Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Je moet toch beter lezen Shifty, die vraag is echt al een paar keer naar tevredenheid beantwoord.

Leuke jurkjes en pumps.

De oplossing is dan ook simpel. En een gat in de markt. Snoezige knielapjes in de Hema en een massaal de barricaden op tegen de bouwvakkersspleet.
Het is trouwens een win-win situatie: al die vrouwen die niet een hele dag op pumps of leuke naaldhakken kunnen lopen kunnen in een fleurig jurkje de straat op.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
pejeka schreef:
28-06-2019 19:41
Weet je wat ik in dit topic nu vooral merk? Ontwijkend gedrag om de vraag die ik gewoon duidelijk gesteld heb, te beantwoorden. Er worden honderden zijpaden bewandeld, allerlei aannames gedaan over mijn geestelijke gesteldheid of levensvisie, vooral de andere kant op gewezen ook (ja maar HIJ...). Maar ik weet nog steeds niet waarom er geen vrouwen op komen draven als ik een loodgieter, dakdekker, rioolontstopper, stratenmaker, enz. bestel. En alléén maar mannen.
En zoals al heel vaak uitgelegd zijn die vrouwen er wel. Ze zijn met 7% weliswaar matig vertegenwoordigd, maar toch. Dat jij ze niet krijgt, houdt niet in dat ze er niet zijn. En uitleg staat nog eens in een van mijn laatste posts. En eigenlijk zie ik dat jouw vraag door heel veel mensen is beantwoord, maar blijkbaar vergeet je sommige posts te lezen of je wil niet lezen wat er staat, dat kan natuurlijk ook.

Daarnaast je basisaanname is verkeerd! De emancipatie is nog lang niet af. En jouw opmerkingen en gedrag bewijst dat.

En als laatste: doe jij precies wat je anderen verwijt: je vertoont ontwijkend gedrag. Je begint met een vraag en verdraaid deze vervolgens. En hoewel je antwoorden krijgt, kies je ervoor om deze te negeren en jezelf alleen maar te herhalen.
Als een kind dat op school zou doen, dan zouden we hem / haar regelrecht dom noemen. Geeft niet, maar erken dat en verwijt anderen niet iets waar ze geen schuld aan hebben.
pejeka schreef:
28-06-2019 19:41
Weet je wat ik in dit topic nu vooral merk? Ontwijkend gedrag om de vraag die ik gewoon duidelijk gesteld heb, te beantwoorden. Er worden honderden zijpaden bewandeld, allerlei aannames gedaan over mijn geestelijke gesteldheid of levensvisie, vooral de andere kant op gewezen ook (ja maar HIJ...). Maar ik weet nog steeds niet waarom er geen vrouwen op komen draven als ik een loodgieter, dakdekker, rioolontstopper, stratenmaker, enz. bestel. En alléén maar mannen.

Maar hoe vaak en waarom bestel jij dan zulke ambachtslieden? En beetje vent ontstopt zijn eigen riool, legt zijn eigen straatje in zijn keurige rijtjeswoning, die op één modaal salaris te bekostigen is.

Die heeft geen geld voor werklui.

En beetje vrouw trouwens ook. Ik ben nog nooit een loodgieter over de vloer gehad om iets te ontstoppen. Dat doe ik zelf.

En áls ik dan zo'n bouwvakker bestel, dan wil ik een vent, met een bouwvakkersdecolleté. Gewoon omdat het kan.
MarkSD schreef:
28-06-2019 21:09
De volgende vraag is dan natuurlijk waarom hier geen vacatureverboden worden opgelegd zoals in Eindhoven. Eenzijdig groepen bevoordelen is een slechte zaak. En het is heel raar en oneerlijk dat men zich kennelijk wel druk maakt waarom de grote banen niet door vrouwen worden vervuld, maar het rotwerk stelselmatig bij de man in de maag wordt geschoven. Dat blijft hypocriet en een vreemde gedachtegang.
Weet je, het is je eigen vooringenomenheid, en die van pejeka, die dit geen fijne discussie maakt.
En die vooringenomenheid uit zich in:
Jouw eigen beoordeling van wat rotwerk is. En daarmee kijk je neer op dat werk. Terwijl het voor sommigen net leuk kan zijn. Gelukkig maar! Als dat niet zo was, zouden er helemaal geen vrouwen zijn in die jobs, want geloof me, je als vrouw staande houden tussen mannen is bij tijden niet gemakkelijk. Ze durven nogal op je neerkijken (dat snap je vast)

Wat betreft quota: in een ideale wereld zou dat inderdaad oneerlijk zijn. Maar in onze niet ideale wereld is het nu eenmaal zo dat mannen altijd de plak zwaaiden en dat graag zo houden. Dat betekent dat vrouwen heel lang, en nog steeds buitenspel worden gezet. Om dat recht te zetten, worden nu mannen buitenspel gezet, met de hoop dat als dingen eerlijker verdeeld worden onder beide geslachten, niemand meer buitenspel moet worden gezet. Het is een manier om relatief snel dat resultaat te bekomen. Er zijn vast ook andere manieren om bepaalde jobs voor vrouwen aantrekkelijker te maken (getuige het onderwijs).

Wat jij schrijft over rotwerk bij de man, is niets anders dan perceptie. Wie ben jij om te bepalen wat rotwerk is en wat niet. Je kan er smalend over doen, maar de roofbouw die schoonmaak op je lijf kan plegen, wil je niet weten hoor...en toch zijn er mensen fie dat doen en zelfs graag doen. Daar kan je toch alleen maar respect voor hebben. Jij niet?
Poloppie schreef:
28-06-2019 22:10
Weet je, het is je eigen vooringenomenheid, en die van pejeka, die dit geen fijne discussie maakt.
En die vooringenomenheid uit zich in:
Jouw eigen beoordeling van wat rotwerk is. En daarmee kijk je neer op dat werk. Terwijl het voor sommigen net leuk kan zijn. Gelukkig maar! Als dat niet zo was, zouden er helemaal geen vrouwen zijn in die jobs, want geloof me, je als vrouw staande houden tussen mannen is bij tijden niet gemakkelijk. Ze durven nogal op je neerkijken (dat snap je vast)

Wat betreft quota: in een ideale wereld zou dat inderdaad oneerlijk zijn. Maar in onze niet ideale wereld is het nu eenmaal zo dat mannen altijd de plak zwaaiden en dat graag zo houden. Dat betekent dat vrouwen heel lang, en nog steeds buitenspel worden gezet. Om dat recht te zetten, worden nu mannen buitenspel gezet, met de hoop dat als dingen eerlijker verdeeld worden onder beide geslachten, niemand meer buitenspel moet worden gezet. Het is een manier om relatief snel dat resultaat te bekomen. Er zijn vast ook andere manieren om bepaalde jobs voor vrouwen aantrekkelijker te maken (getuige het onderwijs).

Wat jij schrijft over rotwerk bij de man, is niets anders dan perceptie. Wie ben jij om te bepalen wat rotwerk is en wat niet. Je kan er smalend over doen, maar de roofbouw die schoonmaak op je lijf kan plegen, wil je niet weten hoor...en toch zijn er mensen fie dat doen en zelfs graag doen. Daar kan je toch alleen maar respect voor hebben. Jij niet?

Dit inderdaad. Ik zou professioneel schoonmaken echt niet leuk vinden, dus ik doe ander werk. Als ik dan de kinderen om 15:00 uur heb uitgezwaaid en ik nog even achter mijn bureau kruip of mijn lokaal opruim komt het zonnetje in huis langs. Met de stofzuiger, de dweil, allerlei doekjes en flessen schoonmaakmiddel. Altijd even opgewekt, heerlijk. Als ze een keer niet kan komt de invaller, man 50+ net zo opgewekt.
Mannenjobs kunnen voor vrouwen best bedreigend zijn, ook al hebben ze interesse.

Ken je Imke Courtois? Die heeft al zoveel bagger en kleinerende opmerkingen over zich gekregen. Veel meer dan haar uitsluitend mannelijke collega’s. En jammer genoeg doen veel mannen dat. Ook hier wordt geschetst dat vrouwen beter pumps dragen en hun nagels lakken. Ook hier hebben jullie, mannen een neerbuigende houding tegenover vrouwen. Gelukkig hebben niet alle mannen dat.

Om dat bedreigende weg te halen, helpt het ook dat er meer of een gelijk aantal vrouwen in de sector tewerkgesteld is. Of dat voor alle jobs haalbaar is, betwijfel ik. Interesse, (ingegeven door maatschappelijke tendenzen, je eigen ontwikkelde vaardigheden, je hormoorhuishouding, ) maakt dat je misschien eenvoudigweg niet genoeg kandidaten zou vinden voor een job.

Hoe zou jij de vraag beantwoorden waarom er zo weinig jongens op ballet zitten?
pejeka schreef:
28-06-2019 20:02
Kan je allemaal vinden. Maar nog steeds zijn het de MANNEN de dat soort zware klussen doen, en geen vrouw te bekennen.
Er is al meerdere keren gezegd door mensen hier dat zij wel vrouwen in de beroepen hebben gezien die jij zwaar noemt.

Verder ben je heel selectief in wat je zware beroepen noemt; vrouwen die bejaarden omhoog hijsen en wassen doen zwaar werk.
Verpleegsters doen zwaar werk. Vrouwen in de zorgverlening van allerlei geestelijk gehandicapten doen zwaar werk. Poetsters doen zwaar werk. etc.

En dan zijn er ook nog heel wat vrouwen die onbetaald zwaar werk doen. Het meeste onbetaalde werk in de wereld wordt verricht door vrouwen.

Maar dat is het geniepige van dit soort mannengeklets: wat mannen doen is goed en te prijzen, en wat vrouwen doen moet omlaag gehaald worden.
Paarsebloem schreef:
28-06-2019 22:35
Er is al meerdere keren gezegd door mensen hier dat zij wel vrouwen in de beroepen hebben gezien die jij zwaar noemt.

Verder ben je heel selectief in wat je zware beroepen noemt; vrouwen die bejaarden omhoog hijsen en wassen doen zwaar werk.
Verpleegsters doen zwaar werk. Vrouwen in de zorgverlening van allerlei geestelijk gehandicapten doen zwaar werk. Poetsters doen zwaar werk. etc.

En dan zijn er ook nog heel wat vrouwen die onbetaald zwaar werk doen. Het meeste onbetaalde werk in de wereld wordt verricht door vrouwen.

Maar dat is het geniepige van dit soort mannengeklets: wat mannen doen is goed en te prijzen, en wat vrouwen doen moet omlaag gehaald worden.
Mee eens. Ik werk ruim 25 jaar in de zorg. Mannen zijn er wel, maar erg weinig. En dan vaak in leidinggevende positie.
Op dit moment werk ik in een team van 25 personen, met 1 man! Als ik met mannen spreek over mijn werk, is er vooral veel onbegrip en vinden ze mijn werk vooral vies (veel kwijl, cliënten zijn niet zindelijk)....
Hoi!
Ik ga straks werken. Jaja, met tropische temperaturen en geen airco is dat zwaar hoor. Ik zag van de week dat stoere mannelijk dakdekkers dan vrij hadden.
Dus....

En jij, TO? Zeker lekker bij een zwembad liggen ergens? En maandag weer in je ge-airco'de kantoor zitten?
Poloppie schreef:
28-06-2019 21:05
Vraag: waarom zijn er weinig vrouwen die typisch mannelijke beroepen uitvoeren?
Antwoord: een combinatie van interesse en maatschappelijke invloeden.

En stop nu met zeggen dat je geen antwoord hebt gehad. Het staat er!
Maar als vrouwen zich zo graag een plaats willen verwerven in alle aspecten van het beroepsleven, dan is het toch logisch dat ze ook deelnemen aan beroepen die wellicht fysiek zwaarder zijn? Gewoon, de eerlijke verdeling die veel vrouwen zélf zo belangrijk vinden. Dus eerlijke verdeling in management en bedrijfstop, maar dan óók eerlijke verdeling als het gaat om stratenmakers en dakdekkers. Of toch niet?
pejeka schreef:
29-06-2019 08:33
Maar als vrouwen zich zo graag een plaats willen verwerven in alle aspecten van het beroepsleven, dan is het toch logisch dat ze ook deelnemen aan beroepen die wellicht fysiek zwaarder zijn? Gewoon, de eerlijke verdeling die veel vrouwen zélf zo belangrijk vinden. Dus eerlijke verdeling in management en bedrijfstop, maar dan óók eerlijke verdeling als het gaat om stratenmakers en dakdekkers. Of toch niet?
Wat een goede vraag.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
pejeka schreef:
En dat willen vrouwen dus niet. Vrouwen willen het recht om in elke tak van het bedrijfsleven te kunnen werken, onder dezelfde voorwaarden als de mannen, zonder seksistisch / vrouwonvriendelijk benaderd te worden en met gelijke kansen. En dat ook nog gecombineerd met hun eigen wensen, opleidingen, mogelijkheden en ambities.

Jij chargeert dusdanig, dat elke vraag met jou simpelweg met nee te beantwoorden is.

Jouw manier van redeneren zou inhouden dat gemengde koppels nu niet mogen trouwen, want met het recht op het homohuwelijk moeten we ook maar eerst die gelijke vertegenwoordiging hebben onder de gehuwden. Dus homo's en lesbiennes moeten trouwen, anders is dat hele recht toch klinkklare onzin. Wel een feestje willen, maar niet de consequenties.

Jouw manier van redeneren zou inhouden dat mannen massaal parttime moeten gaan werken, want dat is een recht. En aangezien er nu vooral vrouwen parttime werken, zodat de kinderen niet op school hoeven te wonen en het huis verzorgd is, de boodschappen gedaan en het eten gekookt, moeten we dat maar eerst even eerlijk verdelen. Voordeel: als meer mannen parttime gaan werken, komen er meer uren vrij en kunnen vrouwen makkelijker hun plaats innemen, als ze dat willen.

Jouw manier van redeneren is blijkbaar dat er met een recht ook een plicht komt.
Jouw manier van redeneren houdt blijkbaar in dat alleen mannen rotbanen en fysiek zware banen hebben, dat dat jouw eigen gevoel bij die baan is, daar stap je even overheen.

Dus jouw hele redenatie klopt niet. Het is een afspiegeling van jouw perceptie en oordeel over werkinhoud, belasting, draagkracht. Jouw oordeel over vrouwen in het algemeen en je gebrek aan kennis en inzicht wat betreft emancipatie.
GenieInABottle schreef:
29-06-2019 08:57
En dat willen vrouwen dus niet. Vrouwen willen het recht om in elke tak van het bedrijfsleven te kunnen werken, onder dezelfde voorwaarden als de mannen, zonder seksistisch / vrouwonvriendelijk benaderd te worden en met gelijke kansen. En dat ook nog gecombineerd met hun eigen wensen, opleidingen, mogelijkheden en ambities.

Jij chargeert dusdanig, dat elke vraag met jou simpelweg met nee te beantwoorden is.

Jouw manier van redeneren zou inhouden dat gemengde koppels nu niet mogen trouwen, want met het recht op het homohuwelijk moeten we ook maar eerst die gelijke vertegenwoordiging hebben onder de gehuwden. Dus homo's en lesbiennes moeten trouwen, anders is dat hele recht toch klinkklare onzin. Wel een feestje willen, maar niet de consequenties.

Jouw manier van redeneren zou inhouden dat mannen massaal parttime moeten gaan werken, want dat is een recht. En aangezien er nu vooral vrouwen parttime werken, zodat de kinderen niet op school hoeven te wonen en het huis verzorgd is, de boodschappen gedaan en het eten gekookt, moeten we dat maar eerst even eerlijk verdelen. Voordeel: als meer mannen parttime gaan werken, komen er meer uren vrij en kunnen vrouwen makkelijker hun plaats innemen, als ze dat willen.

Jouw manier van redeneren is blijkbaar dat er met een recht ook een plicht komt.
Jouw manier van redeneren houdt blijkbaar in dat alleen mannen rotbanen en fysiek zware banen hebben, dat dat jouw eigen gevoel bij die baan is, daar stap je even overheen.

Dus jouw hele redenatie klopt niet. Het is een afspiegeling van jouw perceptie en oordeel over werkinhoud, belasting, draagkracht. Jouw oordeel over vrouwen in het algemeen en je gebrek aan kennis en inzicht wat betreft emancipatie.
Je kan er een heel verhaal over houden, maar ik zie nog steeds geen vrouwen in overall op hun knieën liggen om een straat te plaveien, noch kom ik vrouwen tegen als het gaat om soortgelijke banen. Ik zie ook nooit verontwaardigde vrouwen bij Pauw zitten die stellen dat er een quotum moet worden ingevoerd voor vrouwen in deze beroepen. Wél verontwaardigde vrouwen die menen dat ze minder kans hebben op een luxe baantje in management of bedrijfsleven.

Waarom richten vrouwen hun emancipatiedrang uitsluitend op dergelijke luxe banen en niet op banen waarin óók een tekort aan vrouwen is, maar wat dús betekent dat je met je handen aan de slag moet.
Hoi!
Wat heerlijk dat ik genegeerd word.
-Darkside- schreef:
29-06-2019 09:18
Hoi!
Wat heerlijk dat ik genegeerd word.
Jij vertoont slachtoffergedrag hè.................... :roll:
Passief agressief slachtoffergedrag, ook dat nog.

David Dunning
pejeka schreef:
29-06-2019 09:04
Je kan er een heel verhaal over houden, maar ik zie nog steeds geen vrouwen in overall op hun knieën liggen om een straat te plaveien, noch kom ik vrouwen tegen als het gaat om soortgelijke banen. Ik zie ook nooit verontwaardigde vrouwen bij Pauw zitten die stellen dat er een quotum moet worden ingevoerd voor vrouwen in deze beroepen. Wél verontwaardigde vrouwen die menen dat ze minder kans hebben op een luxe baantje in management of bedrijfsleven.

Waarom richten vrouwen hun emancipatiedrang uitsluitend op dergelijke luxe banen en niet op banen waarin óók een tekort aan vrouwen is, maar wat dús betekent dat je met je handen aan de slag moet.

Omdat er al genoeg banen zijn waarin vrouwen met hun handen aan de slag kunnen.
pejeka schreef:

Dat is toch inmiddels wel duidelijk: vrouwen willen pumps en rokjes aan en dat dakdekt en stratenmaakt gewoon heel lastig.
Daarbij: die beroepen zijn ook een enorm risico voor de nagels.

David Dunning
Solomio schreef:
29-06-2019 09:19
Jij vertoont slachtoffergedrag hè.................... :roll:
Passief agressief slachtoffergedrag, ook dat nog.
Of die mafkees wil gewoon geen antwoord geven op de vraag waarom hij niet om 7 uur s ochtends in het weekend 6 mensen staat te douchen in een bloedhete badkamer.
Is toch van de gekke dat dat zware werk door vrouwen moet worden gedaan.
pejeka schreef:

Dan vat ik het verhaal even samen;

Emancipatie is een recht en geen plicht.

En dan ga ik nu aan de slag. Terwijl mijn man de straat gaat plaveien ga ik de afvoer ontstoppen.
Solomio schreef:
29-06-2019 09:21
Dat is toch inmiddels wel duidelijk: vrouwen willen pumps en rokjes aan en dat dakdekt en stratenmaakt gewoon heel lastig.
Daarbij: die beroepen zijn ook een enorm risico voor de nagels.

En de vrouwen die geen hakken en rokjes aan willen staan gewoon op de steiger, maar die herken je dan misschien vanaf de grond niet direct als vrouw. Pittig kort kapsel, stevige bouwvakkersbroek aan. Gespierde nek en armen dus vrouw met silhouet van een man.
Pejeka.. wat wil je eigenlijk met dit topic?
Ik ben zelf een vrouw die graag hoge hakken draagt, haar teennagels lakt en make-up gebruikt.
Maar ik pak ook gerust de ladder om bomen te snoeien of de dakgoot schoon te maken. Een groot deel van de tuin is door mij bestraat, en laats nog zat ik tot mijn oksel in de wc pot omdat 'iets' de boel blokkeerde.
Het lukt me allemaal prima, het zijn alleen geen dingen waar ik mijn beroep van zou willen maken.
Waarom stuit dat jou zo tegen de borst?
Ik zou amenooitniet het werk dat mijn man 6 dagen per week doet kunnen volhouden.. hij op zijn beurt.. zou ook gillend wegrennen van mijn werkplek.
Geslacht doet er volgens mij in deze niet eens toe. Enkel de verschillen in mogelijkheden, kwaliteiten, ambities. En om die keuzevrijheid gaat het.
pejeka schreef:
Ik heb niet het gevoel dat alle vrouwen dat willen Pejeka er is een groep die dat roept maar hoe groot is die groep?
Werken wil ik, doe ik met plezier en daarnaast houd ik nog het huishouden draaiende.
Maar om nou een plaats te willen verwerven in alle aspecten van het beroepsleven....nee daar pas ik voor. Kom uit een stratenmakersfamilie, ben ook vaak genoeg dagen mee geweest, hele dagen opperen (is met stenen sjouwen) of op je knieën in het zand liggen. Dat is zwaar zowel voor man als vrouw. Verder denk ik dat het meiden nog steeds ontraden wordt om voor een mannenberoep te kiezen. Ik had graag automonteur geworden maar dat mocht ik dus echt niet van huis uit, werd me zwaar afgeraden dus ook niet gedaan. Mijn man is monteur en als mijn dochter monteur zou worden raad hij haar dat ook af. Volgens mijn man is het gewoonweg te zwaar voor een vrouw. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een versnellingsbak van een auto, een man kan die er alleen wel af pakken voor een vrouw wordt dan anders en dan zeg je maar dan helpen ze me toch even maar in de autobranche wordt er ook steeds meer op de klok gekeken en is het rammen want de klus moet klaar dan is er geen tijd om je collega even te helpen met een zwaar onderdeel. Dit geld natuurlijk voor heel veel beroepsgroepen, niet alleen in de mannelijke beroepen ook in de zorg, is ook zwaar lichamelijk. Hier in de regio zie ik wel vrouwelijke wegwerkers, vuilnisvrouwen en ook wel meiden technische opleidingen volgen. Of die ook echt op de bouw, werkplaats etc. terechtkomen of toch meer een kantoorbaan dat durf ik nu niet te zeggen.
Andersom,ik moet hier wel om lachen.

Ik heb typisch een echte mannen beroep.
Ik ben lasser,en ik werk alleen met mannen.
dat gaat goed hoor.

Maar dat vooroordeel had ik ook wel eens naar mijn hoofd gekregen voor dat mensen me zagen.

Dat zal wel een pot zijn,ik ging met een bevriend stel op bezoek bij een ander stel.
Die vrienden hadden hun verteld dat ik lasser was.
Ze hadden een bepaald beeld van me.

Ik was behoorlijk stevig,met een mannelijk kort kapsel.
Maar het tegen deel was anders.
Gewoon normaal van postuur en half lang haar,nagels heb ik ook,maar niet te lang,dat is niet echt handig met mijn werk.
Ze vroegen zich werkelijk af hoe ik het kon volhouden.
Pindakaasjes schreef:
29-06-2019 10:08
Pejeka.. wat wil je eigenlijk met dit topic?
Ik ben zelf een vrouw die graag hoge hakken draagt, haar teennagels lakt en make-up gebruikt.
Maar ik pak ook gerust de ladder om bomen te snoeien of de dakgoot schoon te maken. Een groot deel van de tuin is door mij bestraat, en laats nog zat ik tot mijn oksel in de wc pot omdat 'iets' de boel blokkeerde.
Het lukt me allemaal prima, het zijn alleen geen dingen waar ik mijn beroep van zou willen maken.
Waarom stuit dat jou zo tegen de borst?
Ik zou amenooitniet het werk dat mijn man 6 dagen per week doet kunnen volhouden.. hij op zijn beurt.. zou ook gillend wegrennen van mijn werkplek.
Geslacht doet er volgens mij in deze niet eens toe. Enkel de verschillen in mogelijkheden, kwaliteiten, ambities. En om die keuzevrijheid gaat het.

Ik kan het je wel uit leggen. Het interesseert hem helemaal niet hoe het gesteld is met de emancipatie en ook niet wat vrouwen wel of niet voor beroep uitoefenen. Hij weet alleen niet zo goed hoe hij zijn eigenlijke stelling sociaal maatschappelijk verantwoord er in kan gooien zonder over te komen als een enge bange kortzichtige ongeëmancipeerde vent. En die vrees is terecht. Alle 'zijpaden' die hij negeert zijn de antwoorden die daar dus gewoon doorheen prikken.

Hij is ook geen voorstander van vrouwen in zware beroepen, hij is tegenstander van vrouwen in zijn beroep. Bang dat hij in het vergelijk met een vrouwelijke collega door de mand valt omdat hij wel aanvoelt dat zijn positie niet is ontleent aan zijn capaciteiten maar aan het simpele feit dat hij man is en zijn baas ook. God verhoede dat zijn collega een vrouw wordt laat staan dan zijn baas een vrouw zou worden. Nee, dan laat al die werklustige baantjesinpikkende vrouwen eerst maar eens beginnen in een beroepsgroep waarvan hij denkt dat die het minst geschikt zijn voor vrouwen. Dan leren ze het misschien wel af, of in elk geval komen ze niet aan zijn comfortabele positie.

Een tweede reden, waar hij om bekend staat overigens, is afgunst. De gedachten daarbij is: 'Ik als arme man moet zo hard werken en vrouwen krijgen de luizenbaantjes in hun schoot geworpen alleen omdat ze vrouw zijn. Dat hiermee geprobeerd wordt de achterstand van vrouwen op de arbeidsmarkt terug te dringen is een kwestie van ontkennen. Dat hij zelf een luizenbaantje heeft is irrelevant. Dat het niet om bevoordelen van vrouwen gaat maar om het wegwerken van de man-ipulatie op de arbeidsmarkt is 'fake-news'. Niet voor niets begint zijn stelling met 'emancipatie is een feit' alsof er al gelijkheid is en er vanuit gelijkheid vrouwen bevoordeeld worden. Dat die stelling om mee te beginnen volledig verkeerd is doet niet ter zake.

Als iemand die ongelijkheid in kansen en mogelijkheden aanstipt, kan je het met een gerust hart overlaten aan 'de bange kortzichtige afgunstige man' om de stelling er in te gooien dat vrouwen alle vrijheid hebben om ook putjesschepper te worden. Dus waar zeuren die vrouwen nu eigenlijk over? Als er nog geen 50% vrouwelijke putjesscheppers zijn, zijn er dus kansen genoeg voor vrouwen op de arbeidsmarkt. En moeten ze niet proberen op slinkse wijze de betere baantjes in te pikken.

Het doel van dit topic is dus niet het discussiëren over dit onderwerp, niet het stellen van een vraag en ook niet het uitwisselen van inzichten. Het doel van dit topic de stelling van de verongelijkte man promoten en zich wentelen in medestanders. Dus als je nou gewoon even die vorige alinea knipt en plakt zal je zien hoe snel je van de negeerfunctie af bent.
:worship:

Wat ben je toch een heerlijk geëmancipeerde man Shifty! :flirting:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven