Niet in huis hebben wat je gasten drinken

28-06-2019 18:21 344 berichten
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:

- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....

In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
28-06-2019 18:23
Als je er bijna nooit komt dan is het misschien niet zo gek dat ze niet zo over jouw voorkeuren nadenken.

En echt...je lust geen sinas of ijsthee?!
Ik ook niet...is dat erg?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Wauw, ik schrik ervan dat dit door sommige als onbeschoft gezien wordt.

Ik drink thuis doorgaans nooit fris of sapjes, maar ik lust het wel. Als ik een (klein) feestje geef dan zorg ik natuurlijk wel voor fris in huis. Maar ik zorg er ook voor dat ik het ook lekker vind, want ik blijf er mee zitten met hetgeen dat niet op is. Dan haal ik gewone cola, fanta, ijsthee, sapjes en bier en wijn in huis. Geen cola light, want dat vind ik niet zo lekker.

Daarbij vind ik het eigenlijk ook zo dat als je iets zoets wil drinken, dan moet je de calorieën ook maar voor lief nemen. Hoe kijken anderen hiertegen?

Visite die onverwacht komen of die vaak over de vloer komen weten dat ik nooit fris drink en dat ik dat ook nooit in huis heb. Wel een fles ranja. Ik geloof dat iedereen dat tot nu toe prima vindt.

Voor mijn moeder heb ik wel altijd zwarte thee in huis, ook al drink ik dat zelf niet. Ook zorg ik altijd voor cupjes melk voor in de koffie. Ik drink dat zelf ook niet, dus ze gaan regelmatig over de datum voordat ik het door heb. Volgens mij heeft ook niemand daar problemen mee gehad als ik in zo’n situatie gewone melk aanbied.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Reep-Chocolade schreef:
28-06-2019 22:00

Daarbij vind ik het eigenlijk ook zo dat als je iets zoets wil drinken, dan moet je de calorieën ook maar voor lief nemen. Hoe kijken anderen hiertegen?
Dat vind ik een heel vreemde redenering. Jij bepaalt zelf uiteraard wat je in huis haalt, maar hoezo moet ik calorieën voor lief nemen als ik iets zoets wil? Ik volg dat niet. Er is een voor mij perfect alternatief zónder calorieën, waarom moet ik dat voor lief nemen?
Reep-Chocolade schreef:

Visite die onverwacht komen of die vaak over de vloer komen weten dat ik nooit fris drink en dat ik dat ook nooit in huis heb. Wel een fles ranja. Ik geloof dat iedereen dat tot nu toe prima vindt.
Ik heb zelf natuurlijk ook niet standaard van alles in huis voor het geval dat er onverwacht visite komt. Dat lijkt me logisch. Maar op een feestje. ..
Betty_Slocombe schreef:
28-06-2019 21:48
Water met een smaakje, wat een ellende was dat.
Tante X vroeg bij een verjaardag om water met smaakje. En ik had alles (tot en met cassis-light, drie soorten dubbelfriss en kersencola), maar dat net niet. Maar voor de volgende bijeenkomst kocht ik water met een smaakje. Vol blijdschap wees ik haar erop: "Kijk tante, water met een smaakje, dat drink je toch zo graag!" "Ja, normaal wel. Maar nu neem ik gewoon bronwater." Dus moesten wij dat water opdrinken. Het had een mintsmaak en was qua smaakbeleving nog het meest te vergelijken met het leegdrinken van een glas water waar een tandenborstel in had gedreven.
:HA:
Een van mijn schoonzussen drinkt nog uitsluitend ‘water met een smaakje’. Zelfgebrouwen. Dan komt er dus een grote kan uit de koelkast waar zo’n soort megatheezeef in zit, gevuld met half rottend fruit en groente. En dat is het. Of je moet slappe thee lusten. Dus doe ik altijd moeilijk en vraag om een glaasje kraanwater :-D.

Voor haar heb ik dus een groot thee-ei gehaald waar ze verse stukjes fruit en/of munt/basicilicum in kan doen. Aan fruit en kruiden geen gebrek. Maar ik ga daar echt geen heel pak/fles van kopen van die zooi.
Wel een beetje herkenbaar dit. Mijn schoonouders hebben naast koffie en thee altijd rode wijn en zware bieren in huis en van dat donkerrode vruchtensap.

Nu zul je van mij geen ‘dat lust ik niet’ horen maar ik houd niet erg van rode wijn, zwaar bier en rood vruchtensap.

Dus bij schoonouders houd ik het altijd bij thee en water.

Hoe vaak ik de afgelopen 15 jaar al niet de vraag gehad heb of ik rode wijn wil (al 15 jaar ‘nee dankje ik houd niet zo van rode wijn’) en vervolgens opmerkingen krijg dat ik zo braaf/sober/saai ben met altijd thee en water of ik eigenlijk weleens drink (al 15 jaar ‘ja hoor ik drink wel wijn, wit of rosé of een wat lichter/normaal biertje’) en dat ze me eindelijk weleens een keer dronken zouden willen zien :whip:

Omgekeerd halen wij, als we weten dat ze komen, altijd rode wijn in huis voor schoonmoeder en wat speciale biertjes voor haar man. En dan ziet ze me bij ons thuis toch al vijftien jaar witte wijntjes en rosé drinken.

Eigenlijk beste een prima idee om bij de volgende gelegenheid bij schoonmoeder eens een lekkere fles witte wijn met een mooie strik eromheen mee te nemen als cadeau.
Jufjoke schreef:
28-06-2019 22:04
Dat vind ik een heel vreemde redenering. Jij bepaalt zelf uiteraard wat je in huis haalt, maar hoezo moet ik calorieën voor lief nemen als ik iets zoets wil? Ik volg dat niet. Er is een voor mij perfect alternatief zónder calorieën, waarom moet ik dat voor lief nemen?
Inderdaad. Zelf drink ik bijvoorbeeld alleen light-versies in verband met mijn suikerspiegel. Het is toch juist mooi dat we zoete dingen kunnen drinken zonder de calorieën of zonder dat de suikerspiegel op hol slaat?
Reep-Chocolade schreef:

Ik drink thuis doorgaans nooit fris of sapjes, maar ik lust het wel. Als ik een (klein) feestje geef dan zorg ik natuurlijk wel voor fris in huis. Maar ik zorg er ook voor dat ik het ook lekker vind, want ik blijf er mee zitten met hetgeen dat niet op is. Dan haal ik gewone cola, fanta, ijsthee, sapjes en bier en wijn in huis. Geen cola light, want dat vind ik niet zo lekker.

Voor mijn moeder heb ik wel altijd zwarte thee in huis, ook al drink ik dat zelf niet. Ook zorg ik altijd voor cupjes melk voor in de koffie. Ik drink dat zelf ook niet, dus ze gaan regelmatig over de datum voordat ik het door heb. Volgens mij heeft ook niemand daar problemen mee gehad als ik in zo’n situatie gewone melk aanbied.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom ik 90 Kcal per glas naar binnen moet werken als ik bijna hetzelfde kan drinken met 1 Kcal per glas omdat iemand vindt dat ik dat maar voor lief moet nemen.
Reep-Chocolade schreef:
Nee hoor, qua drinken genoeg zero/light alternatieven. Sinds ik die ook gewend ben vind ik die ook frisser en minder 'plakkerig' smaken.
Betty_Slocombe schreef:
Tante X vroeg bij een verjaardag om water met smaakje. En ik had alles (tot en met cassis-light, drie soorten dubbelfriss en kersencola), maar dat net niet. Maar voor de volgende bijeenkomst kocht ik water met een smaakje. Vol blijdschap wees ik haar erop: "Kijk tante, water met een smaakje, dat drink je toch zo graag!" "Ja, normaal wel. Maar nu neem ik gewoon bronwater." Dus moesten wij dat water opdrinken. Het had een mintsmaak en was qua smaakbeleving nog het meest te vergelijken met het leegdrinken van een glas water waar een tandenborstel in had gedreven.
:rofl:

TO, ik vind het ook idioot dat ze nooit cola light in huis hebben, terwijl je er toch vaker dan eens in het jaar komt. Dat vind ik echt wel een verschil met ‘tante X’ voor wie je iets koopt wat je aan het eind van de avond weg kunt gooien, omdat je haar pas volgend jaar weer ziet.

Ik zou bij het eerstvolgende bezoek demonstratief een sixpack cola light meeslepen.
lemoos2 schreef:
28-06-2019 22:09
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom ik 90 Kcal per glas naar binnen moet werken als ik bijna hetzelfde kan drinken met 1 Kcal per glas omdat iemand vindt dat ik dat maar voor lief moet nemen.
Dat hoeft ook niet, maar als er dan geen light is drink je dus gewoon water, neem ik aan?
Of vind je het echt onbeschoft als mensen wel cola maar geen light variant in huis hebben?

En dat moet dan dus ook met de cassis, 7up en sinas :@@:
Mixlokje schreef:
28-06-2019 21:10
Maar als je toch weet dat diegene graag bitter lemon drinkt dan haal je toch een flesje bitter lemon lijkt me. Ik snap dat niet zo goed. Tenzij dit een geldkwestie is ofzo
Dat kan, ik snap niet zo goed waarom ik speciaal drinken in huis moet halen voor verschillende mensen terwijl we echt genoeg hebben. Zeker als dat iets is wat wij allevier echt heel smerig vinden. Ik haal bv ook geen brie in huis.
justagirly schreef:
28-06-2019 22:41
Dat hoeft ook niet, maar als er dan geen light is drink je dus gewoon water, neem ik aan?
Of vind je het echt onbeschoft als mensen wel cola maar geen light variant in huis hebben?

En dat moet dan dus ook met de cassis, 7up en sinas :@@:
Dit
Betty_Slocombe schreef:
:rofl:
Reep-Chocolade schreef:

Ja, ik had ook niet verwacht dat zo veel mensen dit onbeschoft zouden vinden. Ik vergeet vaak wat mensen drinken, ben zelf ook helemaal niet kieskeurig en drink regelmatig iets anders op een feestje, dus ik let er nooit zo op.
Misschien ben ik wel onbedoeld onbeschoft? o_o

'Basic' dingen zijn hier zeker in huis voor een feestje: paar soorten sap, paar soorten fris, bier met en zonder alcohol, rode en witte wijn. Thee zwart groen en met smaakje, filterkoffie, suiker. Geen koffiemelk maar stickjes melkpoeder (is dat heel erg?). Maar welke sap, fris of merk bier, dat is nogal random. Alleen wij vinden zelf light dranken echt niet lekker (dat aspartaamsmaakje) en ze schijnen ongezond te zijn daardoor, dus dat is iets wat ik niet random zal kopen. Dat is dus mogelijk ook onbeschoft... aha.
Ik drink alleen water, thee of koffie, soms wijn.. Verder zit er niks in m'n systeem, ik haal het dus nooit, ook niet als er iemand langs komt.ik vergeet dat echt gewoon.
Als ik een feestje geeft haal ik wel wat, maar niet 6 soorten, ik heb ook geen idee wat iedereen graag drinkt, ze drinken maar wat ik heb staan.
Ik heb een compleet arsenaal aan drank en eten/snacks die eigenlijk alleen voor visite is en nog vergeet ik vaak voorkeuren. Als je een beetje sociaal leven hebt is het tegenwoordig bijna al een dagtaak om rekening te houden met allergieën, overtuigingen en waar je grens ligt.

TO, zo te horen is die hele familie enorm druk en jouw schoonfamilie drinkt blijkbaar alleen maar sinas en ijsthee, als een soort traditie. Jullie zien elkaar trouwens behoorlijk vaak voor een "koele" relatie, wellicht proberen ze je wel een beetje te pesten maar daar is de relatie ook wel een beetje naar.
Ik heb alleen de openingspost gelezen. En dan vind ik het heel ongastvrij dat men geen cola light in huis haalt terwijl ze weten dat TO dit drinkt. Het gaat niet eens om die cola light, maar om het feit dat je je welkom voelt, ze hebben rekening met je gehouden. Misschien scheelt dit ook per provincie. Ik kom uit Brabant, bij ons is het altijd eten en drinken op feest. Ik ben eens bij iemand in Gelderland geweest, en misschien was het toeval, maar er kwam niks op tafel, en ik ken dat niet.
Ik lees hier ook een post over brie, diegene lust dat zelf niet dus koopt het niet voor een feest. Ik steek dan anders in elkaar, ben altijd bang dat ik iets tekort kom, je nodigt mensen uit voor je feest dus dan zorg je ook dat ze iets te eten en drinken hebben, dat is mijn mening.
Maar ze moeten jou niet TO dus logisch dat ze geen moeite voor je willen doen, ik zou niet meer gaan.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ik heb normaal nooit cola light in huis, vind ik vies en krijg er maagpijn van. Dan zou ik liever een alternatief kopen wat ik zelf na afloop ook graag drink. Alleen als iemand echt alleen graag cola light drinkt dan zou ik wel een fles halen en dan na afloop meegeven. Andersom hoeven mensen voor mij ook geen gewone cola in huis te halen als ze zelf light drinken. Dan drink ik wel water of thee.

Maar na een paar jaar onthoud je toch wel iemands voorkeuren. Dan ga je niet iedere keer vragen of diegene sinas wil terwijl je al 50x hebt gehoord dat ze dat niet lust. Dat komt op mij over als ofwel kinderachtige pesterij of zware desinteresse. Misschien zelf een flesje cola light meenemen en kijken of het kwartje valt de volgende keer? Maar dat is wel erg passief agressief natuurlijk. Ik zou zelf waarschijnlijk de ergernis omzeilen en gelijk maar om thee of water vragen, dan heb je nog steeds geen cola light maar wordt het voor hun lastiger om je sinas aan te bieden, scheelt toch weer irritatie.
jellycups01 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 00:55
3.50% gewijzigd
Even nieuwsgierig voor de anti-senseo mensen.
Gaat het dan om de senseo-koffiepads die niet te pruimen zijn of om het apparaat waar je de koffie mee maakt? Of beide?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
29-06-2019 00:54
Even nieuwsgierig voor de anti-senseo mensen.
Gaat het dan om de senseo-koffiepads die niet te pruimen zijn of om het apparaat waar je de koffie mee maakt? Of beide?
Ik vind het slap halflauw afwaswater dat er standaard uitkomt.
Ik zal het - met lange tanden - opdrinken als mensen het voor mijn neus zetten, maar zelf zo'n onding kopen ... nooit.

Mijn Nescafé maak ik met kokend water en ik gooi er zoveel / zo weinig poeder in als ik zelf wil.
Nescafé van de Aldi toch?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
29-06-2019 01:03
Nescafé van de Aldi toch?
Ik noem alles in die stijl Nescafé :-).
Van welk merk / welke winkel het ook komt.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 01:05
13.15% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
:rofl: :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven