Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

vrijdag 28 juni 2019 om 11:07
Moppie toch, omdenken... als je niet meetelt, dan hebben anderen geen verwachting aan je en kun je anderen ook niet teleurstellen want je doet het altijd goed. Dus jij hebt hoe dan ook een 100% scorePoloppie schreef: ↑28-06-2019 09:41Dat idee heb ik stiekem ook, dat het een experiment is van Pejeka. Dat hij zelf statistiekjes bijhoudt, van wie nu al het meest op de vraag heeft geantwoord. Hoeveel reacties het dan duurt voor iemand zegt: ik stop ermee, etc...
En dan ook punten geven hoe geïrriteerd (of in een stuip) wordt gereageerd...
Of een soort woord bingo...je krijgt een speelkaart en de eerste die de een lijn vormt met de termen 'onzinnig, seksisme, daar gaat het niet om, je begrijpt er niets van, je herhaalt steeds maar je vraag,...' heeft, wint een prijs
(of misschien heb ik gewoon te veel fantasie en speel ik mee voor niets...)

vrijdag 28 juni 2019 om 11:30
GenieInABottle schreef: ↑28-06-2019 11:07Moppie toch, omdenken... als je niet meetelt, dan hebben anderen geen verwachting aan je en kun je anderen ook niet teleurstellen want je doet het altijd goed. Dus jij hebt hoe dan ook een 100% score![]()

vrijdag 28 juni 2019 om 19:41
Weet je wat ik in dit topic nu vooral merk? Ontwijkend gedrag om de vraag die ik gewoon duidelijk gesteld heb, te beantwoorden. Er worden honderden zijpaden bewandeld, allerlei aannames gedaan over mijn geestelijke gesteldheid of levensvisie, vooral de andere kant op gewezen ook (ja maar HIJ...). Maar ik weet nog steeds niet waarom er geen vrouwen op komen draven als ik een loodgieter, dakdekker, rioolontstopper, stratenmaker, enz. bestel. En alléén maar mannen.

vrijdag 28 juni 2019 om 19:53
pejeka schreef: ↑28-06-2019 19:41Weet je wat ik in dit topic nu vooral merk? Ontwijkend gedrag om de vraag die ik gewoon duidelijk gesteld heb, te beantwoorden. Er worden honderden zijpaden bewandeld, allerlei aannames gedaan over mijn geestelijke gesteldheid of levensvisie, vooral de andere kant op gewezen ook (ja maar HIJ...). Maar ik weet nog steeds niet waarom er geen vrouwen op komen draven als ik een loodgieter, dakdekker, rioolontstopper, stratenmaker, enz. bestel. En alléén maar mannen.
Waarom blijf je dit herhalen? Het klopt niet.
vrijdag 28 juni 2019 om 19:53
Ik vind jou dom.pejeka schreef: ↑28-06-2019 19:41Weet je wat ik in dit topic nu vooral merk? Ontwijkend gedrag om de vraag die ik gewoon duidelijk gesteld heb, te beantwoorden. Er worden honderden zijpaden bewandeld, allerlei aannames gedaan over mijn geestelijke gesteldheid of levensvisie, vooral de andere kant op gewezen ook (ja maar HIJ...). Maar ik weet nog steeds niet waarom er geen vrouwen op komen draven als ik een loodgieter, dakdekker, rioolontstopper, stratenmaker, enz. bestel. En alléén maar mannen.
En vals.
En oneerlijk.
En bijzonder slecht in lezen.
Geeft verder niks, want jij leest toch dat je fantastisch bent.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 28 juni 2019 om 20:02
Kan je allemaal vinden. Maar nog steeds zijn het de MANNEN de dat soort zware klussen doen, en geen vrouw te bekennen.

vrijdag 28 juni 2019 om 20:10
Nou, dat ben ik niet met je eens hoor.
Er zijn echt ook domme, valse en gemene vrouwen die slecht kunnen lezen. En laten we eerlijk zijn: zó zwaar is dat niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vrijdag 28 juni 2019 om 20:11
Da's nou juist de crux, daar hebben we niet allang over gehad. Wel over allerlei andere dingen, maar ik weet nog steeds niet waarom er (vrijwel) geen vrouwen zijn die in de ochtend de overall en werkschoenen aantrekken, om 6 uur in het busje stappen en om 7 uur op hun knieën liggen om een straat te plaveien, of een dak van nieuwe dakbedekking te voorzien, of die met veel verve riolen ontstoppen of ergens de buitenboel schilderen.nerdopviva schreef: ↑28-06-2019 20:07Waarom blijf je dit herhalen, hier hebben we het toch allang over gehad?

vrijdag 28 juni 2019 om 20:12
pejeka schreef: ↑28-06-2019 20:11Da's nou juist de crux, daar hebben we niet allang over gehad. Wel over allerlei andere dingen, maar ik weet nog steeds niet waarom er (vrijwel) geen vrouwen zijn die in de ochtend de overall en werkschoenen aantrekken, om 6 uur in het busje stappen en om 7 uur op hun knieën liggen om een straat te plaveien, of een dak van nieuwe dakbedekking te voorzien, of die met veel verve riolen ontstoppen of ergens de buitenboel schilderen.
Ja hoor, daar hebben we het allang over gehad. Lees het topic maar.

vrijdag 28 juni 2019 om 20:13
pejeka schreef: ↑28-06-2019 19:41Weet je wat ik in dit topic nu vooral merk? Ontwijkend gedrag om de vraag die ik gewoon duidelijk gesteld heb, te beantwoorden. Er worden honderden zijpaden bewandeld, allerlei aannames gedaan over mijn geestelijke gesteldheid of levensvisie, vooral de andere kant op gewezen ook (ja maar HIJ...). yMaar ik weet nog steeds niet waarom er geen vrouwen op komen draven als ik een loodgieter, dakdekker, rioolontstopper, stratenmaker, enz. bestel. En alléén maar mannen.
Omdat vrouwen andere ambities hebben en dus geen loodgieter, dakdekker, rioolontstopper, stratenmaker enz willen worden.
Meer kan ik er niet van maken.

vrijdag 28 juni 2019 om 20:17
Je zou maar in de luxe positie verkeren dat je je het kan permitteren om je al 12 dagen druk te maken over de vraag waarom vrouwelijke stratenmakers(enz enz) een zeldzaamheid zijn. Gefeliciteerd PJK ! Je bent een bevoorrecht mens. Een kleine suggestie ter overdenking : misschien kun je al die energie die je over hebt om je druk te maken over dit topic voortaan in iets nuttigs steken. Iets waar je medemens daadwerkelijk iets aan heeft bijvoorbeeld. In het echte leven bedoel ik dan, niet online. Dan kan een ander mee profiteren van jou energie en gebrek aan échte zorgen.
Verder on topic : mensen (M/V) moeten elkaars kwaliteiten eens gaan waarderen. In plaats van elkaar de maat te nemen, af te kammen en oneerlijk te behandelen. We hebben elkaar nodig. Als we dat eenmaal inzien en we starten eens met een ander te behandelen zoals we zelf behandeld willen worden komen we al een heel eind.
Verder on topic : mensen (M/V) moeten elkaars kwaliteiten eens gaan waarderen. In plaats van elkaar de maat te nemen, af te kammen en oneerlijk te behandelen. We hebben elkaar nodig. Als we dat eenmaal inzien en we starten eens met een ander te behandelen zoals we zelf behandeld willen worden komen we al een heel eind.

vrijdag 28 juni 2019 om 20:24
pejeka schreef: ↑28-06-2019 20:11Da's nou juist de crux, daar hebben we niet allang over gehad. Wel over allerlei andere dingen, maar ik weet nog steeds niet waarom er (vrijwel) geen vrouwen zijn die in de ochtend de overall en werkschoenen aantrekken, om 6 uur in het busje stappen en om 7 uur op hun knieën liggen om een straat te plaveien, of een dak van nieuwe dakbedekking te voorzien, of die met veel verve riolen ontstoppen of ergens de buitenboel schilderen.
Gossie de crux toch! Iedere keer dat het antwoord wordt geformuleerd vliegt die crux er doorheen en is het net alsof het antwoord niet gegeven is. Keer op keer. Het hele topic is ermee besmet.
Er is weinig tegen te doen. OK theoretisch kan je gewoon de antwoorden teruglezen, maar ja, dat is natuurlijk wel heel theoretisch.
vrijdag 28 juni 2019 om 20:47
Tuurlijk is het antwoord al lang bekend. Samenvattend: gemiddeld genomen zijn vrouwen minder geïnteresseerd in deze jobs. Als ze wel geïnteresseerd zijn en aanleg hebben wordt dat er tijdens hun schoolperiode uitgeramd door hun omgeving. De stijfkoppige vrouwen die blijven gaan voor hun droomjob, worden niet aangenomen en als ze worden aangenomen, slechter betaald dan de mannen die hetzelfde werk doen.
Heel simpel voorbeeld: een neef van mij werkt op de klachtenafhandeling van een bedrijf dat voornamelijk lassers in dienst heeft. Vroeger stonden alle vacatures open voor mannen en vrouwen. Probleem was alleen dat de productiviteit van de mannen laag was en er ongewenste en gewenste seksuele activiteiten op de werkplaats plaats vonden. Gewenst door het koppel, niet door de werkgever natuurlijk.
In plaats van een fatsoenlijk personeelsbeleid te voeren, hebben ze besloten alleen nog mannen aan te nemen. De vrouwen waren dan wel preciezer en maakten minder fouten maar die efficiëntie en effectiviteit wogen niet op tegen het gedoe van klachten van sexuele intimidatie.
Heel simpel voorbeeld: een neef van mij werkt op de klachtenafhandeling van een bedrijf dat voornamelijk lassers in dienst heeft. Vroeger stonden alle vacatures open voor mannen en vrouwen. Probleem was alleen dat de productiviteit van de mannen laag was en er ongewenste en gewenste seksuele activiteiten op de werkplaats plaats vonden. Gewenst door het koppel, niet door de werkgever natuurlijk.
In plaats van een fatsoenlijk personeelsbeleid te voeren, hebben ze besloten alleen nog mannen aan te nemen. De vrouwen waren dan wel preciezer en maakten minder fouten maar die efficiëntie en effectiviteit wogen niet op tegen het gedoe van klachten van sexuele intimidatie.

vrijdag 28 juni 2019 om 20:47
Nog even een theoretisch vraagstuk:
Stel missie en pjk ontmoeten elkaar en, geheel niet onwaarschijnlijk, worden waanzinnig verliefd op elkaar. Ze wisselen regelmatig elkaars oogkleppen uit en er ontstaat een innige band gebaseerd op een hartstochtelijk langs elkaar heen praten. Waar anderen denken dat woorden zinloos zijn, vinden zij dat ze helemaal geen woorden nodig hebben om elkaar te negeren. Hij verwenst vrouwen, zij beschuldigt mannen en samen ontstaat het mooie idee dat zowel 'de maatschappij' als 'de medemens met immigratiestrafbladverleden' verantwoordelijk is voor alles. Opgelost, case closed, tijd voor thee met een kaakje.
Hoe zou een gesprek dan gaan? Pjk blijft de vraag herhalen die missie blijft quoten? Een antwoord wordt afwisselend genegeerd en geëmoticond. Weer tijd voor thee en een kaakje?
Stel missie en pjk ontmoeten elkaar en, geheel niet onwaarschijnlijk, worden waanzinnig verliefd op elkaar. Ze wisselen regelmatig elkaars oogkleppen uit en er ontstaat een innige band gebaseerd op een hartstochtelijk langs elkaar heen praten. Waar anderen denken dat woorden zinloos zijn, vinden zij dat ze helemaal geen woorden nodig hebben om elkaar te negeren. Hij verwenst vrouwen, zij beschuldigt mannen en samen ontstaat het mooie idee dat zowel 'de maatschappij' als 'de medemens met immigratiestrafbladverleden' verantwoordelijk is voor alles. Opgelost, case closed, tijd voor thee met een kaakje.
Hoe zou een gesprek dan gaan? Pjk blijft de vraag herhalen die missie blijft quoten? Een antwoord wordt afwisselend genegeerd en geëmoticond. Weer tijd voor thee en een kaakje?

vrijdag 28 juni 2019 om 21:09
De volgende vraag is dan natuurlijk waarom hier geen vacatureverboden worden opgelegd zoals in Eindhoven. Eenzijdig groepen bevoordelen is een slechte zaak. En het is heel raar en oneerlijk dat men zich kennelijk wel druk maakt waarom de grote banen niet door vrouwen worden vervuld, maar het rotwerk stelselmatig bij de man in de maag wordt geschoven. Dat blijft hypocriet en een vreemde gedachtegang.

vrijdag 28 juni 2019 om 21:13
MarkSD schreef: ↑28-06-2019 21:09De volgende vraag is dan natuurlijk waarom hier geen vacatureverboden worden opgelegd zoals in Eindhoven. Eenzijdig groepen bevoordelen is een slechte zaak. En het is heel raar en oneerlijk dat men zich kennelijk wel druk maakt waarom de grote banen niet door vrouwen worden vervuld, maar het rotwerk stelselmatig bij de man in de maag wordt geschoven. Dat blijft hypocriet en een vreemde gedachtegang.
Ho ho .. 1 vraag tegelijk. De vraag van pjk is nog niet eens beantwoord en het is zijn topic.

vrijdag 28 juni 2019 om 21:16
Flauw Shifty. Poloppie geeft gewoon antwoord ipv 33x te zeggen dat het antwoord al is gegeven en op de man/vrouw te reageren. Het is best een opmerkelijk sociaal fenomeen. Onderdeel van identity politics waarbij het niet meer uitmaakt wat je kan, maar je wordt beoordeeld op je kleur, sekse en afkomst, dat is een sterke stroming tegenwoordig.
vrijdag 28 juni 2019 om 21:17
Tja, wij weten het ook niet.pejeka schreef: ↑28-06-2019 19:41Weet je wat ik in dit topic nu vooral merk? Ontwijkend gedrag om de vraag die ik gewoon duidelijk gesteld heb, te beantwoorden. Er worden honderden zijpaden bewandeld, allerlei aannames gedaan over mijn geestelijke gesteldheid of levensvisie, vooral de andere kant op gewezen ook (ja maar HIJ...). Maar ik weet nog steeds niet waarom er geen vrouwen op komen draven als ik een loodgieter, dakdekker, rioolontstopper, stratenmaker, enz. bestel. En alléén maar mannen.

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 28 juni 2019 om 21:20
SHIFTY schreef: ↑28-06-2019 20:47Nog even een theoretisch vraagstuk:

When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
vrijdag 28 juni 2019 om 21:21
Dat is niet eeeeeeeeerlijk!
Wáárom moeten mannen het altijd weten?
Als vrouwen zo graag onwetend willen zijn, dan moeten ze ook maar eens verstandig doen.

vrijdag 28 juni 2019 om 21:22
MarkSD schreef: ↑28-06-2019 21:16Flauw Shifty. Poloppie geeft gewoon antwoord ipv 33x te zeggen dat het antwoord al is gegeven en op de man/vrouw te reageren. Het is best een opmerkelijk sociaal fenomeen. Onderdeel van identity politics waarbij het niet meer uitmaakt wat je kan, maar je wordt beoordeeld op je kleur, sekse en afkomst, dat is een sterke stroming tegenwoordig.
Ja, ik heb ook geen enkel idee waarom dat gezegd wordt. Geen idee. Maar je hebt gelijk, ik vind hem ook een opmerkelijk sociaal fenomeen.
Maar als je eerst even de vraag van pjk wil beantwoorden, dan kunnen we verder.