Kind vervroegd naar school

01-04-2009 13:18 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

In bridgesdorp is best wel nauw contact tussen psz, kdv en basisscholen. Zo werden wij dus gebeld door de school waar zoon (dec. 2005 geboren) staat ingeschreven. Na overleg met het kdv waar hij heen gaat, hadden zij het idee dat mijn kind nu al toe was aan school. Hij mag dus nu al heen, zou zelfs volgende week al kunnen beginnen.

Wij hebben samen gesproken natuurlijk en zien het wel zitten. Zoon gaat dus vanaf maandag wennen (halve dagen) en de week erna hele dagen. BSO staat hij wel al ingeschreven, maar kdv wilde wel inspringen als daar nog geen plek was, voor de voor en naschoolse opvang.

Vind het nu eigenlijk opeens best wel spannend en het gaat ook heel snel meteen... Sta ik volgende week opeens ook al op het schoolplein...

Heeft iemand hier ervaring mee?
quote:bridges6 schreef op 01 april 2009 @ 13:18:

Hallo,

In bridgesdorp is best wel nauw contact tussen psz, kdv en basisscholen. Zo werden wij dus gebeld door de school waar zoon (dec. 2005 geboren) staat ingeschreven. Na overleg met het kdv waar hij heen gaat, hadden zij het idee dat mijn kind nu al toe was aan school. Hij mag dus nu al heen, zou zelfs volgende week al kunnen beginnen.

Wij hebben samen gesproken natuurlijk en zien het wel zitten. Zoon gaat dus vanaf maandag wennen (halve dagen) en de week erna hele dagen. BSO staat hij wel al ingeschreven, maar kdv wilde wel inspringen als daar nog geen plek was, voor de voor en naschoolse opvang.

Vind het nu eigenlijk opeens best wel spannend en het gaat ook heel snel meteen... Sta ik volgende week opeens ook al op het schoolplein...

Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoi,

Ben heel erg benieuwd wat jullie heeft doen besluiten hier op in te gaan.
Ik ook.
Tsja lastig. Het lijkt ons voor zoon wel leuk. De kindjes waar hij nu mee speelt op het kdv gaan ook allemaal binnenkort naar school waardoor hij als het ware overblijft... En hij is er denk ik wel al aan toe. Hij legt van blokjes bijvoorbeeld al de t en kent al vormen en kleuren en kan al tellen...
Ik vind het wel erg snel gaan. Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat het voor sommige kinderen handig is om iets eerder te beginnen, maar ik zou iets langer de tijd nemen om daarmee bezig te gaan.
Tja Bridge, ik vind hem nog wel een beetje jong. Hij is nog niet eens 3.5. Ik zou hem nog een half jaar hebben laten doorpeuteren.

Op basis waarvan zien ze op het KDV dan dat je kind toe is aan school?
Stressed is just desserts spelled backwards
Het klinkt mij nog zo jong in de oren. En ik zou mij afvragen : heeft het kinderdagverblijf een erg lange wachtlijst waardoo dit ook wel erg handig uitkomt.

Ik zie het voordeel voor je kindje nog niet zo.

Weet vanuit mijn professie dat een dag (deel ) school en daarna bso erg vermoeiend is voor een kind van 4 , laat staan een kind wat jonger is.

Liefs en succes,

Sendil
Hi Bridges, zoals je weet, geen ervaring ermee. Dat is wel snel zeg, hij is net 3 jaar. En dan in de 2de week al hele dagen naar school, dat lijkt me wel veel. Een basisschool is niet te vergelijken met een psz/kdv. Als het niet gaat, kun je hem er nog vanaf halen toch?
Ik vind het een beetje idioot eerlijk gezegd. Hij is nog zo jong, hij is net zindelijk! Laat het kind lekker kind zijn, hij kan nog lang genoeg naar school.

Vraag me trouwens af waar ze het aan zien dat hij er klaar voor is?
Geen ervaring, zoals waarschijnlijk voor iedereen geldt, maar ook ontzettend benieuwd waarom jullie besloten hebben hierop in te gaan. En eigenlijk nog meer benieuwd naar de redenatie van de school. Hoe komt een school ertoe een kind (ruim!) voor zijn 4de en dus in dit geval bijna 2! jaar voor het leerplichtig is naar school te halen.

Is jullie kindje zo ver voor dan dat hij op het kdv helemaal niet meer te handhaven is?
Ik vind het ook erg vroeg hoor. Hij is net 3. Het is ook echt de bedoeling dat hij nu halve dagen gaat wennen en dan ook hele dagen naar de kleuterschool gaat? Zijn er nog meer kindjes van zijn leeftijd die vervroegd heen gaan?
We hebben het hier toch over een kind van 3 jaar en 4 maanden?

Ik zou me eerst heel goed laten informeren (voor zover jullie dat al niet gedaan hebben) door niet alleen de school en het kdv, maar ook andere instanties die los van deze twee staan (met Googelen ben ik er een aantal tegengekomen).
Ik vind nog geen 3,5 ook jong, maar ik kan het me wel voorstellen hoor. Dochter heeft ook allemaal vriendinnetjes die ouder zijn dan zijzelf op het KDV, en je ziet eigenlijk alleen in lengte iets verschil, qua ontwikkeling zijn ze even ver. Ik heb er weleens over nagedacht dat ze straks wel erg 'alleen' overblijft, tussen allemaal veel jongere kindjes. Kan me voorstellen dat het voor sommige kindjes lastig is om dan opnieuw aansluiting te zoeken op het KDV omdat ze al wat verder zijn in hun ontwikkeling, omdat al hun vriendjes weg zijn en ze eigenlijk gewoon toe zijn aan een volgende stap. Dus alleen maar goed dat deze mogelijkheid er is toch?
Tja en blokjes leggen en kleuren kennen en tellen, kon die van mij een jaar geleden al. Had ze dan ook maar naar school gemoeten?
Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje krom. Max is van november en die gaat in principe met bijna 7 pas naar groep 3 omdat hij anders sociaal-emotioneel achterloopt op de rest van de klas. Gaat Ties dan ook al met nog geen 6 naar groep 3, of laten ze hem dan 3.5 jaar kleuteren?
Van de wet mag dit niet eens. Ik zou dus maar eens heel goed uitzoeken of jullie kind verzekerd is als ie zich een gat in z'n hoofd valt tijdens schooltijd.

Of je zoon wel of niet toe is aan school kun je zelf zien.

Mijn dochter was met 2 1/2 al toe aan school. En gelukkig woonden we in Belgie, waar ze dan ook al naar school mogen. En ja, school reikte daar een stuk verder dan peuterspeelzaal.
Aanvulling: als er gewoon goed gekeken wordt naar het kind zelf en op basis daarvan een beslissing wordt genomen. Wachtlijsten of andere overwegingen mogen daarbij niet meespelen.
Dit is belachelijk! Jouw kind heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met andere kinderen. Niet met hun ontwikkeling en met d etijd van hun vertrek naar de basisschool. Of gaat jouw kind straks ook naar dezelfde middelbare school als zijn vriendje, delt het straks ook de partner van zijn de beste vriend en gaat het ook op hetzelfde bedrijf werken? Neu, dit riekt gewoon naar oprotten. Het is ook voor een kind goed om opnieuw contacten te leren leggen met andere kinderen en zo groot is het leeftijdsverschil niet hoor.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Eowynn_ schreef op 01 april 2009 @ 13:32:

Ik vind nog geen 3,5 ook jong, maar ik kan het me wel voorstellen hoor. Dochter heeft ook allemaal vriendinnetjes die ouder zijn dan zijzelf op het KDV, en je ziet eigenlijk alleen in lengte iets verschil, qua ontwikkeling zijn ze even ver. Ik heb er weleens over nagedacht dat ze straks wel erg 'alleen' overblijft, tussen allemaal veel jongere kindjes. Kan me voorstellen dat het voor sommige kindjes lastig is om dan opnieuw aansluiting te zoeken op het KDV omdat ze al wat verder zijn in hun ontwikkeling, omdat al hun vriendjes weg zijn en ze eigenlijk gewoon toe zijn aan een volgende stap. Dus alleen maar goed dat deze mogelijkheid er is toch?Maar wanneer ben je er aan toe? Als je kindje kan tellen en de kleuren kent en van de blokjes de t al legt (geen idee wat hiermee bedoeld werd, maar dat terzijde).
Wat een prachtige mooi onderbouwde bijdrage Fame!
Hij is al een half jaar zindelijk hoor... Daarbij zijn er genoeg kinderen van 4 die nog een plasprobleem hebben... Laat staan een poepprobleem...

En hij is 3 jaar en 3 maanden.

Tsja ze geven aan dat hij al goed praat. Dat hij goed is in zijn motoriek. (loopt bijvoorbeeld al heel goed over paaltjes en zo) Hij telt al tot 3 (gericht) en kan ook al verder. Hij fietst met zijwieltjes.

Tsja ik ben ook eigenlijk gewoon erg trots!
Wat Eowyn zegt, dat probleem krijgt hij dan nog in grotere mate, als kindjes die wat ouder zijn, waar hij vriendjes mee is, wel over mogen vanwege leeftijd, en dat T dan heel lang in de kleuterklassen blijft. Of mag hij dan al eerder naar groep 3?
Stressed is just desserts spelled backwards
Anne, dat weet ik niet, ik ben geen proffesional. Maar zelfs ik kan aan bepaalde kinderen bij dochter op het KDV zien dat ze écht toe zijn aan school (en vaak zijn ze dan ook 4 of bijna 4). Ik neem aan dat het prima vast te stellen is als een kind blijk geeft van meer uitdaging aankunnen dan het KDV biedt, enzovoorts.
Poeh ik vnd het erg jong hoor, zou zelf tot na de grote vakantie wachten.
Eowynn, dat heeft Max ook. Inmiddels zijn er al 3 vriendinnetjes van hem vertrokken naar de kleuterschool. Nu speelt hij weer heel veel met een jongetje van zijn leeftijd. Dat lost zich vanzelf wel weer op, het zou voor mij in ieder geval geen reden zijn hem al naar de kleuterschool te laten gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven