Niet in huis hebben wat je gasten drinken

28-06-2019 18:21 344 berichten
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:

- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....

In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-08-2019 00:16
Reden: privacy
99.40% gewijzigd
Iemand nog iets met een blikje Cola Zero van Aldi overigens?

Ik drink best graag af en toe een glas Coca Zero.
Maar dan wel the real thing.

Kreeg ik van iemand 2 blikjes van het Aldi-spul toegestopt "hier, stond nog in mijn kast en ik weet dat jij dat soms drinkt".

Dat spul is écht totaal niet te zuipen echter kwam ik na 3 slokken van blik 1 achter.

Is dat spul nog ergens anders bruikbaar voor behalve om in de riool te kappen?
(Hij staat intussen ook al een half jaar in de weg in mijn koelkast.)
Ik heb alleen de OP gelezen, maar ik vind het op de eerste plaats raar dat je zo vaak naar familie gaat waar je niks mee hebt. Ten tweede vind ik het raar dat je mensen kwalijk neemt dat ze niet weten wat jouw favoriete drankje is. Verwacht je nou echt dat ze onthouden dat jij alleen iets specifieks als cola light drinkt? Kom op zeg, wat een idioterie. Je drinkt gewoon wat men in huis heeft en als je kieskeurig bent drink je maar een keer iets wat je minder lekker vindt.
Ik vind dat je niets moet hoeven drinken wat je niet wilt (komt in andere topics nogal eens naar boven) maar aan de andere kant kun je toch ook niet verwachten dat mensen precies in huis hebben wat jij wil, zeker als dat slechts een specifiek drankje is.
Natuurlijk moet je niet gedwongen worden calorieen te nuttigen als je iets zoets wil, dan drink je maar iets niet zoets. Ik vind het zo apart om op dit forum te merken dat gastvrijheid zo sterk aan eten/ drinken gekoppeld wordt. Het gaat toch om gezellig met elkaar praten. Dan ben ik toch in een rare omgeving, waar ik erg blij mee ben. Je komt, krijgt wat te drinken door te kiezen uit wat er is (ja, kraanwater is een optie waar niemand moeite mee heeft) en gaat kletsen. Ik onthoud het gesprek, niet wat ik gedronken heb.
Flowerspowers schreef:
28-06-2019 18:27
Bijna nooit zal wel meevallen, verjaardagen en fam aangelegenheden komen ze wel schrijft ze. Ik lust ook geen sinas en ijsthee, dat kan toch? Vind ik niet heel gek.
Vind ik wel heel gek. Een volwassene die zegt geen sinas en ijsthee te lusten, vind ik niet alleen gek, maar ook heel verwend (en vervelend trouwens ook nog, ik heb een beetje de pest aan volwassenen die zeggen bepaalde dingen niet te lusten, tenzij het stront is, dan begrijp ik het wel).

Ik drink dus zelf geen frisdrank (en ook geen alcohol eigenlijk) en ik hou ook helemaal niet van frisdrank. Maar als ik een sinas of een ijsthee of een cola of weet ik veel wat voor frisdrank krijg aangeboden, dan drink ik dat gewoon. Ik ben nl. een volwassene en geen aandachttrekkend klein kind. Kijk rekening met je houden is natuurlijk geweldig, maar waarschijnlijk vinden ze het ook gewoon vervelend, of niet de moeite waard (wel een beetje jammer, maar TO vind dat waarschijnlijk ook wel ok aangezien ze maar weinig naar die familie gaat). Kom op zeg! Sinas of ijsthee niet lusten, whahahahah, aansteller!
Ik heb toch nooit trek. Koffie gaat er meestal wel in en verder drink ik eigenlijk niets. Niet voor mijn plezier.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
nlies schreef:
28-06-2019 20:54
Zo werd een kopje hier vroeger ook genoemd, dus ik ken het woord. maar wist toch even niet waarom er zo vreemd gekeken werd toen ik bij een Belgische kennis, antwoordde "Op de grond"toen ze vroeg waar mijn tas stond. Ik had even niet gezien dat ze met de koffiepot klaar stond om bij te schenken.
:rofl:

Zou ik ook hebben.
"Alleen wij vinden zelf light dranken echt niet lekker (dat aspartaamsmaakje) en ze schijnen ongezond te zijn daardoor, dus dat is iets wat ik niet random zal kopen."

Dit heb ik ook!
Maar als iemand echt alleen dat zou drinken, dan zou ik het wel halen.
Xenosdoos schreef:
28-06-2019 20:25
Het is nou alleen dat ik vanavond niet kan slapen omdat ik aan het bedenken ben wat al die filters dan op de tafel doen.
Nu heb ik nog niet alles gelezen, dus geen idee of de uitleg al geweest is, maar om je evt verdere slapeloze nachten te besparen ;-D
Volgens mij bedoelt Belg deze:

https://www.ah.nl/producten/product/wi2 ... rt-filters
justagirly schreef:
28-06-2019 22:41
Dat hoeft ook niet, maar als er dan geen light is drink je dus gewoon water, neem ik aan?
Of vind je het echt onbeschoft als mensen wel cola maar geen light variant in huis hebben?

En dat moet dan dus ook met de cassis, 7up en sinas :@@:
En ik lust* geen cola light, alleen maar cola zero. Dus om voor elk wat wils te hebben zou je dan 3 soorten cola aan moeten schaffen. :rofl:

*= vind het niet niet lekker genoeg om te willen drinken, dan sla ik liever over en drink iets anders zoals water. Ik ga geen bepaalde frissoort drinken uit een soort plicht, maar dat is blijkbaar kinderachtig.
roseaux wijzigde dit bericht op 29-06-2019 08:57
18.97% gewijzigd
justagirly schreef:
29-06-2019 07:22
"Alleen wij vinden zelf light dranken echt niet lekker (dat aspartaamsmaakje) en ze schijnen ongezond te zijn daardoor, dus dat is iets wat ik niet random zal kopen."

Dit heb ik ook!
Maar als iemand echt alleen dat zou drinken, dan zou ik het wel halen.
Ja dit. Ik krijg migraine van aspartaam en drink dus geen light frisdranken. Wil t best voor iemand halen als ik t van te voren weet, maar dat is hier niet standaard in huis. Zelf drink ik dus ook alleen coca cola regular qua cola en vraag in een café dan ook gerust welk merk ze hebben bij het bestellen.
En bij familie en vrienden is wel mijn ervaring dat ze t dus wel voor me in huis halen als ze t zelf niet drinken ;-D
Maar goed, ik drink ook gerust ijsthee of water of spa (fruit of rood) of thee of een sapje.
Nou moet ik zeggen dat mijn man er bij mijn ouders in het begin van onze relatie ook echt niet blij mee was dat ze geen spa citroen haalden omdat hij ook wel koffie en cola lust (maar liever spa citroen drinkt). Dan voel je je toch minder welkom als ze t wel weten. (Inmiddels halen ze t wel). Dus ik vind t flauw van de schoonfamilie van TO dat ze die cola light nog niet halen na 18 jaar. T is ook duidelijk niet dat ze er maar 1x per jaar komen ofzo. (Dus t bederf en vergeet aspect telt denk ik niet zo zwaar, maar 1x per jaar dat spul halen zou ook het probleem niet moeten zijn)
Tja ik vind dit een beetje onzin. Ik maak nooit mee dat iemand m'n voorkeursdrank haalt en ik drink gewoon wat er is. Bij m'n broer krijg ik gewoon wat anders dan bij m'n oma en ik zit daar echt niet mee. Ik ken wel iemand die dan boos wordt en dat vind ik best verwend en onbeschoft.
Oké, samengevat zijn er dus ongeveer net zo veel mensen die het raar vinden van de familie als die het verwend vinden van mij.
Goed, dat geeft mij de spiegel waar ik om vroeg. Maar niets meer van vinden en gewoon water drinken zal dus het beste zijn. Demonstratief een fles meenemen ga ik maar niet doen.

Overigens vind ik het zelf wel weer apart dat er zoveel mensen nogal vallen over iets wat ik niet lust. Pardon, niet lekker vind.
Ik zit daar heus niet te dreinen als een klein kind en ik val heus niet gras uittrekkend op de grond om te gillen da-lussik-niiieeee!
Dat de familie mij niet bijzonder ziet zitten, is wel zo, ja. Maar ik denk niet dat mijn fris-voorkeur daar de doodslag in is geweest.
Nooit geweten dat mensen het zo persoonlijk kunnen opvatten als je hun favo drankje niet in huis hebt.

Het enige dat ik als gast irritant vind, is als ik cola zeg een cola light voorgezet te krijgen. Dat is gewoon een ander drankje en niet te drinken.
Ik vraag het altijd als ik iets wil en dan voel ik me soms best wel zeuren. Hebben ze het niet, so be it. Dan drink ik een glas water. Sowieso drink ik dat wel eens en ik vind het dan uitermate irritant als mensen daar commentaar op hebben.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf als ik weet dat iemand áltijd iets drinkt/vraagt dat wel in huis zou halen. Tenzij echt de één dubbelfris wil, de ander sinas, weer een ander cola, nog een ander ice tea, nog weer iemand 7-up, etc. En dan vooral als iemand maar één glas drinkt en er heel veel van over blijft van iets wat ik zelf niet drink. Dan zou het mij wel te gek worden.

Dat is ook wat mijn familie over het algemeen doet en iets wat altijd wel iets is wat gewaardeerd wordt door mensen met bepaalde voorkeuren (iets zonder prik en iemand die alcoholvrij bier drinkt, dat soort dingen). Soms wordt ook wel eens iets meegegeven omdat ze het zelf niet drinken.
Ik heb altijd wel een redelijke selectie koffie/thee/bier/wijn/fris/spa/aanmaak in huis en ga ervan uit dat daar altijd wel iets tussen zit waar mijn gasten tevreden mee kunnen zijn. Ik ga echt niet van tevoren bij iedereen navragen welk specifiek merk en welke van de 17 specifieke varianten daarvan men precies gewenst had willen hebben.
manonte schreef:
29-06-2019 11:25
Ik heb altijd wel een redelijke selectie koffie/thee/bier/wijn/fris/spa/aanmaak in huis en ga ervan uit dat daar altijd wel iets tussen zit waar mijn gasten tevreden mee kunnen zijn. Ik ga echt niet van tevoren bij iedereen navragen welk specifiek merk en welke van de 17 specifieke varianten daarvan men precies gewenst had willen hebben.
Dit. Ik heb meestal bier, alcoholvrij bier, rode en witte wijn, 1 soort fris met prik en 1 zonder prik en ranja. Ik weet van mijn eigen broers en zussen niet eens wat ze t liefst drinken. Bij het opnemen van drankjes zegt ook niemand ‘bitter lemon’ of ‘coke zero’. Meer ‘iets met prik’ of ‘een sapje ofzo’. Ik ben familie, geen horecazaak.
Hier in t verleden bijna alles in huis:
Cola, cola light
Sinas, sinas light
7up
Cassis
Tonic
Bitter lemon
Sinaasappelsap
Dubbelfris
Crystal clear
Ranja
Spa rood
Bier
Radler 2.0
Radler
Diverse wijnen
Diverse likeuren
Kraanwater

Keus genoeg zou je denken.. vraagt 1 vd gasten (na alles opgenoemd te hebben)
Heb je ook appelsap? :frusty:

En kom je bij die mensen zelf, dan is het bier of wijn of appelsap.
Lang leve de kraan denk ik dan..
(En dan commentaar: wat saai dat je water drinkt..zucht..)

Dus sinds een paar jaar is het qua dranken flink ingeperkt. Zit er iets niet tussen, pech gehad. Geen verwend gedoe meer.
Mijn zus is juist andersom. Die haalt altijd alles wat ze me ooit heeft zien drinken. Maar ik heb altijd fases, dus dan weer bitter lemon, dan weer Rivella/spa rood/radler. Allemaal dingen die zij niet drinkt.
Voor mij hoeft het niet, ik drink net zo lief wat anders, en vind het ook zonder dat ze dus elke verjaardag alles ophaalt omdat ik blijkbaar wispelturig ben in wat ik drink.
Maar andersom weet ik dat zij het wel waardeert als ik cola light voor haar op haal (en zij drinkt altijd hetzelfde) dus dat doe ik dan gewoon. kleine moeite
Coerage schreef:
29-06-2019 00:54
Even nieuwsgierig voor de anti-senseo mensen.
Gaat het dan om de senseo-koffiepads die niet te pruimen zijn of om het apparaat waar je de koffie mee maakt? Of beide?
Beiden. Apparaat: Het heeft te maken met de druk waarmee de koffie door de filter wordt geperst. Een senseo gebruikt maar 1.5 bar. Een Dolce Gusto bijvoorbeeld is 14 bar dus smaakt de koffie veel intenser. Daarnaast zijn de koffiecups vacuum verpakt en de senseo pads niet waardoor de smaak beter minder goed bewaard blijft.
Ik moet bekennen dat wij, na al die jaren, ook niet goed weten wat iedereen van de familie drinkt. Ik mag toch hopen dat iedereen begrijpt dat het absoluut niet persoonlijk is en dat we daar geen kwade bedoelingen mee hebben!

Mijn moeder dronk vroeger alleen cola light (ivm diabetes en ja, het is slecht maar toen wisten ze nog niet beter...). Die nam altijd zelf een fles mee omdat te veel mensen het niet in huis hadden. Heel simpel en niets vreemd aan hoor!
Hier ook veel in huis, gewoon omdat we zelf ook veel lusten
Diverse smaken koffie en diverse smaakjes thee

rode en witte wijn, Bacardi, limoncello, pastis, gewone pilsjes, special biertjes, afhankelijk van seizoen bokbier of corona ofzo

wat blikjes ice tea voor zoon, paar flesjes spa rood.
pakken sap, crystal clear, sinas zero en pepsi max

Geen gewone cola en sinas, overigens is pepsi max/zero veel meer verkocht dan normale cola, dus erg ingeburgerd
Ken ook niemand die nog 6 klonten suiker op wil drinken per glas. Zelf vind ik het ook erg zoet smaken, dus neem het nooit meer
Sap koop ik ook vaak zonder suikers enzo
kindrebel schreef:
29-06-2019 10:11
Nooit geweten dat mensen het zo persoonlijk kunnen opvatten als je hun favo drankje niet in huis hebt.

Het enige dat ik als gast irritant vind, is als ik cola zeg een cola light voorgezet te krijgen. Dat is gewoon een ander drankje en niet te drinken.

En zo heeft iedereen wel iets wat hij/zij niet lust hé.
Bijzonder dat jij dat wel irritant mag vinden als je light krijgt maar TO moet andersom maar gewoon een glas suikerwater drinken en niet zeuren.

Ik zorg dat ik voor ieder wat wils in huis heb. Ligt/geen light. En voor die ene schoonzus die alleen appelsap drinkt een pak appelsap. Dat vind ik wel zo gastvrij.
justagirly schreef:
28-06-2019 22:41
Dat hoeft ook niet, maar als er dan geen light is drink je dus gewoon water, neem ik aan?
Of vind je het echt onbeschoft als mensen wel cola maar geen light variant in huis hebben?

En dat moet dan dus ook met de cassis, 7up en sinas :@@:
In voorkomende gevallen drink ik dan inderdaad water (of thee of koffie). Ik vind het niet onbeschoft als mensen een beperkt aanbod hebben (vanwege budget, principes). Ik vind het wel bedenkelijk als iemand voor ieder iets in huis haalt m.u.v. één persoon.
Ik bedoel: dat water-met-een-smaakje vind ik (en de rest van het gezin) te goor voor woorden dus ik haal het kant-en-klare spul niet. Ik haal wel de benodigdheden zodat mijn ook niet zo geliefde schoonzus (understatement) haar water-met-smaakje kan drinken (altijd fruit in stukjes in de koelkast vanwege smoothieverbruik, altijd munt en snackgroenten in de koellade). Want ik zou het wel onbeschoft van mijzelf vinden om voor ieder wat in huis te halen en dan voor haar niet. Als ik dan zonodig een statement wil maken dan moet ik haar niet uitnodigen. Maar als ik mensen uitnodig dan houd ik wel rekening met voor- en afkeuren op eet- en drinkgebied.
Volgens mij is dit totaal cultureel bepaald. Sommige families halen van alles in huis en letten op iedereens voorkeur. Anderen zoals de mijne letten op niemands voorkeur en halen gewoon wat dingen voor iedereen.

Ik zou het pas lullig vinden als er in families aan iedereen gedacht wordt behalve aan 1.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven