Badkraan beveiligen
zaterdag 29 juni 2019 om 16:42
Afgelopen jaar heb ik een heerlijk ritme te pakken met mijn dochter (6jr). Ze gaat supergraag in bad en speelt dan zo een uur. In die tijd kan ik douchen en boven opruimen. Nu begint ze recent steeds aan de kraan te draaien. We hebben een mengkraan, harstikke gevaarlijk dus. Natuurlijk probeer ik haar te leren eraf te blijven. Vanwege haar verstandelijke berperking is dit echter een langdurig traject. Ik ben dus op zoek naar handigheidjes waarmee je de kranen kunt blokkeren. Daar wil ik best geld aan uitgeven. Op internet vind ik alleen opblaasbeveiliging tegen warmte en stoten tegen de kraan zelf, maar niks voor de mengknoppen.
En ja, natuurlijk ben ik zelf verantwoordelijk, maar ik vind het toch wel heel lekker als ik zelf kan douchen terwijl zij in bad zit, ook omdat ze verder geen seconde alleen gelaten kan worden en man niet altijd thuis is.
En ja, natuurlijk ben ik zelf verantwoordelijk, maar ik vind het toch wel heel lekker als ik zelf kan douchen terwijl zij in bad zit, ook omdat ze verder geen seconde alleen gelaten kan worden en man niet altijd thuis is.
zaterdag 29 juni 2019 om 16:47
Ik ben bang dat er geen oplossing voor is. Waar ik aan denk (als die al bestaan) zijn kranen die net zo werken als de sluitingen van bepaalde medicijnenpotjes: je moet bijv. tegelijkertijd drukken en draaien, anders werkt het niet. Maar of dat voor kranen ook bestaat? Informeer eens bij een echt goede badkamerzaak, zou ik zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 29 juni 2019 om 16:50
zaterdag 29 juni 2019 om 16:50
Ja, dat bestaat. Op een normale mengthermostaat moet je drukken en draaien om 'm boven een bepaalde temperatuur te krijgen.pejeka schreef: ↑29-06-2019 16:47Ik ben bang dat er geen oplossing voor is. Waar ik aan denk (als die al bestaan) zijn kranen die net zo werken als de sluitingen van bepaalde medicijnenpotjes: je moet bijv. tegelijkertijd drukken en draaien, anders werkt het niet. Maar of dat voor kranen ook bestaat? Informeer eens bij een echt goede badkamerzaak, zou ik zeggen.
zaterdag 29 juni 2019 om 16:51
pejeka schreef: ↑29-06-2019 16:47Ik ben bang dat er geen oplossing voor is. Waar ik aan denk (als die al bestaan) zijn kranen die net zo werken als de sluitingen van bepaalde medicijnenpotjes: je moet bijv. tegelijkertijd drukken en draaien, anders werkt het niet. Maar of dat voor kranen ook bestaat? Informeer eens bij een echt goede badkamerzaak, zou ik zeggen.
Ja dat zou kunnen met een thermostaatkraan (dan moet je in elk geval een knopje indrukken om temperatuur aan te passen), maar omdat we over een klein jaar verhuizen, vind ik dat nogal een investering. Als het nodig is, is het nodig, maar een simpelere oplossing zou welkom zijn.
zaterdag 29 juni 2019 om 16:52
crosspost!redbulletje schreef: ↑29-06-2019 16:50Ja, dat bestaat. Op een normale mengthermostaat moet je drukken en draaien om 'm boven een bepaalde temperatuur te krijgen.
zaterdag 29 juni 2019 om 16:54
Dan zou ik zeggen: gewoon een jaar lang accepteren dat je je kind niet alleen kan laten in bad, dus dan ga je daarna douchen. Hoe simpel kan het zijn.snoepzak schreef: ↑29-06-2019 16:51Ja dat zou kunnen met een thermostaatkraan (dan moet je in elk geval een knopje indrukken om temperatuur aan te passen), maar omdat we over een klein jaar verhuizen, vind ik dat nogal een investering. Als het nodig is, is het nodig, maar een simpelere oplossing zou welkom zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 29 juni 2019 om 17:06
snoepzak schreef: ↑29-06-2019 16:51Ja dat zou kunnen met een thermostaatkraan (dan moet je in elk geval een knopje indrukken om temperatuur aan te passen), maar omdat we over een klein jaar verhuizen, vind ik dat nogal een investering. Als het nodig is, is het nodig, maar een simpelere oplossing zou welkom zijn.
Thermostaatkranen zijn niet zo heel duur volgens mij (edit; ik zie ze van 50 tot 200 euro), en daarbij, oude kraan bewaren, nieuwe kraan meeverhuizen.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 17:09
4.02% gewijzigd
zaterdag 29 juni 2019 om 17:07
https://www.babysecurity.co.uk/clippasa ... strap.html
Zou zoiets op je kraan passen?
of dit: https://www.amazon.co.uk/CLIPPASAFE-INF ... B01H2SUCTQ
Zou zoiets op je kraan passen?
of dit: https://www.amazon.co.uk/CLIPPASAFE-INF ... B01H2SUCTQ
zaterdag 29 juni 2019 om 17:09
Kun je toch ook gewoon meenemen naar je nieuwe huis? Heb de mijne onlangs moeten vervangen wegens kapot na 25 jaar trouwe dienst en was iets van 200 euro kwijt aan een Grohe.snoepzak schreef: ↑29-06-2019 16:51Ja dat zou kunnen met een thermostaatkraan (dan moet je in elk geval een knopje indrukken om temperatuur aan te passen), maar omdat we over een klein jaar verhuizen, vind ik dat nogal een investering. Als het nodig is, is het nodig, maar een simpelere oplossing zou welkom zijn.
zaterdag 29 juni 2019 om 17:10
zaterdag 29 juni 2019 om 17:14
Afhankelijk van de beperking kan dat best. Die van mij zat bv met zijn tengels aan de kraan maar kon wel zwemmen. Of als je een kind hebt dat veel praat, zolang je ze hoort is het goed.
Bij douchen heb je er neem ik aan gewoon zicht op, en wie weet doet ze de ander klusjes (schoonmaken, was opvouwen) wel op de badkamer.
zaterdag 29 juni 2019 om 17:23
Je kan de centrale thermostaat in het hele huis wat lager zetten, zodat het water niet zo kokend heet uit de kraan komt.
En of het verstandig is om dit kind alleen in bad te laten vanwege haar beperking kan de moeder denk ik zelf het beste inschatten. Verstandelijke beperkingen komen namelijk in allerlei soorten en maten. Er staat nergens dat dit kind een lichamelijke aandoening heeft waardoor ze zichzelf niet voor verdrinking kan behoeden.
En of het verstandig is om dit kind alleen in bad te laten vanwege haar beperking kan de moeder denk ik zelf het beste inschatten. Verstandelijke beperkingen komen namelijk in allerlei soorten en maten. Er staat nergens dat dit kind een lichamelijke aandoening heeft waardoor ze zichzelf niet voor verdrinking kan behoeden.
zaterdag 29 juni 2019 om 17:23
zaterdag 29 juni 2019 om 17:26
Dat betekent dat TO niet meer kan douchen. Dat is helemaal niet zo simpel.
Als je kind in de badkuip zit, terwijl jij in dezelfde ruimte doucht is dat de veiligste manier van je kind in de gaten houden terwijl je zelf doucht. Een kind van 6 gaat niet meer zomaar kopje onder, mocht dat wel gebeuren, dan ben je er direct bij en je weet precies wat ze doet. Ze kan vanuit bad waarschijnlijk niet bij de kastjes, wat ze wel kan als je haar los in de badkamer laat spelen. Alleen de kraan is idd een risico.
To, de goedkoopste oplossing, naast het verwijderen van de warm-waterknop is de thermostaat van de ketel terug zetten. Die staat meestal tussen 60/70 graden. Je kunt je boiler of ketel zo instellen dat ze nooit warmer worden dan 40, ofzo
zaterdag 29 juni 2019 om 17:28
Maar dan kan ze zelf ook niet meer lekker heet douchen.TijdvoorTaart schreef: ↑29-06-2019 17:26Dat betekent dat TO niet meer kan douchen. Dat is helemaal niet zo simpel.
Als je kind in de badkuip zit, terwijl jij in dezelfde ruimte doucht is dat de veiligste manier van je kind in de gaten houden terwijl je zelf doucht. Een kind van 6 gaat niet meer zomaar kopje onder, mocht dat wel gebeuren, dan ben je er direct bij en je weet precies wat ze doet. Ze kan vanuit bad waarschijnlijk niet bij de kastjes, wat ze wel kan als je haar los in de badkamer laat spelen. Alleen de kraan is idd een risico.
To, de goedkoopste oplossing, naast het verwijderen van de warm-waterknop is de thermostaat van de ketel terug zetten. Die staat meestal tussen 60/70 graden. Je kunt je boiler of ketel zo instellen dat ze nooit warmer worden dan 40, ofzo
zaterdag 29 juni 2019 om 17:29
De firma Grohe heeft speciale kranen waarbij je de thermostaat af kunt stellen zodat je je er nooit aan kunt verbranden. Die hebben ze speciaal voor de zorgsector ontwikkeld. ( in de zorg met demente ouderen is het verplicht!)
Je stelt de maximale temperatuur eenmalig af met een schroevendraaier, daarna komt de kraan niet meer boven een bepaalde temperatuur.
Die kraan heet Grohe Therm 2000, dacht ik. Kost zo'n €200,-, verkrijgbaar bij de professionele vakhandel.
Zo'n kraan kun je meestal makkelijk mee verhuizen. Eigenlijk is het altijd een standaardmaat. Dus als je hem er nu opzet, kun je als je verhuisd gewoon de oude kraan er weer opzetten. Dat is best simpel om te doen.
Je stelt de maximale temperatuur eenmalig af met een schroevendraaier, daarna komt de kraan niet meer boven een bepaalde temperatuur.
Die kraan heet Grohe Therm 2000, dacht ik. Kost zo'n €200,-, verkrijgbaar bij de professionele vakhandel.
Zo'n kraan kun je meestal makkelijk mee verhuizen. Eigenlijk is het altijd een standaardmaat. Dus als je hem er nu opzet, kun je als je verhuisd gewoon de oude kraan er weer opzetten. Dat is best simpel om te doen.
zaterdag 29 juni 2019 om 17:35
Precies dat, ze zit de hele tijd te kletsen/zingen en tijdens douchen enzo heb ik haar in zicht.the_Wicked_Witch schreef: ↑29-06-2019 17:14Afhankelijk van de beperking kan dat best. Die van mij zat bv met zijn tengels aan de kraan maar kon wel zwemmen. Of als je een kind hebt dat veel praat, zolang je ze hoort is het goed.
Bij douchen heb je er neem ik aan gewoon zicht op, en wie weet doet ze de ander klusjes (schoonmaken, was opvouwen) wel op de badkamer.
zaterdag 29 juni 2019 om 17:36
Overigens zijn er ook voor bestaande douchekranen oplossingen. Voor Grohekranen kun je een plastic nippel in de binnenkant monteren, zodat er een lagere maximum temperatuur is en je je dus niet kunt verbranden. . Het monteren van die nippel is best ingewikkeld en ook minder betrouwbaar, want als iemand sterk is kan die de nippel kapot draaien.
zaterdag 29 juni 2019 om 17:40
Douchen er mensen met 40+ graden dan? Dat is toch veel te heet?
zaterdag 29 juni 2019 om 17:46
Heel ander idee: hoe groot is je badkamer? Ik heb thuis geen bad dus ik heb van tubble een opblaasbad gekocht dat los in de badkamer staat. Als je zoiets zou kunnen neerzetten en ze daarin zit, kan ze vanuit bad niet meer bij de kraan.
(Weet niet hoeveel water er in zit bij een 6 jarige, misschien is een tuinzwembadje in de badkamer al een oplossing)
(Weet niet hoeveel water er in zit bij een 6 jarige, misschien is een tuinzwembadje in de badkamer al een oplossing)
zaterdag 29 juni 2019 om 18:11
Vroeger had je een soort opblaasdingetje die je over de kraan kon plaatsen. Dan kan ze niet meer aan de knoppen zitten. Die waren er ook zodat kinderen zich tijdens het badderen niet aan de kraan stootten. Misschien bestaat dat nog steeds wel.
En anders kan je wellicht iets maken dat je eroverheen kan schuiven? Een blok piepschuim bijvoorbeeld uithollen op de plekken waar de knoppen zitten.
Of een korte poolnoodle opensnijden in de lengte (of een dik stuk buisisolatie) en eroverheen zetten.
En anders kan je wellicht iets maken dat je eroverheen kan schuiven? Een blok piepschuim bijvoorbeeld uithollen op de plekken waar de knoppen zitten.
Of een korte poolnoodle opensnijden in de lengte (of een dik stuk buisisolatie) en eroverheen zetten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.