejeka schreef: ↑16-06-2019 17:08Ik vroeg het me gewoon af. Ik zie regelmatig vrouwen of organisaties op de barricaden gaan omdat ze vinden dat vrouwen te weinig aan de top vertegenwoordigd zijn, of in bepaalde managementfuncties. Maar ik zie nooit vrouwen de barricaden opgaan omdat stratenmakers en vuilnismannen over het algemeen nog mannen zijn.
Juist ja. En dan vroeg jij het je "gewoon" af

zondag 16 juni 2019 om 17:25
Klopt. Ik hoor mannen nooit zeuren dat ze in bepaalde beroepen ondervertegenwoordigd zijn. Vrouwen wél. Maar dan zeuren vrouwen met name over een managementfunctie die ze zouden willen hebben (en oh ja, liefst met 16 uur per week werken), en nooit over het feit dat ze niet aan de slag kunnen als stratenmaker of dakdekker.

zondag 16 juni 2019 om 17:35
Jaja er zijn alleen stratenmakers en secretaresses.pejeka schreef: ↑16-06-2019 16:57Ook die zijn er steeds meer. Overigens heb ik begrepen dat secretaresse niet meer gezegd mag worden, de secretaresse van onze directeur is heul beledigd als je haar zo noemt, want ze is "PA". Maar ik denk zomaar dat er meer mannelijke "PA"'s zijn dan vrouwelijke stratenmakers...
Wel grappig, hier waar ik woon barst het van de vrouwelijke straatveegsters of dames die met een prikstok rondlopen om de boel schoon te houden op straat. Wordt dan ook gedaan door mensen die een taakstraf hebben. Of een verstandelijke beperking, dat mag ook.
Alleen het Grote Opperhoofd -tot voor kort een vrouw- kreeg gewoon salaris.
Je stokpaardje, stratenmakers zijn zelden vrouwen, klopt. Iele, magere mannetjes zonder spierballen zie je het ook niet doen en ik heb nu al medelijden met een man of vrouw die gay is en zich meldt in de bouwkeet. Als je er langsloopt krijg je al van alles naar je hoofd als vrouw Pejeka, wist je dat?
Dan is er nog de Arbo die een hoop verbiedt: hier mogen ze bv iemand die een hartaanval o.i.d. heeft niet 3 etages op een brancard naar beneden dragen, daar komt de brandweer voor om de patient 'af te takelen'. Al weegt de patient 70 kilo: dan breken de ruggetjes van de verplegers (altijd mannen in die ambulances, waarom?) want met z'n tweetjes 70 kilo tillen is véél te zwaar.
Vrouwen in de verpleging kunnen de brandweer niet bellen als ze een 120 kilo wegende patient uit bed moeten helpen. Ze tillen vást meer dan de 20 kilo die toegestaan is.
Geldt ook voor mannen hoor, ze mogen -ook in de bouw- weigeren iets van meer dan 20, 25 kilo alleen te tillen. Doen ze ook regelmatig, ze zijn niet zo gek meer om hun lijf te slopen voor hun werkgever over het algemeen.
In Thailand heb ik trouwens geen mannelijke vuilnisman gezien, alleen vrouwen met monddoekjes voor. Zwaar, vies en ongezond werk.
Hier hoef je alleen maar containers leeg te kiepen en te roepen naar vrouwen die voorbij lopen. Even vertellen dat ze grote tieten hebben, weten ze dat ook weer. Fijn!! Ik zou ze graag mijn collega's noemen, dat moet een feest zijn maar helaas..
Enfin, ik heb weleens het idee dat je in de jaren '70, '80 bent blijven hangen. Alle antwoorden op je vraag worden beantwoord in het boek van Maarten 't Hart: De Vrouw Bestaat Niet.
Zou je eens moeten lezen, je bent meteen op de hoogte en je hoeft je niet meer af te vragen of je achtergesteld wordt.
Eén voorbeeld: in het boek legt hij uit waarom het voor een meisje uit een gereformeerd arbeidersgezin, wonend in een dorpje bijna niet te doen is om te gaan studeren net zomin als voor haar broer, daar niet van.
Voor een meisje met dezelfde capaciteiten maar uit een gezin waar pa arts is en ma tandarts is het vanzelfsprekend dat dat meisje gaat studeren.
Het verschil in klasse is stukken groter dan het verschil tussen jongen/meisje bij veel mensen. Nog steeds ja.
Lezen hoor, echt doen! Linkje: https://www.bol.com/nl/f/de-vrouw-besta ... /36076214/ Lees vooral de samenvatting! Veel plezier, kan je nu stoppen met je verbazen/ergeren of evt. zelf een boek schrijven over de stand van zaken in 2019

zondag 16 juni 2019 om 17:39
Och menneke toch. Is je nieuwe directeur een vrouw?pejeka schreef: ↑16-06-2019 17:08Ik vroeg het me gewoon af. Ik zie regelmatig vrouwen of organisaties op de barricaden gaan omdat ze vinden dat vrouwen te weinig aan de top vertegenwoordigd zijn, of in bepaalde managementfuncties. Maar ik zie nooit vrouwen de barricaden opgaan omdat stratenmakers en vuilnismannen over het algemeen nog mannen zijn.
zondag 16 juni 2019 om 17:40
zondag 16 juni 2019 om 17:46
De eigenaar van het wereldwijd opererende bedrijf waar ik werk, is een vrouw. En ik behartig haar belangen nu ze pakweg 75 is. Maar dat heeft niks te maken met mijn vraag in dit topic.
zondag 16 juni 2019 om 17:49
Het valt je op, je vraagt het je af, maar het blijkt toch maar niet te lukken om de voor de hand liggende antwoorden zelf te bedenken, of de antwoorden die je gegeven worden te onthouden. Zorgelijk hoor.
Of misschien vraag je het je niet echt af.
Misschien heb je allang bedacht wat volgens jou de verklaring is: vrouwen willen alleen emancipatie die hen goed uitkomt, waarvoor ze geen moeite hoeven doen. Feminisme is een excuus om te zeuren, en dat doen mannen nou nóóit, zeuren.
Misschien heb je allang bedacht wat volgens jou de verklaring is: vrouwen willen alleen emancipatie die hen goed uitkomt, waarvoor ze geen moeite hoeven doen. Feminisme is een excuus om te zeuren, en dat doen mannen nou nóóit, zeuren.
This is an unacceptable timeline
zondag 16 juni 2019 om 17:55
Alle mensen, vrouwen én mannen, kunnen zeuren. En dat doen ze ook bij tijd en wijle. Maar het valt natuurlijk wél op, dat met name banen waar fysieke inspanning voor nodig is, geschuwd worden door vrouwen.tyche schreef: ↑16-06-2019 17:49Het valt je op, je vraagt het je af, maar het blijkt toch maar niet te lukken om de voor de hand liggende antwoorden zelf te bedenken, of de antwoorden die je gegeven worden te onthouden. Zorgelijk hoor.
zondag 16 juni 2019 om 17:56
Weet je wat het is, Pejeka: je snijdt in mijn ogen een heel interessant onderwerp aan waar best veel dingen over te zeggen zijn. En er wordt ook serieus over nagedacht en gepost. Maar de ‘vragen’ die jij daar ‘gewoon’ over hebt, zijn geen open vragen van iemand die geïnteresseerd is in hoe dergelijke mechanismen werken. Jij hebt je mening al klaar en gebruikt de (soms serieuze en kwetsbare) reactie van mensen als voorzet om die vaststaande mening van je erin te knallen. En dat is geen eerlijke manier van discussiëren. Ik wil daar mijn energie niet aan verspillen.
Daarnaast komt jouw mening in de talloze variaties op dit thema altijd ongeveer hier op neer: het is de schuld van individuele vrouwen zelf, sowieso. Dat misogyne wereldbeeld is de basis van al jouw reacties, of die van het personage dat je hebt gecreëerd. Ik heb niet de illusie dat doordachte reacties, van mij of van anderen, daar iets aan veranderen. Dat maakt dat ik, als ik je lees, maar wat om je grinnik, en me niet uitgenodigd voel inhoudelijk op je te reageren.

zondag 16 juni 2019 om 18:00
Hoeveel kruiwagenmerken kun jij eigenlijk opnoemen, als man zijnde?
Vrouwen schuwen geen werk waar fysieke inspanning voor nodig is, anders zou de zorg er niet vol mee zitten. En de maneges, niet te vergeten.
Overigens had je het er laatst in een ander topic ook over dat er zo weinig allochtonen in de bouw leken te zijn (was jij toch?). Sindsdien heb ik eens om mee heen gekeken bij bouwwerkzaamheden - en ik zag juist heel veel mensen die eruit zagen of ze van allochtone afkomst waren. Hoewel je je daar natuurlijk stevig in kunt vergissen...
Vrouwen schuwen geen werk waar fysieke inspanning voor nodig is, anders zou de zorg er niet vol mee zitten. En de maneges, niet te vergeten.
Overigens had je het er laatst in een ander topic ook over dat er zo weinig allochtonen in de bouw leken te zijn (was jij toch?). Sindsdien heb ik eens om mee heen gekeken bij bouwwerkzaamheden - en ik zag juist heel veel mensen die eruit zagen of ze van allochtone afkomst waren. Hoewel je je daar natuurlijk stevig in kunt vergissen...
zondag 16 juni 2019 om 18:03
Iedereen hier, en ook in de rest van de samenleving, heeft zijn of haar mening ergens over en zoekt die ofwel bevestigd te zien ofwel door argumenten weerlegd te zien. En in dit topic is het jammere dat ik nog steeds geen argumenten heb gekregen om mijn mening te herzien: dat vrouwen gewoon geen zin hebben in fysiek werk. Ik heb hele ladingen postjes over me heen gekregen met van alles wat er omheen draait, maar ik weet nog steeds niet waarom er zo weinig vrouwelijke stratenmakers en dakdekkers zijn en waarom de emancipatie zich met name lijkt uit te strekken tot administratief werk. Misschien ligt de fout bij de werkgevers (aannemers e.d.) en worden vrouwen die dit werk willen doen, vreselijk gediscrimineerd en dat is dan schandalig. Misschien ook zijn er geen kandidaten en dan vraag ik me af: waarom niet?Lorelai schreef: ↑16-06-2019 17:56Weet je wat het is, Pejeka: je snijdt in mijn ogen een heel interessant onderwerp aan waar best veel dingen over te zeggen zijn. En er wordt ook serieus over nagedacht en gepost. Maar de ‘vragen’ die jij daar ‘gewoon’ over hebt, zijn geen open vragen van iemand die geïnteresseerd is in hoe dergelijke mechanismen werken. Jij hebt je mening al klaar en gebruikt de (soms serieuze en kwetsbare) reactie van mensen als voorzet om die vaststaande mening van je erin te knallen. En dat is geen eerlijke manier van discussiëren. Ik wil daar mijn energie niet aan verspillen.
Daarnaast komt jouw mening in de talloze variaties op dit thema altijd ongeveer hier op neer: het is de schuld van individuele vrouwen zelf, sowieso. Dat misogyne wereldbeeld is de basis van al jouw reacties, of die van het personage dat je hebt gecreëerd. Ik heb niet de illusie dat doordachte reacties, van mij of van anderen, daar iets aan veranderen. Dat maakt dat ik, als ik je lees, maar wat om je grinnik, en me niet uitgenodigd voel inhoudelijk op je te reageren.
zondag 16 juni 2019 om 18:05
Ben jij dakdekker?pejeka schreef: ↑16-06-2019 17:25Klopt. Ik hoor mannen nooit zeuren dat ze in bepaalde beroepen ondervertegenwoordigd zijn. Vrouwen wél. Maar dan zeuren vrouwen met name over een managementfunctie die ze zouden willen hebben (en oh ja, liefst met 16 uur per week werken), en nooit over het feit dat ze niet aan de slag kunnen als stratenmaker of dakdekker.
Of verpleegkundige?
Zo nee, waarom niet?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!

zondag 16 juni 2019 om 18:05
Ik word zo moe van dat gender neutrale geneuzel van tegenwoordig. Er is verschil in mannen en vrouwen en je geaardheid hangt daar ook van af. Mannen in vrouwelijke beroepen zijn vaak homo. ik heb op de kapperschool gezeten en die paar mannen op de opleiding die waren of homo of ze namen de herenkapsalon van hun vader over. Als je op vakantie gaat en je hebt een steward dan is hij 9 van de tien keer ook homo. Nou eigenlijk 10 van de 10 keer.
zondag 16 juni 2019 om 18:06
Dat is niet waar. In de zorg, in de schoonmaak, typische vrouwenberoepen moet je vaak best fysiek werken.
En hoeveel uur zit jij precies op je gat op kantoor?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
zondag 16 juni 2019 om 18:07
ik heb zelf een , gedeeltelijk, fysiek beroep gehad in een mannenwereld.
het zal niet de fysieke inspanning zijn die vrouwen weerhoudt.
maar meer de geestelijke, omdat je in zo,n omgeving mensen aantreft van allerlei allooi.
dat geeft toch een andere sfeer, ik vind het wel avontuurlijk.
wij slapen nooit.
zondag 16 juni 2019 om 18:08