Kind vervroegd naar school

01-04-2009 13:18 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

In bridgesdorp is best wel nauw contact tussen psz, kdv en basisscholen. Zo werden wij dus gebeld door de school waar zoon (dec. 2005 geboren) staat ingeschreven. Na overleg met het kdv waar hij heen gaat, hadden zij het idee dat mijn kind nu al toe was aan school. Hij mag dus nu al heen, zou zelfs volgende week al kunnen beginnen.

Wij hebben samen gesproken natuurlijk en zien het wel zitten. Zoon gaat dus vanaf maandag wennen (halve dagen) en de week erna hele dagen. BSO staat hij wel al ingeschreven, maar kdv wilde wel inspringen als daar nog geen plek was, voor de voor en naschoolse opvang.

Vind het nu eigenlijk opeens best wel spannend en het gaat ook heel snel meteen... Sta ik volgende week opeens ook al op het schoolplein...

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik zou er nog even mee wachten. Je zoontje moet straks nog lang genoeg naar school, waarom er dan zoveel eerder mee beginnen?
The time is now
Hmmm hij fietst nog niet zonder zijwieltjes...
Hm, als het bij jou lukt denk ik dat ik het misschien ook eens ga voorstellen over niet al te lange tijd.
Ja nou inderdaad Eow. Ceetjes beste vriendin gaat in oktober al, dus dan kan ze best mee.
(Huis naast me staat te koop Eowynn, zin om te verhuizen? Ik zit te wachten op nieuwe buren... Kunnen we samen. Vind het best spannend namelijk, ben ik opeens schoolpleinmoeder...)
quote:bridges6 schreef op 01 april 2009 @ 13:50:

Ja maar ik wil er wel uithalen wat er in zit! Zonde als we tijd gaan missen toch?

En dan is het nu tot de zomer gewoon goeie wensituatie waardoor hij na de vakantie goed gewend is.

Hij gaat naar een freinetschool. Geen kleine school. Zitten niet met een terugloop, dat kan het dus niet zijn. Heb van kdv geen eerdere signalen gehoord dat hij wel of niet te handhaven is...

Vinden jullie dat ik kdv moet bellen?

Hij is net 3! Eruit halen wat erin zit heb je vanaf 4 zo'n 14 verplichte jaren waarin ze naar school moeten en daarna nog zo'n 10 jaar dat ze best naar school mogen als ze het nog leuk vinden...

Ik vind eerlijk gezegd dat als er geen extreem uitzonderlijke situatie is dus een kind dat met 3 al volledig kan lezen en schrijven bijvoorbeeld, dan is er ook geen reden de wet te overtreden door hem eerder naar school te sturen.
Ja maar Star, denk je dat Ceetje er al aan toe is dan?
Wou je zeggen dat je t KDV nog niet eens gesproken hebt? Hoe ben je dan tot het besluit gekomen?? Alleen omdat die school het zegt?

Ja maar ik wil er wel uithalen wat er in zit! Zonde als we tijd gaan missen toch?Dit vind ik een beetje eng......sorry.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ja maar Sunemom, een voorsprong die je hebt die héb je toch maar mooi. Is toch mooi meegenomen?

Ja maar ik wil er wel uithalen wat er in zit! :no: bridge, dat kan ook makkelijk als je nog een paar maandjes wacht... Zonde als we tijd gaan missen toch? Zonde, waarom? Moet hij nu al presteren? dat kan hij zijn hele leven nog

Vinden jullie dat ik kdv moet bellen?Ik denk dat jullie de voors en tegens thuis nogmaals goed moeten bekijken. Denk dat je trots een beetje de overhand aan het nemen is. Je werkt zelf in het onderwijs. Zou jij het andere ouders ook aanraden om dit te doen?
Stressed is just desserts spelled backwards
Ja heb kdv wel gesproken natuurlijk, en die zeiden onderstaande dingen... Maar heb ik tekort info?
Tsja Mal, lastig te zeggen. Maar straks heb ik er wel ervaring mee...
Tsja, zo begin april is wel een mooie overgangstijd. Vandaag de dag beginnen ze net met nieuwe dingen in de kleuterklassen. Kikkerdril enzo. Is je zoon wel sociaal zo sterk dat hij tegen grapjes van andere kindjes kan, die wat verder zijn?
quote:Eowynn_ schreef op 01 april 2009 @ 13:55:

Ja maar Sunemom, een voorsprong die je hebt die héb je toch maar mooi. Is toch mooi meegenomen?Is waar. Maar moet dat per sé op een school? Waarom dat kindje thuis niet extra stimuleren op wat voor manier dan ook? Dan hoeft het niet verplicht 5 dagen per week naar school en kun je hem in kleine hoeveelheden extra aanbieden.
Denk dat je ook moet kijken naar je zoon. Of hij het al aankan om over 2 weken al hele dagen mee kan draaien in een volle, met veelal oudere kleuters in een klas.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zou er trouwens ook een telefoontje onderwijsinspectie aan spenderen. Officieel mag een kind namelijk och echt pas met 4 naar school en aangezien een extra jaar kleuteren tegenwoordig vaak als zittenblijven wordt geclassificeerd en kinderen daar zelfs op het voortgezet onderwijs nog problemen mee kunnen krijgen (door het aantal schoolgaande jaren enz) zou ik allereerst navragen hoe de onderwijsinspectie hierover denkt en of dit uiteindelijk niet veel meer nadelen dan voordelen gaat opleveren.
Die had ik even gemist...Je werkt zelf in het onderwijs? Als leerkracht?

Ik zou echt met een onafhankelijke instantie gaan praten om de voors en tegens op een rijtje te zetten en je niet alleen laten adviseren door het KDV en de bs.

Ben ook wel benieuwd naar hoe je het voor je ziet wanneer hij twee groepen heeft doorlopen en vervroegd naar groep 3 zou moeten, zoals hier al eerder vermeld.

Trots mag je zeker zijn op je kind, maar laat het niet de rede zijn om zo'n stap te nemen.
Mijn kind was zindelijk toen ze twee werd, spreekt beter dan de meeste kinderen die een jaar ouder zijn en is zeer bij de tijd.

Toch heb ik vanochtend een doodvermoeid kind afgehaald dat haar eerste ochtendje op de basisschool achter de rug had.

Ook zij vroeg al ruim een half jaar wanneer ze nou mocht omdat de andere kindjes waar ze mee speelden allemaal al gingen.

En op het KDV vonden ze ook dat ze zich verveelde.

Ik heb toen aangegeven dat ik meer uitdaging op het kdv voor haar wilde.

Gaf boekjes met opdrachtjes mee en kleine sommetjes.

Maar geen haar op mijn hoofd die haar voor ze drie en een half was al naar de basisschool had laten gaan.

De basisschool gaat over regels, goed luisteren, opdrachten maken en zelfstandigheid.

Hier betekend dat 1 juf op 30 kindjes.

De basisschool is het voorportaal van de grote "boze" wereld.

Niet meer bij de juf op schoot als je verdrietig bent omdat je moeder weg gaat.

Niet meer even rusten tussen de middag.

En zo kan ik nog 100 dingen bedenken,

Ik vind het een slap excuus van het kdv!

En dan wel voor de voor- en naschoolse opvang zorgen?

Dus een kind van nog geen drie en een half nu al heen en weer gaan slepen?

Ik werk en mijn man ook.

Toch probeer ik alles te regelen om mijn dochter niet in het eerste jaar naar de naschoolse opvang te laten gaan.

Omdat het al zo veel is voor zo'n klein mensje.

En dat doe je dan dus met een kleine peuter?

Ik vind het echt erg veel voor hem...

Maar ik neem aan dat je hier allemaal goed over nagedacht hebt en een weloverwogen beslissing hebt gemaakt...
quote:Maleficent schreef op 01 april 2009 @ 13:58:

Denk dat je ook moet kijken naar je zoon. Of hij het al aankan om over 2 weken al hele dagen mee kan draaien in een volle, met veelal oudere kleuters in een klas.Eens! Als ik neeflief zie, die is ruim vier maar wel kapot na een hele week school. Er wordt op school een veel groter beroep op kinderen gedaan dan op het kdv. Daarnaast, als T vlot is met leren, zal hij ook vlot leren als hij vier is en naar school gaat. Krijgt dan vlot genoeg een voorsprong!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Ik vind het een beetje vreemd allemaal. Heb je uberhaupt wel al een gesprek gehad met het KDV of de school??? Het gaat hier wel om je kind. Ik zou me goed laten inlichten hierover, ik heb het idee dat dat bij jullie nog niet helemaal het geval is aangezien hij volgende week al naar school kan? Beetje snel allemaal.

Vergeet niet je kind is net 3! Ondanks wat hij allemaal wel niet kan, is hij nog steeds heel jong. Vergeet dat niet. Het zou jammer en zielig zijn als het een net-niet verhaal zou worden.

Toen mijn kinderen net 4 waren, zaten ze in de klas met kinderen van 6 en dat was al een groot verschil!

Ik zou er echt goed over nadenken en alleen in het belang van je kind en niet omdat je trots bent en omdat het je leuk lijkt voor je zoontje.
Eeeeh, dus eigenlijk zou ie naar school gaan omdat zijn vriendjes dat ook doen..

En als er een paar vriendjes zijn die zo goed meekomen dat ze na de zomervakantie door stromen naar groep 2 mag zoontje dat ook??

Er komen op het kdv toch wel weer nieuwe speelkameraadjes?

Snaak was ook vlot met alles, nu nog, maar geen haar op mn hoofd die haar eeerder naar school zou laten gaan, ze heeft nu soms al moeite met de lange dagen, laat staan als ze net 3 zijn..

Ik snap heel goed dat je trots bent, maar als er onderling (met kdv en school etc) zo veel en goed contact is, is het dan niet een veel beter idee om zoon af en toe eens een kleuterwerkje te laten doen, of een extra middag naar de psz te laten gaan?
quote:bridges6 schreef op 01 april 2009 @ 13:54:

Ja maar Star, denk je dat Ceetje er al aan toe is dan?Tja, dat kind spreekt verdorie twee talen, dus lijkt me duidelijk!
Kan hij zijn veters al strikken? Of heb je vandaag al een aantal keer moeten zeggen: je veters zitten los?
huh??? Geen tijd willen missen op deze leeftijd??? Ik zou het gevoel hebben dat ik juíst zoon tijd zou laten missen als ik hem zo vroeg naar school zou laten gaan. Zijn onbezorgde peutertijd wel te verstaan. Er is toch meer in het leven dan alleen leren en presteren? Dat moet hij zijn hele leven al. Laat hem nu nog gewoon even lekker kind zijn joh!

Ik zou zeker het kinderdagverblijf bellen. De enige reden voor mij zou zijn als mijn kind écht heel ver voor zou lopen en daardoor het KDV echt ontgroeid zou zijn. Zoon is over 4 maanden 2, en nu de oudste op de babygroep. Niet leuk voor hem, want zijn vriendjes zijn net naar de peuters, maar ook nu vind hij zijn draai wel hoor. Zijn tijd voor de peutergroep (en in jouw geval school) komt wel. Verkijk je er niet op hoe zwaar school is voor zo'n kleintje!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven