Pgb wlz beheer
zaterdag 29 juni 2019 om 14:24
Hoi,
Een van mijn ouders is ernstig ziek. Nou krijgen we de mogelijkheid via pgb zorg in de kopen. Voordat we akkoord gaan wil ik graag weten wat het allemaal behelst.
Is het moeilijk om die administratie te doen?
Hoe werkt het als de zorgbehoefte van dag tot dag wisselt?
Moet je naast de facturen ook nog een papieren administratie bijhouden of is facturen inzamelen voldoende?
Als familie als zorgverlener wordt uitbetaald zijn ze dan zzp-er en hoe zit dit met inkomstenbelasting?
Mag je je eigen bijdrage van het pgb aftrekken?
Ik ben wel bezig met me inlezen maar het is best veel en ik moet overmorgen laten weten hoe en wat. Hebben jullie tips of valkuilen? Wellicht zeggen jullie begin er niet aan de administratie is een hel.
Of is iemand inhuren hiervoor slim?
Als toevoeging: ik ben een beetje een controlefreak dus ik hou het liefst alles in eigen hand maar ik moet wel zeker weten dat ik de administratie aan kan en geen blunders ga maken.
Graag hoor ik alles van jullie qua ervaringen en tips. Dankjewel iig.
Een van mijn ouders is ernstig ziek. Nou krijgen we de mogelijkheid via pgb zorg in de kopen. Voordat we akkoord gaan wil ik graag weten wat het allemaal behelst.
Is het moeilijk om die administratie te doen?
Hoe werkt het als de zorgbehoefte van dag tot dag wisselt?
Moet je naast de facturen ook nog een papieren administratie bijhouden of is facturen inzamelen voldoende?
Als familie als zorgverlener wordt uitbetaald zijn ze dan zzp-er en hoe zit dit met inkomstenbelasting?
Mag je je eigen bijdrage van het pgb aftrekken?
Ik ben wel bezig met me inlezen maar het is best veel en ik moet overmorgen laten weten hoe en wat. Hebben jullie tips of valkuilen? Wellicht zeggen jullie begin er niet aan de administratie is een hel.
Of is iemand inhuren hiervoor slim?
Als toevoeging: ik ben een beetje een controlefreak dus ik hou het liefst alles in eigen hand maar ik moet wel zeker weten dat ik de administratie aan kan en geen blunders ga maken.
Graag hoor ik alles van jullie qua ervaringen en tips. Dankjewel iig.

zaterdag 29 juni 2019 om 18:51
Officieel gezien zal dit vast kunnen. PGB zijn jouw inkomsten en of jij besluit met jouw inkomsten om je ouders te steunen dat is natuurlijk aan jou. Aan de andere zijde is het hier natuurlijk niet voor bedoeld en is het PGB als je dit aan jezelf betaalt vooral om de inkomsten te compenseren die jij mist doordat je waarschijnlijk minder kan werken door de zorg van je ouder. De diverse andere manieren waarop het wordt ingezet is ook één van de redenen dat er zo grof in het PGB gesneden is en bijna iedereen over moest op ZIN; het is gewoon ontzettend fraudegevoelig.juflena schreef: ↑29-06-2019 16:30Ah ja ik bedoelde btw maar het wordt zonder zzp te zijn dus gewoon inkomstenbelasting.
Of ik nou betaald ervoor krijg of niet die zorg doe ik toch wel. Alleen ik dacht das een mooie manier dat ik geld ervoor kan krijgen en dan ouders met dat geld weer kan helpen. Want alles is zo duur, medicijnen die niet allemaal vergoed worden, eigen bijdrages vd zorg etc. Het is zo sneu te zien hoe je driedubbel gepakt wordt op alle kosten als zieke zijnde. Maar goed, dat is een andere discussie. Ik wil ze helpen waar ik kan en op de beste manier en de beste zorg regelen dus ik ben daar zoekende in.
Op jouw vragen heb ik weinig antwoord omdat ik sinds 3 jaar geen PGB meer heb. Ik heb het dus wel nog gehad sinds het over is gegaan naar de SVB. Ik vond het toen op zich goed te doen. Toen ik nog thuis woonde hebben mijn ouders het beheerd en ik weet dat zij het af en toe echt een immense administratieve last vonden. Echter was dat in de hoogtijdagen van het PGB en moesten ze toen heel veel indienen om te bewijzen dat het geld echt was uitgegeven aan zorg die ik nodig had en niet aan activiteiten waar kinderen die geen zorg nodig hebben ook zelf voor moesten betalen. Desondanks wogen voor mijn ouders de voordelen zwaarder; grote flexibiliteit en zelf iemand kunnen inhuren die de helft van het uurtarief rekent dat instellingen rekenen. Toen ik het PGB zelf beheerde zat ik bij een instelling die geen contract had voor ZIN, maar wel een grote organisatie was. Zij stelden het zorgcontract daarom helemaal op. Hoe ingewikkeld dat is durf ik dus ook niet te zeggen.
zaterdag 29 juni 2019 om 18:54
Maar heb jij je bewustkeuzengesprek al gehad bij het zorgkantoor TO?
Vwb de uitbetaling door de SVB, als je kiest voor opting in, dan doen zij de salarisadministratie voor je, en dragen zij belasting voor je af, dan heb je daar geen omkijken meer naar.
Jij mag jezelf ook als zorgverlener opgeven hoor, je mag max €20- per uur declareren.
Vwb de uitbetaling door de SVB, als je kiest voor opting in, dan doen zij de salarisadministratie voor je, en dragen zij belasting voor je af, dan heb je daar geen omkijken meer naar.
Jij mag jezelf ook als zorgverlener opgeven hoor, je mag max €20- per uur declareren.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

zaterdag 29 juni 2019 om 19:54
Tegenwoordig moet je de modelovereenkomsr vd website vd SVB gebruikentoen ik het PGB zelf beheerde zat ik bij een instelling die geen contract had voor ZIN, maar wel een grote organisatie was. Zij stelden het zorgcontract daarom helemaal op. Hoe ingewikkeld dat is durf ik dus ook niet te zeggen.
Belangrijkste is dat je correcte info invuld en dat je niet meer uitgeeft dan je budget voor hebt.
Ooit gehad bij een cliënt (5 cent ofzo) dat kwam niet met goed in de burocratie.
zaterdag 29 juni 2019 om 20:35
Krijg jij als moeder ook nog betaald uit de PGB? Of valt die zorg onder “gewone” zorg?boannan schreef: ↑29-06-2019 15:46Mijn zoontje heeft een PGB via de WLZ. Wij hebben een vast iemand in dienst (en dus een vast maandsalaris) maar ook PGBers die flexibel inzetbaar zijn en we per uur betalen. Zij werken geen vast aantal uren per maand. Aan het einde van de maand geef ik op hoeveel uur ze gewerkt hebben.
Het opstellen en laten goedkeuren van de zorgovereenkomsten is best veel werk. Maar als dat eenmaal staat valt het reuze mee vind ik.
Vragen mag altijd.
zaterdag 29 juni 2019 om 20:52
Ah superlief Marana! Tnx. Hoop dat het goed gaat met je.