Olcay fatshaming

maandag 17 juni 2019 om 23:06
Dikke mensen moeten sowieso niets, ik ga uit van mensen die hier schrijven en die blijkbaar zelf iets willen veranderen. Dan doe je een operatie, zoek je oplossingen die voor jou werken. Zoals iedereen doet, zoals ook veel slanke mensen doen (die enkeling met een perfect hormoonsysteem daargelaten).
Ik snap alleen het slachtoffergedrag niet zo.
maandag 17 juni 2019 om 23:11
Je noemt het nota bene slachtoffergedrag.Bedjeindezon schreef: ↑17-06-2019 23:02Hoe je dat uit mijn posts kan halen is me een raadsel. Dat bedoel en schrijf ik echt nérgens.
Word ik echt schijtziek van.
Ik heb me afgelopen jaren verdiept in waarom ik steeds zwaarder werd. Daarbij me realiserend dat het blijkbaar voor mij heel lastig is om maat te houden.
Daar word je keihard op veroordeeld en dat vind ik onterecht.
Als ik dan probeer uit te leggen aan een ander hoe dat bij mij werkt, gewoon, omdat ik hoop dat die ander daar dan iets meer begrip voor krijgt, wordt het wel erg makkelijk slachtoffergedrag genoemd.
Terwijl het juist het tegenovergestelde is: ik heb namelijk uitgezocht welke zaken buiten mijn controle liggen (ook al betekent dat dat ik mss moet constateren dat ik een slappeling ben), maar ik heb dus ook uitgezocht welke zaken wel binnen mijn controle liggen.
Zodat ik niet mijn tijd en energie ga stoppen in het proberen te veranderen wat gedoemd is te mislukken, maar juist die aanpak kan kiezen die voor mij het meeste kans op succes geeft.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 17 juni 2019 om 23:22
Inderdaad wat onhandig geformuleerd. Hier vragen de kinderen om iets lekkers. En dat kan dan best een banaan zijn. Of een snoepje. Allebei tussendoortjes.SallySpectra* schreef: ↑17-06-2019 23:04Een tussendoortje is niet automatisch snoep. Doe niet zo onnozel.
maandag 17 juni 2019 om 23:22
Ik wou het verder bij laten maar dit stuit mij toch echt wel tegen de borst.Bedjeindezon schreef: ↑17-06-2019 22:58Zo doen we allemaal wat we kunnen en wat voor ons werkt, maar hou alsjeblieft op met dat slachtoffergedrag. Is het niet van je opvoeding, dan is het wel van hormonen, fysieke beperkingen enzovoorts. Dat hebben we bijna allemaal en niet iedereen is of blijft, te dik.
Juist omdat ik meerdere keren aangeef dat mijn overeten de oorzaak is van mijn overgewicht.
Ik probeer aan te geven dat ik, en de gemiddelde dikke mens niet zo dom zijn dat we niet weten dat we slecht bezig zijn.
En dat alle (al dan niet goedbedoelde) tips en adviezen niet al lang bekend zijn.
Ik WEET het wel, ik HAAT het om dik te zijn en toch kan ik niet stoppen met eten.
Maar goed, het blijft een kwestie van tegen een muur praten, wat misschien ook wel logisch is omdat iedereen vanuit zijn eigen referentie kader oordeelt.
Daarom heb ik geprobeerd inzicht te geven hoe het bij mij persoonlijk in elkaar steekt, maar we blijven in het zelfde cirkeltje rond gaan.
maandag 17 juni 2019 om 23:28
Dit precies.rosepudding schreef: ↑17-06-2019 23:22Ik wou het verder bij laten maar dit stuit mij toch echt wel tegen de borst.
Juist omdat ik meerdere keren aangeef dat mijn overeten de oorzaak is van mijn overgewicht.
Ik probeer aan te geven dat ik, en de gemiddelde dikke mens niet zo dom zijn dat we niet weten dat we slecht bezig zijn.
En dat alle (al dan niet goedbedoelde) tips en adviezen niet al lang bekend zijn.
Ik WEET het wel, ik HAAT het om dik te zijn en toch kan ik niet stoppen met eten.
Maar goed, het blijft een kwestie van tegen een muur praten, wat misschien ook wel logisch is omdat iedereen vanuit zijn eigen referentie kader oordeelt.
Daarom heb ik geprobeerd inzicht te geven hoe het bij mij persoonlijk in elkaar steekt, maar we blijven in het zelfde cirkeltje rond gaan.
Het is als tegen iemand met een depressie zeggen dat ze vooral positief moet denken.
dinsdag 18 juni 2019 om 07:16
Mijn laatste post van gisteravond was om 0.51 uur.
Mijn eerste post van vanochtend was om 4.46 uur.
Slaaptekort kan leiden tot overgewicht.
Kunnen de goed gelukte piepeltjes mij even uitleggen hoe ik langer kan slapen?
Mijn eerste post van vanochtend was om 4.46 uur.
Slaaptekort kan leiden tot overgewicht.
Kunnen de goed gelukte piepeltjes mij even uitleggen hoe ik langer kan slapen?
David Dunning
David Dunning
dinsdag 18 juni 2019 om 07:46
je bedoelt te zeggen, dat je door hormonen slank kunt blijven?
Dus dat als je pech hebt, je door hormonen dik kunt worden? En dat daar dus niks aan te doen is?

dinsdag 18 juni 2019 om 08:14
Maar overgewicht kan ook weer leiden tot slaaptekort (zie de afbeelding van boshommel van gisteren).
Een beetje een kip/ei verhaal: wat was er eerder; het slaaptekort of het overgewicht?
Overigens heb ik niet de gouden tip, ik ben ook een slechte slaper.
dinsdag 18 juni 2019 om 08:14
Dat is ook weer te kort door de bocht, door een verstoorde hormoonhuishouding kan je verzadigingsgevoel niet goed of zelfs tegengesteld werken waardoor je een veel grotere kans hebt om zwaar te worden.
Plus dat het dan een stuk lastiger (dan wel niet onmogelijk) wordt om blijvend af te vallen.
Ik dacht laat ik het even nuanceren voor de term 'slachtofferrol' er weer tegenaan wordt gegooid....
Plus dat het dan een stuk lastiger (dan wel niet onmogelijk) wordt om blijvend af te vallen.
Ik dacht laat ik het even nuanceren voor de term 'slachtofferrol' er weer tegenaan wordt gegooid....
dinsdag 18 juni 2019 om 08:19
Gewoon een gebrek aan discipline. Ik kan dat rustig in huis hebben, zonder ervan te nemen, gelukkig.
(tegenwoordig wel)
dreamer wijzigde dit bericht op 18-06-2019 08:20
5.28% gewijzigd
Later is nu
dinsdag 18 juni 2019 om 08:20
Haha, neeee. Dát is dat zwart-witte slachtofferdenken dat ik bedoel.

Ik zeg dat je door hormonen makkelijker of minder makkelijk je eetlust kan beheersen en dat dat je gewicht kan beïnvloeden (waarbij het merendeel van de mensen ergens in het midden zal zitten). De hormonen maken je niet dik of slank, ze beïnvloedden je eetgedrag. En daar zit dus ruimte om zelf wat doen. Een operatie, of andere methoden die voor jou werken. Net zoals het gros in het midden van het hormonenspectrum dat moet doen, alleen zullen voor ieder andere methoden nodig zijn.
Maar waarom daar zou zielig over doen? Het is een gegeven. Net zoals het een gegeven is dat mijn knieën niet goed zijn en ik moet sporten binnen die beperkingen en met braces en vaak kan ik helemaal niet. Kan ik wel gaan zeuren over hoe oneerlijk dat is, en hoe mensen dat niet zien en me veroordelen als ik weer achteraan strompel, het aan iedereeen gaan uitleggen, verbitterd alle goede lopers ‘beschuldigen’ van mazzel.
Ik kan ook heel boos worden op die knieën, aan zelfhaat gaan doen zoals iemand hier zelfs schreef..
Maar wat voegt dat allemaal toe? Behalve dat je er erg onaantrekkelijk door wordt?

dinsdag 18 juni 2019 om 08:21
Als je de oplossing weet kan je hem dan ook aan mij vertellen. Ik ben ook moe, weer veel te kort geslapen zoals altijd.

En nu nog moeten werken in de warmte. Heerlijk.

Als dikkertje kan ik natuurlijk helemaal niet goed tegen de warmte. Dankzij mijn spek wel goed tegen de kou, dat dan weer wel.

dinsdag 18 juni 2019 om 08:25
Nou ja, ik ben bijna 50 kilo afgevallen, maar niet beter gaan slapen.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 18 juni 2019 om 08:26
50% van mijn kinderen had overgewicht. (ja, 2 kinderen, ene was te zwaar, andere neeg naar ondergewicht) Juist diegene die dikker was, nam liever fruit dan snoep. Nam bij St. Maarten daar waar mandarijnen lagen de mandarijnen.
jeetje, en nu?
Degene die erg dun is, kocht als puber dagelijks pakken koeken. Daar doe je dan dus weinig meer tegen. Hij is nog steeds dun. De andere is inderdaad dik, maar snoept nog steeds vrijwel niet.
Er was altijd snoep in huis, er werd niet elke dag gesnoept.
Later is nu
dinsdag 18 juni 2019 om 08:31
Bedjeindezon schreef: ↑17-06-2019 22:40Zou kunnen dat dit jouw persoonlijke observatie is, maar ik heb even wat gezocht op onderzoeken hieromtrent en dan merk je al snel dat de kans op overgewicht bij kinderen veel complexer ligt dan alleen maar of ouders snoep verbieden/beperken of niet. Schermtijd of opleidngsniveau en zeker het voorleven van de ouders, lijkt bijvoorbeeld veel méér invloed te hebben dan al dan niet restricties rondom snoepen.
Hoe dan ook lijkt het me niet erg nuttig voor volwassen mensen om te wijzen naar opvoeding en jeugd als ze nu, op dit moment, hun leeftstijl willen veranderen.
Overgewicht bij iedereen ligt meestal complexer dan snoep in huis hebben of niet.
Later is nu
dinsdag 18 juni 2019 om 08:35
Bedjeindezon schreef: ↑17-06-2019 23:06Dikke mensen moeten sowieso niets, ik ga uit van mensen die hier schrijven en die blijkbaar zelf iets willen veranderen. Dan doe je een operatie, zoek je oplossingen die voor jou werken. Zoals iedereen doet, zoals ook veel slanke mensen doen (die enkeling met een perfect hormoonsysteem daargelaten).
Ik kan er dan weer erg slecht tegen als iets objectief benoemen, waardoor het voor mij lastig(er) is om slank te blijven, gelijk als slachtoffergedrag gezien wordt. Maar dat is voor jou kennelijk weer gewoon fijn om te doen, anderen wegzetten als mensen die zichzelf zielig vinden.
Later is nu
dinsdag 18 juni 2019 om 08:40
Bedjeindezon schreef: ↑18-06-2019 08:20Haha, neeee. Dát is dat zwart-witte slachtofferdenken dat ik bedoel.![]()
Ik zeg dat je door hormonen makkelijker of minder makkelijk je eetlust kan beheersen en dat dat je gewicht kan beïnvloeden (waarbij het merendeel van de mensen ergens in het midden zal zitten). De hormonen maken je niet dik of slank, ze beïnvloedden je eetgedrag. En daar zit dus ruimte om zelf wat doen. Een operatie, of andere methoden die voor jou werken. Net zoals het gros in het midden van het hormonenspectrum dat moet doen, alleen zullen voor ieder andere methoden nodig zijn.
Maar waarom daar zou zielig over doen? Het is een gegeven. Net zoals het een gegeven is dat mijn knieën niet goed zijn en ik moet sporten binnen die beperkingen en met braces en vaak kan ik helemaal niet. Kan ik wel gaan zeuren over hoe oneerlijk dat is, en hoe mensen dat niet zien en me veroordelen als ik weer achteraan strompel, het aan iedereeen gaan uitleggen, verbitterd alle goede lopers ‘beschuldigen’ van mazzel.
Ik kan ook heel boos worden op die knieën, aan zelfhaat gaan doen zoals iemand hier zelfs schreef..
Maar wat voegt dat allemaal toe? Behalve dat je er erg onaantrekkelijk door wordt?
Het is géén slachtoffergedrag. Het is aanwijzen, waarom het voor de één makkelijker is om slank te blijven dan voor de ander.
Ik kom aan als ik meer dan 1800 kcal eet. Dan kun je roepen 'ziejewel, je eet te veel', maar als iemand dat roept, die zelf niet aankomt met 2300 kcal, dan mag die best wel beseffen dat die vanuit een makkelijke positie roept. Want dagelijks minder dan 1800 kcal eten vergt veel meer discipline dan dagelijks 2300 kcal eten.
En voor anderen is het weer een strijd, omdat ze met 2200 kcal áfvallen en die moeten dan moeite doen om meer te eten, wat mij dan weer heerlijk lijkt.
Geen van beide in slachtofferrol, maar hebben wel objectief een verschil in wat we zouden moeten eten.
Later is nu
dinsdag 18 juni 2019 om 08:41
Madrid87 schreef: ↑18-06-2019 08:21Als je de oplossing weet kan je hem dan ook aan mij vertellen. Ik ben ook moe, weer veel te kort geslapen zoals altijd.![]()
En nu nog moeten werken in de warmte. Heerlijk.![]()
Als dikkertje kan ik natuurlijk helemaal niet goed tegen de warmte. Dankzij mijn spek wel goed tegen de kou, dat dan weer wel.![]()
Dat helpt bij mij dan ook nog weer niet

Heb het bijna altijd koud. Geniet van dit warme weer

Later is nu