Niet in huis hebben wat je gasten drinken

28-06-2019 18:21 344 berichten
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:

- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....

In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
niet lusten is natuurlijk ook onzin, je vindt het minder lekker, maar je lust het best.
Belg007 schreef:
28-06-2019 20:38

Dit is wat ik elke keer cadeau krijg van schoonmoeder.
In een grotere kop, zodanig dat er nog minder smaak zit aan de koffie.

En van een goedkoper merk.

Filter boven tas, water in filter, dekseltje erop, laten doorlopen en vervolgens melk en suiker erbij.
Dat is niet wat ik bedoel hoor.
Tas :mrgreen:
COtweepuntnul schreef:
Sinas smaakt naar sinaasappel en cola naar... tja. Niet naar sinaasappel in ieder geval.
ik heb nog nooit de indruk gehad dat sinas naar sinaasappel smaakt.
Serengeti schreef:
Vroeguh kregen kinderen vaak op zaterdagavond wat chips in een koffiefilter. Lekker in pyjama op de bank, tv kijken, wat later naar bed. Met wat chips in een filter.
Wat een gek iets. Nog nooit gezien bij iemand ook vroeger niet.
COtweepuntnul schreef:
28-06-2019 20:40
Heb je liever een zjat kaffe :-D ?
Nehemah schreef:
28-06-2019 19:54
Ik gebruik ook geen suiker maar zoetjes, maar voor bezoek heb ik wel suikerklontjes in huis. Vind suiker ergens wel 'basis' om voor bezoek in huis te hebben. En voor 1 euro een hele doos vol, dus daarvoor zal ik ook het schip niet in gaan :)
Nou, ik dus precies hetzelfde. En zelf haal ik wel in huis wat ik weet dat mensen graag drinken, dat vind ik normaal. Maar ook verhelderend dat je ook andersom kunt redeneren, dat sommige mensen het juist raar vinden om te verwachten dat mensen kopen wat jij lekker vindt. Tja, allebei meningen, dus allebei waar,maar fijn om meerdere perspectieven te lezen.
En uiteraard gaat het niet alleen om dat glaasje cola light, daar hebben jullie gelijk in. Het gaat om je geaccepteerd voelen.
Alle reacties Link kopieren
Precies, ik haal ook altijd van alles en wat overblijft drink ik zelf wel op!
Ik vind het ook leuk om in huis te hebben wat familie graag drinkt.
Dus snap je gevoel wel hoor. Ik had de volgende keer zelf een fles meegenomen. Waarom niet.
Xenosdoos schreef:
Dat is niet wat ik bedoel hoor.
Nee, maar belg wel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
COtweepuntnul schreef:
Zo werd een kopje hier vroeger ook genoemd, dus ik ken het woord. maar wist toch even niet waarom er zo vreemd gekeken werd toen ik bij een Belgische kennis, antwoordde "Op de grond"toen ze vroeg waar mijn tas stond. Ik had even niet gezien dat ze met de koffiepot klaar stond om bij te schenken.
COtweepuntnul schreef:
28-06-2019 20:24
Oploskoffie niet blieven vind ik dan weer erg snobistisch.
Ik ben zelf geen snob, ik lust koffie, senseo, nespresso, oploskoffie, Lidl cola light, elke willekeurige smaak thee. Maar inderdaad, ik zit thuis vaak aan de koffie, thee en water. Alcohol drink ik niet. Een glaasje cola light op een feestje vind ik niet excessief.
S-Meds schreef:
28-06-2019 20:39
niet lusten is natuurlijk ook onzin, je vindt het minder lekker, maar je lust het best.
Nee hoor. Koffie lust ik echt niet. Kan prima. Wel fijn voor jou dat je alles lust of op z'n minst 'minder lekker' vindt.

En als het over de sinas gaat.....dat vind ik dan echt zonde van de calorieën. Zoete meuk.
Ik heb altijd wel meerdere frisdranken in huis. Met prik, zonder prik, sapjes, etc. Echt niet alles hoor, maar als je bij mij op visite komt en je zou dan alsnog zeggen ‘lust ik niet’ dan zou ik erg verbaasd zijn.
Sowieso verwacht ik bij andere mensen ook niet dat iedereen precies mijn soort drinken in huis heeft. Meestal zeg ik vaak; doe maar iets, wat je zelf ook drinkt ofzo, je hoeft voor mij niet speciaal een fles of pak open te maken. Ik ben niet zo moeilijk, lust bijna alles wel. Dus ik ben wel een beetje verbaasd dat sommige mensen zo vasthouden aan precies dat ene soort drinken.
Maar goed, ik heb thee in huis voor de theedrinkers. Volgens mij is hij belegen of overjarig, maar zo lang de drinkers 3 keer hetzelfde zakje gebruiken zal het wel goed zijn. En melkkuipjes en suikersticks voor in de koffie. Als ik weet dat er iemand komt is er ook wel iets voor bij de koffie of thee, zo niet dan is het mazzel hebben of ik iets heb. Fris en sap staan in kleine verpakkingen, want dat drink ik zelf niet zo vaak
piepp schreef:
28-06-2019 20:57
Ik heb altijd wel meerdere frisdranken in huis. Met prik, zonder prik, sapjes, etc. Echt niet alles hoor, maar als je bij mij op visite komt en je zou dan alsnog zeggen ‘lust ik niet’ dan zou ik erg verbaasd zijn.
Sowieso verwacht ik bij andere mensen ook niet dat iedereen precies mijn soort drinken in huis heeft. Meestal zeg ik vaak; doe maar iets, wat je zelf ook drinkt ofzo, je hoeft voor mij niet speciaal een fles of pak open te maken. Ik ben niet zo moeilijk, lust bijna alles wel. Dus ik ben wel een beetje verbaasd dat sommige mensen zo vasthouden aan precies dat ene soort drinken.
Het gaat om meer dan alleen het drinken. En ik droog heus niet uit, ik neem water of thee of koffie. Lust ik prima. Maar sinas vind ik gewoon echt niet lekker en ice tea ook niet, dat vind ik zonde van de calorieën, zoals iemand anders net ook zei. Cola light heeft geen calorieën. Ik ben niet obsessief daarmee, maar voor die zes klontjes suiker in een glas sinas die ik dus niet eens lekker vind...Nee, daar neem ik liever wat hapjes voor in de plaats.
nlies schreef:
28-06-2019 20:58
Maar goed, ik heb thee in huis voor de theedrinkers. Volgens mij is hij belegen of overjarig, maar zo lang de drinkers 3 keer hetzelfde zakje gebruiken zal het wel goed zijn. En melkkuipjes en suikersticks voor in de koffie. Als ik weet dat er iemand komt is er ook wel iets voor bij de koffie of thee, zo niet dan is het mazzel hebben of ik iets heb. Fris en sap staan in kleine verpakkingen, want dat drink ik zelf niet zo vaak
Thee blijft echt jaren goed, dat is echt zo'n product waar eigenlijk geen houdbaarheidsdatum op hoeft. De smaak kan echter wel achteruit gaan na een hele tijd.
Voor bezoek heb ik een kast met de meest waanzinnige frisdrankjes staan, waar ikzelf nog nooit van gehoord heb. Ik spaar al die promoflesjes en -blikjes van AH gewoon op, want zelf lusten wij dat niet. Wat overblijft neem ik mee op ons familieweekend, dan zijn ze gegarandeerd op en heeft iedereen weer een positieve of negatieve ervaring opgedaan. Wie koffie, thee, spa, bier of wijn wil, komt altijd wel aan zijn trekken. Gekker hoeft het toch niet te worden?
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
lisa_ schreef:
28-06-2019 19:33
Ik heb dat met iemand die elke keer bitter lemon wil, terwijl we van alles in huis hebben. Niemand anders lust het. Ik vind het eigenlijk maar raar dat zo iemand dat steeds maar blijft vragen.
Dan moet je voor alle gasten wat anders halen.
Maar als je toch weet dat diegene graag bitter lemon drinkt dan haal je toch een flesje bitter lemon lijkt me. Ik snap dat niet zo goed. Tenzij dit een geldkwestie is ofzo
Jufjoke schreef:
28-06-2019 20:32
Nou, het gaat er niet zozeer om dat dat glaasje fris zo belangrijk is. Het gaat er meer om dat ze niet de moeite nemen om rekening te houden met wat ik wel en niet lust. Ik vind dat namelijk zelf nogal binnen het redelijke vallen.
Eens.

Hmz, ik heb trouwens ook alleen maar instant koffie in huis. Ik drink die zelf en zou ook niet weten waar ik een koffiezet-apparaat moet laten, zoveel ruimte heb ik niet in de keuken.

Desnoods trakteer ik wel op een kop koffie, woon in de binnenstad dus dichtbij gelegenheden genoeg :)
Snowpink schreef:
28-06-2019 20:24
Een beetje koffieliefhebber drinkt geen senseo of oplos dus als je visite geen liefhebbers zijn dan nemen ze met beiden wel genoegen, maar idd koop geen Senseo als alternatief voor oploskoffie.
Ik ben blij dat jij dit schrijft... ik heb echt 10 x liever oploskoffie dan die ranzige Senseo. Dat vind ik toch zo enorm smerig... als iemand alleen Senseo heeft drink ik wel thee.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Ik haal van alles in huis voor verjaardagen, maar wel alleen alcoholvrij en licht-alcoholisch. Iemand die hier graag sterke drank wil, heeft dus pech al heb ik wel altijd een fles Ouzo in de diepvries, merkwaardigerwijze.

Dat andere mensen niet voor mij kopen wat ik drink, is jammer, maar ook niet meer dan dat.
Ik probeer wel rekening te houden met mijn gasten maar waar stop je dan?
Mijn zusje drinkt graag cassis
Mijn schoonmoeder cola zero
Mijn schoonzus cola light
Mijn nichtje rivella
Mijn ene vriendin chardonnay
De andere sauvignon Blanc
De volgende prosecco
Mijn man Corona
Mijn zwager desperados
De man van mijn vriendin hertog Jan
Mijn andere zwager Heineken
Beste vriend van mijn man Bacardi
Andere vriend bruine rum
Weer iemand anders jenever
De volgende whiskey..
weer een ander gin tonic

Je blijft bezig... al die mensen komen langs en al jaren, maar ik ben geen bar of supermarkt.. dus ik haal een selectie van bovenstaande en je doet t er maar mee... dus er zal vast iemand zijn die zich kan aansluiten bij TO en denkt: ja Biol weet dat ik altijd hertog Jan drink, maar heeft altijd Heineken.. ja, so be it
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Je kan niet met iedereen rekening houden, maar familie en vrienden die vaker komen daar houden we wel rekening mee. Soms betekent dat ook dat iemand een halve fles drinken mee naar huis mag nemen of dat het ( vaak ongeopend) doorgegeven wordt voor een volgende verjaardag. En oude cola gebruiken we ook om schoon te maken.
We zijn wel opgehouden om maar van alles te halen voor als die of die komt en iemand misschien dat of dat wil drinken.
Wij hebben wel een halve supermarkt in voorraad. Ice tea Peach van Pickwick voor schoonmoeder (Lipton lust ze niet, eigen merk is te zoet), een of andere vage herbal infusion ‘thee’ voor mijn zus, verse munt voor muntthee voor moeders, kratje Jupiler voor schoonvader en zwager, enz. Enz. Wat wij zelf niet drinken en dreigt volgende maand af lopen, geef ik mee (“Neem mee alsjeblieft, wij drinken het niet en zonde om weg te doen”).

Enige wat ik echt niet in huis haal: water ‘met een smaakje’. Dan gooi ik wel een schijf komkommer/sinsaasappel/appel/frambozen/munt in wat Spa rood.
Water met een smaakje, wat een ellende was dat.
Tante X vroeg bij een verjaardag om water met smaakje. En ik had alles (tot en met cassis-light, drie soorten dubbelfriss en kersencola), maar dat net niet. Maar voor de volgende bijeenkomst kocht ik water met een smaakje. Vol blijdschap wees ik haar erop: "Kijk tante, water met een smaakje, dat drink je toch zo graag!" "Ja, normaal wel. Maar nu neem ik gewoon bronwater." Dus moesten wij dat water opdrinken. Het had een mintsmaak en was qua smaakbeleving nog het meest te vergelijken met het leegdrinken van een glas water waar een tandenborstel in had gedreven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven