insmeren zonnebrand

31-03-2009 13:21 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wanneer in't jaar beginnen jullie met het smeren van zonnebrand en hoe geleidelijk wen je een kind aan de zon?(dus: hoe pak je het aan van baby tot puber?)

Vorig jaar zomer op gelet en ouders verschillen nogal van aanpak, soms zie je prachtig gebruinde 3 jarige die lekker in de zon mogen, en anderen houden hun kind vooral in de schaduw. Zelf smeer ik eigenlijk alleen op vakantie en nooit thuis. Nu met mn kinderen zal dat ongetwijfeld wel moeten met buitenspelen.

Ter info: mijn kinderen zijn bijna anderhalf en 8 weken.
Ik ben erg voorzichtig.

Tot 1 jaar hield ik ze in de schaduw en op vakantie kregen ze zelfs in de schaduw nog een hoge factor - sun blocker opgesmeerd - speciale kinderzonnebrand al zal dat ongetwijfeld niet uitmaken. Na 1 jaar kun je ze niet meer constant in de schaduw houden natuurlijk, dus heel veel smeren.

De creche heeft inmiddels ook alweer om creme gevraagd voor tijdens het buitenspelen, ook al is het zonnetje nog maar waterig.
Altijd smeren voorkomt huidkanker. Niet zo maar ana zonlicht bloot stellen. Ook met zonnebrand worden ze bruin, en ook al zijn ze bruin, toch blijven smeren.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik smeer ze in zodra het mooi weer wordt en ze gaan naar buiten toe. We letten daar goed op. Ik doe dat bij mezelf ook, zeker als ik tussen 12.00 en 15.00 in de zon kom.

Ik vind het wel moeilijk om te bepalen wanneer insmeren al nodig is. Met dit weer smeer ik bijvoorbeeld niet in. Jongste en ik hebben net wel in het zonnetje buiten onze boterhammen gegeten, maar hebben ook lange mouwen en een lange broek aan met dit weer. Dan wordt er nog niet gesmeerd.

We beginnen er mee als er een hele ochtend buiten gespeeld wordt met een t-shirt.
NJB, ik gebruik je topic even voor een aanvullende vraag.

Ik heb ook een zoon van bijna 8 weken en was al aan het denken over welke zonnebrandcreme ik voor hem aan zal schaffen. Ben dus nieuwsgierig naar welk merk jullie gebruiken?

Groet Vonni
wij smeren alleen in subtropische gebieden, en we houden ze uit de zon tussen 12 en 3.

Hier in NL doen we niks aan zonbescherming, behalve op die drie dagen per jaar dat het echt zomert.

ze worden in no time knetterbruin.
Bertje ik smeer nu wel al, maar moet er bij zeggen, dat ik voor mezelf ook altijd dagcreme met een SPF koop - 365 dagen per jaar, heb een licht sproetevelletje. Ik doe sowieso altijd wat van creme op de gezichten van de kinderen, dus of dat gewone creme is of zonnebrand, maakt niet zoveel uit natuurlijk. Misschien ben ik overdreven voorzichtig.

Vonni, volgens mij maakt merk niet uit, als er maar UVA- en UVB-bescherming in zit.
Zodra het een graad of 20 is ga ik smeren, ook voetjes (toen ze nog heel klein was en in de wagen zat ook eronder), handjes, oortjes ed. Daar ben ik altijd erg secuur in.

Bij elke keer dat je verbrand verhoog je de kans op huidkanker en buiten dat, het is ook gewoon een naar gevoel wanneer je verbrand bent.

Dan smeer ik liever even en gaat er een leuke pet of hoedje op.

Ben trouwens ooit zelf zo vreselijk verbrand dat ik een blaar had boven mijn borst, was ik een jaar of 15....toen ben ik echt ziek geweest door het verbranden, vreselijk!
Ja, dat vind ik echt.
Ik heb zelf een zongevoelige huid en daarom ben ik ook erg voorzichtig met mijn dochters. Zodra het mooi weer is dan wordt er gesmeerd. Ik laat ze zoveel mogelijk in de schaduw spelen als het erg zonnig en heet is.

Mijn oudste is nu 2,5 en rent en springt meer in het rond dan vorig jaar dus ze zal nu zelf de schaduw wel opzoeken.
quote:vonni schreef op 31 maart 2009 @ 13:36:

NJB, ik gebruik je topic even voor een aanvullende vraag.

Ik heb ook een zoon van bijna 8 weken en was al aan het denken over welke zonnebrandcreme ik voor hem aan zal schaffen. Ben dus nieuwsgierig naar welk merk jullie gebruiken?

Groet VonniEen spray (van bijvoorbeeld Nivea of Etos-huismerk) is erg handig. Speciaal verkrijgbaar voor kinderen, met hoge beschermingsfactor. Creme is minder dik en stug en daardoor beter uit te smeren. Bevalt mij erg goed.
Het kdv waar zoonlief (nu 2 jaar) vorig jaar zat vroeg ouders om het kind vóór het brengen al een keer in te smeren, zij deden het dan door de dag heen nog regelmatig wanneer ze buiten waren. Vorig jaar was april zo belachelijk mooi en bloedheet, toen ben ik gelijk begonnen met smeren. Nu heb ik het nog niet gedaan, geen idee wanneer ik daar weer mee begin, beetje gevoelskwestie denk ik.
ik ben dit jaar nog niet begonnen met smeren, maar vorig jaar heb ik altijd speciale creme voor kinderen gebruikt met een hele hoge factor (30+ of 50 of zo) (mijn dochter is nu 20 maanden). Het enige probleem was dat die kinderzonnebrandcreme zo ontzetten veel vlekken achterlaat op kleertjes, die gaan dan ook niet meer weg in de was. Hebben jullie dat niet? Ik heb die van Nivea gebruikt, maar ik heb begrepen dat andere merken dat ook hebben. Of hebben jullie andere ervaringen?
Dochter wordt door mij pas ingesmeerd als de zon hoger aan de hemel brandt. Ik denk dat dat rond mei begint te komen. En ook afhankelijk hoe lang ze in de zon gaat zijn die dag.

In de zomermaanden lever ik haar ingesmeerd af op de creche en daar herhalen ze dat door de dag heen.

Maar nu smeer ik haar echt nog niet in. Ze is een meisje dat bruiner ter wereld kwam dan ik ooit zal worden. Kun je nagaan, zo'n melkfles moeder met een blozend gebruind kind wat notabene nog geen minuut zon in d'r leven gezien heeft...

Ze heeft gewoon flink wat pigment en lijkt in de zomermaanden eerder een mediterraan kind ofzo.
Ik heb wel eens gelezen dat 1 x verbranden voordat t kind 3 jaar is de kans op huidkanker later enorm vergroot. Ik ameer dus iig tot ze 3 zijn met hele hoge factor, vanaf vroeg in t voorjaar. in de loop van de zomr maak ik de factor wel langzaam iets lager, zodat ze r wel n beetje aan wennen.

heb vandaag voor t eeerst gesmeerd, omdat ie gisteren met vrij rode koontjes naar bed ging.
Ik heb wel eens gelezen dat 1 x verbranden voordat t kind 3 jaar is de kans op huidkanker later enorm vergroot. Ik ameer dus iig tot ze 3 zijn met hele hoge factor, vanaf vroeg in t voorjaar. in de loop van de zomr maak ik de factor wel langzaam iets lager, zodat ze r wel n beetje aan wennen.

heb vandaag voor t eeerst gesmeerd, omdat ie gisteren met vrij rode koontjes naar bed ging.
btw, toen dochter nog een baby was hield ik haar ondanks haar huidje wel behoorlijk uit de zon. Ik had meestal de parasol opstaan en/of de wagenkap omhoog. En als de zon in de wagen scheen, hing ik er een hydrofiel voor.
Heeft er hier iemand nog een tip voor zonnebrand voor kindjes met een gevoelig huidje die NIET vlekt?

Vorig jaar had ik zonnebrand van Ambre Solair maar uiteindelijk zaten alle kleertjes van mijn dochter onder de gelige vlekken. Ook als ik dochter al op het aankleedkussen insmeerde met alleen haar romper aan gaf het af op de kleding. Eind april gaan we naar Zuid-Frankrijk, dus dan wil ik het spul zeker in huis hebben. Dochter heeft ook veel last van eczeem, dus daar moet het ook mee kunnen.

Kortom: iemand de ideale zonnebrand voor kindjes???
Zwitsal factor 50 uit de tube laat bij mij geen (blijvende) vlekken achter!

Het is wel zo ongeveer zonnebrandzalf, dus dat moet je wel fijn vinden.
Klinkt goed, behalve dan dat het van Zwitsal is... Ik ben bang dat mijn dochter daar niet tegen kan.

Toch bedankt!
Het is mij vorigejaar niet opgevallen dat er blijvende vlekken van mijn zonnebrand kwamen.

Ik gebruikte Vichy en La Roche Possay, de kinderversies.. Allebei geschikt voor gevoelige huid en ongeparfumeerd. Ze zijn wel duur en je koopt ze bij de apotheek.
Laten jullie het ook af hangen van hoe lang de kinderen naar buiten gaan? Ik heb net bijvoorbeeld even een minuut of twintig met mijn dochter ( bijna 3) op ons balkon gezeten en ik heb haar niet ingesmeerd ofzo. Zou ik dat wel moeten doen, ookal is het maar voor 20 minuten?
Ik zou t geloof ik wel doen, bij volle zon tussen 12.00 en 15.00 uur.

Ik vond deze info nog bij t kankerfonds.

Elke keer als de huid verbrandt, raken huidcellen beschadigd door de UV-straling. En juist bij kinderen komt die beschadiging hard aan. Hun huidcellen zijn extra kwetsbaar. Bovendien zijn ze in de groei: de celdeling gaat zo snel dat er soms te weinig tijd is om alle beschadigde huidcellen te herstellen voordat ze zich weer gaan delen. In die cellen ontstaan dan als het ware 'littekens', die kinderen hun leven lang meedragen. Dit is aan de buitenkant niet te zien, want die beschadigingen zitten diep in de huidcellen. Maar hoe meer 'littekens', hoe groter de kans dat een kind op latere leeftijd huidkanker krijgt. Daarom is bescherming zo belangrijk, zéker voor kinderen.

Houd kinderen daarom tussen 12.00 en 15.00 uur zo veel mogelijk uit de zon.

Het is beter om kinderen jonger dan 12 maanden helemaal niet in de zon te zetten.

Laat kinderen op zonnige dagen zoveel mogelijk in de schaduw spelen.

Kleding (ook een petje/hoedje), biedt de beste bescherming tegen de zon.

U kunt naast de andere vormen van bescherming ook een antizonnebrandmiddel gebruiken.

Smeer uw kind een half uur voor het naar buiten gaan in.

Herhaal het insmeren elke twee uur, zeker vlak na het zwemmen.

Gebruik minimaal beschermingsfactor 20 - 30.

Smeer gevoelige zones zoals neus, oren, nek extra in.

Waterproof-producten zullen toch voor een deel verdwijnen bij het afdrogen of spelen in het water en zand. Smeer kinderen daarom ook met deze producten regelmatig in.
quote:75twinkel schreef op 01 april 2009 @ 13:47:

Smeer uw kind een half uur voor het naar buiten gaan in.

Dit vind ik altijd een moeilijke, want je weet toch niet altijd een half uur vantevoren dat je naar buiten gaat? En dan moet je dus ook een half uur wachten.

Maargoed, het zit me toch niet helemaal lekker om ongesmeerd naar buiten te gaan, ookal is het maar 20 minuten, dus vanmiddag ga ik maar zonnebrandcreme halen denk ik.
Ik smeer uk zijn gezichtje nu ook al in als de zon schijnt en we gaan wandelen. Hij is ruim 5 maanden, zit in de wandelwagen met een parasolletje erboven maar ik smeer toch maar voor de zekerheid. Ik heb de spray van etos gekocht en dat smeert vrij eenvoudig.
quote:75twinkel schreef op 01 april 2009 @ 12:16:

Ik ameer dus iig tot ze 3 zijn met hele hoge factor, vanaf vroeg in t voorjaar. in de loop van de zomr maak ik de factor wel langzaam iets lager, zodat ze r wel n beetje aan wennen.

Ik smeer nu een lagere factor dan in de zomer omdat in de zomer de straling veel hoger is... Moet natuurlijk iedereen voorzichzelf bepalen.

Smeer nu het gezichtje en handjes in bij een zonnige dag zoals vandaag. In de zomer alle delen die bloot staan aan de zon. Ook dat half uur van tevoren haal ik niet, is met een klein kind vaak zo onvoorspelbaar. Smeer hem in ieder geval in na elk slaapje, dan gaan we toch eerst wat eten voordat we naar buiten gaan. Gelukkig slaapt mijn kind nog tussen 12.00 en 15.00 dus die uren ziet hij geen zon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven