Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

vrijdag 21 juni 2019 om 18:33
PJK heeft gewoon gelijk. Shifty maakt een denkfout door opeens te stellen dat stratenmaker zijn een 'keuze' is. Want er is geen enkel beleid dat verhindert dat vrouwen in de wetenschap kunnen komen. In zoverre is het evengoed een keuze dat ze er niet zijn.
Dus een gebod om alleen de 1 aan te nemen is ridicuul. En zou geen opvolging verdienen, maar als de TU het doorzet, zou dat anders komen te liggen. Dan zouden ze in de bouw en strarenmakerij alleen vrouwen nog mogen aannemen, en in de zorg alleen mannen etc.
Dus een gebod om alleen de 1 aan te nemen is ridicuul. En zou geen opvolging verdienen, maar als de TU het doorzet, zou dat anders komen te liggen. Dan zouden ze in de bouw en strarenmakerij alleen vrouwen nog mogen aannemen, en in de zorg alleen mannen etc.
vrijdag 21 juni 2019 om 18:53
Hahahaha, je valt echt door de mand Pejeka. Je hebt duidelijk geen idee waar je over praat.pejeka schreef: ↑20-06-2019 19:49Maar ik zie verdomd weinig vrouwen in dit beroep (dat tegenwoordig allang niet meer zo fysiek zwaar is, want het is niet meer dan een container op wieltjes naar de auto rijden, de vuilniswagen hijst het ding op en leegt het, en het enige wat je daarna hoeft te doen is de container leeg en wel terug op de stoep te rijden. Dus volgens mij kunnen ook vrouwen dat prima).
Heb je wel eens van de P90 norm gehoord? Nee he?
Dat is een norm die bepaalt hoeveel kg vuil vuilnismannen mogen verwerken op een dag. Dat bewijst wel weer dat het wel degelijke een fysiek beroep is, anders was die norm niet nodig.
Wat denk je dat zo'n container weegt? Ook als 'ie op wieltjes staat (want die gaan natuurlijk altijd retesoepel, en er zijn ook geen opstaande randjes op de straat enzo, of hobbels). En weet je hoeveel soorten containers er zijn?
Wist je dat er ook nog plekken in Nederland zijn waar ze geen containers hebben maar gewoon vuilniszakken? En dat die ook wat wegen? En dat mensen daar soms echt rare en zware en gevaarlijke dingen in stoppen?
Of dat er plekken in Nederland zijn waar ze het afval ondergronds verzamelen? En dat je om die te legen helemaal niet hoeft te tillen?
Maar wel tientallen keren per dag je wagen in en uit moet klimmen en met je machientje om je nek omhoog staat te kijken naar de container die je uit de grond lift en boven je wagen leegt? Vast ook een heerlijk makkelijke baan toch?
Of heb je je wel eens afgevraagd wat het weer op straat met je doet (hitterecord, kou, regen, wind, je mag er gewoon de hele dag doorheen)? Of de agressieve burgers?
Nou ja, moet ik nog even doorgaan?
vrijdag 21 juni 2019 om 19:52
Dat eerste blijkt wél nodig te zijn en dat tweede niet. Er is vraag naar mensen in de zorg. Ongeacht of dat vrouwen of mannen zijn. En op de TUE is het kennelijk nodig dat het mannelijke "ons kent ons" sfeertje doorbroken wordt. Het is aangetoond dat op zakelijk gebied mannen zich in de eerste plaats richten op andere mannen ipv de aanwezige vrouwen. Ook qua netwerken. Macht der gewoonte. Vaak ook onbewust en niet eens bewust. Ik heb zelf op de TUE bouwkunde gewerkt, waar die decaan nu zit en het verbaast me echt dat er zo weinig vrouwen daar zijn. Toen ik daar voor de vakgroep Contructief Ontwerpen werkte, waren er twee vrouwelijke UHD-ers, en één vrouwelijke UDér. Maar het percentage studentes bedroeg tóen al toch wel een 40% en dat was veel. Vooral om wat ik gewend was: de faculteit werktuigbouwkunde. Ik werkte toen voor een sectie binnen een vakgroep en daar had je helemaal geen vrouwen. Wel een paar studentes maar niet veel.pejeka schreef: ↑19-06-2019 22:23Helemaal met je eens. Maar dan is het dus ook niet OK dat in bepaalde functies wél wordt gesteld dat vrouwen bevoordeeld worden als ze solliciteren (zoals nu in Eindhoven), maar er nooit functies zijn die van oudsher door vrouwen worden vervuld en waarvan dan gesteld wordt dat mannen de voorkeur krijgen. Geschiktheid is geschiktheid.
Hoe komt het dat binnen de faculteit bouwkunde dan nog zo weinig vrouwen daar zitten? Dat klopt niet. Ik weet zeker dat vrouwen daar wél willen werken.

vrijdag 21 juni 2019 om 20:04
Nee hoor, Shifty maakt geen denkfout, jij en PJK wel.MarkSD schreef: ↑21-06-2019 18:33PJK heeft gewoon gelijk. Shifty maakt een denkfout door opeens te stellen dat stratenmaker zijn een 'keuze' is. Want er is geen enkel beleid dat verhindert dat vrouwen in de wetenschap kunnen komen. In zoverre is het evengoed een keuze dat ze er niet zijn.
Het gaat nl. helemaal niet of er een beleid is dat vrouwen verhindert om een bepaalde baan te krijgen, het gaat om gelijke kansen. Elke man die nu de zorg ingaat kan heel veel meer eisen aan zijn werkgever stellen dan welke vrouw dan ook. M.a.w. ze worden met open armen ontvangen. Een vrouw in de bouw krijgt echt niet meer betaald dan een man hoor. Sterker nog: er is nog steeds een behoorlijk verschil in salaris tussen mannen en vrouwen.
Vrouwen in bepaald topfuncties worden geweerd doordat de mannen die nu aan die top zitten vrouwen simpelweg niet aannemen. Er zijn behoorlijk wat onderzoeken geweest waarbij exact dezelfde informatie werd gedeeld als zijnde mannelijke en vrouwelijke sollicitant. De mannen werden allemaal aangenomen, de vrouwen allemaal afgewezen. En dat is waar het om gaat: de kansen zijn niet gelijk, er wordt gediscrimineerd op basis van geslacht.
Maar eerlijk? Mannen als jij en PJK snappen het niet, willen het niet snappen en kunnen het niet snappen. Is niet erg, maar bedenk wel dat je nogal domme dingen uitkraamt hier.

vrijdag 21 juni 2019 om 20:11
Gelijke kansen zijn er al decennia. Er is 0,0 bewijs dat er wordt gediscrimineerd of vrouwen worden 'geweerd'.GenieInABottle schreef: ↑21-06-2019 20:04Nee hoor, Shifty maakt geen denkfout, jij en PJK wel.
Het gaat nl. helemaal niet of er een beleid is dat vrouwen verhindert om een bepaalde baan te krijgen, het gaat om gelijke kansen. Elke man die nu de zorg ingaat kan heel veel meer eisen aan zijn werkgever stellen dan welke vrouw dan ook. M.a.w. ze worden met open armen ontvangen. Een vrouw in de bouw krijgt echt niet meer betaald dan een man hoor. Sterker nog: er is nog steeds een behoorlijk verschil in salaris tussen mannen en vrouwen.
Vrouwen in bepaald topfuncties worden geweerd doordat de mannen die nu aan die top zitten vrouwen simpelweg niet aannemen. Er zijn behoorlijk wat onderzoeken geweest waarbij exact dezelfde informatie werd gedeeld als zijnde mannelijke en vrouwelijke sollicitant. De mannen werden allemaal aangenomen, de vrouwen allemaal afgewezen. En dat is waar het om gaat: de kansen zijn niet gelijk, er wordt gediscrimineerd op basis van geslacht.
Maar eerlijk? Mannen als jij en PJK snappen het niet, willen het niet snappen en kunnen het niet snappen. Is niet erg, maar bedenk wel dat je nogal domme dingen uitkraamt hier.
Nu gaat het niet daar om, maar om een gelijke uitkomst. Terwijl niets erop wijst dat het beter zou zijn als er meer vrouwen zouden werken. Al dat soort 'onderzoeken' zijn later weerlegd.
https://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/25/vr ... s-a1434485
Discriminatie goedpraten, dat vind ik dan weer dom.

vrijdag 21 juni 2019 om 20:20
[...]MarkSD schreef: ↑21-06-2019 20:11Gelijke kansen zijn er al decennia. Er is 0,0 bewijs dat er wordt gediscrimineerd of vrouwen worden 'geweerd'.
Nu gaat het niet daar om, maar om een gelijke uitkomst. Terwijl niets erop wijst dat het beter zou zijn als er meer vrouwen zouden werken. Al dat soort 'onderzoeken' zijn later weerlegd.
Discriminatie goedpraten, dat vind ik dan weer dom.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-06-2019 09:52
Reden: op de man
Reden: op de man
39.09% gewijzigd

vrijdag 21 juni 2019 om 21:00
[...]
Ik gaf je een link... en hier nog 1 https://beta.trouw.nl/nieuws/kpn-gestop ... ~badfda79/
maar leven in onwetendheid is bliss...
Ik gaf je een link... en hier nog 1 https://beta.trouw.nl/nieuws/kpn-gestop ... ~badfda79/
maar leven in onwetendheid is bliss...

moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-06-2019 09:55
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
81.98% gewijzigd

vrijdag 21 juni 2019 om 21:27
MarkSD schreef: ↑21-06-2019 21:00Ik gaf je een link... en hier nog 1 https://beta.trouw.nl/nieuws/kpn-gestop ... ~badfda79/
maar leven in onwetendheid is bliss...![]()
Ik denk dat je aluminium hoedje de nodige googleresultaten blokkeert die bij mij wel naar voren komen dus ik help je even.
Achterstand vrouwen op de arbeidsmarkt :
https://www.ad.nl/ad-werkt/achterstand- ... af3f1a4b3/
https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/ ... chterstand
https://www.ser.nl/nl/actueel/toespraken/vrouwproof
[url]file:///C:/Users/Joris/Downloads/1435411+Kamerbrief+inzake+verschillende+groepen+vrouwen+op+de+arbeidsmarkt.pdf[/url]
http://www.emancipatie.nl/home/Emancipa ... w_en_werk/
https://www.mckinsey.com/~/media/McKins ... DUTCH.ashx
https://www.trouw.nl/samenleving/vrouwe ... ~a63a488d/
En niet de minste : Het college voor de Rechten van de Mens:
https://www.mensenrechten.nl/nl/nieuws/ ... -nederland
Mocht je nog een paar honderd artikelen en onderzoeken willen die allemaal aantonen dat er geen gelijke kansen/rechten/verdeling/beloning is op de arbeidsmarkt voor mannen en vrouwen dan moet je ofwel je aluminium hoedje afzetten ofwel de afkorting PJK uit de zoekterm halen ofwel een andere zoekmachiene gedruiken dan 'Googkleppen.com'.

vrijdag 21 juni 2019 om 21:58
vrijdag 21 juni 2019 om 21:59
Tis een beetje als witte mensen die zeggen dat zwarte mensen echt niet gediscrimineerd worden hoor.GenieInABottle schreef: ↑21-06-2019 21:58Ik zat me net te bedenken dat ik in ieder geval geen enkele vrouw in mijn omgeving heb die van mening is dat die gelijke kansen er zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 22 juni 2019 om 00:57
Het niet hebben van gelijke kansen werkt twee kanten op. Als man solliciteert op de baan van secretaresse (of PA, of managementassistente, of welke mooie andere namen het tegenwoordig heeft), heeft hij ook geen gelijke kansen als een vrouw die daarop solliciteert en krijgt hij ook te maken met vooroordelen. Ook al voldoet die jongen/man in alle opzichten aan de functie-eisen, dan nog heeft men 9 van de 10 keer liever een vrouw. Als een man solliciteert op een baan in de thuiszorg: idem dito. En de mannen de er wél op solliciteren, krijgen dan vaak ook nog even het etiketje opgeplakt dat ze wel homo zullen zijn. Maar ik lees of zie of hoor nooit ergens dat de maatschappij of de overheid dat een "probleem" vindt dat "aangepakt" moet worden omdat mannen achtergesteld worden. Maar als vrouwen minder vertegenwoordigd zijn in en beroep, is het opeens wél een "probleem" dat "aangepakt" moet worden vanwege discriminatie en achterstelling. Raar toch?GenieInABottle schreef: ↑21-06-2019 21:58Ik zat me net te bedenken dat ik in ieder geval geen enkele vrouw in mijn omgeving heb die van mening is dat die gelijke kansen er zijn.

zaterdag 22 juni 2019 om 03:12
Nee niet raar. Dat zegt iets over het activisme van mannen hierin. Daar kun je vrouwen niet op aankijken, hoogstens het eigen geslacht dat ze daar niet meer voor opkomen. Of denk je dat vrouwen rechten vanzelf zijn ontstaan?pejeka schreef: ↑22-06-2019 00:57Het niet hebben van gelijke kansen werkt twee kanten op. Als man solliciteert op de baan van secretaresse (of PA, of managementassistente, of welke mooie andere namen het tegenwoordig heeft), heeft hij ook geen gelijke kansen als een vrouw die daarop solliciteert en krijgt hij ook te maken met vooroordelen. Ook al voldoet die jongen/man in alle opzichten aan de functie-eisen, dan nog heeft men 9 van de 10 keer liever een vrouw. Als een man solliciteert op een baan in de thuiszorg: idem dito. En de mannen de er wél op solliciteren, krijgen dan vaak ook nog even het etiketje opgeplakt dat ze wel homo zullen zijn. Maar ik lees of zie of hoor nooit ergens dat de maatschappij of de overheid dat een "probleem" vindt dat "aangepakt" moet worden omdat mannen achtergesteld worden. Maar als vrouwen minder vertegenwoordigd zijn in en beroep, is het opeens wél een "probleem" dat "aangepakt" moet worden vanwege discriminatie en achterstelling. Raar toch?
zaterdag 22 juni 2019 om 07:10
Dit is gewoon echt dikke onzin wat je hier nu schrijft en daar heeft men in dit topic allang goede argumenten voor gegeven.pejeka schreef: ↑22-06-2019 00:57Het niet hebben van gelijke kansen werkt twee kanten op. Als man solliciteert op de baan van secretaresse (of PA, of managementassistente, of welke mooie andere namen het tegenwoordig heeft), heeft hij ook geen gelijke kansen als een vrouw die daarop solliciteert en krijgt hij ook te maken met vooroordelen. Ook al voldoet die jongen/man in alle opzichten aan de functie-eisen, dan nog heeft men 9 van de 10 keer liever een vrouw. Als een man solliciteert op een baan in de thuiszorg: idem dito. En de mannen de er wél op solliciteren, krijgen dan vaak ook nog even het etiketje opgeplakt dat ze wel homo zullen zijn. Maar ik lees of zie of hoor nooit ergens dat de maatschappij of de overheid dat een "probleem" vindt dat "aangepakt" moet worden omdat mannen achtergesteld worden. Maar als vrouwen minder vertegenwoordigd zijn in en beroep, is het opeens wél een "probleem" dat "aangepakt" moet worden vanwege discriminatie en achterstelling. Raar toch?
zaterdag 22 juni 2019 om 09:51
Precies. Maar men schijnt dat niet te snappen.MarkSD schreef: ↑21-06-2019 18:33PJK heeft gewoon gelijk. Shifty maakt een denkfout door opeens te stellen dat stratenmaker zijn een 'keuze' is. Want er is geen enkel beleid dat verhindert dat vrouwen in de wetenschap kunnen komen. In zoverre is het evengoed een keuze dat ze er niet zijn.
zaterdag 22 juni 2019 om 09:55
Want er zijn twee "kampen" en die moeten ieder voor hun eigen geslacht opkomen ofzo? Of hoe zie je dit?YellowLemon schreef: ↑22-06-2019 03:12Nee niet raar. Dat zegt iets over het activisme van mannen hierin. Daar kun je vrouwen niet op aankijken, hoogstens het eigen geslacht dat ze daar niet meer voor opkomen. Of denk je dat vrouwen rechten vanzelf zijn ontstaan?

zaterdag 22 juni 2019 om 10:04
Ik denk dat er een verschil is tussen geen gelijke kans en minder interesse.
Ik denk dat veel minder vrouwen dan mannen een baan als stratenmaker ambiëren. Als ze die baan ambiëren en er geschikt voor zijn zouden ze gelijke kansen moeten krijgen. Ik denk ook dat veel minder mannen dan vrouwen een baan als receptionist ambiëren. Als ze die baan ambiëren en er geschikt voor zijn zouden ze gelijke kansen moeten krijgen.
Het wordt echt problematisch als er (min of meer, naar verwachting) wél evenveel mannen als vrouwen een bepaald soort baan ambiëren (bijvoorbeeld in de wetenschap) en er ook gelijk geschikt voor zijn, en er tóch een ontstellend verschil in aantal mannen en vrouwen in die posities is. Dan is meteen duidelijk dat er ergens in het systeem sprake is van discriminatie.
Ook bij de stratenmakers en receptionistes zou sprake kunnen zijn van discriminatie en dat is absoluut niet goed en niet acceptabel. Maar het springt minder in het oog doordat het beroepen zijn die mannen en vrouwen meer of minder aantrekken.
Het voorbeeld van de wetenschap is een heel duidelijk voorbeeld omdat de verhoudingen onder studenten een stuk gelijker zijn (dus er is duidelijk een meer gelijke interesse in een bepaald werkveld) maar onder wetenschappers ineens een enorm verschil bestaat. Ik weet niet of de gekozen oplossing van TU/e de juiste is, het komt op mij wat geforceerd nodig maar misschien dat het tijdelijk voeren van dit beleid genoeg is om iets te doorbreken waardoor over een paar jaar dit soort gekke fratsen niet meer nodig zijn.
Ik werk zelf in een technische richting en ben meestal de enige vrouw binnen een team of in een externe setting. Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat het enorm verschilt per organisatie hoe dit ligt. In de ene organisatie maakt het geen enkel verschil of je man of vrouw bent (ook al werken er veel minder vrouwen; dat is het stukje interesse, niet het stukje gelijke kansen), in een andere organisatie kom je niet van het label 'koffiemeisje' af en word je nooit gelijkwaardig behandeld. Het is dus echt een organisatiecultuur-dingetje en ik kan me voorstellen dat een geforceerde oplossing als van TU/e kan helpen om die te doorbreken.
Ik denk dat veel minder vrouwen dan mannen een baan als stratenmaker ambiëren. Als ze die baan ambiëren en er geschikt voor zijn zouden ze gelijke kansen moeten krijgen. Ik denk ook dat veel minder mannen dan vrouwen een baan als receptionist ambiëren. Als ze die baan ambiëren en er geschikt voor zijn zouden ze gelijke kansen moeten krijgen.
Het wordt echt problematisch als er (min of meer, naar verwachting) wél evenveel mannen als vrouwen een bepaald soort baan ambiëren (bijvoorbeeld in de wetenschap) en er ook gelijk geschikt voor zijn, en er tóch een ontstellend verschil in aantal mannen en vrouwen in die posities is. Dan is meteen duidelijk dat er ergens in het systeem sprake is van discriminatie.
Ook bij de stratenmakers en receptionistes zou sprake kunnen zijn van discriminatie en dat is absoluut niet goed en niet acceptabel. Maar het springt minder in het oog doordat het beroepen zijn die mannen en vrouwen meer of minder aantrekken.
Het voorbeeld van de wetenschap is een heel duidelijk voorbeeld omdat de verhoudingen onder studenten een stuk gelijker zijn (dus er is duidelijk een meer gelijke interesse in een bepaald werkveld) maar onder wetenschappers ineens een enorm verschil bestaat. Ik weet niet of de gekozen oplossing van TU/e de juiste is, het komt op mij wat geforceerd nodig maar misschien dat het tijdelijk voeren van dit beleid genoeg is om iets te doorbreken waardoor over een paar jaar dit soort gekke fratsen niet meer nodig zijn.
Ik werk zelf in een technische richting en ben meestal de enige vrouw binnen een team of in een externe setting. Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat het enorm verschilt per organisatie hoe dit ligt. In de ene organisatie maakt het geen enkel verschil of je man of vrouw bent (ook al werken er veel minder vrouwen; dat is het stukje interesse, niet het stukje gelijke kansen), in een andere organisatie kom je niet van het label 'koffiemeisje' af en word je nooit gelijkwaardig behandeld. Het is dus echt een organisatiecultuur-dingetje en ik kan me voorstellen dat een geforceerde oplossing als van TU/e kan helpen om die te doorbreken.
zaterdag 22 juni 2019 om 10:09
appeltjesgroen schreef: ↑22-06-2019 10:04Ik denk dat er een verschil is tussen geen gelijke kans en minder interesse.
Ik denk dat veel minder vrouwen dan mannen een baan als stratenmaker ambiëren. Als ze die baan ambiëren en er geschikt voor zijn zouden ze gelijke kansen moeten krijgen. ik denk ook dat veel minder mannen dan vrouwen een baan als receptionist ambiëren. Als ze die baan ambiëren en er geschikt voor zijn zouden ze gelijke kansen moeten krijgen.
Het voorbeeld van de wetenschap is een heel duidelijk voorbeeld omdat de verhoudingen onder studenten een stuk gelijker zijn (dus er is duidelijk een meer gelijke interesse in een bepaald werkveld) maar onder professoren ineens een enorm verschil bestaat. Ik weet niet of de gekozen oplossing van TU/e de juiste is, het komt op mij wat geforceerd nodig maar misschien dat het tijdelijk voeren van dit beleid genoeg is om iets te doorbreken waardoor over een paar jaar dit soort gekke fratsen niet meer nodig zijn.
Deelname aan de economie door te werken is geen doos chocolaatjes waar je alleen de lekkere eruit pikt. Ofwel je wilt als vrouw gelijke kansen en rechten (en heel terecht), maar dan ook over de hele linie deelnemen in gelijke mate, of je wilt het niet. Maar niet alleen de beroepen eruit pikken die leuk/interessant/lucratief zijn en dan dáár je stempel op willen drukken. Waarom zouden mannen wel goed genoeg zijn om vrijwel alleen de zware en minder aantrekkelijke banen in te vullen (want dan hoor je vrouwen niet dat ze daar te weinig in vertegenwoordigd zijn), maar als er toevallig meer mannen dan vrouwen zijn in topfuncties of aantrekkelijke wetenschappelijke functies, is het opeens een "probleem" en "oneerlijk".